-
Dialog, samspel och lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 344 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144041957
- Titel
- Dialog, samspel och lärande
- Författare
- Dysthe, Olga
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 485 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En av de största utmaningarna inom utbildningsområdet är att hitta en lagom balans mellan individ och grupp, mellan en individualiserande undervisning och läroformer inriktade på samverkan. Skolan har fortfarande potential att vara både kulturbärare och skapare av en kultur som tolererar och värdesätter olikhet. Det innebär att skolan måste ge plats för individuella läroerfarenheter och samtidigt odla samverkansprocesserna. Hur detta ska göras i praktiken har med både lärosyn och didaktisk kompetens att göra. Dessa frågor tas upp i boken och exempel ges på en rad konkreta inlärningssituationer. I fokus står lärande i samspel med andra. Att få detta att fungera bra, det vill säga att resultatet faktiskt blir lärande, är en stor utmaning. En av de kritiska punkterna är vad som binder samman den enskildes erfarenheter med de andras. Den viktigaste länken mellan kollektiva och individuella erfarenheter är olika slags kommunikation, vilket gör språket till ett centralt tema. Samtidigt är det ofrånkomligt att använda ämnesövergripande metoder. Därför omfattar boken bidrag av författare från olika fackområden – pedagogik, psykologi och ämnesdidaktik. Boken är angelägen för alla som ägnar sig åt lärande, kulturförmedling och kunskapsutveckling och som vill skaffa sig en bättre insikt i kommunikations- och samspelsprocesserna samt i hur kvaliteten på dessa skulle kunna förbättras. Boken riktar sig i synnerhet till dem som ska bli lärare och handledare på alla nivåer i utbildningssystemet liksom andra som behöver pedagogisk kompetens i sitt arbete. Översättning: Inger Lindelöf
Studentlitteratur AB 1 9789144041957 -
Näringslära för högskolan - från grundläggand...
Häftad bok. Liber. 6 uppl. 2013. 480 sidor.
Nyskick. Helt ny! Visade sig att kapitalet i boken lades upp som pdf fil i kursrummet, därav användes boken aldrig!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105205
- Titel
- Näringslära för högskolan - från grundläggande till avancerad nutrition
- Författare
- Lillemor Abrahamsson - Agneta Andersson - Gerd Nilsson (red.)
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 480 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 846 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Näringslära för högskolan - från grundläggande till avancerad nutrition är ett svenskt standardverk inom utbildningar på högskolenivå, sedan 30 år tillbaka.
Läs mer
Boken (upplaga 6) presenterar bland annat:
- Näringsämnen, digestion, metabolism och behov
- Bioaktiva ämnen i kosten och nutritionsgenomik
- Hälsopåståenden om ämnen i livsmedel
- Kostrelaterade sjukdomar i Sverige och internationellt
- Matvanor, kostundersökningar och nutritionsstatusbestämning
- Idrottsnutrition
- Kostsociologi och modedieter
- Uppdaterade näringsrekommendationer
Förutom faktainformation innehåller boken många idéer som kan användas inom undervisning och nutritionsarbete. Boken vänder sig till universitets- och högskolestudenter inom näringslära, kost och hälsa samt till yrkesverksamma inom hälsoområdet, t.ex. lärare, dietister, nutritionister, läkare och sjuksköterskor. Den fungerar också utmärkt som innehållsrik uppslagsbok.
De 20 författarna är erfarna universitetslärare, nutritionister, dietister och forskare.
Om författarna
Lillemor Abrahamsson, f.d. universitetslektor, fil. dr, Institutionen för kostvetenskap, (f.d. Institutionen för hushållsvetenskap), Uppsala universitet.
Agneta Andersson, universitetslektor, docent, med. dr, leg. dietist, Institutionen för kostvetenskap, Uppsala universitet.
Gerd Nilsson, f.d. universitetslektor, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (f.d. Institutionen för hushållsvetenskap), Göteborgs universitet.
Liber 6 9789147105205 -
Språkriktighetsboken
Inbunden bok. NE Nationalencyklopedin. 1 uppl. 2011. 416 sidor.
