-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144048260
- Titel
- Rapporter och uppsatser
- Författare
- Jarl Backman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om hur man söker efter, läser och skriver vetenskapliga dokument.
Skrivmomentet behandlas ur tre perspektiv: det traditionella, det kvalitativa och det översiktliga (metastudier). Varje perspektiv har fått ett eget kapitel där även motsvarande forskningsprocesser beskrivs. Här ges dessutom internationella anvisningar och rekommendationer vad gäller
o disposition
o stilistik och grafisk utformning
o tabeller och figurer
o referensteknik i löpande text
o referenslista.
Läsaren får veta hur man söker litteratur i elektroniska referensdatabaser och vad en sådan bas innehåller. Författaren ger även exempel på hur man söker i en internationell och en svensk referensdatabas. De vanligaste internationella baserna för vetenskapliga dokument har samlats och beskrivs i en förteckning.
Läsavsnittet ger detaljerade anvisningar för hur en rapport eller uppsats ska bedömas och värderas.
Andra upplagan är uppdaterad vad gäller användning av Internet, databaser och hur man arbetar med och refererar till elektroniska dokument. Dessutom har det tillkommit två nya kapitel som behandlar skrivprocessen respektive vetenskapligt tänkande.
Rapporter och uppsatser vänder sig främst till studerande i samhälls-, beteende- och vårdvetenskapliga samt medicinska ämnen vid högskola och universitet. Den är också värdefull för dem som utformar rapporter och annan skriftlig dokumentation i sitt arbete.
Studentlitteratur AB 2 9789144048260 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147064021
- Titel
- Samhällsvetenskapliga metoder
- Författare
- Bryman, Alan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 504 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 1102 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken har blivit en klassiker inom området samhällsvetenskapliga forskningsmetoder. Upplaga 3 har blivit grundligt uppdaterad och här ingår såväl kvantitativ som kvalitativ forskning. Den består av fyra delar (och sammanlagt 28 kapitel):
Del I Introduktion till samhällsvetenskaplig forskning
Del II Kvantitativ forskning
Del III Kvalitativ metod
Del IV Flermetodsforskning ("mixed methods research")
Läs mer
Innehållet har en praktisk och pedagogisk inriktning med många konkreta exempel på genomförd forskning. Genom sin bredd passar boken både grundläggande och avancerade kurser i vetenskaplig metodik; den vägleder studenten när det gäller exempelvis forskningsfrågor, litteraturgenomgång och etiska frågeställningar samt urvalsfrågor, utformning av enkäter/intervjuer, analys av data och presentation av forskningsresultat.
I denna tredje upplaga på svenska har författaren uppdaterat innehållet och gjort omfattande förändringar, bland annat följande:
- Repetitionsfrågor efter varje kapitel.
- Många nya avsnitt, bl.a. "Big Data", datorstödd innehållsanalys, intervjuer på Skype och användning av mobiltelefoner som plattform för en survey.
- Innehållet i det tidigare kapitlet om e-forskning har utökats och integrerats i bokens övriga kapitel.
- Ett nytt inslag, "Forskning i media", har tillkommit ger exempel på hur samhällsvetenskaplig forskning tas upp och behandlas i massmedier.
- Nya inslag är också studenters och doktoranders erfarenheter av att ha genomfört olika examensarbeten och forskningsprojekt
Om författarna
Framlidne Alan Bryman utnämndes år 2005 till professor i Organization and Social Research vid University of Leicester och School of Management, som han förestod 2008–2009. Före Leicester var han professor i Social Research vid Loughborough University, där han forskade och undervisade under mer än 30 år. Vid hans bortgång 2017 var han professor emeritus vid University of Leicester.
Översättare är Björn Nilsson.
Liber 1 9789147064021 -
Dynamik i arbetsgrupper
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 163 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144014309
- Titel
- Dynamik i arbetsgrupper
- Författare
- Kjell Granström
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok behandlar förutsättningar och villkor för ett fungerande arbete i grupp. Här behandlas också de starka krafter eller gruppprocesser som kan äventyra ett bra arbete. Med utgångspunkt från gruppdynamiska teorier beskrivs och förklaras alldagliga företeelser som de flesta av oss upplevt i grupper eller i sammanträden. Starka och hindrande krafter kan utvecklas i en grupp likaväl som gruppen kan utgöra en god miljö för kreativitet och rationellt arbete.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144014309 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144010273
- Titel
- Om lärande
- Författare
- Booth, Shirley
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför är en del bättre på att lära sig än andra? För 25 år sedan gav sig en grupp forskare i kast med att söka förklara skillnader mellan olika former av lärande. Denna bok är resultatet av denna systematiska forskning. Boken ger oss en nyckel i form av kritiska skillnader som pekar på meningen i den lärande personens värld. Författarna redogör mycket detaljerat för de empiriska resultat som banat väg för teoretiska insikter och diskuterar den specifika kvalitativa forskning som har tillämpats och utvecklats.Författarna anser att den form av lärande som har studerats är den mest grundläggande, nämligen en föränd-ring i individens sätt att se, erfara, hantera och förstå aspekter av världen. Författarna förenar konkurrerande forskningsmetoders särdrag i ett sammanflätat och helt erfarande av lärande. Att erfara är alltid att lära sig någonting, på något sätt och i något sammanhang. Genom att författarna fokuserar på hur den studerande erfar lärande, smälter innehållet, handlingen och sammanhanget samman och blir till delar av den lärande personens erfarande. På empirisk väg avslöjas kritiska skillnader i sättet att erfara dessa aspekter av lärande, och en teoretisk struktur utvecklas för den dynamik som åstadkommer en förändring i personens medvetande. Steg för steg utvecklas en ny, djupgående syn på lärande. Med bokens analytiska redskap och begreppsapparat får läsaren dessutom en förmåga att lära och hjälpa andra att lära, genom att skapa förutsättningar som uppmuntrar den mest grund-läggande formen av lärande: att erfara en aspekt av världen på ett nytt sätt.Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen och institutionerna för pedagogik. Översättning: Patricia Wadensjö
Studentlitteratur AB 1 9144010273
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn