Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Vem får vad – och varför

Vem får vad – och varför

Häftad bok. Bertil Ohlin förlag. 1 uppl. 2021. 336 sidor.

Nyskick. Oläst.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789198045321
Titel
Vem får vad – och varför
Författare
Roth, Alvin E.
Förlag
Bertil Ohlin förlag
Utgivningsår
2021
Omfång
336 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
140 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
Vikt
508 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Marknader är en urgammal mänsklig uppfinning som används för att organisera, samarbeta, samordna och konkurrera med varandra. I slutänden är marknader ett verktyg för att avgöra vem som får vad. Ibland behöver köpare och säljare bara komma överens om ett pris för att kunna handla med varandra.
Den här boken handlar om när det är mycket svårare än så. På så kallade »matchningsmarknader« måste parterna passa ihop på fler sätt än att komma överens om ett pris. Ibland finns priser inte alls.
Alvin E. Roth tilldelades 2012 Riksbankens pris till Alfred Nobels minne. I boken »Vem får vad – och varför« berättar han om njurbyten, jobbansökningar, läkares AT-tjänstgöring och nätdejting. Samtliga är exempel på när era parter ska hitta varandra och
passa ihop, ofta utan att pengar över huvud taget är inblandade. Så hur kan matchning då ske på ett effektivt och rättvist sätt?
Boken är en initierad och samtidigt lättillgänglig introduktion till det snabbt växande forskningsfältet marknadsdesign, fylld med exempel från det vardagliga livet.
Denna svenska översättning, utgiven av Ohlininstitutet, har ett specialskrivet förord av professor Tommy Andersson, världsledande forskare inom området marknadsdesign. Andersson ligger bland annat bakom Skandinaviens första njurbytesprogram.