-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026831
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.
Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.
Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?
Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?
Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113026831 -
Metoder för brukstextanalys
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 310 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144016399
- Titel
- Metoder för brukstextanalys
- Författare
- Hellspong, Lennart
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken presenterar ett stort antal metoder för att analysera brukstexter, alltså texter som inte hör till skönlitteraturen. Hit hör berättelser, beskrivningar, utredningar och förklaringar som verkar praktiskt i vårt dagliga liv – på fritiden och i arbete och studier. Det rör sig om kontrakt och formulär, skolböcker och nyhetsnotiser, avhandlingar och forskningsartiklar, lagar och bruksanvisningar och mycket mer.Syftet med boken är att träna upp en kritisk medvetenhet inför brukstexter av alla slag, men också att ge hjälpmedel för att förstå dem bättre liksom för att själv skriva sådana texter. Metoder för brukstextanalys ansluter sig till Lennart Hellspongs och Per Ledins Vägar genom texten – handbok i brukstextanalys, men den kan också läsas fristående.
Studentlitteratur AB 1 9789144016399 -
Konsten att lyssna : didaktiskt lyssnande i s...
Pocketbok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 263 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144034188
- Titel
- Konsten att lyssna : didaktiskt lyssnande i skola och utbildning
- Författare
- Adelmann, Kent
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 385 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Av skolans styrdokument framgår det att tala och lyssna samt läsa och skriva är centrala moment i elevernas språkutvecklande arbete. Och säkert kan både elever och lärare ge goda exempel på hur de målmedvetet använder och utvecklar förmågan att just tala, läsa och skriva. Däremot har de förmodligen svårare att förklara hur det konkreta arbetet kring aspekten lyssna ser ut. Som stöd för dagens lärare i svenska finns nämligen ingen tradition, ingen forskning, ingen litteratur, ingen begreppsapparat och inga kursplanemål eller betygskriterier för lyssundervisning och lyssutveckling. Konsten att lyssna behandlar ämnesaspekten Lyssna som receptionsdisciplin och lyfter fram den ur sin didaktiska icke-existens som ett språkligt redskap, jämbördig med undervisningsaspekterna Tala-Läsa-Skriva. För första gången får vi här beskrivningen av ett didaktiskt lyssnande med lysshistoria, lyssteori, lyssundervisning och lyssutveckling. Boken riktar sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska samt handledare av olika slag i skola och utbildning, där lyssnande har en avgörande betydelse för coachning och lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144034188 -
Samtala, läsa och skriva för att lära : i ett...
Pocketbok. Kristianstad : Kristianstad University Press. 2007.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197396455
- Titel
- Samtala, läsa och skriva för att lära : i ett utvecklingsperspektiv från förskola till högskola
- Författare
- Sandström Madsén, Ingegärd - Högskolan Kristianstad
- Förlag
- Kristianstad : Kristianstad University Press
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
Kristianstad : Kristianstad University Press 9789197396455
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
