-
Att skriva examensarbete inom utbildningsvete...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2:3 uppl. 2014. 240 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144052267
- Titel
- Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
- Författare
- Stukát, Staffan
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet. Trots att likheterna är stora för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete, skiljer sig olika universitetsdiscipliner åt vad gäller hur forskningen kan gå till och hur den vetenskapliga uppsatsen bör vara utformad. Författaren till den här boken beskriver hur just forskningen och rapporteringen inom utbildningsvetenskap ser ut. Områden som tas upp är:
Att utforma den inledande undersökningsplanen
Att söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskning
Val av metod och undersökningsgruppForskarens statistiska grundbegreppUndersökningsrapportens struktur och några stilistiska synpunkter
Redovisningen av uppsatsen på ett slutseminarium
Boken är främst avsedd som handbok för lärarstuderande i deras avslutande examensarbete, men den är också användbar för den som skriver magister- och masteruppsatser inom beteendevetenskapliga ämnen samt forskarstuderande inom pedagogiskt arbete.
Studentlitteratur 2:3 9789144052267 -
Konstnärliga terapier. Bild, dans och musik i...
Inbunden bok. Stockholm Natur & Kultur. 2000. 400 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127067815
- Titel
- Konstnärliga terapier : bild, dans och musik i den läkande processen
- Författare
- Grönlund, Erna - Alm, Annika - Hammarlund, Ingrid
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 802 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Människor har uttryckt sig i bild, dans och musik sedan tidernas begynnelse och i alla kulturer har konstnärliga uttrycksmedel används för att läka både kropp och själ. De konstnärliga terapiformerna tar upp frågor som rör människosyn och även djupa existentiella frågor. Den grundläggande tanken är att människan i skapandet ger uttryck åt sig själv, lär känna sig själv och kan ge sig själv nya krafter. I terapi söker man hjälp för att bearbeta en personlig problematik. Hur man möter denna problematik skiljer sig i olika terapiformer. Den som söker sig till verbal terapi har ofta nära till orden och ett fungerande symbolspråk. Om man däremot har svårt att uttrycka sig i ord, eller är så skicklig att orden blir ett hinder att nå den äkta känslan, kan de konstnärliga terapiformerna vara ett fungerande alternativ. Denna bok ger en bred framställning av teori och praktik inom tre konstnärliga terapiformer: bild, dans och musik. Vi får en presentation av de konstnärliga terapiformernas betydelse och teoretiska bakgrund, förgrundsgestalter och situation i dag. Boken är indelad i fyra avdelningar: I avsnittet Utgångspunkter ges ett försök att karakterisera respektive terapiform med hjälp av en vinjett från en terapisession. Här tas också upp särskiljande och gemensamma egenskaper när det gäller form-, tids- och rumsaspekten. I avdelningen De konstnärliga terapiernas särart beskrivs grundläggande begrepp, historisk utveckling och teoretiska utgångspunkter för varje terapiform. Här görs också en lägesbeskrivning vad gäller utbildning och forskning inom respektive område. I huvuddelen av boken ger tjugo yrkesverksamma konstnärliga terapeuter en beskrivning av sin egen kliniska verksamhet. De flesta av dessa kapitel är praktiskt inriktade och har utförliga fallbeskrivningar, speciellt har arbete med barn och ungdomar samt behandling vid psykotiska tillstånd lyfts fram. I ett avslutande kapitel Inför framtiden diskuteras olikheter och beröringspunkter mellan de olika terapiformerna samt forskningens betydelse för de konstnärliga terapiformernas framtid. Boken riktar sig till alla inom det terapeutiska verksamhetsområdet. Konststuderande och utövande inom de olika konstformerna, utbildningsanordnare. Intresserade av alternativa terapiformer.
Erna Grönlund (huvudred) är leg psykoterapeut, fil dr i pedagogik, danspedagog och dansterapeut. Sedan 1994 är hon professor i danspedagogik och utbildningsledare för dansterapeututbildningen vid Danshögskolan. Hennes specialområde är danspedagogik och dansterapi för barn. Hon har tidigare publicerat Danslek med rörelsehindrade barn (1988), Barns känslor bearbetade i dans ( 1994) samt Dansterapi Introduktion till en expressiv terapiform (1996). Annika Alm (red för bildterapi) är leg psykoterapeut, dipl bildterapeut och konstnär. Hon har under tjugo år arbetat som bildterapeut med ungdomar med psykos eller borderlinestörning och är även verksam som konsult på Huddinge sjukhus. Ingrid Hammarlund (red för musikterapi) är musikterapeut, lektor och utbildningsledare för musikterapeututbildningen vid Kgl Musikhögskolan. Hon har lång klinisk erfarenhet, arbetar bl a med GIM-metoden och är engagerad i forskning rörande musikterapi med hjärnskadade. Hon har varit redaktör för tidskriften Musikterapi.
Stockholm Natur & Kultur 9127067815 -
At the Actors Studio: Tape Recorded Sesions
Häftad bok. New York Theatre Communications Group. 1993. xxiii, 410 sidor.
ISBN 9781559360224
Mycket gott skick. Lee Strasberg, originator of method acting, remains an influential and controversial figure in the world theatre. These transcriptions of Strasberg's private sessions - together with Robert Hethmon's introduction - provide information on the reality of St läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNew York Theatre Communications Group 9781559360224 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147077434
- Titel
- Kritiskt tänkande - Utan tvivel är man inte riktigt klok
- Författare
- Eriksson, Lars Torsten
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 234 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utan tvivel är man inte riktigt klok är ett bevingat uttryck som visar att kritiskt tänkande är drivkraften för en hållbar samhällsutveckling. Att öka förmågan till kritisk analys är därför ett centralt mål för all utbildning från förskola till universitet. Men hur gör man egentligen för att tänka kritiskt?
Läs mer
Boken visar hur nya idéer skapas och prövas. Den digitala informationen och den globala rörligheten ökar vår förmåga att skapa nya lösningar, samtidigt som vår sårbarhet blottas. Boken reflekterar över olika situationer för problemlösning och beslut. Den presenterar tio praktiska verktyg för tillämpning av kritiskt tänkande. Checklistor och fördjupningsuppgifter ger dessutom möjlighet till diskussion i aktuella samhällsfrågor - för exempelvis lärare, journalister, jurister, socionomer, läkare, poliser och ekonomer.
Förmågan till kritisk tänkande kräver tid att mogna, varför boken passar utmärkt som följeslagare från början av en högskoleutbildning fram till det avslutande examensarbetet.
Den tredje upplagan av denna uppskattade bok har fått nya avsnitt om etisk prövning, norm-, bild-, statistik-, begrepps- och diskurskritik.
Om författarna
Lars Torsten Eriksson, professor emeritus, tilldelades 2017 års läromedelsförfattarpris Lärkan i kategori Universitet/Högskola av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund.
Liber 9789147077434 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9127073696
- Titel
- Grandelius/Att sätta gränser
- Författare
- Grandelius
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 552 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför har vi vuxna så svårt att säga ifrån och sätta gränser?
Att inte låta barn erfara tydliga gränser ger dem falska förespeglingar om att de alltid står oemotsagda och i centrum för alla andra vilket inte kan ge annat än grymma besvikelser framöver. Genom att sätta gränser talar vi om att vi ibland måste dela med oss, respektera andra, lära av och lyssna till andra, och att vi då och då tvingas avstå från en del av våra önskningar.
Bengt Grandelius vill framhålla vikten av vuxenauktoritet. Det är viktigt att vi tror på oss själva och orkar vara de vuxna som våra barn behöver. En rad vardagliga konflikter mellan barn och vuxna beskrivs och en hel del handfasta råd förmedlas. Läsaren får också en bakomliggande förståelse för varför vuxenheten gått vilse .
Vi gör det mycket svårt för oss om vi tror att det är möjligt att leva med våra barn – älska dem, respektera dem och uppmuntra deras initiativ- och skaparkraft – utan att ta hänsyn till oss själva som de erfarna personer vi faktiskt är. Vuxna vet en hel del som barn inte vet, men många föräldrar förnekar det i sin rädsla att kränka barnet.
Ett sista kapitel berör hur man i relationer mellan vuxna – hemma, på föräldramöte, på jobbet etc – kan ha användning av det synsätt på gränssättning som författaren förmedlar. Att sätta gränser är en förmåga som utvecklats ur vad vi själva fått lära oss och erfara -- som barn!
Bengt Grandelius
är leg psykolog och privatkliniskt verksam. Han har en omfattande erfarenhet av socialt behandlingsarbete med barn och ungdomar; dels som familjeterapeut, dels som hand-ledare och utbildare inom barnomsorg, skola, socialtjänst och högskola. Tiotusentals föräldrar och yrkesverksamma inom skola och omsorg runt om i landet har hört hans föreläsningar och bidragit med synpunkter till denna bok.
Natur & Kultur 2 9127073696 -
Att undervisa för utveckling. En pedagogisk r...
Häftad bok. Lund Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 338 sidor.
Nyskick. Education for Development i svensk översättning av Björn Nilsson. Oläst. Ny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144002569
- Titel
- Att undervisa för utveckling - En pedagogisk resurs för global medvetenhet
- Författare
- Fountain, Susan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och ungdomar möts dagligen av information om globala frågor som våld, fattigdom, svält, fördomar och miljöförstöring. Denna bok visar hur läraren kan väcka elevernas engagemang för globala angelägenheter och främja deras respekt för mänskliga rättigheter, för naturen och för andra kulturer. Boken är tänkt som en handbok för lärare i alla ämnen och på alla stadier – från lågstadiet till gymnasiet – och ger mängder av förslag på spännande och handfasta aktiviteter som kan integreras i den vanliga undervisningen. Under fem huvudteman – ömsesidigt beroende; bilder och upplevelser; social rättvisa; konflikter och konflikthantering samt förändring och framtid – tar författaren upp olika globala frågor som är centrala för denna typ av undervisning. Samtidigt som boken ger konkret handledning lämnar den utrymme åt läraren att själv välja aktiviteter som passar elevernas ålder och intressen. Boken är fylld med fotografier, teckningar och arbetsmaterial som väcker inspiration och motivation.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Lund Studentlitteratur 1 9789144002569 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789188298959
- Titel
- Skapandets kraft : för kunskap och utveckling
- Författare
- Weissenrieder, Elisabeth
- Förlag
- Runa
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 383 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken beskriver skapandet och lekens stora betydelse som "urämne" och förutsättning för allt skapande. De teoretiska diskussionerna följs av praktiska gestaltningar i skolans värld, från såväl vanliga klasser på låg- och mellanstadiet som från en liten undervisningsgrupp med barn i behov av särskilt stöd.
Runa 9789188298959 -
Vygotskij i praktiken. Bland plugghästar och...
Häftad bok. Norstedts. 2 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026510
- Titel
- Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar
- Författare
- Strandberg, Leif
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 314 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vygotskij (1896-1934) är ett stort namn på den internationella arenan och har idag många uttolkare, de flesta på engelska. Leif Strandberg, leg psykolog och författare, redogör för första gången på svenska på ett begripligt sätt grundbegreppen i Vygotskijs kulturhistoriska psykologi. Bokens stomme är de många praktiska exempel på hur Vygotskij kan praktiseras i svenska förskolor och skolor. Den varvar teori och praktik, och innehåller spännande övningsuppgifter.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113026510
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn