-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125090035
- Titel
- Barnet och leken
- Författare
- Ekelund, Gabriella
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 149 x 211 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Leken är central i förskolan för barnen, som ett sätt att vara, ett sätt att lära och ett sätt att utvecklas. Men hur ska man som pedagog förhålla sig till något som är så självklart, ständigt närvarande och samtidigt så granskat och undersökt?
Sveriges Utbildningsradio AB 9789125090035 -
Tillbaka till jobbet : hållbar återgång efter...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 180 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817593
- Titel
- Tillbaka till jobbet : hållbar återgång efter stressrelaterad ohälsa
- Författare
- Kruse, Åsa
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 218 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ÅRETS HR-BOK 2016!
Hur vet man vad som är lagom takt vid rehabilitering? Vilka reaktioner är vanliga? Hur ser arbetsgivarens roll och ansvar ut?
Denna bok ger kunskap om hur och varför stressreaktioner och utmattningsproblematik uppkommer och hur de yttrar sig. Framför allt får du redskap för hur man tar sig igenom förloppet från sjukskrivning, återhämtning och planering till arbetsåtergång. Exempel varvas med konkreta strategier och författaren berättar vad som kan vara svårt, samtidigt som hon visar en framkomlig väg för hur man stegvis tar sig tillbaka. Vanliga frågor, farhågor och situationer som kan uppstå beskrivs, samt hur man hanterar dem – både som medarbetare och som chef. Forskning visar att en välplanerad återgång vid stressrelaterad problematik kraftigt ökar möjligheterna att komma tillbaka i arbete. Den här boken hjälper den sjukskrivna och arbetsgivaren att tillsammans ta de steg som behövs, genom att underlätta förståelse och samordning. Att skapa nya beteendemönster – hos individen och på arbetsplatsen – är av stor betydelse för att återgången ska bli hållbar i längden.
Tillbaka till jobbet vänder sig både direkt till dig som är drabbad av stressproblematik och till chefer och HR-personal som följer medarbetare genom en rehabilitering. Boken är även till hjälp för närstående och andra som vill förstå och veta mer om området.
Tillbaka till jobbet har utsetts till Årets HR-bok 2016 med motiveringen:
Åsa Kruses bok Tillbaka till jobbet (Natur & Kultur) berör hela förloppet med att komma tillbaka efter en sjukskrivning. Den tar ett samlat perspektiv och visar på rätta och riktiga processer för en snabbare återgång till arbete. Den blir arbetsgivarens stöd i att ta ansvar för processen. Boken avstigmatiserar sjukskrivningar och underlättar för medarbetare att komma tillbaka. En sjukskrivning behöver inte leda till långtidssjukskrivning. Åsa Kruse har skrivit en bok som är aktuell, angelägen och användbar.
Årets HR-bok utses av Sveriges HR Förenings och tidningen Personal & Ledarskaps bokjury.
Boken är viktig och belyser ett stort samhällsproblem. De sjukskrivna och deras arbetsgivare samt anhöriga kommer att ha nytta av boken. Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 22, 2016
Boken tar ett samlat perspektiv och visar på rätta och riktiga processer för en snabbare återgång till arbete. Den blir arbetsgivarens stöd i att ta ansvar för processen. Boken avstigmatiserar sjukskrivningar och underlättar för medarbetare att komma tillbaka.
Juryn för Årets HR-bok 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127817593 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170912597
- Titel
- Återerövra yrkesrollen
- Författare
- Wallskog, Christina
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans verksamhet är på väg in i en ny roll i samhället - ny skollag, reviderad läroplan, egen skolform - som ställer krav på förskollärares professionalitet.
Med styrdokumenten följer en större tydlighet kring förskollärares uppdrag och ansvar. Förskollärare har ett särskilt ansvar för det pedagogiska arbetet i förskolan. Därmed ska förskollärare ta ett steg framåt och leda den utveckling och det lärande som ska ske i förskolan.
Boken synliggör att arbetet i förskolan innehåller mängder av möjligheter och utmaningar och visar hur man kan förena traditionell förskolepedagogik med modern vetenskap och didaktik.
Boken tar bland annat upp lärande i förskolan, förskolans resurser, egen utveckling och diskuterar den kompetensprofil som ligger till grund för legitimering. I boken ger författaren förslag till frågor för reflektion och diskussion samt lästips.
Författare: Christina Wallskog
Gothia Kompetens AB 1 9789170912597 -
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 110 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144066486
- Titel
- Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
- Författare
- Svenning, Bente
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 110 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 170 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dag är barnexperter och politiker eniga om att förskolebarnen själva ska få komma till tals. Samtidigt krävs det från många håll att förskoleverksamheten ska dokumenteras. I den här boken ställer författaren frågan om vuxna lyssnar på barnen när de utformar sätt att dokumentera förskolans verksamhet. Det finns många bra pedagogiska skäl till att dokumentera förskolans verksamhet, men det kan bli alltför mycket, alltför tät och alltför okritisk användning av olika dokumentationsformer. Funderar vi över vilka konsekvenser det kan bli för barnen om de tvingas delta utan att personalen lyssnar på dem? Har inte också barn rätt till en privat sfär, en plats där de bara kan vara sig själva? Blir barnen tillfrågade om de vill bli fotograferade, filmade, citerade och registrerade? Ska de tillfrågas om sådant? Författaren tar upp en ny och intressant diskussion om förhållandet mellan dokumentation och barns medverkan i förskolan som bör intressera förskollärare och andra som arbetar i förskolan samt alla blivande förskollärare.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan. Den kan också vara intressant för verksamma barnpsykologer, barnsjuksköterskor och inte minst förskolebarnens föräldrar.
