Mer än en motorcykel : ledarskapsresan vid Harley-Davidson
Inbunden bok. Brain Books. 2001. 279 sidor.
Mycket gott skick.
MAKULERAT INPLASTAT BIBLIOTEKSEX. MKT GOTT SKICK. DIV BIBLIOTEKSUTRUSTNING SOM BL.A. STÄMPLAR, ETIKETTER OCH SIGNUM PÅ RYGGEN Denna internationellt uppmärksammade bok handlar om förvandlingen av Harley-Davidson. Namnet är magiskt, inte bara i motorcykelkretsar, men under 1980-talet hotades det anrika företaget av vikande försäljningssiffror.
Krisen blev inledningen till en omvälvande förändringsprocess. Författarna till Mer än en motorcykel, Rich teerlink och Lee Ozley, initierade gemensamt en mångårig process för att förändra Harleykoncernens organisation och struktur. Utgångspunkten var att människan är företagets viktigaste resurs. Man ville att de anställda skulle bidra till organisationen genom personlig delaktighet. Utifrån dessa idéer, och genom samtal och förändrad kommunikation, lyckades man skapa en företagskultur som inte bygger på auktoritär ledning utan istället involverar de anställda i en arbetsmodell där alla har ansvar. Resultaten har inte låtit vänta på sig. Harley-Davidson har återtagit sin ställning som ett företag att räkna med i ett globalt perspektiv.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789189250499
- Titel
- Mer än en motorcykel : ledarskapsresan vid Harley-Davidson
- Författare
- Rich Teerlink
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 632 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I slutet av 1980-talet började Rich Teerlink, dåvarande Vd för Harley Davidson, och Lee Ozley, organisationskonsult, att förändra ledningsstrukturen inom Harley Davidson. Bolaget hade haft svårigheter under ett par decennier och inte klarat konkurrensen från Japan. De rev hierarkin inom företaget och lät alla anställda vara delaktiga i besluten. Resultatet är redan legendariskt. Boken skildrar både framgångarna och motgångarna under denna resa