-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187894695
- Titel
- Resan till Kautokeino
- Författare
- Ljungberg, Ann-Marie
- Förlag
- Alfabeta
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 109 x 179 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 70 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Norr om polcirkeln utspelar sig denna roadmovie i bokform. I mörker och kyla, från Tromsö till Kautokeino, korsar den rotlöse Mikko, sjuttonåriga Jorinda och den olycklige LNP varandras spår.
Alfabeta 1 9789187894695 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187894244
- Titel
- Indien
- Författare
- Zac O'Yeah
- Förlag
- Alfabeta
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 347 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 202 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 395 g
- Språk
- Svenska
Alfabeta 1 9789187894244 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100806415
- Titel
- Det slutna rummet
- Författare
- Jungstedt, Mari
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 180 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 170 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När högsäsongen på Gotland står för dörren hittas en kvinna mördad i Lummelundagrottan. Kvällen före hade hon deltagit i en mörkertur i grottan. Hur kunde mördaren slå till under turen? Kommissarie Knutas leder utredningen och fallet visar sig ha kopplingar till ett grottmysterium i Norrland många år tidigare. Den höggravida Karin ger sig dit på eget bevåg och hamnar mitt i ett livsfarligt drama.
Albert Bonniers Förlag 9789100806415 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780812985177
- Titel
- Not That Kind Of Girl
- Författare
- Dunham, Lena
- Förlag
- Random House USA
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 130 x 133 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 306 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- For readers of Nora Ephron, Tina Fey, and David Sedaris, this hilarious, wise, and fiercely candid collection of personal essays establishes Lena Dunham the acclaimed creator, producer, and star of HBO s "Girls" as one of the most original young talents writing today. In "Not That Kind of Girl, " Dunham illuminates the experiences that are part of making one s way in the world: falling in love, feeling alone, being ten pounds overweight despite eating only health food, having to prove yourself in a room full of men twice your age, finding true love, and most of all, having the guts to believe that your story is one that deserves to be told. Take My Virginity (No Really, Take It) is the account of Dunham s first time, and how her expectations of sex didn t quite live up to the actual event ( No floodgate had been opened, no vault of true womanhood unlocked ); Girls & Jerks explores her former attraction to less-than-nice guys guys who had perfected the dynamic of disrespect she found so intriguing; Is This Even Real? is a meditation on her lifelong obsession with death and dying what she calls her genetically predestined morbidity. And in I Didn t F*** Them, but They Yelled at Me, she imagines the tell-all she will write when she is eighty and past caring, able to reflect honestly on the sexism and condescension she has encountered in Hollywood, where women are treated like the paper thingies that protect glasses in hotel bathrooms necessary but infinitely disposable. Exuberant, moving, and keenly observed, "Not That Kind of Girl" is a series of dispatches from the frontlines of the struggle that is growing up. I m already predicting my future shame at thinking I had anything to offer you, Dunham writes. But if I can take what I ve learned and make one menial job easier for you, or prevent you from having the kind of sex where you feel you must keep your sneakers on in case you want to run away during the act, then every misstep of mine will have been worthwhile.
Random House USA 9780812985177 -
Göteborg i päls
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2006. 188 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113016207
- Titel
- Göteborg i päls
- Författare
- Johansson, Per
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Disken i ett restaurangkök låter kanske inte som den mest givna litterära miljön i världen. Men Per Johansson lyckas med detaljskärpa, humor och intellektuell spets skildra matställets liv från andra
sidan som man sällan sett det förut.
Ni kanske minns hur George Orwell en gång odödliggjorde restaurangköket som arbetsplats i sin bok
Nere för räkning i Paris och London, där han wallraffade i restaurang Maxims kök i Paris. Sedan dess har
köksskildringarna kommit och gått, på senare tid mest med machokockarnas perspektiv. Men Göteborg i päls är så långt ifrån den mer salongsfähiga delen av köket man kan komma. Den handlar om en ung, intellektuell kille som jobbar extra i disken i ett restaurangkök, med att sortera tallrikar så det skräller i kaklet, stående med proppar i öronen under en smutsbrun trearmad fläktvinge: "Finns det någon New York-känsla i Göteborg, så är det här."
I korta, registrerande kapitel berättar han om slitet, fyllan, städölen, råttorna och rökpauserna på restaurangen, men också om studierna, resorna ut i Europa, sökandet efter ett sammanhang och en estetik. Det finns gott om instick från levande och döda författare, inte minst den gamle lebemannen Leopold von Sacher-Masoch som skrev masochistklassikern Venus i päls, men de är så gömda att de knappast syns.
Detta är både en litterär lek och en coming of age-story, om lärdom och krogliv. Men bokstavligen från
andra sidan.
Norstedts 1 9789113016207 -
Happy Sally
Pocketbok. Albert Bonniers Förlag. 2004. 237 sidor.
