Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2011. 232 sidor.
Gott skick.
Ett veckat pärmhörn. Fräsch exemplar. Inlagan innehåller en del lätta blyertsmarkeringar som går att sudda med gott resultat.
Sökord: MK1005 MK1001 SKOA33 LB2N13 JKA932 KK441A MKVA11 1GN433 738G32 KS293F TRTE19 1GN436
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147089536
- Titel
- Populärkultur
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 376 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon Lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.