Betygen i skolan: Kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2011. 220 sidor.
Mycket gott skick.
Betygen i skolan är en omtvistad fråga. Men vad menar vi egentligen när vi talar om betyg? Vilka funktioner fyller betygen? Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet har varit i bruk sedan mitten av nittiotalet och bygger på en annan kunskapssyn och en annan bedömningsprincip än de tidigare normrelaterade betygen. I boken diskuterar författaren Bengt Selghed betygens innebörd och om en likvärdig, rättvis och rättssäker betygsättning är möjlig. Han presenterar betygens bakgrund och gör en analys av vad betyg är, hur de används av lärare och vilka konsekvenser det kan få för eleverna.
Några få understrykningar och hundöron.
Titta på alla andra annonser jag har på böcker på både svenska och engelska.,ljudböcker och filmer!
Allt du handlar vid 1 köp har frakten 62:-
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147100279
- Titel
- Betygen i skolan: Kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
- Författare
- Selghed, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 296 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betygen i skolan är en omtvistad fråga. Men vad menar vi egentligen när vi talar om betyg? Vilka funktioner fyller betygen? Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet har varit i bruk sedan mitten av nittiotalet och bygger på en annan kunskapssyn och en annan bedömningsprincip än de tidigare normrelaterade betygen. I boken diskuterar författaren Bengt Selghed betygens innebörd och om en likvärdig, rättvis och rättssäker betygsättning är möjlig. Han presenterar betygens bakgrund och gör en analys av vad betyg är, hur de används av lärare och vilka konsekvenser det kan få för eleverna.