Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Föra tanken vidare : reflekterande arbetssätt i skolan

Föra tanken vidare : reflekterande arbetssätt i skolan

Häftade böcker. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2013. 171 sidor.

Det här är en bok om reflektionens betydelse för lärande och utveckling. Den handlar om hur du kan utveckla ett förhållningssätt i undervisningen så att eleverna blir mer delaktiga, samtidigt som dina egna möjligheter att vara en medveten och reflekterande lärare förstärks.

Ulla Wiklund beskriver två metoder att använda som verktyg för att utveckla ett nytt arbetssätt i klassrummet, och du får möta flera lärare som prövat metoderna. Genom deras beskrivningar av sin egen utveckling, och elevers egna ord om sitt lärande, får du inblickar i bokens huvudtema: att reflektera mera.

Boken vänder sig främst till lärare i förskoleklass och grundskola, men kan användas i alla grupper som behöver omfatta och utveckla ny kunskap.

Ulla Wiklund är rytmiklärare, forskare samt skolutvecklare inom pedagogik, estetik, kultur i skolan och språkutveckling. Hon har tidigare skrivit bland annat Den lydiga kreativiteten och Kulturen knackar på skolans dörr (på annat förlag).

Innehåll: Intro Reflektion i vardagen Röd tråd i läroplanen Intervju: Hon följer läroplanen i stället för läroböckerna (av Annika Claesdotter) Fröken, jag är klar nu, vad ska jag göra sen? Det demokratiska klassrummet Intervju: Elevnära arbete med talutrymme (av Annika Claesdotter) Känner du igen en process när du ser den? Föra tanken vidare ett reflekterande arbetssätt Den lärande kabarén Praktik och praxis Intervju: Alla barn ska känna att de behövs i skolan (av Annika Claesdotter) Intervju: »Det blir på riktigt« (av Annika Claesdotter) Framtidskompetens och bedömning Portföljen som verktyg Det farliga skapandet Coda Litteratur Bilaga 1 Elevens portfölj Bilaga 2 Lärarens portfölj Bilaga 3 Sammanställning av portföljen Mullrande, bullrande, virvlande, brusande vågor Foto och illustrationer

Redaktör Annika Claesdotter

Omslag och illustrationer i boken är målade höstterminen 2011 av elever i årskurs 2 i Svedjeskolan i Luleå. Boken innehåller också fotografier av Erik Holmstedt och Jan E Svensson.
Ytterligare författare: Wiklund, Ulla
Ytterligare redaktörer: Claesdotter, Annika
Ytterligare designers: Losciale, John
Ytterligare fotografer: Holmstedt, Erik
Ytterligare fotografer: Svensson, Jan E
Ytterligare illustratörer: Svedjeskolan i Luleå,

Förlagsfakta

ISBN
9789198084924
Titel
Föra tanken vidare : reflekterande arbetssätt i skolan
Författare
Ulla Wiklund
Förlag
Lärarförbundets förlag
Utgivningsår
2013
Omfång
171 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
171 x 216 mm Ryggbredd 14 mm
Vikt
400 g
Språk
Svenska