-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144073163
- Titel
- Learning study : undervisning gör skillnad
- Författare
- Maunula, Tuula
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför ger min undervisning inte de resultat jag önskar? Hur får jag mina elever att lära sig det jag vill att de ska lära sig? Vad i undervisning är det som möjliggör lärande?
Detta är tankar och frågor som många verksamma lärare kan känna igen sig i, och som de alltför ofta brottas med och måste lösa på egen hand. Kanske söker vi lösningar i nya material och metoder istället för att söka svaren genom att studera vår egen undervisning i relation till elevernas lärande.
Bokens huvudbudskap är att Learning Study förbättrar både lärares och elevers lärande. Författarna beskriver hur de i sitt dagliga arbete använder sig av erfarenheter från Learning Study och vad detta har gett för resultat. De poängterar vikten av att utgå från elevers tankar om innehållet i undervisningen och i många kapitel diskuterar de hur variationsteorin direkt kan tillämpas i klassrummet. Flera konkreta exempel belyser hur elevers lärande är beroende av ett nära och utforskande lärarsamarbete om vad som är svårt för lärare att undervisa om och svårt för elever att lära sig.
I den digitala produkten kan du bland annat se en film som visar undervisningssekvenser från en Learning Study. På insidan av bokens pärm finns en kod som du använder för att aktivera produkten.
Bokens målgrupp är studenter i lärarutbildning och verksamma lärare men även rektorer och andra personer som arbetar med skolutveckling på olika nivåer.
9789144073163 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147094042
- Titel
- Didaktiken efter Vygotskij : design för lärande
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 401 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande ger författaren en helhetsbild av didaktiken och diskuterar hur vi idag kan förstå lärande och undervisning. Boken bidrar med nya perspektiv och frågor som gör att var och en som läser den kan utveckla sin egen praktiska verksamhet – och sitt eget tänkande. Genom att vrida och vända på det invanda visar författaren hur det går att få syn på nya innebörder och skapa nya, fruktbara begrepp och metaforer för ett förändringsarbete inom lärande.
Boken är uppdelad i två delar. Den första delen beskriver lärande utifrån historiska och teoretiska perspektiv. Den andra delen beskriver några av de utmaningar som vi står inför och hur design för lärande och multimodalitet kan bidra till att se på lärande på nya sätt.
Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande vänder sig till såväl lärarstuderande som studenter inom olika områden där kommunikation och lärande behandlas. Den ger också en utmärkt teoretisk grund för den som vill orientera sig i modern didaktik.
Sagt om boken
Inspirerande och perspektivöppnande, skriver Harold Göthson, senior rådgivare för Reggio Emilia Institutet, reggioemilia.se. Boken passar särskilt alla lärare som söker en dialog mellan sin praktik och teorierna, men också politiker och många andra som vill något med skolan idag, tycker han.
" [...] Den är teoretisk såtillvida att den beskriver didaktiken historiskt och övergripande liksom denna nya design för lärande och multimodal kommunikation. Läsaren kan lämnas undrande över hur denna didaktik skulle kunna göras praktisk i klassrummen, men dylika funderingar är rimligen det frö som författaren vill så hos målgruppen: lärarstudenter och andra med intresse för ämnet. Boken tarvar läsvana och den har såväl notapparat som register." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2017. Lektör Linus Björk.
Om författarna
Staffan Selander blev landets första professor i didaktik 1996 vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm. Han har sedan år 2008 arbetat vid Stockholms universitet, där han nu är professor emeritus i didaktik vid Institutionen för data- och systemvetenskap.
9789147094042 -
BARNSAMTAL. - Den framgångsrika samvaron och...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2018, 220 s., uppl. 2:2, inlagan med sex (6) smärre hörnveck (hundöron), i övrigt nära nyskick, övers. från norskan av Inger Lindelöf … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120911
- Titel
- Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
- Författare
- Kinge, Emilie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i familjen, förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem och samtalar med dem, som hjälper dem att förstå sig själva och uttrycka sina känslor.
Barnsamtal handlar om hur vi kan använda en samvaro och samtalsform som grundar sig på bejakande och empati, och hur dessa värden gynnar kontakten med barnet. Författaren visar hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång med och genomföra barnsamtal och ger många exempel på barns tankar och upplevelser av sin situation.
Denna reviderade utgåva har utökats med två kapitel där författaren redogör för dialogen som samtalsform och det dialogiska barnsamtalet samt förskolan och skolan som arena för kultur och lärande.
Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den utmärkt som kompetensutveckling.
9789144120911 -
Mentorskap i skola och förskola; Andra upplag...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2021, 174 s.,
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159089
- Titel
- Mentorskap i skola och förskola
- Författare
- Ståhle, Ylva
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Möjligheter med det nya mentorskapet
Vad innebär det att vara en professionell lärare eller förskollärare? Mentorn som kollega och bedömare, hur går det ihop? Vilket ansvar har rektor och förskolechef under introduktionsåret?
Dessa och många andra frågor tas upp i Mentorskap i skola och förskola. Författarna diskuterar olika sätt att organisera mentorskapet under introduktionsåret och visar vilka utvecklingsmöjligheter som finns för både individ och verksamhet.
Med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras och problematiseras relationen mellan mentorn och de nya lärarna och de konsekvenser ett mentorskap kan medföra. Boken avslutas med en diskussion kring lämplighetsbedömning av den nyutexaminerade läraren.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789144159089 -
LÄRARES RELATIONSKOMPETENS - Vad är det? - Hu...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2018, 157 s., veck över fr. omslag, i övrigt inära nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147129065
- Titel
- Lärares relationskompetens : vad är det? - hur kan den utvecklas?
- Författare
- Aspelin, Jonas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Relationskompetens är en central kompetens inom många yrken där man arbetar med människor. Denna kompetens behövs för att verksamhetens kvalitet ska bli god och för att målen ska uppnås, men även för att goda relationer är värdefulla i sig. Inom skolans värld visar studier att lärares relationskompetens är av avgörande betydelse för att främja elevers lärande och utveckling. I boken presenterar därför författaren teoretiska begrepp och forskning i syfte att bidra med ny kunskap om vad relationskompetens är och hur den kan utvecklas.
Lärares relationskompetens vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare, men även till andra professioner som dagligen bygger relationer med andra människor.
Sagt om boken
"Framställningen är klar, språket lättillgängligt och vad som vid en ytlig bedömning kan förefalla vara självklarheter blir under läsningen till vad som borde vara angeläget inte bara för nyexaminerade lärarstudenter, utan också för erfarna lärare som upplever att de stelnat i sin profession och känner sig främmande för elevers verklighet. En referenslista avslutar. Lärares relationskompetens är lämplig som fortbildning i skola och omsorg och i all verksamhet som måste vårda relationer." Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
"Det komplexa med relationskompetens blir tydligt i Aspelins bok men det känns också hoppfullt att man faktiskt kan arbeta med att utveckla detta. Aspelin visar att man kan uppmärksamma relationskompetensen hos lärarstudenter genom att beskriva en studie han genomfört i ämnet." Monika Matsson i specialpedagogik.se
Om författaren
Jonas Aspelin är fil. dr i sociologi och professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han har under ett tjugotal år forskat och skrivit en mängd böcker och artiklar om ämnet.
9789147129065 -
VÅGA SPRÅNGET! - Om att undervisa barn i na...
Häftad bok.
Gott skick. Liber, 2009, 152 s., uppl. 1:11, övers. av Margaretha Moback
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789121147788
- Titel
- Våga språnget
- Författare
- Wynne Harlen m.fl. (red.)
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 138 x 215 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken tar upp frågor som: Hur ska jag uppmuntra intresset för naturvetenskapliga ämnen? Vilka frågor ska jag som lärare ställa? Hur lär jag eleverna att göra iakttagelser och planera undersökningar? Hur får jag dem att med egna ord beskriva det de ser?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolår 1-6, men är även användbar på andra stadier.Boken tar upp frågor som: Hur ska jag uppmuntra intresset för naturvetenskapliga ämnen? Vilka frågor ska jag som lärare ställa? Hur lär jag eleverna att göra iakttagelser och planera undersökningar? Hur får jag dem att med egna ord beskriva det de ser?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolår 1-6, men är även användbar på andra stadier.
9789121147788 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144024929
- Titel
- Utomhusdidaktik
- Författare
- Lundegård, Iann - Wickman, Per-Olof - Wohlin, Ammi
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 209 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 311 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa olika didaktiska perspektiv på utomhusundervisning. Centralt finns de didaktiska frågorna kring undervisningens innehåll och dess former, men framförallt diskuteras varför undervisningen ska ha just detta innehåll och dessa former. Bland de olika bidragen behandlar man frågor om uterummets betydelse för lärande, naturumgängets estetik och förhållande till språket, praktiskt kunnande utomhus, att använda kulturlandskapet eller skolträdgårdar i undervisningen, att bedriva naturskolor, uterummets betydelse för det egna växandet, kroppsupplevelser i naturen, biologisk analfabetism samt vad vi menar med utomhus. Tillsammans utgör bidragen i denna antologi en karta över det utomhusdidaktiska fältet i Sverige, men de ger också en översikt över allt från teoribildning till beprövad erfarenhet av undervisning. Författarna är både forskare och aktiva lärare och är välkända representanter inom sina respektive specialområden. Boken passar utmärkt för lärarutbildningen, liksom för kompetensutveckling eller fortbildning av redan yrkesverksamma lärare.
