Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Transspråkande i praktik och teori

Transspråkande i praktik och teori

Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 244 sidor.

Nyskick. Ej smutsig, ej namn, inga anteckningar eller understrykningar. Ej snedläst. Inga hundöron. Ej sprucken rygg.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789127818200
Titel
Transspråkande i praktik och teori
Författare
Svensson, Gudrun
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2017
Omfång
244 sidor
Bandtyp
Flexband
Mått
155 x 230 mm Ryggbredd 16 mm
Vikt
520 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I de flesta klassrum har vi idag en rik språklig mångfald och i den här boken får vi veta hur vi kan ta tillvara på den för att på bästa sätt gynna lärandet och identitetsutvecklingen hos våra flerspråkiga elever. Transspråkande innebär ett skifte från en enspråkighetsnorm till en flerspråkighetnorm, där undervisning och miljö formas så att alla elever framstår som kompetenta och därmed får en likvärdig möjlighet att nå skolframgång.


Med sin djupa kunskap inom transspråkande guidar oss Gudrun Svensson genom grundläggande internationell forskning till en praktik utformad efter svenska förhållanden. Med exempel från Centrumskolan – kanske den skola i Sverige som med rikast erfarenhet av tillämpning av transspråkande – får vi ta del av strategier, övningar och erfarenheter att använda vid implementering av transspråkande.


Den här boken vänder sig till dig som är lärare eller blivande lärare och vill ta tillvara på dina flerspråkiga elevers erfarenheter och språkliga potential.


”Genom exemplen från Centrumskolan, en skola med nästan 100 procent flerspråkiga elever och där transspråkande används, får vi vara med i framgång och svårigheter och faktiskt uppleva elevernas, föräldrarnas och lärarnas förvåning, skepsis och glädje.”


Ur förord av Monica Axelsson