Nära nyskick. Mycket gott skick. Se gärna även mina många andra annonser för samfrakt. Skickas välpackat och spårbart.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100104771
- Titel
- Happy Sally
- Författare
- Stridsberg, Sara
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 237 sidor
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Happy Sally är en fantasi om Sally Bauer, kanalsimmerska och simmardrottning. Sally Bauer var besatt av att simma. Alldeles före krigsutbrottet 1939 blev hon den första skandinaven att krossa Engelska kanalen. Tiden: 15:22.Långt senare försöker en annan simmerska, Ellen, göra om bedriften. Hon har ingått ett vad med sin man, Viktor: om hon lyckas ska hon få ägna sig åt simning för all framtid; om hon misslyckas måste hon och barnen följa med Viktor på en seglats över Atlanten. När ett av barnen återvänder till Dover för att minnas möts Ellens och Sallys drömmar i kanalens tidvatten.Stridsbergs förståelse för såväl kvinnlig oceanvilja som för den sorg som spräcker varje illusion om helhet gör hennes bok både utomordentligt spännande och betydande. AftonbladetDet är kort sagt en riktigt riktigt bra romandebut. Den diskuterar vår mänskliga längtan efter att fungera lika smidigt som maskiner, vårt förakt för svaghet och de svagas roll i en värld av prestationer. DNHär tränger Stridsberg in i den besattas själ och sinne, in i den diamanthårda vilja som hellre offrar kärleken än ger upp sitt mål. Svenska Dag bladetEn debut som tar struptag. Tidningen Vi
Albert Bonniers Förlag 9789100104771 -
Lifsens rot
Pocketbok. Stockholm : MånPocket. 1997. 278 sidor.
Nära nyskick. Nyskick. Se mina andra annonser för samfrakt. Skickar inpackat och spårbart
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176433577
- Titel
- Lifsens rot
- Författare
- Lidman, Sara
- Förlag
- Stockholm : MånPocket
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Stockholm : MånPocket 9789176433577 -
Varulvsvalsen
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2007. 254 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100113292
- Titel
- Varulvsvalsen
- Författare
- Eklund, Sigge
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 254 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jag står med Jack i badrummet när jag hör skriket. Jag stänger av badvattnet. Sandra skriker rakt ut. Jag orkar inte, skriker hon. Jag orkar inte gå in i det igen, du kan inte göra det mot Sammy. Inte igen. Inte nu. När du äntligen byggt upp ditt liv. Snälla Rebecka, säg att det inte är sant. Snälla.När Rebecka återfaller i tungt missbruk satsar hennes närstående allt för att rädda henne. De besvär henne att lägga in sig för avgiftning och de söker desperat hjälp hos myndigheter och institutioner. Deras lägenhet förvandlas till en larmcentral, och de kastas mellan hopp och förtvivlan. Men när Rebecka ännu en gång sviker ett löfte brister det för dem och de inser att hela deras tillvaro är på väg att rasa samman. Sigge Eklunds berättelse är en både sakligt gestaltande och starkt känslomässigt laddad roman om medberoende om den varulvsvals som de anhöriga bjuds upp till och den smärtsamma insikt de till slut tvingas fram till.PS. "Varulvsvalsen" är väl inte något allmänt känt begrepp, men det är en oerhört suggestiv bild för någonting vi alla känner till. Så här skriver Sigge Eklund mot slutet av sin roman: "Missbrukaren är inte längre människa. Hon ser ut som en människa, hon låter som en människa, men hennes kropp bebos av en varulv. Och denna varulv är danssugen. Han bjuder upp oss till dans. Och vi valsar med."
Albert Bonniers Förlag 1 9789100113292 -
Mig äger ingen
Inbunden bok. Bokförlaget Atlas. 1 uppl. 2007. 293 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173892261
- Titel
- Mig äger ingen
- Författare
- Åsa Linderborg
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 293 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 136 x 180 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 435 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall.
"Pappas plånbok är stor som en handflata, svart och lätt böjd efter ett liv i bakfickan. Den har börjat ge efter lite i sömmarna och är tung, trots att den nästan är tom. I sedelfacket ligger ingenting, i myntfickan arton kronor och femtio öre.
Bakom patientbrickan trängs ett checkhäfte från Nordbanken och ett medlemskort för Metall avdelning 20. Ett skrynkligt tidningsurklipp med statistik över Västerås Sportklubbs bandyframgångar, ett ensamt frimärke med kungen på. I ett av facken gömmer sig ett splitter nytt bankomatkort, inlindad i en lapp med ordet lall och en sifferkod. Det är 99 kronor på kontot. När pappa dog hade han elva dagar kvar till nästa a-kassa.
Där ligger också ett litet noteringshäfte för bankärenden som pappa antecknat telefonnummer i. På den första raden står det Åsa och mitt hemnummer. Under med lite kraftigare filtpenna har han skrivit Sprit och ett telefonnummer han fyllt i flera gånger. Därefter följer hans storasyster Majken och de andra syskonen, även dem han aldrig skulle fått för sig att ringa. Bästa vännerna Börje och Berit. Sedan en lång rad nummer till Smolken, Skallen, Buster, Ormen, Hoffa, Babben, Blomma, Bella, Britta med rattarna... Lika prydligt antecknad står mammas syster Nina han inte träffat på många år.
På ID-kortet står det Leif Boris Andersson, född den 15 februari 1941. Fotot är bra, jag ser att det är han."
Bokförlaget Atlas 1 9789173892261 -
Konsten att fördärva sitt liv - eller inte
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 181 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127827691
- Titel
- Konsten att fördärva sitt liv - eller inte
- Författare
- Einhorn, Stefan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 181 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 144 x 217 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 415 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ”Mycket har jag lärt och en hel del begriper jag mig fortfarande inte på, men det finns en sak som fascinerar mig oerhört mycket: att vi människor, och jag är inget undantag, förefaller ha en inneboende destruktiv kraft som gör att vi periodvis snubblar fram genom tillvaron.
Många tycks göra sitt bästa för att skapa problem och sätta krokben för sig själva. Och ska man göra något bör man göra det grundligt – här får de råd och tips så att det blir ordentligt gjort. Eller så kan den här boken användas för att förändra sitt liv till det bättre. Det är bara att välja.”
Drastiskt och personligt skriver Stefan Einhorn om den svåra konsten att leva. I sin nya bok sammanför han två olika perspektiv. Avsnitten om att fördärva sitt liv grundar sig på iakttagelser och egna erfarenheter och varvas med texter som ger förslag på hur en förändring istället skulle kunna ske – för människan har en fantastisk förmåga att även se det ljusa i tillvaron och en vilja att kämpa för att nå dit. Det finns en väg ut ur de självpåtagna svårigheterna, om man nu vill bli nöjd med livet.
Konsten att fördärva sitt liv – eller inte tar upp frågan om vi kan förändra oss och i så fall hur vi kan bära oss åt.
Sagt om boken:
Den roligaste bok jag har läst på hela säsongen!
Johan Malm, SVT Gokväll
"En otroligt härlig bok – och du kommer att lära dig mycket!"
Johan Malm, SVT Gokväll
"Bokens omvända grepp gör våra idiotiska beteenden tydliga. Effekten blir humoristisk, även om budskapet är allvarligt."
TT Nyhetsbyrån
"Det är tänkvärt, roligt - och lite självupplevt."
Må Bra
"Denna tankeväckande, lättlästa och insiktsfulla bok passar en bred allmänhet med intresse för att förstå en del av hur vi människor fungerar."
BTJ
Jag fick en idé om att skriva en bok om hur man oroar sönder sin tillvaro. Jag utvecklade den till att gälla allt som gör att man fördärvar sitt liv. Den är ju samtidigt motsatsen - gör man tvärtom får man ett bra liv, och man kan välja förändring framför fördärv. Det har varit väldigt roligt att skriva den, särskilt avsnitten om hur man fördärvar sitt liv."
Stefan Einhorn i intervju i Dagens Industri
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127827691 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113071534
- Titel
- Kulturmannen och andra texter
- Författare
- Witt-Brattström, Ebba
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 299 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 494 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är Kulturmannen?
Kort svar: högsta värdeindikator på kulturbörsen, narcissistisk sexist, symbol för den patriarkala självgodhet som fortfarande verkar i kulturen. Alltid på bekostnad av Kulturkvinnans lika geniala insatser.
Sega strukturer är förnamnet. Men hav hopp, i den här boken samlar jag texter som belyser den briljanta och dråpliga envig som pågått för öppen ridå sedan Kassandra genomskådade den mångförslagne Odysseus.
Välj sen: enkönat eller mångkönat kultursamtal, hel- eller halvbildning?
Med vänliga hälsningar,
Ebba Witt-Brattström
Norstedts 1 9789113071534 -
Timme noll
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2014. 372 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127139701
- Titel
- Timme noll
- Författare
- Lotta Lundberg
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 148 x 200 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 518 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "En riktigt bra, på många sätt omvälvande läsupplevelse ... om själva den existensens grundfråga."
Kulturnytt
"Det är bara att kapitulera. Villkorslöst ... en våghalsig djupdykning ner i det mänskliga psykets grumligaste vatten."
Borås Tidning
"Här finns en - ursäkta det lite pompösa uttrycket - litterär resning, en styrka och säkerhet. Den gör de tre kvinnornas berättelser till fängslande, oförutsägbar läsning från första till sista sidan."
Aftonbladet
"En innerlig och mycket stor bok med öden det tar tid att glömma, en sömlös berättelse."
Norrköpings Tidning
"En bok som tar sig in i läsaren ... en allvarlig och moraliskt utmanande bladvändare."
Sydsvenskan
"I krigets brinnande Berlin skickar Hedwig bort sin halvjudiska dotter utan att veta, eller orka förstå, vad det innebär. Lotta Lundberg fick den nyligen bortgångna Cordelia Edvardsons tillåtelse att skriva en bok baserad på hennes mors liv. Timme noll heter den; ett begrepp för krigsslutet men även en bild för att stå i sin egen ruin. Gripen känner jag med Hedwigs skuld och ser den speglad i arga Isa och psykoterapeuten Ingrids tvivel på sig själv och sitt äktenskap. Tre kvinnor, tre tider, tre berättelser som varsamt snuddar vid varann."
Jenny Lindh, M-magasin
I Lundbergs hand sitter pennan rätt, språket flyter, fullt och rikt. Intrigen är genomtänkt och spännande. Och, pang - du är fast. Starka texter plägar fungera så Timme noll är ett drivet romanbygge. Tre kvinnor, tre epoker, tre berättelser blir en väv. Av historia och myter, händelser, slump, förtvivlan och hopp.
Irma Swahn, Hufvudstadsbladet
Berlin 1945. Författaren Hedwig Lohmann är på väg ut ur den sönderslagna staden till ett kloster. Något år tidigare har hennes dotter gjort en helvetesvandring. Var finns hon nu, flickan som hon lämnade bort? Lever hon?
2005. Ingrid har gett upp sin praktik för att flytta till skärgården och bli prästfru. Maken är sjuk och kräver hennes omsorger. Men på ön finns också Hanna, författaren som Karl Erik verkar komma allt närmare.