Studentlitteratur 1 9789144066486 -
Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i sv...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 309 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133440
- Titel
- Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysn
- Författare
- Jan Håkansson - Daniel Sundberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 309 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning ska bygga på vetenskaplig grund, men vad innebär det i så fall? Vad finns det för forskningsstöd och evidens för de olika idéer, strategier och metoder som förekommer i skolan? Finns det till exempel några generellt hållbara principer och strategier för undervisning som är oberoende av ämne, elevernas ålder och de nationella och kulturella sammanhangen? Vilken betydelse har informations- och kommunikationsteknik (IKT), specialpedagogik och mångkulturalism?
Utmärkt undervisning handlar om vad vi kanlära från de viktigaste internationella och svenska forskningsöversikterna från de senaste två decennierna. De viktigaste forskningsresultaten kring lärarens betydelse, sambandet mellan undervisningsstrategier och elevers lärande och bedömningens roll belyses från flera olika perspektiv. Det är första gången en sådan översikt har gjorts i Sverige, och fram tonar en bild av lärarens yrkesidentitet i både ett internationellt och ett nationellt perspektiv.
Huvudtemat i Utmärkt undervisning är vad som kan anses vara god och framgångsrik undervisning. Författarnas grundsyn är att kunskapsutveckling inom undervisningsområdet bygger på en ömsesidig och långsiktig dialog mellan erfarenhetsgrundad och teoretiskt grundad kunskap.
Sammantaget ger Utmärk undervisning en översiktskarta som rektorer, lärare, lärarstudenter, utbildningspolitiker och en intresserad allmänhet kan navigera i.
Daniel Sundberg medverkade tillsammans med Caroline Liberg, Anne-Marie Körling, Jan Gulliksen och Johan Norman i ett Rundabordssamtal om den svenska skolan under SETT-mässan i april 2013. Se samtalet här.
Ytterligare författare: Håkansson, Jan
Ytterligare författare: Sundberg, Daniel
Ytterligare designers: Pennanen, Marja
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127133440 -
Tagga ner! : lagom bra föräldrar är bäst
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 176 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113025551
- Titel
- Tagga ner! : lagom bra föräldrar är bäst
- Författare
- Alfvén, Malin
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 157 x 196 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 368 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När du är på jobbet känner du att du borde vara med barnen. När du är hemma känner du att du borde jobba lite mer. Många föräldrar har dåligt samvete för stort som smått, de tycker att de inte räcker till som föräldrar och är otroligt självkritiska. Alla vill vi vara världens bästa förälder.
Frågan är bara: Hur är man då?
Tagga ner! är boken som avslöjar att du faktiskt blir en mycket bättre förälder om du inte är så perfekt, utan nöjer dig med att vara en lagom bra förälder. Om du accepterar att du ibland hämtar klockan halv sex på dagis, serverar hämtpizza, blir arg på ditt barn när det vägrar klä på sig eller säger till barnet att du inte hinner leka för att middagen måste lagas.
Medan vi föräldrar går omkring med ont i magen för att vi är dåliga föräldrar, iakttar barnen oss. De ser att vi blir arga eller ledsna och att vi gör fel. De lär sig att man kan bli arga på varandra och sedan bli vänner igen. Att man kan göra fel och vara älskad i alla fall. Kort sagt: barnen lär sig vad det är att vara människa.
Om vi föräldrar gillar oss själva trots att vi inte är perfekta, så kan barnen också känna att de är okej fast de misslyckas ibland.
Tagga ner! handlar om att de lagom bra föräldrarna är bäst - för sig själva men framför allt för barnen. Den blandar resonerande texter med föräldraintervjuer och beskriver både vardagliga och svåra situationer. Med den förlåtande glimten i ögat är den så långt från pekpinnar och måsten man kan komma. Använd den som en vän att återkomma till när prestationsprinsessan eller -prinsen sätter in.
Du kan också bli en bra förälder, det vill säga en som inte är så perfekt utan lagom bra!
Norstedts 1 9789113025551 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049868
- Titel
- Små barns etik
- Författare
- Johansson, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 286 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om de yngsta barnens vardagliga samspel i förskolan: deras etik, de värden och normer som de uttrycker i sin samvaro. Vad upplever barn som rätt och fel? Tar barn ansvar för varandras välbefinnande? Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang?
Liber 1 9789147049868 -
Skolans språk och barnets - – att undervisa b...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 230 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012964
- Titel
- Skolans språk och barnets - – att undervisa barn från språkliga minoriteter
- Författare
- Gunilla Ladberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.
Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.
Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.
För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144012964 -
Pojkar i skolan : vad lärare och andra vuxna...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2019. 120 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147131525
- Titel
- Pojkar i skolan : vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan
- Författare
- Zimmerman, Fredrik
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 221 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Gruppen pojkar går ut grundskolan med ett meritvärde närmare 30 poäng under det för flickor. Vidare lämnar mer än var femte pojke skolan utan att ha gymnasiebehörighet. Siffror som sätter fingret på ett av svensk skolas största likvärdighetsproblem.
Orsakerna till pojkars sämre skolresultat är flera och sammanflätade. T.ex. finns biologiska skillnader som missgynnar pojkar, skillnader som förstärks i det sociala samspelet.
I boken beskrivs olika fenomen som bidrar till att pojkar presterar sämre än flickor. Utifrån dessa diskuteras hur lärare och andra vuxna kan bidra till att bryta den negativa trenden så att fler pojkar lyckas i skolan, vilket gynnar både pojkar och flickor, som boken också visar.
Sagt om boken
En bra, inspirerande bok som visar på hur en skola lyckats arbeta medvetet med attityder och förhållningssätt." Katharina Jacobsson,lektör, BTJ-häftet nr 21, 2019.
Om författarna
Fredrik Zimmerman är fil. dr. i barn- och ungdomsvetenskap och verksam som lektor på sektionen för förskollärar- och lärarutbildning vid Högskolan i Borås.
Liber 1 9789147131525 -
Om barn och stress
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1999. 208 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127077317
- Titel
- Om barn och stress
- Författare
- Ylva Ellneby
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tillvaro kan vara stressig och kravfylld. Vi ser det när barnen på olika sätt visar oro, ledsenhet och aggressivitet. Ja det finns barn som är så stressade att de uppvisar symtom på utbrändhet. Vad som kännetecknar många av dessa barn och de vuxna som står dem närmast är att de inte vet hur de ska koppla av och gå ner i varv. De har aldrig lärt sig hur man gör. Denna bok pekar på faktorer i barns liv och närmiljö som skapar stress. Många vuxna som står barnen nära är i dag själva så stressade och uppvarvade att de inte alltid ser eller förstår barnens behov. Författaren tar också upp hur stress kan yttra sig hos olika barn en del barn är stresståliga, andra känsliga och utvecklar snabbare ett beteende som signalerar att barnet inte mår bra. Alla barn behöver tillgång till platser som ger lugn och ro och rum som inbjuder till vila och avkoppling. Ylva Ellneby ger många tips på hur man kan skapa en sådan miljö. Läsaren får också förslag på aktiviteter och lekar som stärker barns självkänsla och som motverkar stress. Här beskrivs bland annat massage för barn, avslappnings- och sinnesstimuleringsmetodik och lekar där man gör något för andra barn. Behagliga sinnesupplevelser och aktiviteter som lockar till empati och inlevelse stärker barns självförtroende, samtidigt som det hjälper dem att koppla av och gå ner i varv. Lugn och ro ger barn tid för reflektion, vilket är en förutsättning för att kunna utveckla tankar och känslor. En viktig bok! Boken riktar sig till personal på förskolor, skolor, barnavårdscentraler och psykiatriska barnmottagningar samt alla föräldrar.
Natur & Kultur 1 9789127077317 -
Om barn och stress
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1999. 208 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127077317
- Titel
- Om barn och stress
- Författare
- Ylva Ellneby
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns tillvaro kan vara stressig och kravfylld. Vi ser det när barnen på olika sätt visar oro, ledsenhet och aggressivitet. Ja det finns barn som är så stressade att de uppvisar symtom på utbrändhet. Vad som kännetecknar många av dessa barn och de vuxna som står dem närmast är att de inte vet hur de ska koppla av och gå ner i varv. De har aldrig lärt sig hur man gör. Denna bok pekar på faktorer i barns liv och närmiljö som skapar stress. Många vuxna som står barnen nära är i dag själva så stressade och uppvarvade att de inte alltid ser eller förstår barnens behov. Författaren tar också upp hur stress kan yttra sig hos olika barn en del barn är stresståliga, andra känsliga och utvecklar snabbare ett beteende som signalerar att barnet inte mår bra. Alla barn behöver tillgång till platser som ger lugn och ro och rum som inbjuder till vila och avkoppling. Ylva Ellneby ger många tips på hur man kan skapa en sådan miljö. Läsaren får också förslag på aktiviteter och lekar som stärker barns självkänsla och som motverkar stress. Här beskrivs bland annat massage för barn, avslappnings- och sinnesstimuleringsmetodik och lekar där man gör något för andra barn. Behagliga sinnesupplevelser och aktiviteter som lockar till empati och inlevelse stärker barns självförtroende, samtidigt som det hjälper dem att koppla av och gå ner i varv. Lugn och ro ger barn tid för reflektion, vilket är en förutsättning för att kunna utveckla tankar och känslor. En viktig bok! Boken riktar sig till personal på förskolor, skolor, barnavårdscentraler och psykiatriska barnmottagningar samt alla föräldrar.
Natur & Kultur 1 9789127077317 -
Normkreativitet i förskolan : om normkritik o...
Häftad bok. Olika Förlag. 1 uppl. 2015. 325 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187413117
- Titel
- Normkreativitet i förskolan : om normkritik och vägar till likabehandling
- Författare
- Salmson, Karin
- Förlag
- Olika Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 325 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 558 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Välkommen in i en normkreativ värld!
Den här boken är en vän att hålla i handen när du vill ge alla barn möjligheten att utvecklas utan att begränsas av andras föreställningar. När du tycker att varje unge ska få känna att hen duger precis som hen är.
Med erfarenhet, forskning och förskolans olika styrdokument som bas ger författarna och utbildarna Johanna Ivarsson och Karin Salmson konkreta tips på hur kunskap kan bli till kreativ verklighet i vardagen på förskolan.
BOKENS INNEHÅLL:
Kapitel 1: Varför ska vi arbeta med normer?
Kapitel 2: Förskolans normbygge
Kapitel 3: Makt & motstånd
Kapitel 4: Likabehandlingsplanen & antidiskriminering
Kapitel 5: Lässtunden som normbyggare
Kapitel 6: Åldersnormer
Kapitel 7: Kropps- & funktionsnormer
Kapitel 8: Sexualitetsnormer
Kapitel 9: Familjenormer
Kapitel 10: Etnicitetsnormer
Kapitel 11: Könsnormer
Kapitel 12: Genusnormer
Kapitel 13: Tros- & religionsnormer
Kapitel 14: Socioekonomiska normer
Kapitel 15: Skyddsfaktorer
Kapitel 16: Riskfaktorer
Kapitel 17: Fysiska & sociala rum
Kapitel 18: Kreativitet som smittar & förändring över tid
OLIKA förlag tilldelades Rättvisepriset 2012 och Stenbecksstipendiet för sitt arbete för jämställdhet och jämlikhet i bokvärlden. Boken är tryckt i vår geografiska närhet på miljöcertifierat papper och tryckeri.
Sagt om boken:
Det här är en av de viktigaste fackböckerna för förskolan idag, den visar hur våra normer påverkar arbetet på förskolan och ger stor hjälp till att förändra detta.
Ulf Mårtensson, BTJ
Boken är väldigt bra och något jag särskilt vill framhålla som bra är de olika perspektiv eller aspekter som behandlas i olika kapitel. Jag har också visat den för studenter när jag undervisat om normkritik. [...] en praktisk och väldigt användbar bok i praktiskt arbete i förskolan.
Catarina Arvidsson, lärare i utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet
Det här är den bästa bok om att arbeta med normkritik jag har läst.
Annette Carlsson, genuspedagog
Det har länge behövts en sådan här bok som spänner över alla diskrimineringsgrunder och samtidigt är enkel att ta till sig. Jag tycker om vinkeln med kreativitet, eftersom den visar på ett lustfyllt sätt att skapa verklig skillnad för barn.
Maria Hulth, jämställdhetsexpert på utbildningsföretaget Jämställt
Äntligen en praktiskt inriktad bok om normkritik som riktar sig specifikt till förskola. Det är i förskolan som det händer, det här det livslånga lärandet börjar. Det är viktig för oss är att arbeta med mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som vårt samhälle vilar på. Att få en bok i handen hur vi kan arbeta med dessa frågor, känns väldigt bra.
Anette Bergmasth, förskolechef
Äntligen! En bok jag har väntat på länge!
Jasna Kumric, förskolepedagog
Olika Förlag 1 9789187413117 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312592
- Titel
- Naturen som symbol för den goda barndomen
- Författare
- Halldén, Gunilla
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barndomen och naturen ses ofta som sammankopplade med varandra. Naturen uppfattas som god för barn och barn anses må bra av att vara i naturen. Men hur har egentligen denna tankefigur uppstått och vad hänger samman med den i det pedagogiska arbetet med barn. Här diskuterar en rad framstående forskare hur barn och natur förhåller sig till varandra, alltifrån Rousseau. Vilka filosofiska ingångar finns i relationen människa/natur, hur förhåller sig natur och kultur till varandra, hur visualiseras naturen i t ex skolfilmer. Vidare granskas natur och barndom i förskolans utbildningsmaterial, liksom natur och genus. Och vilken plats har naturen i barndomsminnen.
Bokens skribenter kommer från olika forskningsfält.
Gunilla Halldén är professor på tema Barn vid Linköpings universitet. Hennes forskning har rört föräldrars vardagspsykologi, barns föreställningar om familj samt barndomsbegreppets förändring under 1900-talet. Tidigare utgivning bl a Barnet och boet (2001) och Den moderna barndomen (2007).
Carlsson 1 9789173312592 -
Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusm...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2007. 125 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659802
- Titel
- Modiga prinsessor och ömsinta killar : genusmedveten pedagogik i praktiken
- Författare
- Britta Olofsson
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 125 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 147 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Britta Olofsson har sedan ungdomen varit engagerad i jämställdhetsfrågor. Ändå satte hon som förskollärare ofta pojkarna i första rummet. Hur kunde det bli så? Att flickor har mycket att vinna på ett genusarbete stod så småningom klart för henne. Men pojkar - vad har de att vinna på jämställdhet och hur jobbar man med dem? Och vad går ett genusarbete egentligen ut på? Med hjälp av många praktiska exempel, från sitt eget liv och den egna förskolan, belyser Britta Olofsson genusteorier och könsmönster. Hon beskriver hur modern genusforskning kan omsättas i praktisk pedagogik så att båda könen blir vinnare. Boken vänder sig till lärarstuderande och personal inom förskola och skola, men även till föräldrar och andra som vill öka sitt medvetande inom området. Britta Olofsson är förskollärare och filosofie kandidat. År 2005 fick Brittas arbetsplats, förskolan Stormhatten, Härnösands kommuns jämställdhetspris. Innehåll: Könsmönstren Att värdera kön Könsblindhet Att kategorisera efter kön Babyforskning Jämställdhetens ansikte Särartstänkande och likhetstänkande Genussystemet Männens roll i jämställdhetsarbetet i förskolan Genusforskning i klassrum och förskola Klassrumsforskning Genusforskning i förskolan En genusmedveten pedagogik Fyra utgångspunkter i en genusmedveten pedagogik Att bevaka könsgränser Den manliga normen i förskolan De könsmärkta rummen Flickor och teknik Att jobba kompensatoriskt Målsättning för ett jämställdhetsarbete Genusarbete i flickgruppen Genusarbete i pojkgruppen Att jobba individuellt med barnen Föräldrarna - ett hinder eller ett stöd Pardans och jämställdhet Illustrationer av Carina Kågström.
Ytterligare designers: Grawin, Ann-Marie
Ytterligare designers: Liljenberg, Marianne
Ytterligare författare: Olofsson, Britta
Ytterligare illustratörer: Kågström, Carina
Lärarförbundets förlag 1 9789197659802 -
Ledning i förskola : Villkor och uttryck
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2018. 192 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140697363
- Titel
- Ledning i förskola : Villkor och uttryck
- Författare
- Malmberg, Kristina - Arnqvist, Anders
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan är en viktig institution i vårt samhälle, och ledarskapet framhävs som en betydande förutsättning för kvalitet och utveckling av förskolans verksamhet. Under de senaste decennierna har en rad reformer förändrat förskolan och dess styrning på ett genomgripande sätt. Detta har naturligtvis också betydelse för hur ledningen i förskolan formas och utövas.
Så vad vet vi om ledarskapet i förskolan? I den här antologin ger författarna exempel hur villkor och uttryck för ledning i förskolan har förändrats under de senaste decennierna.
Kapitlen bygger på studier från Sverige och Norge, och berör teman som: villkor för förskolechefens uppdrag och ansvar, dilemman och utmaningar, kunskaper och traditioner, förväntningar och förändringsarbete. De sätts alla in i sitt kontextuella sammanhang och knyts till tidigare forskning på området.
Boken är i första hand tänkt att användas i utbildningar för förskolans ledare, som rektorsprogrammet, fortbildningar för förskolechefer, rekryteringsutbildningar och också som kompetensutveckling för målgruppen.
Bokens redaktörer och författare är verksamma vid universitet i Sverige och Norge och har rik erfarenhet av frågor som rör förskolans ledning och styrning i utbildnings-, utvecklings- och forskningssammanhang.
Anders Arnqvist (red.) är professor vid Karlstads universitet och utbildningschef för rektorsutbildningen vid Uppsala universitet.
Kristina Malmberg (red.) är universitetslektor i utbildningsvetenskap och verksam vid Avdelningen för rektorsutbildning, Uppsala universitet. Kerstin Bladini är fil dr i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet.
Ann Kristin Larsen är första lektor i sociologi vid OsloMet - storbyuniversitetet, Institutt for barnehagelærerutdanning.
Magritt Lundestad är första lektor i pedagogik vid OsloMet - storbyuniversitetet, Institutt for barnehagelærerutdanning.
Ingmarie Munkhammar, universitetslektor och verksam vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Mette Vaagan Slåtten er sociolog och första lektor i organisation och ledarskap. Hon är verksam vid Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Lena Wiman är verksam som utbildare vid avdelningen för rektorsutbildning vid Uppsala universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140697363 -
Förskolechefens ledarskap : att nå framgång
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2016. 146 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188099365
- Titel
- Förskolechefens ledarskap : att nå framgång
- Författare
- Sagerberg, Siv
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 146 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att vara förskolechef är ett komplext, mångfacetterat och viktigt uppdrag med många ansvarsområden. Den här boken fokuserar på själva ledaruppdraget och lyfter fram framgångsfaktorer i ett väl fungerande ledarskap. Ett gott ledarskap ger medarbetarna möjlighet att göra sitt allra bästa, vilket skapar förutsättningar för en trygg och meningsfull vardag för barnen.
Boken bygger huvudsakligen på den transformerande ledarstilen. Både forskning och erfarenhet visar att det är en mycket effektiv ledarstil. Innehållet är trots sin teoretiska förankring lättillgängligt och konkret, mycket på grund av att författaren skriver utifrån förskolechefens uppdrag och förutsättningar. Beskrivande text varvas med förklarande figurer, reflektionsfrågor för fördjupning, situationsbeskrivningar och autentiska exempel från olika förskolor samt tips som är direkt överförbara i förskolechefens arbete. Sammanfattningsvis får förskolechefer de verktyg som behövs för att leda med framgång.
Målgrupp
Boken vänder sig främst till yrkesverksamma förskolechefer men kan även användas i utbildning av förskolechefer.
Författare
Siv Sagerberg har en bakgrund inom förskola och grundskola och har arbetat som pedagog, skolledare och verksamhetschef. Hon har mångårig erfarenhet som utbildare, konsult och handledare och håller bland mycket annat ledarskapsutbildningar inom det egna företaget SISAG Utveckling.
Gothia Kompetens 1 9789188099365 -
De fem stora : Fullan - Hattie - Timperley -...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 175 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127146518
- Titel
- De fem stora : Fullan - Hattie - Timperley - Wiliam - Dweck
- Författare
- Ersgård, Jesper
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De fem stora ger överblick över och förståelse för den senaste skolforskningen och knyter den till det dagliga komplexa skolarbetet. På ett konkret och underhållande sätt presenteras här forskningsresultaten från de fem största internationella forskarna inom pedagogik ur ett lärarperspektiv.
Michael Fullan
John Hattie
Helen Timperley
Dylan Wiliam
Carol S. Dweck
Ett lands hela utveckling står i direkt relation till dess skola och hur den hanteras. Därför är skolforskning något som bör intressera och engagera – inte bara lärare, elever och föräldrar – hela samhället bör diskutera den. Alltför många reformer och förändringar i skolan har införts under antaganden. Men vi måste kräva mer – vi måste veta. All förändring av skolan måste ske med stöd av forskning, vetenskapliga belägg och bred erfarenhet.