9789144024929 -
LÄRANDETS ORDNING OCH REDA - Ledarskap i kl...
Häftad bok.
Gott skick. Natur & Kultur, 2017, 221 s., hft. m. flikar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818323
- Titel
- Lärandets ordning och reda : ledarskap i klassrummet
- Författare
- Samuelsson, Marcus
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandets ordning och reda – ledarskap i klassrummet handlar om vad som rimligen kommer först: undervisning eller ordning och reda? Boken problematiserar en vanligt förekommande föreställning om att lärare först måste ha eller skapa ordning och reda, för att sedan kunna undervisa. Samuelsson visar att det kan vara tvärt om, samt hur undervisningen då kan bedrivas. Boken redogör för sex områden som ledare i klassrummet behöver tänka över och sedan förhålla sig till, för att undervisningen ska göra det möjligt för elever att utvecklas kunskapsmässigt och socialt. Att vara ledare i klassrummet innebär att arbeta förbyggande, långsiktigt, medvetet och tålmodigt.
9789127818323 -
Psykologi och undervisning
Pocketbok.
Nära nyskick. Aldus, 1972, 155 (1) s., originalpocket i Aldusserien (359), hft., nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100375348
- Titel
- Psykologi och undervisning
- Författare
- Piaget, Jean
- Förlag
- Stockholm : Aldus/Bonnier
- Utgivningsår
- 1972
- Språk
- Svenska
9789100375348 -
NÄTMOBBNING. - Handbok för skolan
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & Kultur, 2016, 223 s., uppl. 1:2, hft. m. flikar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141971
- Titel
- Nätmobbning : handbok för skolan
- Författare
- Frisén, Ann
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att spendera tid vid datorn, surfplattan eller mobilen är idag en självklar del av ungas vardag. Men med möjligheterna som kommer med modern teknik och moderna kommunikationskanaler kommer också risker, och på senare tid har nätmobbning lyfts fram som ett allt vanligare och allvarligare problem.
Nätmobbning är på många sätt värre än annan mobbning: nätmobbaren kan vara anonym, det som läggs ut på internet kan nå en mycket stor publik och mobbningen kan fortgå dygnet runt och var än den utsatte befinner sig. Mycket tyder dessutom på att mobbning som sker på internet är ännu mer aggressiv än mobbning som sker öga mot öga.
Minst en av tio skolelever är drabbade och skolan har ett ansvar att utreda och åtgärda nätmobbningssituationer. Men hur gör man detta på bästa sätt? Nätmobbning: Handbok för skolan berättar hur skolan kan upptäcka, förebygga och åtgärda nätmobbning. Förutom att ge konkreta råd beskriver författarna även den mest aktuella svenska och internationella forskningen på området.
Boken är skriven för lärare, verksamma inom elevhälsa och alla andra som jobbar nära elever, men den är även användbar för föräldrar och alla som vill veta mer om nätmobbning.Den här handboken riktar sig framför allt till pedagoger även om andra, såsom föräldrar, kan ha nytta av den. Författarna Ann Frisén och Sofia Berne är båda erfarna psykologer som i flera år har forskat kring mobbning, och de går grundligt till väga. Förutom att de berättar hur skolan kan upptäcka och åtgärda nätmobbning, ger de en mängd användbara råd. Dessa tydliga övningar och tips till pedagoger ger en fattbar, konkret vägledning för att hantera situationer som kan dyka upp – och till att arbeta förebyggande i klassrum. Lärare och andra får helt enkelt hjälp att förstå och hantera nätmobbning. Författarna beskriver även aktuell forskning inom området, och boken avslutas med ett frågeformulär för att upptäcka nätmobbning.
Annika Panas, BTJ-häftet nr 12, 2016
9789127141971 -
HALLÅ, HUR GÖR MAN? - Systematiska analyser...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2019, 312 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122530
- Titel
- Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan beskriver Christian Eidevald hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan.
I skollagen står att förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och att utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentationer och analyser på ett vetenskapligt sätt? Detta är frågor som författaren besvarar i boken.
Boken består av tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt beskrivningar av två förskolors organisering av ett systematiskt kvalitetsarbete.
Den andra delen utgår från förskolans praktik och beskriver hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen ställer frågan vad en analys är, eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.
