Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Skola på vetenskaplig grund

Skola på vetenskaplig grund

Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2016. 236 sidor.

Nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127147492
Titel
Skola på vetenskaplig grund
Författare
Ryve, Andreas
Förlag
Natur & Kultur Läromedel
Utgivningsår
2016
Omfång
190 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
171 x 240 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
500 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Skola på vetenskaplig grund handlar om hur olika nivåer i skolans styrning, tillsammans med lärarprofessionen, kan skapa en bra skola för alla. Författarna Andreas Ryve, Kirsti Hemmi och Per Kornhall använder ett nydanande samarbetsprojekt mellan Västerås stad och Mälardalens högskola gällande matematikundervisning som utgångspunkt för diskussion om vilka vägar aktuell forskning pekar ut inför framtiden.
Ur innehållehållsförteckningen:

Bra klassrumsundervisning
Den aktiva läraren
Kollegiala samtal för praktikutveckling
Systematiskt kvalitetsarbete
Permanent organisation för utveckling av undervisningen
Delaktighet och professionell autonomi
Forskning tillsammans med skolan
Lärarutbildning och fortbildning
Läromedel – en viktig resurs
Paradigmskifte

Varje enskilt kapitel i Skola på vetenskaplig grund är uppbyggt så att det kan tjäna som diskussions- och studiematerial för kursverksamhet på olika nivåer inom kommun, högskola och skola. 
Skola på vetenskaplig grund vänder sig till dig som har intresse av skolutveckling och vill veta mer om hur vetenskap kan påverka skolans verksamhet. 
Det konkreta exempel som läsarna får följa är det forskningsbaserade utvecklingsprojektet ”Räkna med Västerås” där författarna varit inblandade. Författarna diskuterar bra klassrumsundervisning, aktiva lärare, kollegiala samtal,
systematiskt kvalitetsarbete, organisation för utveckling av undervisning för att nämna några aspekter. Samtliga avsnitt grundas i forskning och relateras till Västeråsexemplet. Här finns också en kritisk diskussion av lärarutbildningen och av konstruktivism som teori.

Marie Leijon, BTJ-häftet nr 12, 2016