De fem stora vänder sig i första hand till lärare och pedagoger, men även alla andra skolintresserade. Med ett lärarperspektiv ger den förståelse för relevant skolforskning knuten till det dagliga komplexa skolarbetet. Läraren, författaren och utbildningskonsulten Jesper Ersgård ger här ett tungt bidrag till den aktuella skoldebatten. (...) Ersgård skriver entusiastiskt och lättbegripligt, och
forskarnas förändringsförslag presenteras tydligt och rättvist – texten är dessutom påtagligt verklighetsanknuten. Därmed fungerar boken utmärkt som praktisk handledning i det konkreta lärararbetet och som aktuell sammanställning av pedagogisk skolforskning.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 22, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127146518 -
Flerspråkiga barns villkor i förskolan : lära...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 131 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106080
- Titel
- Flerspråkiga barns villkor i förskolan : lärande av och på ett andra språk
- Författare
- Kultti, Anne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 131 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Flerspråkiga barns villkor i förskolan utgår från en syn på språklärande som socialt och kontextuellt och har barns perspektiv i fokus. Boken synliggör och diskuterar bekanta vardagssituationer i förskolan. Genom konkreta exempel får vi följa barnens deltagande i aktiviteter och författaren diskuterar hur man kan förstå exempelvis sagostund, måltid och samling i relation till deltagande och språklärande.Flerspråkiga barns villkor i förskolan utgår från en syn på språklärande som socialt och kontextuellt och har barns perspektiv i fokus. Boken synliggör och diskuterar bekanta vardagssituationer i förskolan. Genom konkreta exempel får vi följa barnens deltagande i aktiviteter och författaren diskuterar hur man kan förstå exempelvis sagostund, måltid och samling i relation till deltagande och språklärande.
Läs mer
Författaren visar på möjligheter och begränsningar i organisation, samspel, kommunikation och i fysisk miljö. Vidare betonas vikten av ett samarbete mellan hem och förskola för att stödja barns lärande och utveckling på och av flera språk. Teori och praktik möts genom att teoretiska perspektiv presenteras angående språk och lärande. Varje kapitel avslutas med en sammanfattning och reflektionsfrågor. Boken har också ett metodkapitel som kan läsas som fördjupning eller fristående inför uppsatsarbete.
Flerspråkiga barns villkor i förskolan riktar sig till studenter och yrkesverksamma inom förskolan men också till föräldrar till barn i förskoleverksamhet samt andra som är intresserade av flerspråkighet och lärande.
Om författarna
Anne Kultti är verksam som lektor vid Göteborgs universitet.
”Bokens tydliga och välstrukturerade upplägg bjuder in till granskning av den egna verksamheten och funderingar kring pedagogens/arbetslagets förhållningssätt. […] För studenter kan boken hjälpa till att sätta sig in i den del av läraruppdraget som innebär att barn med flera språk ska utveckla identitet och kommunikation på såväl svenska som sitt modersmål.” BTJ häfte 14109035 Lektör Ulf Mårtensson
Liber 1 9789147106080 -
Dokumentationsboken : handbok i dokumentation...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 2 uppl. 2011. 137 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139111757
- Titel
- Dokumentationsboken : handbok i dokumentation inom förskola och skola
- Författare
- Rapp, Stephan
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 137 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För varje barn, elev och studerande är det ur ett rättsäkerhetsperspektiv viktigt att beslut dokumenteras på sådant sätt att författningarnas krav uppfylls. Det har med tiden dock blivit allt mer tydligt att många förskolor och skolor inte fullt lever upp till dessa krav och följaktligen behöver förbättra sitt arbete inom området.
Det främsta syftet med denna bok är att ge ett praktiskt och handfast stöd till förskolor och skolor i arbetet att utveckla sina dokumentationsrutiner. I boken återges aktuella författningstexter, följda av dokumentationsmallar som kan tjäna som utgångspunkt för det egna utvecklingsarbetet. Genom bokens rutin- och blankettförslag visas konkret hur man kan arbeta med den egna dokumentaionen och skapa mer tidsutrymme för arbetet med barn, elever och studerande.
Boken är indelad i sex avsnitt och inleds med en översikt av skolan som myndighet, offentlighet och sekretess samt hur besluten kan överklagas. Därefter följer kapitel där de olika skolformernas dokumenation behandlas.
Boken vänder sig främst till dem i förskola och skola som önskar stöd i arbetet med att förbättra den egna dokumentationen.
Den kan också med fördel användas i högre utbildning för lärare och skolledare, eftersom den visar hur författningarna kan tillämpas och vara stöd i utbildningens inre arbete.
Detta är en revidering och utökning av 1 upplagan "Dokumentation kring barn, elever och studerande - Praktisk handbok i dokumentation inom förskola och skola".
Norstedts Juridik AB 2 9789139111757 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147087679
- Titel
- Att skriva en bra uppsats
- Författare
- Rienecker, Lotte
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 416 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 780 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med upplaga 4 är denna välstrukturerade handbok i uppsatsskrivning på väg att bli en klassiker för studerande på högre utbildningar. Den fungerar som en guide genom uppsatsens alla centrala delar, från idéstadiet till färdig uppsats, men är även utmärkt att använda som uppslagsbok när man vid olika tillfällen fastnar i processen.
Läs mer
Den 4:e upplagan har förutom allmänna uppdateringar fått ett nytt kapitel om hur man skriver vetenskapsteoretiskt korrekt i en uppsats. Den vetenskapsteoretiska ansatsen löper nu som en röd tråd genom boken och har integrerats i uppgifterna. Kapitlet om litteratur- och informationssökning är helt omskrivet för att på bästa sätt lotsa studenten genom detta centrala område inom uppsatsskrivning.
Bokens huvudteman är:
- genrer och kvalitetskriterier
- skrivprocesser vid självständiga uppsatser
- mindre hemuppsatser – styrda uppsatser
- problemformulering
- litteratur- och informationssökning
- källor till uppsatsen
- empiri i uppsatsen
- teori, metoder och tillvägagångssätt
- uppsatsens disposition och argumentation
- språkhantering
- handledning
Boken vänder sig till alla uppsatsskribenter inom högre utbildning, liksom deras lärare, handledare och andra som ska bedöma uppsatsen. Den riktar främst in sig på kandidat- och magisteruppsatser men kan med fördel användas vid andra självständiga uppsatser.
Boken är skriven av Lotte Rienecker och Peter Stray Jørgensen, med bidrag av Signe Skov, Vanessa Sonne-Ragans, Lotte Thing Rasmussen, Charlotte Wien, Kirstin Remvig och Ida Klitgård.
Om författarna
Boken är skriven av Lotte Rienecker och Peter Stray Jørgensen, med bidrag av Signe Skov, Vanessa Sonne-Ragans, Lotte Thing Rasmussen, Charlotte Wien, Kirstin Remvig och Ida Klitgård.
Liber 2 9789147087679 -
Att skapa effektiva team : en handledning för...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 170 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054919
- Titel
- Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
- Författare
- Susan A. Wheelan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 409 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144054919 -
Systemteori i praktiken : konsten att lösa pr...
Häftad bok. Gothia. 3 uppl. 2008. 136 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172055759
- Titel
- Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
- Författare
- Öquist, Oscar
- Förlag
- Gothia
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med systemteorins syn på världen utgår allt från helheten, där individer och organisationer ses i sitt sammanhang som system. Då öppnar sig nya infallsvinklar och handlings alternativ. Systemteori i praktiken hjälper läsaren att finna lösningar som fokuserar på grundorsakerna till problem snarare än de symtom problemet ger upphov till.
I boken presenteras en rad effektiva nycklar för att åstadkomma förändring och leda organisationer framåt. Fokus ligger inom verksamheterna skola, vård och socialt arbete, men boken är även användbar för ledare och medarbetare i andra organisationer och företag.
Detta är en tredje, mycket omarbetad upplaga av denna populära bok.
Systemteori i praktiken finns även som e-bok
Denna bok finns även som e-bok. Köp den till exempel på Adlibris.se eller på Bokus.se.
Gothia 3 9789172055759 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177117988
- Titel
- Tala, presentera och kommunicera
- Författare
- Peter Urs Bender
- Förlag
- Damm förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 227 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 464 g
- Språk
- Svenska
Damm förlag 1 9789177117988 -
Tillitsbaserat ledarskap i skolan - från ord...
Inbunden bok. 2020. 149 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151946481
- Titel
- Tillitsbaserat ledarskap i skolan - från ord till handling
- Författare
- Westlund, Christer
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
9789151946481 -
Research methods in education
Häftad bok. London : Routledge. 1994.
Gott skick. Lite understrykningar o anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415102353
- Titel
- Research methods in education
- Författare
- Cohen, Louis - Manion, Lawrence
- Förlag
- London : Routledge
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- English
London : Routledge 9780415102353 -
Mänskliga rättigheter : en introduktion
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 5 uppl. 2009. 116 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139205302
- Titel
- Mänskliga rättigheter : en introduktion
- Författare
- David I. Fisher
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 116 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mänskliga rättigheter presenterar det internationella skyddet för mänskliga rättigheter på såväl global som regional nivå. På global nivå presenteras Universal Declaration of Human Rights samt diverse FN-konventioner, inklusive sådana som behandlar folkmord, diskriminering och barnets rättigheter. På regional nivå står Europakonventionen i fokus, inklusive dess ställning i svensk rätt. Boken presenterar också de internationella instanser som ska se till att mänskliga rättigheter respekteras i praktiken. Europadomstolen ägnas därför särskild uppmärksamhet.
Boken riktar sig i första hand till statsrätts- och folkrättsstudenter på juristlinjer men kan också med fördel användas på andra utbildningar där ämnet mänskliga rättigheter ingår.
Norstedts Juridik AB 5 9789139205302 -
Libers lag- och avtalstexter i skolans juridi...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 404 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147095957
- Titel
- Libers lag- och avtalstexter i skolans juridik
- Författare
- Skoglund, Peter
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 404 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 772 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här lagtextsamlingen omfattar ett mycket stort antal författningar – inte bara inom den specifika skoljuridiken utan också inom andra rättsområden som berör skolans och förskolans verksamheter. Den är avsedd att vara praktiskt taget heltäckande för det behov av tillgång till författningstext som finns hos yrkesverksamma inom skolområdet. Förutom den nya skollagen (2010:800) och författningar som har direkt anknytning till den, inkluderas t.ex. offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen, lagen om offentlig upphandling, socialtjänstlagen, skadeståndslagen och delar av föräldrabalken och brottsbalken.
Läs mer
I redaktionen har ingått Peter Skoglund (huvudred.), Annika Staaf och Lars Zanderin. Andreas La Torre Ek har svarat för det praktiska arbetet med att ta fram de aktuella författningarna.
Boken är uppdaterad till gällande författningstexter i oktober 2012.
Boken är under omarbetning. Under tiden hittar du uppdateringar att ladda ner på www.liber.se.
Om författarna
Peter Skoglund är universitetslärare vid Linnéuniversitetet, där han bl.a. är ansvarig för den juridiska delkursen inom rektorsprogrammet. Sedan många är han särskild ledamot i mål om laglighetsprövning – tidigare vid Länsrätten i Kalmar län och numera vid Förvaltningsrätten i Växjö.
Annika Staaf är jur. kand. och fil. dr i rättssociologi samt universitetslektor på enheten för socialt arbete vid Malmö Högskola. Hon har skrivit flera läroböcker och artiklar i förvaltningsrätt, särskilt socialrätt, mänskliga rättigheter och kriminalvårdsrätt.
Lars Zanderin är fil. lic. i statsvetenskap, fil. dr i rättssociologi och universitetslektor i politologi (em.) vid Institutionen för samhällsvetenskaper vid Linnéuniversitetet. Han är också som seniorforskare knuten till enheten för rättssociologi vid Lunds Universitet. Han har skrivit ett flertal böcker i arbetsmiljörätt, arbetsrätt, förvaltning och mänskliga rättigheter.
Andreas La Torre Ek är jur. kand.
Liber 1 9789147095957 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144076430
- Titel
- Enkätboken
- Författare
- Jan Trost
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 275 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna populära grundbok i enkätmetodik kommer nu ut
i en fjärde upplaga. Den grundläggande strukturen, som
bygger på forskningsprocessens olika stadier från planering,
frågekonstruktion och datainsamling till bearbetning av
insamlade data, är densamma. Viktiga frågor om syfte och
problemställning samt population och urval ges en grundlig
genomgång. Dessutom diskuteras frågeformulär och följebrev, med speciell tonvikt på hur olika formuleringar kan påverka svaren och forskningsresultaten. Förutom en allmän upp-
datering har en hel del nyskrivet material tillkommit,
bland annat ett nytt kapitel om sociometri.
Boken lämpar sig för grundläggande metodundervisning
på universitet och högskola, men också som handbok
för forskare vid FoU-enheter i offentlig såväl som privat
verksamhet och för alla andra som på ett eller annat sätt
har att göra med enkäter.
Fjärde upplagan
Studentlitteratur AB 4 9789144076430 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140656049
- Titel
- Skolan som politisk organisation
- Författare
- Jon Pierre (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 449 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Styrningen av skolan sker i ett spänningsfält mellan stat och kommun, och mellan politiker och de som arbetar i skolan. Staten bestämmer de övergripande målen för skolan, men det är kommunen som ansvarar för skolpolitiken i praktiken. De statliga politiska målen är ofta svåra att tolka och genomföra i den kommunala skolmiljön, där lärare och rektorer har professionella uppfattningar om vad som kännetecknar en god skola. Den skolpolitiska agendan förändras dessutom ständigt: utvecklingslära eller kreationism, integration eller mångkulturalism, myndighetsmål eller marknadsmål? Resultatet av styrningen ovanifrån blir därmed att lokala och varierande praktiker och rutiner utvecklas för att lärarna ska ha riktlinjer för sitt vardagliga arbete och för att de ska veta hur olika situationer bör hanteras.
Skolan som politisk organisation belyser dessa frågor genom historiska tillbakablickar och framåtblickande diskussioner. Boken vill både ge exempel på värdekonflikter som kan uppstå i skolan och visa på olika strategier som används för att hantera dessa konflikter. Sammantaget ger boken en god introduktion till området för studenter inom utbildningsvetenskap, lärare och skolpersonal, skolpolitiker i stat och kommun samt andra med intresse för skolfrågor.
Boken bygger på ett forskningsprogram i utbildningsvetenskap om värdekonflikter i skolan. Författarna är Anders Fredriksson, Maria Jarl, Hanna Kjellgren, Sofia Persson, Jon Pierre, Ann Quennerstedt, Bo Rothstein och Fredrik Sjögren.
Jon Pierre är professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 9789140656049 -
Förvaltningsrätt : en introduktion för profes...
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2011. 124 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147096688
- Titel
- Förvaltningsrätt : en introduktion för professionsutbildningar
- Författare
- Staaf, Annika
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 124 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger en introduktion till de delar av förvaltningsrätten som berör myndighetsorganisationer som på olika sätt behandlar och ger service till människor i sitt arbete, så kallade människobehandlande organisationer.
Läs mer
Boken tar i tur och ordning upp den offentliga rätten (den konstitutionella rätten) och de olika offentliga regelsystemen (föreskrifterna), organisationen av den offentliga verksamheten, rättssäkerhet, offentlighetsprincipen och sekretess, förvaltningslagens centrala delar och begrepp samt olika former av överklagande av beslut.
Förvaltningsrätt är lämplig som kurslitteratur vid utbildningar inom socialt arbete och omvårdnad, polisutbildningar och psykologprogram samt andra samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar. Boken passar även för olika former av personalutbildningar.
Om författarna
Annika Staaf är jur. kand. och fil.dr i rättssociologi samt universitetslektor i juridik vid Malmö högskola samt knuten till Linnéuniversitetet.
Lars Zanderin är dr lic. i statsvetenskap, fil.dr i rättssociologi samt universitetslektor (em.) i politologi vid Linnéuniversitet samt knuten till Enheten för rättssociologi vid Lunds universitet.
Liber 3 9789147096688
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
