Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård

Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård

Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 2 uppl. 2020. 135 sidor.

Nära nyskick. Vägen till munhälsa går via ett kommunikativt förhållningssätt där man skapar goda relationer med sina patienter och därigenom hjälper dem att ta eget ansvar för sin hälsa. Med många konkreta exempel får läsaren av den här boken ta del av nyckelfaktorer för en hälsofrämjande kommunikation i tandvården.

Grunderna till god tandhälsa är välkända sedan decennier. Trots det behandlar vi dagligen patienter med skadade tänder och förlorad stödjevävnad. För individen handlar det om oåterkalleliga skador med känslomässiga och ekonomiska konsekvenser. Det ställer också höga krav på samhälle och vårdinsatser.

Att arbeta hälsofrämjande kräver att vi fokuserar mer på det friska och tar tillvara patientens inre motivation till att leva hälsosamt. Det kräver också att vi förstår hur man behandlar de stora folksjukdomarna i munnen på ett sådant sätt att patienten får ett naturligt ansvar för sin egen sjukdom.

Boken vänder sig till all personal inom tandvården och används även som kurslitteratur inom tandvårdsutbildningarna. Med många konkreta exempel får läsaren ta del av nyckelfaktorer för en hälsofrämjande kommunikation i tandvården. Rekommendationerna i boken grundar sig bland annat på motiverande samtalsmetodik, nationella riktlinjer för vuxentandvård och nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor.

Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård är den andra reviderade upplagan av Hälsofrämjande tandvård. Boken har bytt titel, fått ny form och uppdaterats genomgående.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789177412212
Titel
Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård
Författare
Sjögren, Karin
Förlag
Gothia Kompetens
Utgivningsår
2020
Omfång
135 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
200 x 250 mm Ryggbredd 9 mm
Vikt
418 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vägen till munhälsa går via ett kommunikativt förhållningssätt där man skapar goda relationer med sina patienter och därigenom hjälper dem att ta eget ansvar för sin hälsa. Med många konkreta exempel får läsaren av den här boken ta del av nyckelfaktorer för en hälsofrämjande kommunikation i tandvården.

Grunderna till god tandhälsa är välkända sedan decennier. Trots det behandlar vi dagligen patienter med skadade tänder och förlorad stödjevävnad. För individen handlar det om oåterkalleliga skador med känslomässiga och ekonomiska konsekvenser. Det ställer också höga krav på samhälle och vårdinsatser.

Att arbeta hälsofrämjande kräver att vi fokuserar mer på det friska och tar tillvara patientens inre motivation till att leva hälsosamt. Det kräver också att vi förstår hur man behandlar de stora folksjukdomarna i munnen på ett sådant sätt att patienten får ett naturligt ansvar för sin egen sjukdom.

Boken vänder sig till all personal inom tandvården och används även som kurslitteratur inom tandvårdsutbildningarna. Med många konkreta exempel får läsaren ta del av nyckelfaktorer för en hälsofrämjande kommunikation i tandvården. Rekommendationerna i boken grundar sig bland annat på motiverande samtalsmetodik, nationella riktlinjer för vuxentandvård och nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor.

Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård är den andra reviderade upplagan av Hälsofrämjande tandvård. Boken har bytt titel, fått ny form och uppdaterats genomgående.