Mycket gott skick. Jättefint skikt, sparsamt använd. Dock understrykningar på några få ställen (innehållsförteckningen)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043708
- Titel
- Språkriktighetsboken
- Författare
- Svenska språknämnden
- Förlag
- NE Nationalencyklopedin
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 416 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 151 x 232 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 730 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språkriktighetsboken är en modern, utförlig och resonerande handbok i språkriktighetsfrågor. Den tar upp de vanligaste och viktigaste språkriktighetsfrågorna i svenskan. Här hittar man moderna klassiker som valet mellan större än mig eller större än jag; före eller innan, sin eller hans. Men också nyare språkriktighetsfrågor tas upp, till exempel ofullständiga meningar, kommer att resa eller kommer resa, könsneutrala pronomen och satsradningar.
Språkriktighetsboken ger rekommendationer om hur man lämpligen formulerar sig, men rymmer också en utförlig diskussion kring varje språkriktighetsfråga. Läsaren får alltså mer än bara ett skrivråd. Boken förmedlar också kunskaper som gör det möjligt att ta aktiv del i språkriktighetsdiskussioner och självständigt ta ställning.
Boken vänder sig till lärare, studenter, informatörer, journalister, redaktörer - ja, till alla som arbetar aktivt med svenskt skriftspråk. Boken är också lämplig som kursbok på universitetens grundkurser i svenska.
NE Nationalencyklopedin 1 9789113043708 -
Lärandets grunder : teorier och perspektiv
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 259 sidor.
Nyskick. Endast bläddrad i.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068503
- Titel
- Lärandets grunder : teorier och perspektiv
- Författare
- Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 391 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi vet alla vad lärande är. Vi har alla lärt oss massor. Ändå är det svårt att sätta fingret på detta fenomen, att beskriva och förklara det.
Anser du att lärande är viktigt och något som sker i klassrummet? Anser du kanske att lärande sker i både stort och smått, i det lustfyllda och i allvarliga situationer? Oavsett vilket du föredrar så är denna bok för dig som blivande eller verksam lärare. Författarna belyser lärande i klassrummet och hur det kan utvecklas men de beskriver också hur mångsidigt lärande kan vara långt utanför skolans väggar. Vi får också ta del av studier utförda inom kognitions- och neuroforskning, miljöpsykologi, design och medieforskning.
De teorier och perspektiv som de olika bidragen bl.a. berör är:
• individens utveckling och den lärande hjärnan
• lärande som erfarande, förståelse och samband
• lärande, interaktion och teknologi
• direkt och indirekt lärande
• lärande, språk och kommunikation
• lärande som reproduktion och lärande för framtiden
• deltagande och demokrati.
Boken har genom sin spännvidd, olika nivåer och dynamik en tidlös aktualitet. Den huvudsakliga målgruppen är verksamma och blivande lärare inom förskola, fritidshem, grund- och gymnasieskola samt studerande i pedagogikämnet.
Studentlitteratur 1 9789144068503 -
Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2015. 276 sidor.
Nyskick. Endast bläddrar i. 170 exklusive frakt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171734495
- Titel
- Kunskapskulturer och undervisningspraktiker
- Författare
- Carlgren, Ingrid
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 276 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- tt klassrum är ingen ö. Informationssamhällets utveckling och förändrade livsmönster påverkar skolans kunskapsuppdrag. "Kunskapskulturer och undervisningspraktiker" handlar om förhållandet mellan kunskap och undervisning och om de utmaningar lärarens kunskapsarbete står inför. I boken diskuteras kunskap ur ett lärar- och utbildningsperspektiv.
Tillsammans med varje elevgrupp (åter)upptäcker och (åter)skapar läraren tidigare kunskapsmässiga landvinningar och bäddar för nya. En central och ständigt återkommande fråga är hur undervisningen kan utvecklas för att bättre främja elevernas kunskapsutveckling.
Kunskaper utvecklas i och genom handlingar och visar sig som en förmåga att se, uppfatta och göra olika saker. Kunskaper blir på så vis uttryck för vår relation till omvärlden. Lärande handlar om att utveckla denna relation genom ett alltmer differentierat erfarande som gör det möjligt att se och göra nya saker.
Frågan om hur undervisningens praktiska utformning kan bidra till ? eller motverka ? elevernas lärande är central i boken och en av slutsatserna är att undervisningen måste utformas som en kunskapspraktik om den ska kunna fungera som en god miljö för elevernas lärande.
Ingrid Carlgren är professor i pedagogik vid Stockholms universitet med inriktning mot kunskapskulturer och läroplansteori.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171734495
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn