Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Fönstret åt gården & andra noveller

Fönstret åt gården & andra noveller

Inbunden bok. Modernista. 2018. 525 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Bokhandelsnytt exemplar i presentskick. Oläst.

Den amerikanske författaren Cornell Woolrich är en av förra seklets mest udda litterära gestalter. Han var en ensling, bodde större delen av sitt vuxna liv på billiga hotell, var starkt modersbunden och socialt otillgänglig. Men han kom att betyda oerhört mycket för den amerikanska noir-traditionen, både vad det gäller litteratur och film, och som författare av psykologiska skräckhistorier har han kallats "1900-talets Poe".

Få – om ens någon – har skrivit lika många verk som filmatiserats för bio och TV eller blivit underlag för radio- och TV-serier. Trots att många av hans historier i original publicerades i billiga s.k. pulp-magasin plockades de upp av kända regissörer och blev underlag för klassiska filmer som Siodmaks "Döden kan ej vittna" och Hitchcocks "Fönstret mot gården".

»Fönstret åt gården«, Woolrichs mest berömda novell, och »För återstoden av livet«, något av det bästa han skrev under sina sista år, återfinns i den här volymen, tillsammans med 14 andra noveller - där flera andra för övrigt också har filmatiserats som »Momentum«, av Hitchcock, och »Fönstret«, av Ted Tetzlaff.

CORNELL WOOLRICH [1903-1968], född i New York, var en av de stora amerikanska thrillerförfattarna. Efter att hans första roman publicerades 1926 flyttade han till Hollywood för att bli manusförfattare. Där utforskade han sin homosexualitet och gifte sig. Både äktenskapet och manuskarriären blev dock kortvariga. Woolrich återvände till New York, där han bodde med sin mamma i en rad sjaskiga hotellrum, trots att han snart hade gott om pengar. Fram till sin död producerade han en enorm mängd spännings- och skräckhistorier, under en rad pseudonymer. De klassiska filmatiseringarna av Alfred Hitchcock och François Truffaut, och inte minst hans roman Natten har tusen ögon, har fått Woolrich att beskrivas som 1900-talets Edgar Allen Poe och noir-genrens fader.

»Man kan bokstavligen känna ångesten i Woolrich verk.« (James Ellroy).

»Cornell Woolrich förtjänar att upptäckas, och återupptäckas, av varje generation.« (Ray Bradbury).

»Cornell Woolrich, tillsammans med Raymond Chandler, uppfann praktiskt taget noir-genren.« (Newsday).

AV CORNELL WOOLRICH: Brottets lag / En dam är förlorad / Frist till gryningen / Natten har tusen ögon / Ljuva Bonny - farliga Bonny / Brud i svart / Tiga är guld / Hunden med träbenet / Dödsrummet / Tala inte om döden / Bröllop till varje pris / Dans med döden / Nattmara / Klockan tre / Skuldsedeln / Farligt spel / Det försvunna vittnet / Du ser mig aldrig mer / De levande begravda / Döma sig själv / Jagad i mörkret / I blind panik / Mord i sikte / Fönstret åt gården (i Hämndens ögonblick) / För återstoden av livet (Ödets ironi) / En droppe blod (Till det bittra slutet) / Till det bittra slutet / Fönstret / Momentum / Svarta rosor / Rendezvous i svart / Bruden bar svart.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789176452271
Titel
Fönstret åt gården & andra noveller
Författare
Woolrich, Cornell
Förlag
Modernista
Utgivningsår
2018
Omfång
525 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
145 x 217 mm Ryggbredd 43 mm
Vikt
870 g
Språk
Svenska
Baksidestext
»Du kan bokstavligen känna ångesten i Woolrich verk.« | James Ellroy»Cornell Woolrichs romaner definierar själva kärnan av nihilistisk noir.« | The New York Times Book Review»Cornell Woolrich förtjänar att upptäckas, och återupptäckas, av varje generation.« | Ray BradburyCornell Woolrich har kommit att betraktas som lika betydelsefull för den amerikanska hårdkokta traditionen som de betydligt mer kända namnen Raymond Chandler och Dashiell Hammett.
För film noir har Woolrichs bidrag varit minst lika stort som de andra portalfigurerna i noir-genren. Flera av hans berättelser har blivit stora filmklassiker, exempelvis Fönstret åt gården av Alfred Hitchcock och Bruden bar svart av François Truffaut.
»Fönstret åt gården«, Woolrichs mest berömda novell, och »För återstoden av livet«, något av det bästa han skrev under sina sista år, återfinns i den här volymen, tillsammans med 14 andra noveller (där flera andra för övrigt också har filmatiserats som »Momentum«, av Hitchcock, och »Fönstret«, av Ted Tetzlaff).
I svensk översättning av Ingvar Skogsberg och Lars Ekegren.CORNELL WOOLRICH [1903-1968], född i New York, var en av de stora amerikanska thrillerförfattarna. Efter att hans första roman publicerades 1926 flyttade han till Hollywood för att bli manusförfattare. Där utforskade han sin homosexualitet och gifte sig. Både äktenskapet och manuskarriären blev dock kortvariga. Woolrich återvände till New York, där han bodde med sin mamma i en rad sjaskiga hotellrum, trots att han snart hade gott om pengar. Fram till sin död producerade han en enorm mängd spännings- och skräckhistorier, under en rad pseudonymer. De klassiska filmatiseringarna av Alfred Hitchcock och François Truffaut, och inte minst hans roman Natten har tusen ögon [1945], har fått Woolrich att beskrivas som »1900-talets Edgar Allen Poe« och »noir-genrens fader«.»Cornell Woolrich, tillsammans med Raymond Chandler, uppfann praktiskt taget noir-genren.« | Newsday