1983. Isa klipper sönder sin docka och hamnar som tonåring hos en psykolog. En dag bestämmer hon sig för att göra Det Stora Terapispelet med stakar, hjärtan och kors. Om man hamnar på fel ruta får man gå i Kaos, men det finns sätt att laga världen.
Skickligt flätar Lotta Lundberg ihop tre röster på ett sätt som för tankarna till Timmarna. Timme noll betecknar krigsslutet, men också en mänsklig erfarenhet av att stå i sin egen ruin. Vad får en kvinna göra? Vad är det mest förbjudna? Får man som människa en ny chans när det allra värsta redan har hänt?
"Djupt fascinerande läsning ... Kvinnornas röster är brokiga, men också välskrivna och kompletterar varandra på ett sätt som gör boken lätt att sträckläsa ... en enorm känsla för timing och berättarbegåvning ... Timme noll manar till tanke, lika mycket som den berättar tre spännande historier. Resultatet: en ytterst läsvärd och viktig bok."
Nina Einarsson, Helsingborgs Dagblad
"Engagerat, djuplodat och med stilistisk skärpa skriver Lotta Lundberg sin nya roman Timme noll ... det är trösterikt och samtidigt befriat från tvångsmässig harmoni."
Malin Lindroth, Göteborgs-Posten
Högsta betyg i Tara, fem av fem
"En stor läsupplevelse, inspirerad av journalisten Cordelia Edvardsons mammas liv. Hon som lät sin dotter resa mot lägren i Auschwitz ... Hur stor är skulden? Och vilket ansvar har man för en annan människa? Det här är litteratur som synliggör det som finns bortom orden."
Kerstin Särneö, Tara
"En mycket vacker, varm och klok hyllning till en av den svenska journalistikens ikoner."
Jens Liljestrand, Expressen
"Finns försoningen? Lundberg citerar Sven Delblanc: Kärleken, detta fjun av Guds vinge som i vågskålen uppväger all livets bly. Men nej, det här är ingen feelgoodroman. Den kränger och svider och smakar beskt. Bra är den likafullt!"
Ulla Strängberg, Jönköpings-Posten
"En mycket stark och mångbottnad roman som i sin tredelade identitet oupphörligen ställer nya frågor kring kvinnors livsval."
Benny Holmberg, Tidningen Kulturen
"En skicklig stilist med ganska kyligt temperament som här vill vrida och vända på frågor om tro, konstnärligt skapande, kris, skuld och moral."
Aftonbladet
" ... imponerande blandning av skicklighet och inspirerande frihet skrivit fram den tredelade berättelse hon helt håller i sin hand ... Man kan tänka på Michael Cunninghams "Timmarna", med dess tre kvinnor och deras livsfrågor. För det är livsfrågor det handlar om här. Moderskapet, författarskapet, äktenskapet och inte minst barnets plats i förhållande till dem. Men det handlar också mycket konkret om skuld och tro - i skuggan av kriget, i prästgården, för flickan. Och om trohet - inte minst mot sig själv. Och allt det är gott nog. Men, och men igen framförallt är det hur Lotta Lundberg gör det hela som gör att det här inte bara är ytterligare en svensk roman, utan en riktigt bra, på många sätt omvälvande läsupplevelse. "Hur ska jag förklara det?" tänker jag när jag försjunken i tankar vandrar på gatan efter att ha läst ut boken. Hur ska jag förmedla det som är både skört och starkt, som berättar så mycket om själva den existensens grundfråga som handlar både om ensamhet och om att kunna se sig själv i ögonen? Och sedan lägger ni till detta lager på lager av levande tankestoff hos dem alla tre. Inte ljumt eller fint utan in på benen gnagande viktigt tankestoff, där samband mellan kvinnorna gradvis uppenbarar sig och där var och en av de tre skrivs fram med sin egen ton och stil, språkligt. Förstår ni då?"
Anneli Dufva, SR Kulturnytt
"Här finns en - ursäkta det lite pompösa uttrycket - litterär resning, en styrka och säkerhet. Den gör de tre kvinnornas berättelser till fängslande, oförutsägbar läsning från första till sista sidan."
Malin Krutmeijer, Aftonbladet
"En bok som tar sig in i läsaren och sprider sina komplikationer, som om de reagerade vid kontakt med den läsandes egna erfarenheter. Så arbetar starka romaner ... en raffinerad psykologisk roman om den största skulden av alla. Att tvingas leva med sig själv och det man har gjort ... Det är en sträng roman Lundberg skrivit, något så out of fashion som en allvarlig och moraliskt utmanande bladvändare. Samtidigt blir den en kommentar till nuets Sverige där gamla lögner om att vi inte visste vad Förintelsen innebar plötsligt aktualiseras på nytt."
Ulrika Milles, Sydsvenskan
"... i takt med att karaktärernas klanderfria yta krackelerar faller bitarna i Lundbergs pussel på plats. Och inför den mörkt glittrande helhet där berättelserna till sist speglar sig i och bryts mot varandra är det bara att kapitulera. Villkorslöst. För Timme noll visar sig vara en våghalsig djupdykning ner i det mänskliga psykets grumligaste vatten. Gång på gång klär Lundberg av sina karaktärer, visar hur de drivs av avund, fåfänga och feghet. Lundberg tecknar ondskan, inte som en mystisk och frånstötande kraft som drabbar oskyldiga människor i nazistens eller psykopatens skepnad, utan så som den uppträder hos de flesta av oss, i form av lättja och egenintresse. Bitvis gör det läsningen plågsam. Ingen tanke är för låg, inget utspel för patetiskt för att bli en påminnelse om mina egna mänskliga tillkortakommanden. Att läsa Timme noll är som att stirra in i den lilla tandläkarspegeln som skoningslöst avslöjar varje ruttnande matrest som döljer sig bakom självbedrägeriets välputsade emalj. Med en viktig skillnad: Lundberg betraktar inte sina karaktärer snett ovanifrån, som ovetande patienter eller olydiga barn. Hon möter dem ansikte mot ansikte och låter dem ta plats i hela sin komplexitet, generösa och missunnsamma, inskränkta och klarsynta. Men framför allt mänskliga. Särskilt glädjande (och ovanligt! ) är att tre kvinnoöden får gestalta dessa människans existensvillkor ... För om det är något som Lundberg lyckas förmedla är det övertygelsen att vi alla, helt enkelt genom vår mänsklighet, bär del av skulden. Ondskan är banal, kärleken illusorisk och konsten högfärdig, konstaterar jag efter avslutad läsning. Ändå är Timme noll ingen helt igenom svartsynt roman. Med nederlaget följer löftet om en nystart. Förutom vedermödornas kors rymmer Isas Stora Terapispel både ömsinta hjärtan och glatt erigerade små penisar till tröst för mänskligheten. Svagheten tillåts aldrig bli en ursäkt för att ge upp, att låta barbariet fortgå. Tvärtom mynnar insikten om jagets otillräcklighet ut i ett krav på oförtröttlig handling och ständig beredskap. Hedwigs barndomsvän, nunnan Katarina, får uttala orden: "Jag tror att man alltid kan göra mer. " I ett samhälle besatt av prestation och självförverkligande känns denna uppmaning till självrannsakan, men också ödmjukhet inför den egna oförmågan, som en överraskande frisk fläkt. Snarare än livscoachning och KBT är kanske en rejäl dos arvssynd precis vad vår bekräftelsesökande samtid behöver."
Naima Chahboun, Borås Tidning
"Tre kvinnor, tre tider, tre sätt att andas och Lotta Lundberg leder mig varligt mellan dem, mellan epokerna. Berättar inte för mycket eller för lite. Det är funderingar, det är antaganden. Vi har inte så mycket att förlora nej, kanske inte det, men mycket att vara rädda om. Lundbergs omsorg om det hon lägger på boksidorna gör att det inte går att bläddra fort. Hon säger tyst att livet lär oss att var sak har sin tid och att alla vet vad det betyder när det uttalas: att något är i gungning ... Timme noll är en gummisnodd: den kan tänjas, men den kan också komma tillbaka i ansiktet med en hård smäll, och det är som om alla livssånger vi möter här är lika gamla. Något fördrivs och förvrids. Man kan rädda sig själv, och man kan rädda andra, genom tiderna, genom att se sig själv, och vända upp händerna och se vad man gör och gjort med sitt liv. Alla är vi Abrahams barn så kan det sägas i Timme noll, men det hörs mer än så, och under läsningen pratar jag allt mer med mig själv. Det är aldrig för sent att se, också när man undrar vad det var man inte såg: i Nazityskland, här och nu, i krig och fred, i det som är långt borta och mycket nära. Och inse att det man gör kan man inte alltid förklara för någon annan. Jag hoppas bara att jag här och nu gjort klart att Timme noll är en innerlig och mycket stor bok med öden det tar tid att glömma, en sömlös berättelse om rörelser som aldrig slutar växa. Svaren som värks fram är aldrig de rätta och lätta, men de leder oss vidare och visar oss frågornas vikt och viktighet."
Stig Hansén, Norrköpings Tidningar
"Timme noll är för mig Lotta Lundbergs bästa roman hittills, mycket tack vare de strålande personskildringarna. För mig står framför allt det djupt komplexa porträttet av Hedwig Lohmann ut, denna stränga katolska författare som heroiskt predikar vikten av mod och av att se sanningen i vitögat, men som inte mäktar med att vända blicken mot sitt eget agerande inför dotterns öde.
Något som slår mig under läsningen är hur mycket Lotta Lundbergs författarskap handlar om integritet. Besvärande blickar återkommer som motiv från genombrottsromanen Skynda, kom och se (2006), som handlade om 1930-talets varietéscen och läkarvetenskap. Det är en milsvid skillnad mellan att vara sedd och att vara uttittad, att bli lämnad i fred och att bli övergiven.
Och Lotta Lundberg gör det som Hanna menar att författare bör göra: hon försöker förstå sina huvudpersoner och tro på deras bevekelsegrunder. Men hon ger dem inte frid. Till slut är det nunnan Katarinas ord som uppfordrande hänger kvar: jag tror att man alltid kan göra mer."
Anna-Lina Brunell, Hufvudstadsbladet"En bok som tar sig in i läsaren ... en allvarlig och moraliskt utmanande bladvändare."
Sydsvenskan
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127139701 -
Rädd att flyga
Inbunden bok. Norstedts. 6 uppl. 2010. 408 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113028934
- Titel
- Rädd att flyga
- Författare
- Jong, Erica
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 408 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 148 x 216 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Isadora Wing är rädd för att flyga. Den där känslan av att tappa fotfästet, att lämna den invanda tryggheten och ge sig hän åt ett nyckfullt öde. Så känner hon det också när hon sätter sig på planet till New York för att åka till en psykoanalytikerkongress i Wien. Och så börjar en svindlande erotisk luftcirkus över Europa, som långt senare slutar på ett äventyrligt hotell i Paris. Då har hennes demoniska älskare Adrian Goodlove lämnat henne och återvänt till det stilla livet i sin familj. Men Isadora har gjort en betydelsefull vinst. Flygskräcken är borta ...
Det odödliga uttrycket "det knapplösa knullet" myntades i Erica Jongs feministbibel från 1973 (på svenska 1975). Den slog ner som en bomb i sin samtid, på grund av sin frispråkighet och sin öppenhet kring sex och framför allt kvinnlig sexualitet. Full av fräckhet, livsbejakelse och skratt. Numera är den en modern klassiker, som ständigt hittar nya läsare. Den har i dag sålt i över 18 miljoner exemplar världen över.
Norstedts 6 9789113028934 -
Konstens magi
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1998. 192 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146170792
- Titel
- Konstens magi
- Författare
- Lagerkvist, Bengt
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9789146170792 -
Utan personligt ansvar
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2014. 366 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i hyggligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127139961
- Titel
- Utan personligt ansvar
- Författare
- Lena Andersson
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 366 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 130 x 205 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 486 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ester Nilsson är tillbaka. Och hon har inte lärt sig någonting.
Fem år efter Hugo Rask träffar Ester skådespelaren Olof Sten. Redan vid det första mötet känner hon igen sin kropps reaktion: hon håller på att bli handlöst förälskad. Olof gör ingen hemlighet av att han är gift med Ebba Silfversköld, men börjar samtidigt träffa Ester. De inleder en relation, som samtidigt inte är en relation enligt Olof. För han är ju gift, och säger sig inte ha några planer på att lämna Ebba. Men vad gör han då hos Ester?
Ester köper en bil så att hon kan köra Olof kors och tvärs över landet, till teaterföreställningar och kärleksmöten. Somrarna blir outhärdliga för Ester, för på sommaren umgås gifta män med frun. Ester Nilsson har blivit älskarinna.
Men Olof Sten är märkligt ambivalent och hoppet om att han ska lämna, det finns där.
Utan personligt ansvar är den fristående fortsättningen på Egenmäktigt förfarande. Med skarp blick och mycket humor tar sig Lena Andersson denna gång an älskarinnans roll i vår kultur och de djupt rotade föreställningar som styr tresamheten.
För mig är den nya romanen ännu mer läsvärd [än Egenmäktigt förfarande]. Det beror på att Lena Andersson den här gången - diskret men tydligare - lämnar över en del nycklar till metatolkningen av romanen, så att säga är mer generös med sina filosofiska utgångspunkter// Ester Nilsson är egensinnigt, klyftigt och livfullt framskriven av sin författare // [och] har säkrat sig en plats i litteraturen som typ, fiktion och referenspunkt.
Agneta Pleijel, Dagens Nyheter
Gestaltningen av denna ovisshetens gråa zon är storartad och mästerlig. // Som ett slags kärlekens och de mellanmänskliga maktspelens idéroman är Utan personligt ansvar lika briljant som sin föregångare. De filosofiska och politiska frågor boken lyfter skulle kunna diskuteras i oändlighet.
Viola Bao, Svenska Dagbladet
En högst oromantisk roman om romantik som är ännu bättre än föregångaren. [Utan personligt ansvar] framstår nu inte som en uppföljare utan som ett huvudverk.
Karin Arbsjö, Sydsvenskan
Lena Andersson skriver exakt och utmejslat, med ett språk som både ringar in och analyserar det som sker. Här finns mängder av skarpa och alldeles klockrena formuleringar // Utan personligt ansvar är en rasande bra roman, där Lena Andersson skärskådar Esters längtan efter kärlek med en blick som är både genomskådande och djupt ömsint.
Margaretha Levin Blekastad, Nerikes Allehanda
Borde bli ett obligatoriskt inslag på alla kulturhistoriska kurser om seder och bruk i det tjugoförsta århundradet. // Lena Andersson berättelse om Esters vägar och villovägar är i all sin tragik mycket underhållande. Inte minst väninnekören som likt i en grekisk tragedi sjunger sina sånger är obetalbart på pricken rolig.
Lisbeth Larsson, Göteborgs-Posten
Lena Anderssons romaner kommer att bli klassiker
Nils Schwartz, Expressen
Anderssons analytiskt exakta men samtidigt lätta språk bryter effektivt mot de blodsvallande känslor det bär fram.
Fredrik Borneskans, Södermanlands Nyheter
Lena Andersson förädlar ett genomtröskat ämne till gastkramande romankonst. Hon placerar sina studieobjekt på operationsbordet och dissekerar dem lustfyllt med sylvass skalpell. Resultatet är milstolpar i studiet av kärlekens patologi, galenskap och njutning. // även denna gång garnerat med torrt bitande humor. Berörande och helt oemotståndligt. Läs och läs igen!
Tomas Larsson, Östersunds-Posten
I slutet av romanen slår hjärtat nästan dubbla slag av spänning. Utan personligt ansvar" är en minst lika bra och fängslande roman som Egenmäktigt förfarande, vilket säger en hel del. Den förtjänar därför minst lika mycket uppmärksamhet och hyllningar för sin litterära gärning.
Johanni Sandén , Gefle Dagblad
Bekantskapen med [Ester] är både lärorik, gripande och underhållande. Och stilistiskt håller Lena Andersson alltså stilen genom båda sina böcker. Sällan har olycklig kärlek genomlysts med sådan fullfjädrad filosofisk begreppsarsenal.
Jan A Johansson, Norra SkåneEn högst oromantisk roman om romantik som är ännu bättre än föregångaren.
Karin Arbsjö, Sydsvenskan
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127139961 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100174651
- Titel
- Q
- Författare
- Ekelund, Fredrik
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 332 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 223 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 501 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En medelålders man upptäcker sin transidentitet och hamnar i en kris som leder till ett helt nytt liv. Köpenhamn blir frihetens ort, där nya vägar prövas och nya bekantskaper väntar. Men det är en kluven tillvaro. I Malmö finns skammen och sorgen, och snart är det gamla livet omöjligt att upprätthålla.I Q undersöker Fredrik Ekelund transpersoners verklighet: Vad innebär det att vara man, att vara kvinna eller att uppleva sig vara både och? Q är ett skoningslöst existentiellt drama om livets svåraste val.
Albert Bonniers Förlag 9789100174651 -
Under all denna vinter
Inbunden bok. Natur & Kultur Allmänlitteratur. 1 uppl. 2014. 317 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127137608
- Titel
- Under all denna vinter
- Författare
- Negar Naseh
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 317 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 197 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 447 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "En strålande debut! En stilistiskt otroligt driven debutant! Så snyggt genomfört. Det här är man inte van att se. Så friskt och hudlöst beskrivet att man känner att det gör ont i en när man läser. Läs, läs, läs! Detta är en klar fyra."
Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige
Helene har inte träffat sin mor på länge. De har ett komplicerat förhållande och Helene har flyttat från barndomens skärgårdsmiljö till Västerbottens inland. Där bor hon tillsammans med sin pojkvän och lever enligt sina egna regler. Nu är modern på väg för att tillbringa några dagar hos dem. Luften är tjock av förväntan och oro. Kanske kan de hitta tillbaka till varandra, kanske kan hon äntligen acceptera Helene för den hon har blivit?
In i dotterns minutiöst uppbyggda tillvaro sveper modern med sitt självklara anspråk på världen, sina välskräddade kläder, dyra smycken, sin goda smak. Samvaron är påfrestande och Helenes försök att ställa saker till rätta blir allt mer desperata. Till slut befinner hon sig vid panikens brant. Hon måste få andas igen, klarar inte längre att befinna sig under moderns dömande blick
Under all denna vinter är en mörk och hypnotiskt intensiv roman om en dotter och en mor. På ett sinnligt, omsorgsfullt språk berättar Negar Naseh en historia om det vuxna barnets omöjliga längtan efter både närhet och frigörelse, med en botten som alla kan känna igen sig i.
I bokens andra del får vi följa författarens arbete med romantexten. Hennes idéer vindlar fram medan hon läser, skriver, ratar och köpslår med sig själv. Arbetsdagboken bjuder på en unik inblick i författarvardagen, samtidigt som den dubbelexponerar fiktionens teman.
"Det är en bok som överrumplar. Den fyller mig med tilltro till litteraturens möjligheter och inte minst dess framtid ... Redan här vill jag slå fast att Negar Naseh inte är - som klyschan brukar lyda - en lovande debutant. Hon kliver fram som en förfaren och fullt färdig författare. Här finns ingen tvekan. Hon vet exakt vad hon skriver och hur det ska skrivas. Och varför. Romanen är skriven på ett stramt, exakt, ordknappt språk. Negar Naseh förtätar, får varje mening att bära och därmed drar hon sakta men obevekligt åt ordens skruvar så att meningarna börjar leva ett eget och alltmer skrämmande liv. Vad som imponerar ännu mer är att Negar Naseh inte nöjer sig med att begränsas av den nutida alltmer förkrympta författarrollen. Hon axlar inte bara rollen som författare utan även som intellektuell med dess högre krav ... Det var längesedan jag blev så omedelbart övertygad av en debut. Den för tankarna till Carl-Henning Wijkmarks "Jägarna på Karinhall" vad avser bokens styrka och dess fullödiga och helgjutna karaktär.... Utan tvekan kommer "Under all denna vinter" att finna många läsare. Den berör på djupet. Den vågar vara viktig och väsentlig. Och själv ser jag med förväntan fram emot Negar Nasehs nästa roman."
Crister Enander, Helsingborgs dagblad
" ... en lysande debut ... ett privilegium att ha fått ta del av något som på allvar kan berika litteraturen ... oemotståndliga kombination av nyfiket naiv och djupt allvarsam läs- och skrivart. Utan att be om ursäkt det minsta, kliver hon in det litterära rummet med en bok som i varje mening är passionerad inför läsandets, skrivandets och litteraturens allvar ... Det är hungrigt, oförblommerat, odistanserat - ovanligt ... det är olustigt, fängslande, skrämmande och alldeles otroligt skickligt skildrat."
Therese Erksson, Upsala Nya Tidning
"Naseh kan annars verkligen skriva, sinnligt, smidigt, med en ren, fin ton. Det är en språklig njutning att läsa hennes text ... Upplösningen blir gastkramande. Det är en imponerande debut."
Dan Sjögren, Norrländska Socialdemokraten
"... en sällsynt raffinerad berättelse ... Naseh förenar det ofrånkomligt förväntade med det fullkomligt häpnadsväckande. Jag läser dessa romanens sista sidor med uppspärrade ögon, munnen ett gapande versalt O ... Det här är en sällsynt lyckad debut ... hon har kommit för att stanna."
Björn Kohlström, Jönköpings-Posten
"Till sin roman Under all denna vinter har Negar Naseh fogat en arbetsdagbok, ett ovanligt grepp, men mycket effektfullt ... Under all denna vinter är en särartad och mycket intressant litterär debut."
Christian Swalander, Borås Tidning
" ... det är inte ödsligheten i kantarellskogen som får mina nerver att vibrera utan debutanten Negar Nasehs återhållna gestaltning av Helenes panik. Jag smittas av den, andas hetsigt ... Skickligt osäkrar författaren min läsning, löser upp gränsen mellan verklighet och fantasi."
Jenny Lindh, M-magasin
"Debutanten Negar Nasehs roman, ett laddat kammarspel på temat mor dotter-relation, må tyckas lika förutsägbar som ett lesbiskt hångel på Biskops Arnö men Naseh överraskar genom att vända på perspektiven och efteråt är jag förskräckt, förvånad och förtjust."
Jenny Lindh, DN
"Ett ovanligt och spännande grepp som skapar ett slags samtal mellan bokens två delar - liksom mellan de båda texterna och läsaren ... Negar Naseh skriver skickligt och med psykologisk känslighet fram sprickorna i hennes bild av tillvaron. ... generöst och modigt gläntar på dörren till den egna skrivarlyan."
Eva Johansson, Svenska Dagbladet
"Lika skrämmande svart och vacker som den västerbottniska natten."
Matilda Lindwall, Fokus
"Välskrivna debutböcker finns det gott om, men sällan läser man en debutant med en sådan psykologisk skärpa och genomborrande - närmast dissekerande - blick för relationer. en imponerande debut. Vi har fått en ny författare att räkna med. Negar Naseh fångar den laddade stämningen och de undertryckta konflikterna med en lyhördhet som får mig att häpna."
Ann Lingebrandt, Norrköpings tidningar
"Det är som att titta in i en snökula. Vackert och klaustrofobiskt på samma gång ... Negar Naseh skriver att hon vill starta ett samtal om texten och det som finns under den och inte låtsas som om romaner liksom uppstod i ett tomrum. Och jag tror på inbjudan och på kontaktförsöket. Att det inte är menat som facit eller fälla. Det gör mig glad och vetgirig."
Victoria Greve, SR Kulturnytt
"... griper tag från första stycket, varje ord känns självklart. Dialogen och språket färgas av det gråtonade vinterlandskapet och bländar med sin lyskraft ... Negar Naseh är en mycket mogen debutant, språkligt och stilmässigt enastående. Trots det tunga ämnet är det en glädje att läsa denna bok."
Lisbeth Antonsson, CorrenEn strålande debut! En stilistiskt otroligt driven debutant! Läs, läs, läs!
Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige
Natur & Kultur Allmänlitteratur 1 9789127137608 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789146171768
- Titel
- Parfymen
- Författare
- Süskind, Patrick
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1997
- Bandtyp
- Kartonnage
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grenouille kommer till världen under en grov träbänk där hans mor rensar fisk. Platsen är Paris Hallar, tiden 1700-tal. En vanlig människa skulle snabbt gå under i den stinkande och grymma värld som Paris fattigkvarter utgör. Men Grenouille är ingen vanlig människa. Han saknar helt kroppslukt och människor blir, utan att förstå varför, illa till mods i hans närvaro. Han lever i en obruten isolering. Desto lättare för honom att bevara sin hemlighet - han är född med ett luktsinne så fint att han i mörkret kan följa en enskild människa rakt genom stinkande människomassor, på flera kilometers avstånd. Han glömmer aldrig en lukt. Dofter blir hans besatthet, hans passion, hans livsinnehåll och också hans yrke - parfymörens. Den doft som ger honom den mest utsökta njutningen finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor; kvinnorna intresserar honom inte - men Doften! Den måste utvinnas och förädlas efter konstens alla regler. Som världens mest framstående parfymör kan hankonsten. Men utövandet är bundet till ett fruktansvärt villkor...
Wahlström & Widstrand 9789146171768 -
Psykodrama
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2014. 314 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100139353
- Titel
- Psykodrama
- Författare
- Dahlström, Magnus
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 314 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 220 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 491 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en tillfällig lokal har en terapeut sin mottagning. Det är en lägenhet där flygplanen syns genom fönstret, barn ibland hörs från innergården. Terapeuten tar emot en patient. De sitter mitt emot varandra. Sin väska placerar kvinnan på golvet bredvid stolen. Hon berättar om branden, det lilla hon minns. En morgonrock. Trädgården utanför huset. Att hon såg någon bland träden. Psykodrama fångar det gastkramande i ordens makt. För att ett samtal ska kunna äga rum krävs minst två personer. Men sen, hur samtalar man – vad berättar samtalet egentligen?
Albert Bonniers Förlag 9789100139353 -
Leonard Cohen - poems and songs
Inbunden bok. 2011. 245 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Fint ex
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780307595836
- Titel
- Leonard Cohen - poems and songs
- Författare
- Cohen, Leonard
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 245 sidor
- Bandtyp
- US
- Språk
- English
9780307595836
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