I denna andra upplaga tar författaren även upp undervisning i förskolan, liksom hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer kommit att ske genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Författaren beskriver hur begrepp som utvärdering och utveckling delvis ges nya innebörder.
Boken riktar sig dels till studenter på förskollärarprogrammet dels till förskollärare och förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.
Om författaren
Christian Eidevald är leg. förskollärare, lärarutbildare, fil.dr. och docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet. Han har även skrivit andra böcker, till exempel "Anna bråkar! Att göra jämställdhet i förskola".
Sagt om boken
"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår." Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.
9789147122530 -
Lärande och utveckling
Inbunden bok.
Nära nyskick. Sanoma Utbildning, 2012, 296 s., förlagets dek. mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152315781
- Titel
- Lärande och utveckling
- Författare
- Bernerson, Gabriella
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 178 x 247 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken är skriven för kursen Lärande och utveckling i det nya Barn- och fritidsprogrammet samt för Samhällsvetenskapsprogrammet med beteendeinriktning. I boken får eleven inblick i olika teorier om människans utveckling och socialisation. Hur vi formas av den miljö vi växer upp i och hur vår personlighet utvecklas eller hämmas i samspel med andra. Boken ger också en förståelse för olika pedagogiska teorier och inriktningar som färgat synen på vad kunskap och inlärning är genom historien och fram till våra dagar. Hur vi skapar en inlärningsmiljö som främjar lust att lära och som tar vara på varje individs inneboende skaparkraft belyses också. Kunskaper om vad barn behöver för att utvecklas till harmoniska individer synliggörs samt kunskaper om barns och ungdomars olika villkor för lärande. I ett kapitel beskrivs gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande. Varje kapitel avslutas med diskussions- och studieuppgifter.
9789152315781 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144029351
- Titel
- Om vuxnas studier
- Författare
- Larsson, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stora förändringar har skett under senare tid inom vuxenutbildning och folkbildning, något som skapar behov av kunskap om dessa verksamheters historia och om hur villkoren för vuxenstudier växer fram i de politiska processerna. I antologin presenteras närgångna analyser av denna verklighet. Författarna ger en historisk överblick av vuxenstudier och villkoren för dem samt ger en empiriskt grundad bild av hur dessa formas. Även frågan om validering och rekrytering av vuxna till studier diskuteras, liksom försöken att förändra och utveckla pedagogiken. Slutligen belyses effekter av vuxenstudier via porträtt av vuxenstuderande och genom granskning av statistisk data. Boken är främst avsedd att användas inom pedagogisk utbildning och fortbildning av verksamma lärare. Den erbjuder också intressant läsning för skolledare, skolpolitiker och andra beslutsfattare inom vuxenutbildning och folkbildning.
9789144029351 -
DET VÄRDERANDE ÖGAT - Observation, utvärder...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 2007, 149 s., uppl. 1:3, övers. från norskan av Björn Nilsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053117
- Titel
- Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
- Författare
- Bjørndal, Cato R. P.
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan jag bli en bättre lärare? Ett sätt kan vara att observera sin egen yrkesutövning och utvecklas till en bättre pedagog. På ett konkret och direkt sätt, med hjälp av många exempel, ger boken en grundlig introduktion till effektiva redskap.
Läs mer
Bjørndals bok introducerar observation som metod och bland annat beskrivs användning av loggbok, intervju och enkät. Val av metod diskuteras, liksom analys av insamlad information samt hur du med detta som grund på ett konstruktivt sätt kan utveckla det pedagogiska arbetet. Ett kapitel tar upp observation med hjälp av ljud- och videoinspelningar. Etiska överväganden i samband med observationer är ytterligare ett tema som berörs. Varje kapitel avslutas med uppgifter och tillämpningar.
Om författarna
Cato R. P. Bjørndal är verksam vid Tromsø universitet i Norge.
9789147053117 -
Barn utvecklar sitt språk; Andra upplagan
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2014, 296 s., uppl. 2:6
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067438
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Bjar, Lousie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan
9789144067438 -
Sokratiska samtal i undervisningen
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2012, 149 s., uppl. 1:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054858
- Titel
- Sokratiska samtal i undervisningen
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 256 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sokratiska samtalet ger barn och ungdomar en unik möjlighet att utveckla sin förmåga till kritiskt tänkande, sin förmåga att värdera och göra kloka val, att göra sin röst hörd och att samarbeta konstruktivt med andra. De sokratiska samtalen hör hemma i en humanistisk tradition, där allas möjlighet att delta aktivt i ett demokratiskt samhälle är yttersta mål. Samtalens bakomliggande teori är sociokulturell och bygger på antaganden om individens förmåga till kritisk analys. Genom en undersökande och samarbetande dialog tränas deltagarna att analysera underliggande värderingar och idéer på olika områden av mänskligt vetande såsom historia, fysik, matematik och konst. I den här boken presenteras det sokratiska samtalets historia, teoretiska grund och didaktik. Författaren diskuterar förutsättningar och steg på vägen samt förklarar med en mängd belysande exempel hur samtalen kan genomföras i praktiken. Samtalen kan föras inom alla ämnesområden i såväl förskola och fritidshem som i grundskola och gymnasium.
9789144054858 -
RÖRELSE OCH EXPERIMENTERANDE I SMÅ BARNS LÄRA...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2014, 243 s., övers. av Ulrika Jakobsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083926
- Titel
- Rörelse och experimenterande i små barns lärande : Deleuze och Guattari i förskolan
- Författare
- Olsson, Liselott Mariett
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 398 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dagens förskola tämjs små barn; prognosticeras, övervakas, kontrolleras och utvärderas enligt förutbestämda måttstockar. Den här boken vänder sig mot intensiv styrning av det lärande barnet och menar att praktiken och forskningen måste finna sätt att återerövra rörelse och experimenterande i subjektivitet och lärande.
Färgstarka exempel från svenska förskolor – som inbegriper barn, förskollärare, förskollärarstuderande, lektorer och forskare – vävs samman med de franska filosoferna Gilles Deleuzes och Félix Guattaris teorier och tillför förskolefältet nya teorier och praktiker.
Denna bok undersöker tre nyckelområden, att
sätta fokus på process snarare än position, eftersom all slags positionering, som lärandemål eller utvecklingsstadier, hindrar rörelse;
arbeta med metoder som erkänner vetenskapens uppfinningsrikedom och produktivitet, och som visar hur de händelser som barnen deltar i kan förbli öppna och stadda i rörelse;
sluta betrakta dikotomin mellan individen och samhället som en orsak-och-verkan-relation, eftersom detta får subjektivitet och lärande att stelna och blockerar experimenterande.
Genom att utmana dominerande tänkesätt ger Rörelse och experimenterande i små barns lärande nya möjligheter till förändring och uppfordrar till en omvärdering av utbildningssystemets nuvarande betoning av förutbestämda resultat och fasta positioner. Den här boken ger forskare och studerande goda teoretiska ramar för att omformulera signifikanta aspekter på rörelse och experimenterande i tidig barndom. Bokens många konkreta exempel gör den till en fängslande och provokativ läsning för alla som intresserar sig för förskolans verksamhet.
9789144083926 -
Vygotskij och de små och yngre barnens lärand...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2013, 232 s., uppl. 1:3, ett litet fåtal sidor (6) med några få understrykningar, i övrigt. mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057842
- Titel
- Vygotskij och de små och yngre barnens lärande
- Författare
- Smidt, Sandra
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 341 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken påminner oss om att lärande är något som pågår hela tiden när barn interagerar med mer kompetenta jämnåriga, äldre kamrater samt med vuxna. Författaren lyfter särskilt fram lärandets sociala dimensioner inom områdena kultur, historia, språk och inlärning av symboler. Författaren tar läsaren på en resa genom Lev Vygotskijs teorier och begrepp. Hon beskriver, förklarar och exemplifierar teorierna som är högaktuella i dagens pedagogiska verksamhet i förskola och skola. Områden som behandlas i boken är: mediering och minnekultur och kulturella verktygmentala funktionerspråk och tänkandeaktivitetsteorilek och meningsskapande. Boken har ett tillgängligt språk med förklarande ordlistor i anslutning till varje kapitel. Vygotskij och de små och yngre barnens lärande vänder sig till studenter på lärarutbildning och verksamma lärare i förskola och skola samt skolledare och beslutsfattare med ansvar för dessa skolformer.
9789144057842 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147100002
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Författare
- Forssell, Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 480 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 556 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken om pedagogerna är en antologi för dig som vill förstå varför den svenska skolan ser ut som den gör. I denna nya bearbetade upplaga har det tillkommit kapitel om digitalisering, segregation och frågan om inkludering.
Läs mer
Trots att vi lever i en föränderlig tid är de stora pedagogiska frågorna desamma nu som då: vad är pedagogik, vad är viktig kunskap, hur går lärande till, vilka medborgerliga dygder ska skolan förmedla, vilken är skolans roll i samhället, och hur skall skolan styras och organiseras så att alla barn och unga ges likvärdiga möjligheter att utvecklas maximalt?
Genom att tränga bakom retoriken och de pedagogiska trenderna tecknar bokens författare hur man i olika tider svarat på de eviga frågeställningarna om kunskap, bildning och rätten till personligt växande, och hur dessa svar formar och har format svensk skola.
Om författarna
Anna Forssell (red) är undervisningsråd på Skolverket och fil dr. vid Stockholms universitet. Författarna till boken är de mest namnkunniga inom sina respektive områden i Sverige.
9789147100002 -
Barn, barndom och samhälle - svensk utbildnin...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gleerups Utbildning, 2014, 165 (1) s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678249
- Titel
- Barn, barndom och samhälle - svensk utbildningshistoria
- Författare
- Sandin, Bengt
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn, barndom och samhälle. Svensk utbildningshistoria handlar om skolor och alla de personer som funnits i dem: elever, studenter och lärare i första hand, men även andra, som skolpolitiker och debattörer. Boken handlar också om samhällsförändringen i stort från det sena 1500-talet fram till i dag.
Skolans historia har formats av många parallella förändringsprocesser: klassamhällets och demokratins utveckling, förändrade föreställningar om samhällets behov av kvalifikationer och krav på medborgarna, nya vetenskapliga rön om barn och uppväxtförhållanden samt läraryrkets förändring. Därmed är detta också en bok om barn och barndomens historia, om synen på barns kulturella och sociala plats samt om föreställningar om normalitet och avvikelse.
Skolans och utbildningsväsendets historia handlar dessutom om hur en obligatorisk skola ska se ut för att den ska passa alla barn men samtidigt skapa förutsättningar att ta till vara på varje barns unika möjligheter. Varför är utbildning i skolor både en plikt och en möjlighet? Hur påverkar och påverkas skolan av välfärdssystemets utveckling? Det är den historien den här boken beskriver.
Bengt Sandin är docent i historia och professor vid Institutionen för tema, tema Barn, vid Linköpings universitet.
Maria Sundkvist är docent i barn och utbildningsledare vid Linköpings universitet.
9789140678249 -
Varför pedagogisk dokumentation? - Verktyg...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gleerups Utbildning, 2015, 138 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678607
- Titel
- Varför pedagogisk dokumentation?, 2 uppl : Verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
- Författare
- Lenz Taguchi, Hillevi
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till att använda pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan. Författaren diskuterar pedagogisk dokumentation ur ett perspektiv där barnsyn och förhållningssätt och syn på kunskap och lärande är huvudfokus. Exemplen kommer i första hand från förskolans sammanhang, där pedagogisk dokumentation enligt Skolverket har använts på fler än hälften av alla svenska förskolor.
Vad är kunskap och lärande i ett arbete med pedagogisk dokumentation? Mycket har hänt sedan pedagogisk dokumentation introducerades med inspiration från den norditalienska staden Reggio Emilias kommunala förskoleverksamhet. Varför pedagogisk dokumentation? diskuterar de mångfacetterade relationer som finns till arbetsverktyget i dag. Bokens sista kapitel diskuterar barnet som subjekt, samt barnet och pedagogen som medkonstruktörer av kultur och kunskap utifrån olika exempel från förskolan och med en fenomenologiskt inspirerad konstruktionism med filosofen Merleau-Ponty som utgångspunkt.
Denna andra upplaga är kraftigt reviderad och uppdaterad och innehåller också en ny och omfattande inledning och ett helt nytt första kapitel.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.
9789140678607 -
Kamratkulturer i förskolan; en lek på andras...
Häftad bok.
Gott skick. Liber, 2014, 120 s., 8 s. med enstaka rader förstrukna med transparent märkpenna (magenta), i övrigt. mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114528
- Titel
- Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
- Författare
- Löfdahl, Annica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 169 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kamratkulturer i förskolan presenterar såväl teoretiska som empiriska aspekter på barns kamratkulturer. En central del handlar om det praktiska lärararbetet i relation till kamratkulturerna och hur ökad kunskap om kamratkulturer kan användas i arbetet med till exempel värdegrundsfrågor.
När barn vistas en längre tid tillsammans, som på förskolan, skapar de sina egna kamratkulturer. I dessa ryms sociala normer för hur man beter sig i gruppen – vem som kan vara med och leka, vem som bestämmer leken, hur man ska bete sig mot varandra, vem som har hög respektive låg social status, och så vidare. Kamratkulturer har stor påverkan på barnens samvaro och boken visar hur även små barn kan använda sig av leken som ett medel för uteslutning.
Denna nya upplaga av boken innehåller ytterligare empiriska exempel samt fördjupade resonemang. Kamratkulturer i förskolan vänder sig till studenter, verksamma lärare i förskolan och andra som är intresserade av att förstå förskolebarns samvaro, lek och utveckling.
Sagt om boken
”[…] Denna reviderade utgåva har utökats med ett kapitel om mångkultur och uppdaterats gällande referenser och riktlinjer. Eftersom Kamratkulturer i förskolan i första hand är utbildningslitteratur och vänder sig till studenter, motiverar detta att den äldre upplagan byts ut i bokhyllan. Boken är skriven i rapportform med ett akademiskt språk och innehåller en omfattande referenslista och register.” Therese Nordholm, lektör, BTJ-häfte 14111031.
Om författaren
Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon har publicerat ett flertal studier om förskolan och om förskolebarn och deras villkor för sociala gemenskaper.
9789147114528 -
Etnografi i klassrummet; Tredje reviderade up...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2015, 258 s., uppl. 3:2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075044
- Titel
- Etnografi i klassrummet
- Författare
- Kullberg, Birgitta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 258 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 375 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är en etnografisk ansats när man vill undersöka och förbättra undervisning i klassrummet? Hur går den till och vilka resultat kan man nå? Birgitta Kullberg använder i denna bok sin långa erfarenhet och utveckling av det etnografiska forskningsperspektivet för att visa hur det är verkningsfullt på ett pedagogiskt, didaktiskt och vetenskapligt plan.
I bokens första del introduceras etnografi som forskningsansats och forskningsmetod. Författaren beskriver hur en etnografisk studie förbereds teoretiskt och praktiskt, genomförs och fortlöpande analyseras, samt hur denna analys fördjupas i en slutlig bearbetning för att sedan tolkas och rapporteras.
I bokens andra del beskrivs hur ett etnografiskt förhållningssätt och undersökningsredskap – framför allt deltagande observationer och etnografiska intervjuer – med framgång kan användas i undervisningen och bidra till utvecklingen av dennas undersökande karaktär.
Etnografi i klassrummet är skriven för att användas dels i förskollärar- och grundlärarutbildning, i kompetensutbildning för lärare och i forskarutbildning inom pedagogik och didaktik dels för verksamma lärare. Detta är den reviderade tredje upplagan.
9789144075044 -
Challenging the Classroom Standard Through Mu...
Häftad bok.
Nyskick. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, London, 2006, XVIII (2) 160 pp., pbk., VG/NEW condition
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0805856366
- Titel
- Challenging the classroom standard through museum-based education : school in the park
- Författare
- Pumpian, Ian - Fisher, Douglas - Wachowiak, Susan
- Förlag
- Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and indexes.
0805856366 -
Motivation och lärande; Andra reviderade utgå...
Häftad bok.
Nyskick. Natur & Kultur, 2016, 116 s., hft. m. flikar; övers. av Anita Erlandsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817579
- Titel
- Motivation och lärande
- Författare
- Skaalvik, Einar M.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 116 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att eleverna är motiverade är en förutsättning för lärandet i skolan. Att motivera eleverna är därför en av skolans viktigaste uppgifter. Men hur tar man sig an den uppgiften?
I Motivation och lärande presenteras åtta forskningsanknutna motivationsteorier. Författarna förklarar varför dessa teorier är betydelsefulla, hur de kompletterar och förstärker varandra samt vilka praktiska konsekvenser de får i klassrummet. Boken innehåller också konkreta exempel på motivationshöjande aktiviteter som läraren kan tillämpa i sin undervisning.
Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter och andra som arbetar med lärande eller intresserar sig för motivationsteorier.
Författarna som båda har en gedigen bakgrund inom det pedagog-psykologiska fältet delar också med sig av konkreta råd till lärare och det finns även förslag till
diskussionsuppgifter efter varje kapitel. (...) Boken innehåller därför många exempel på hur lärare kan se och stödja varje enskild elev i hans/hennes utveckling och lärande.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 3 2016
9789127817579 -
SMÅBARNSPEDAGOGIK. - Fenomenologiska och est...
Häftad bok.
Gott skick. Liber, 2012, 272 s., uppl. 1:4; övers. från norskan av Eva Trägårdh, namnt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053216
- Titel
- Småbarnspedagogik
- Författare
- Haugen, Synnøve
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 166 x 238 mm
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om de minsta barnen i förskolan. Genom författarnas beskrivningar av viktiga händelser och processer i barnens liv i förskolan får läsaren förståelse för de minsta barnens perspektiv. Boken behandlar skilda områden som de minsta barnens kroppsliga och emotionella uttryck, barnens samspel, inskolning, små barns förhållande till musik och andra estetiska uttrycksformer, lek, drama och humor. Förskollärarens utmaning blir att kunna växla mellan att vara deltagare, stöd och uppmärksam observatör.
9789147053216 -
SKON OCH MÅTTBANDET - Barn och mätande - det...
Häftad bok.
Nära nyskick. Reggio Children / Space and Relation Publishing, Stockholm, 2004, 112 s., hft m. flikar; tvåspråkig - svenska / danska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197545406
- Titel
- Skon och måttbandet : barn och mätande : det första närmandet till hur mått kan upptäckas, fungera och användas = Sko og metermål : børnene og måltagningen : den første tilnærmelse til hvordan man kan opdage mål og hvordan de anvendes og fungerer
- Författare
- Reggio Children Srl (<Reggio, Emilia>)
- Förlag
- Stockholm : Reggio Children / Space and relation
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- English
9197545406 -
BEPRÖVAD ERFARENHET I FÖRSKOLAN. - En metodb...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & Kultur, 2018, 175 (1) s., hft. m. flikar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127823570
- Titel
- Beprövad erfarenhet i förskolan : En metodbok
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 158 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Beprövad erfarenhet handlar om arbetserfarenhet som är prövad, dokumenterad och genererad under en längre tidsperiod av många. Det handlar också om professionell erfarenhet som systematiskt sprids och dokumenteras så att yrkesverksamma kan lära av varandra. Boken Beprövad erfarenhet i förskolan beskriver hur beprövad erfarenhet kan se ut och utveckla verksamheten i förskolor.
Hur kan jag som blivande eller verksam förskollärare tänka, agera och utvecklas utifrån beprövad erfarenhet?
Vad innebär det att bepröva min egen erfarenhet i förskolan?
Hur kan jag som förskolechef använda beprövad erfarenhet för att fullt ut ta ansvar för det pedagogiska ledarskapet?
Genom tydliga, konkreta redskap och spännande exempel vill författarna inspirera alla som arbetar i förskolan till att på olika sätt bepröva sin erfarenhet – som ett sätt att utmana, utveckla och stimulera både medarbetare och barn.
Beprövad erfarenhet i förskolan vänder sig till chefer och all pedagogisk personal i förskolan samt studerande på förskollärarutbildning och fortbildning för förskolechefer.
Sagt om boken:
Det är en mycket intressant och tankeväckande bok där professionen inom förskolan lyfts, förskolepedagogen utmanas och där verksamheterna får ett redskap att utveckla sitt arbete utifrån de kompetenser och den pedagogik de förfogar över. En kan även se boken som en metodbok för ledarskap inom förskolan där förskolerektorn får ett verktyg att hålla samman, strukturera och utveckla de erfarenheter som medarbetarna har.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 3, 2019
9789127823570 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
9789140664136 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147100255
- Titel
- Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag
- Författare
- Björk-Willén, Polly - Gruber, Sabine - Puskás, Tünde
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man genomföra de motsägelsefulla uppdrag som slås fast i förskolans läroplan - att både förmedla ett kulturarv och att främja mångfald? Är det ens möjligt att genomföra båda uppdragen?
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag belyser hur personal, barn och föräldrar hanterar etnisk och språklig mångfald i förskolans praktik. Med hjälp av empiriska nedslag analyseras vardagliga händelser, aktiviteter och interaktioner. Situationer med bland annat lek, samtal och rekrytering tas upp och problematiseras. Boken behandlar också viktiga perspektiv och begrepp inom området och beskriver hur det mångkulturella uppdraget har förändrats över tid. Genom att fokusera på förskollärarnas arbete och de ideologiska och didaktiska dilemman som kan uppstå rörande barns flerspråkighet och integration vill författarna skapa reflektion och kritisk diskussion om förskolans uppdrag i ett mångkulturellt samhälle.
Boken vänder sig framför allt till studerande vid förskollärarprogrammet och till anställda i förskolan, men är även av intresse för tjänstemän och politiker med ansvar för förskolan.
Sagt om boken
”[…] Författarna rör sig inom ett område som det inte forskats så mycket om, men i dagsläget där vart femte barn på förskolan är född, eller har föräldrar som är födda, utomlands finns det ett stort behov av kunskaper härom och detta är en viktig bok för studenter, pedagoger och andra med ansvar för den svenska förskolan.” Ulf Mårtensson, lektör, BTJ häfte 14102054.
Om författarna
Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag är skriven av fem forskare. Huvudredaktörer är Polly Björk-Willén, lektor i pedagogiskt arbete, Sabine Gruber, fil.dr i etnicitet och Tünde Puskás, lektor i pedagogiskt arbete och fil.dr i etnicitet, samtliga vid Linköpings universitet.
9789147100255
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn