-
Kvinnor och män i offentlighetens ljus
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 154 sidor.
Nära nyskick. inga defekter eller understryckningar alls. boken är i väldigt fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088723
- Titel
- Kvinnor och män i offentlighetens ljus
- Författare
- Hammarlin, Mia-Marie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 154 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 243 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur framställs kvinnor respektive män som valt att äntra den politiska arenan i medierna? Gestaltas de olika beroende på kön eller är samhällsjournalistiken neutral? Den här boken handlar om mediebilden av våra folkvalda makthavare. Politiken i dag är medialiserad, vilket betyder att den filtreras genom, tolkas av och representeras i medierna. För merparten av medborgarna är mediebilden den enda vi får uppleva och lära oss tycka, känna och ha åsikter om när det gäller politik. Vi träffar inte våra folkvalda i verkligheten utan vi läser om dem, hör dem på radio och ser dem i tv-sofforna. Utifrån detta och i samtal med familj, vänner och bekanta bildar vi oss uppfattningar om enskilda politiker och var vi själva står i politiska frågor.
Boken vänder sig till studenter inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap och statsvetenskap. Genom sitt tydliggörande av genusstrukturer i medietexter och på nyhetsredaktioner är den även lämplig för personer som arbetar inom medier, journalistik, kommunikation och politik.
Studentlitteratur AB 1 9789144088723 -
Massmedier : nya villkor för press, radio och...
Häftad bok. Ekerlids. 11 uppl. 2014. 384 sidor.
Hyggligt skick. Boken har lästs och hanterats och med tiden så har den fått lite defekter. boken innehåller några understryckningar men den är fullt läsbar och komplett. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187391446
- Titel
- Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet
- Författare
- Weibull, Lennart
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 560 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medielandskapet har under det senaste decenniet förändrats på ett grundläggande sätt, främst genom utvecklingen av internet. Visserligen är det fortfarande dagstidningar, radio och tv som dominerar det svenska medielandskapet, men villkoren för deras verksamhet är helt annorlunda än tidigare. Den tekniska utvecklingen har medfört att alla massmedier finns på flera plattformar, och det allt större medieutbudet gör att konkurrensen om publik och reklam har ökat. Därtill har utvecklingen av sociala medier varit betydelsefull för de traditionella mediernas villkor.
För den elfte upplagan av boken Massmedier har den stora utmaningen varit att ge en rättvisande bild av detta skeende och samtidigt belysa dagens medievillkor. För att förstå vad som pågår måste man ha en helhetssyn och analysera medielandskapet i såväl ett historiskt som i ett samtida perspektiv. Många framtidsprognoser om medieutveckling har slagit fel på grund av bristande förståelse för hur mediemarknaden faktiskt fungerar.
Samtliga kapitel är helt eller delvis omskrivna och ett helt nytt kapitel har tillkommit. Mediernas förutsättningar utifrån tekniska, politiska, ekonomiska och sociala villkor tas upp och de traditionella massmediernas strukturella förhållanden på 2010-talet diskuteras. Vidare ges en översikt av journalistikens förändring och i den avslutande delen står publikens användning av och attityder till såväl traditionella som sociala medier i fokus.
Massmedier har sedan den första upplagan kom ut 1970 blivit en klassiker och ett standardverk som för den som vill förstå vad som händer inom medievärlden.
Lennart Weibull f 1946, professor emeritus i massmedieforskning och seniorforskare på SOM-institutet, Göteborgs universitet
Ingela Wadbring f 1964, professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall
Ekerlids 11 9789187391446 -
Medierna och moderniteten
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2002.
Gott skick. Mycket gott skick. Namnad på försättsbladet och mindre skav på pärmen. Inlagan är i perfekt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917173158x
- Titel
- Medierna och moderniteten
- Författare
- Thompson, John B.
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2002
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken roll spelar medierna i de moderna samhällenas uveckling? Vilka är de sociala effekterna av nya former av kommunikations- och informationsspridning, från uppfinningen av tryckpressen till de globala kommunikationsnätverkens expansion idag?
Dessa frågor griper sig den engelske sociologen John B. Thompson sig an i denna bok. Han visar hur medierna har omvandlat samhällslivets rums- och tidsdimension och skapat interaktionsformer som inte längre är knutna till ett gemensamt rum. Denna omvandling har vidsträckta konsekvenser och påverkar olika sidor av våra liv, alltifrån de mest intima personliga erfarenheterna till maktens former.
Thompsons bok har blivit ett samhällsvetenskapligt standardverk om medier och kommunikation genom att förena ett brett och historiskt förankrat perspektiv med insikter från modern samhällsteori.
John B. Thompson är verksam i Cambridge. Han har vid sidan av denna bok utgivit böcker om hermeneutik och ideologiteori och senast en bok om politiska skandaler.
Bokförlaget Daidalos 917173158x
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn