-
Läroplansteori och didaktik
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2016. 216 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694768
- Titel
- Läroplansteori och didaktik
- Författare
- Wahlström, Ninni
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läroplansteori och didaktik är två delar av det vetenskapliga ämnet pedagogik. Läroplansteorins grundläggande fråga är ”Vad räknas som kunskap?”. Det är en fråga som ständigt är utsatt för omprövning och debatt. En fråga som ofta väcker känslor och som aldrig kommer att få ett slutgiltigt svar. Lika omdebatterad är didaktikens grundläggande fråga om hur kunskaper, värden och erfarenheter ska organiseras i konkreta undervisnings- och lärandesituationer.
I den här boken belyser författaren dessa två breda frågeställningar ur ett flertal olika aspekter. Som en röd tråd löper insikten att det vi håller för sant i frågor om utbildning och lärande förändras historiskt över tid och varierar geografiskt, beroende på historiska, sociala och kulturella traditioner.
I bokens andra upplaga har tillkommit ett kapitel om hur förskolans läroplan har växt fram som del av en transnationell utbildningspolicy. Med start i 1970-talets barnstugeutredning redogörs för vilka tankar och begrepp som har format måldokumenten från Pedagogiskt program för förskolan till förskolans två första läroplaner.
Boken avslutas med ett avsnitt som visar på hur varje läroplan mer eller mindre medvetet grundas på antaganden om ett visst medborgarideal. I en bilaga ges praktiska exempel på hur man som lärare själv kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.
Ninni Wahlström är professor i pedagogik med inriktning mot forskning och utvärdering av läroplaner ur ett kunskapsfilosofiskt, utbildningspolitiskt och didaktiskt perspektiv. Hon är verksam vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140694768 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144101743
- Titel
- Perspektiv på lärande
- Författare
- Phillips, D C
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- D.C. Phillips och Jonas Soltis, Stanford repsektive Columbia University, är båda mycket respekterade pedagoger. Deras Perspektiv på lärande har redan utkommit i fem utgåvor och är en klassiker i mindre format. Nu föreligger den i en elegant svensk översättning, till gagn för lärarstuderande och verksamma lärare men också andra som är intresserade av lärandets många aspekter. Med suverän överblick och känsla för det väsentliga leder de varsamt in läsaren i en spännande exposé över vårt tänkande om lärandets natur, från begynnelsen till de senaste rönen i forskningen. Boken är hållen i en ledig ton med många pedagogiska liknelser och konkreta exemplel som får läsaren att känna sig smart och delaktig, plötsligt inbegripen i samtal med Platon - eller med moderna pedagogiska tänkare som Dewey, Piaget, Vygotskij och deras efterföljare.
Boken har en given plats på lärarutbildningar och pedagogikkurser men lämpar sig också för självstudier. Efersom den innehåller ett stort antal fallstudier och fördjupningsövningar är den också givande läsning för dem som vill utveckla sitt pedagogiska kunnande i praktiken.
Perspektiv på lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga ändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101743 -
Lärande, skola, bildning
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2017. 759 sidor.
Mycket gott skick. Använt men i mycket bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818408
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Säljö, Roger - Liberg, Caroline
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 759 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande, skola, bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, samt ger en fördjupad inblick i det som idag utgör det svenska skolsystemet.
I denna fjärde utgåva av antologin har samtliga kapitel uppdaterats och ett kapitel om utbildningssociologi tillkommit.
Antologin är indelad i fem sektioner:
Skolan formas och blir till.
Lärande, undervisning och elevers utbildning.
Utbildning och den kulturella reproduktionen.
Utvärdering, bedömning och resultat.
Politisk styrning och skolans förändring.
I boken medverkar 19 författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för yrkesverksamma lärare, men vänder sig även till alla som vill veta mer om vår skola.
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127818408 -
Att arbeta med särskilt stöd [Elektronisk res...
Häftad bok. Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189314700
- Titel
- Att arbeta med särskilt stöd [Elektronisk resurs] : några perspektiv
- Författare
- Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution
- Språk
- Svenska
Stockholm : Statens skolverk : Liber distribution 9189314700 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789188149190
- Titel
- Slöjd i en digital skola
- Författare
- Rylander Lundström, Martina
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 215 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- All undervisning måste inte vara digital. Men alla lärare har ett ansvar att följa med sin tid.
Det är utgångspunkten för antologin Slöjd i en digital skola. Redaktören Martina Rylander Lundström, själv lärare i slöjd och svenska, har samlat kollegor och forskare med olika perspektiv på hur skolämnet slöjd berörs och kan berikas av den pågående digitaliseringen.
Boken innehåller flera inspirerande exempel på hur digitala verktyg och teknik kan användas i undervisningen. Eller vad sägs om interaktiva brädspel, kläder som lyser eller fågelholkar som larmar när äggen kläcks? Men boken utforskar också slöjdämnets roll i dagens skola och i framtidens.
Äntligen en antologi som på allvar öppnar för en fördjupad dialog om skolämnet slöjd och digitalisering! Det är både välkommet och behövligt.
Ur inledningen av Stina Westerlund, lektor i pedagogiskt arbete.
Lärarförlaget 1 9789188149190
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn