-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140635037
- Titel
- Naturkunskap B 2:a uppl
- Författare
- Anders Henriksson
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2000
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Naturkunskap B
är landets mest använda kursbok till Naturkunskap B, 100 poäng. Boken handlar om atomen i ett idéhistoriskt perspektiv, kemi med anknytningar till vardagslivet, elektrisk ström, cellen, människokroppen, genetik och genteknik samt evolution. Liksom A-boken avslutas den med "Testa dig själv-frågor".
Boken är uppskattad för sin logiska uppbyggnad, sitt tydliga språk och för sina pedagogiska illustrationer. Många berömmer dessutom det heltäckande kapitlet om människokroppen.
Gleerups Utbildning AB 9789140635037 -
Den reflekterade erfarenheten : John Dewey om...
Häftad bok. Södertörns högskola. 1 uppl. 2014. 217 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186069971
- Titel
- Den reflekterade erfarenheten : John Dewey om demokrati, utbildning och tänkande
- Författare
- Burman, Anders
- Förlag
- Södertörns högskola
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 217 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 132 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Amerikanen John Dewey är inte bara en betydelsefull filosof, utan framför allt är han en av det senaste århundradets allra mest inflytelserika pedagogiska tänkare. Även om hans omfattande författarskap inbegriper studier inom praktiskt taget samtliga filosofiska subdiscipliner var det inom det pedagogiska fältet han gjorde sina mest epokgörande insatser.
Denna antologi består av elva artiklar som ur olika idéhistoriska, filosofiska och pedagogiska perspektiv behandlar Deweys idéer om demokrati, utbildning och tänkande. Sammantaget vittnar bidragen om både djupet och bredden i Deweys tänkande, liksom om hans stora aktualitet för dagens svenska utbildningsväsende. Han är en tänkare som fortfarande provocerar och utmanar.
Medverkande författare är Ingrid Carlgren, Tomas Englund, Erik Hjulström, Anne-Marie Körling, Jonna Hjertström Lappalainen, Niclas Månsson, Eva Schwarz, Carl Anders Säfström, Ninni Wahlström, David Östlund, Leif Östman samt bokens redaktör Anders Burman.
Södertörns högskola 1 9789186069971 -
Samhällsvetenskapernas förutsättningar
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 3 uppl. 2007. 336 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732606
- Titel
- Samhällsvetenskapernas förutsättningar
- Författare
- Grimen, Harald
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 394 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Det som först och främst och främst skiljer Gilje och Grimens framställning från andra liknande introduktionsböcker är att de använt sig av en problemorienterad form. Vanligtvis har nämligen liknande arbeten skrivits i en historisk, kronologisk och traditionsorienterad form. ... Ett annat av bokens särdrag är att den koncentrerar sig på teman som är av grundläggande karaktär för den samhällsvetenskap som bedrivs idag. Boken är alltså 'modern' i den meningen att det är aktuella vetenskapsfilosofiska problemställningar från vårt eget århundrade som står i fokus. ... Boken går direkt in i en rad centrala samhällsfrågor, ställer en rad frågor, ger inga svar, men utmanar våra uppfattningar av verkligheten. Det är bara att be Gilje och Grimen att fortsätta.» /Bjørn Stensaker, Morgenbladet
Bokförlaget Daidalos 3 9789171732606 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144062167
- Titel
- Kvalitativa intervjuer
- Författare
- Trost, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en lärobok om hur man genomför kvalitativa intervjuer. Här får du som läsare kunskap om när man bör använda kvalitativa intervjuer och hur man på bästa sätt genomför dessa. En stor del av boken ägnar författaren åt det praktiska genomförandet. Etiska spörsmål, urvalsprinciper samt frågor om reliabilitet och validitet behandlas grundligt. Samtidigt resonerar han kring frågor om tystnadsplikt, klädselns betydelse och om användandet av ljud- och bildinspelning vid intervjun. I boken behandlas även narrativer och fokusgruppsintervjuer och författaren ger råd om hur man bör agera när man intervjuar barn respektive vuxna.I denna fjärde omarbetade upplaga finns ett nyskrivet kapitel om det teoretiska perspektiv som ligger bakom de råd och synpunkter som diskuteras i boken. I övrigt är texten reviderad i förhållande till användares kommentarer.Boken vänder sig i första hand till studenter vid universitet och högskola i såväl grund- som forskarutbildning. Den är också lämplig för alla yrkesgrupper där samtal är en viktig del av arbetet.
Studentlitteratur AB 4 9789144062167 -
Feministiskt tänkande och sociologi : teorier...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2015. 285 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144100852
- Titel
- Feministiskt tänkande och sociologi : teorier, begrepp och tillämpningar
- Författare
- Hedenus, Anna - Björk, Sofia - Shmulyar Gréen, Oksana
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 424 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok ges en presentation av feministiska teorier och begrepp samt fördjupande exempel på hur dessa tillämpas i forskning. Boken kan användas när kön, genus och feministiska perspektiv diskuteras specifikt, men också för att integrera dessa perspektiv i undervisning kring andra frågor. Feministiskt tänkande och sociologi är en antologi bestående av två delar. I den första delen redogör kapitelförfattarna för den feministiska idéhistoriska och teoretiska utvecklingen. Här diskuteras bl.a. begreppen kön, genus och jämställdhet, vilken betydelse som ges till det materiella i olika teorier och varför kvinnliga teoretiker fått så lite plats i den sociologiska historieskrivningen. I bokens andra del läggs tyngdpunkten på tillämpning och empirisk forskning. Här ges exempel på hur begrepp och teorier har använts inom olika forskningsfält: arbete och arbetsorganisation, kropp och hälsa, familj, vetenskaps- och teknikstudier, emotioner, migration samt sociala rörelser. Denna bok vänder sig till studenter i sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen, men också till andra som vill sätta sig in i hur genusperspektiv och feministisk teori kan förstås och tillämpas.
Studentlitteratur AB 1 9789144100852 -
Juridik i professionellt lärarskap : lagar o...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2013.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140685971
- Titel
- Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan
- Författare
- Nilsson, Marco
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är svårt att tänka sig ett fungerande samhälle utan lagar. Lagar är ett system av regler som skapar ett ramverk för hur vi agerar. De både underlättar samarbete och sätter gränser för vårt handlande. Den demokratiska värdegrunden är också ett slags ramverk som påverkar mycket av vårt liv och de offentliga institutionerna.
Juridik i professionellt lärarskap handlar om både lagar och värderingar i svenska skolor, fritidshem och förskolor. Den sammanfattar den lagliga grund som reglerar lärares arbete och innehåller både hänvisningar till lagtexter och exempel från vardagen i skolan. Boken kan användas dels som ett uppslagsverk av alla som arbetar i skolan, dels som underlag för en diskussion och ett problematiserande av den värdegrund som grundlagar, lagar och andra styrdokument ger uttryck för.
Områden som behandlas är bland annat myndighetsutövning, offentlighet och sekretess, ordningsregler, kameraövervakning, fotografering, diskriminering, anmälan till socialen, tvångsåtgärder och upphovsrätten. I boken diskuteras även det multikulturella samhällets betydelse för skolan och hur skolpersonal kan handskas med mobbning och rasism. Författaren diskuterar också innehållet i den demokratiska värdegrunden, både generellt och för att klargöra vad det innebär för arbetet i skolan.
Marco Nilsson är filosofie doktor och verksam vid statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet. Han har lång erfarenhet av att undervisa om skoljuridik och myndighetsutövning på lärarutbildningen.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140685971 -
Barn, barndom och samhälle - svensk utbildnin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 168 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678249
- Titel
- Barn, barndom och samhälle - svensk utbildningshistoria
- Författare
- Sandin, Bengt
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn, barndom och samhälle. Svensk utbildningshistoria handlar om skolor och alla de personer som funnits i dem: elever, studenter och lärare i första hand, men även andra, som skolpolitiker och debattörer. Boken handlar också om samhällsförändringen i stort från det sena 1500-talet fram till i dag.
Skolans historia har formats av många parallella förändringsprocesser: klassamhällets och demokratins utveckling, förändrade föreställningar om samhällets behov av kvalifikationer och krav på medborgarna, nya vetenskapliga rön om barn och uppväxtförhållanden samt läraryrkets förändring. Därmed är detta också en bok om barn och barndomens historia, om synen på barns kulturella och sociala plats samt om föreställningar om normalitet och avvikelse.
Skolans och utbildningsväsendets historia handlar dessutom om hur en obligatorisk skola ska se ut för att den ska passa alla barn men samtidigt skapa förutsättningar att ta till vara på varje barns unika möjligheter. Varför är utbildning i skolor både en plikt och en möjlighet? Hur påverkar och påverkas skolan av välfärdssystemets utveckling? Det är den historien den här boken beskriver.
Bengt Sandin är docent i historia och professor vid Institutionen för tema, tema Barn, vid Linköpings universitet.
Maria Sundkvist är docent i barn och utbildningsledare vid Linköpings universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140678249 -
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 3 uppl. 2015. 248 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140691675
- Titel
- Konflikthantering i professionellt lärarskap
- Författare
- Birgitta Friberg (red.) - Ilse Hakvoort (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konflikter är en naturlig del av skolans och förskolans vardag – att möta och hantera konflikter kräver däremot specifik kunskap och träning. Om det sociala samspelet i en konflikt hanteras väl kan konflikten vara ett tillfälle att träna sig i att uttrycka sina egna tankar, diskutera olika uppfattningar och tolkningar, reflektera över sitt eget och andras deltagande samt att tänka igenom samspelets förlopp.
Forskningen visar också att när lärare och förskollärare får kunskap om konflikthantering behöver de inte ägna lika mycket tid åt att hantera konflikter och till disciplinering. Det innebär i sin tur att tiden för lärande ökar. Hur ska då en lärare hantera de konflikter som uppstår i skolan så att de kan bli goda lärandetillfällen?
Konflikthantering i professionellt lärarskap innehåller såväl teoretisk som erfarenhetsbaserad kunskap och kan ses som en orientering i kunskapsfältet. Författarna utgår ifrån förhållningssätt som stämmer väl överens med den dialektiska kunskapssyn och det värdesystem som finns inskrivet i skolans och förskolans uppdrag.
Bokens tredje upplaga är utökad med ett kapitel om konflikthantering i förskolan.
Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, universitetslektor i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och adjunkt, verksam vid Yrkeshögskolan Göteborg.
Övriga författare:
Torgeir Alvestad är universitetslektor i förskolepedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt ledare för förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Marianne Göthlin är sedan 1998 certifierad tränare i Nonviolent Communication (NVC) och har sedan dess erbjudit föreläsningar och träning i NVC i Sverige och internationellt.
Arja Kostiainen är universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik i Göteborg.
Pat Patfoort är fil.dr i humanbiologi och har utvecklat en modell kring överläge, underläge och likvärdighet – MmE-modellen.
Towe Widstrand är sedan 1994 certifierad tränare i Nonviolent Communication. Hon har en bakgrund som lärare och beteendevetare.
Gleerups Utbildning AB 3 9789140691675 -
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2010. 168 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140668882
- Titel
- Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
- Författare
- Aspelin, Jonas
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociala relationer och pedagogiskt ansvar är centrala teman i den nya lärarutbildningen. För att en undervisningssituation ska bli lyckad måste relationen mellan lärare och elev baseras på ett ömsesidigt förtroende. Det förutsätter också att läraren har relationell kompetens.
Genom att analysera kommunikationen i klassrum visar författaren hur processer under lektionernas ytskikt hela tiden påverkar relationsbyggandet. I boken beskrivs också hur genuina relationer förverkligas i undervisningen och vad som motverkar att det sker. Studierna visar att läraren behöver en god förmåga att bygga relationer och möta den enskilde eleven som han/hon är. Sociala relationer och pedagogiskt ansvar ger en vägledning i hur dessa förmågor främjas.
Boken vänder sig framför allt till lärarstudenter och verksamma lärare, men även till studenter i ämnen som pedagogik, socialpsykologi och sociologi.
Jonas Aspelin är docent i pedagogik och fil.dr. i sociologi, verksam vid Malmö högskolas lärarutbildning och Centrum för professionsstudier. Han har skrivit en mängd böcker och artiklar inom området.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140668882 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144076836
- Titel
- Utbildning, makt och politik
- Författare
- Lindblad, Sverker
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 246 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favorisering inom skolans värld.
Utbildning – makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och maktutövning inom utbildningsområdet. Bland annat behandlas frågor om profession och politik, betydelser av marknadstänkande och konkurrens i skolans värld, och innebörden av internationella jämförelser för utbildningspolitiken.
Boken riktar sig till högskolestudenter, till exempel på lärarutbildningarna, och andra som intresserar sig för dessa frågor.
Studentlitteratur AB 1 9789144076836 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144101743
- Titel
- Perspektiv på lärande
- Författare
- Phillips, D C
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- D.C. Phillips och Jonas Soltis, Stanford repsektive Columbia University, är båda mycket respekterade pedagoger. Deras Perspektiv på lärande har redan utkommit i fem utgåvor och är en klassiker i mindre format. Nu föreligger den i en elegant svensk översättning, till gagn för lärarstuderande och verksamma lärare men också andra som är intresserade av lärandets många aspekter. Med suverän överblick och känsla för det väsentliga leder de varsamt in läsaren i en spännande exposé över vårt tänkande om lärandets natur, från begynnelsen till de senaste rönen i forskningen. Boken är hållen i en ledig ton med många pedagogiska liknelser och konkreta exemplel som får läsaren att känna sig smart och delaktig, plötsligt inbegripen i samtal med Platon - eller med moderna pedagogiska tänkare som Dewey, Piaget, Vygotskij och deras efterföljare.
Boken har en given plats på lärarutbildningar och pedagogikkurser men lämpar sig också för självstudier. Efersom den innehåller ett stort antal fallstudier och fördjupningsövningar är den också givande läsning för dem som vill utveckla sitt pedagogiska kunnande i praktiken.
Perspektiv på lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga ändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101743 -
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
Häftad bok. Studentlitteratur. 4 uppl. 2012. 556 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060101
- Titel
- Nya perspektiv på organisation och ledarskap
- Författare
- Lee G. Bolman - Terrence E. Deal
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 556 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 963 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna klassiker inom organisationsområdet tillämpar författarna fyra grundläggande teoretiska perspektiv på organisation och ledarskap:
• Det strukturella perspektivet – Hur man organiserar och strukturerar grupper och arbetslag för att uppnå bästa resultat.
• Human Resource-perspektivet – Hur man kan anpassa en organisation efter mänskliga behov och på så vis påverka gruppers dynamik på ett positivt sätt.
• Det politiska perspektivet – Hur man hanterar makt och konflikter i organisationen.
• Det symboliska perspektivet – Hur man skapar en kultur som ger mening åt arbetet genom ritualer, ceremonier och berättelser.
Genom att använda dessa fyra perspektiv kan man betrakta organisationer som fabriker, familjer, djungler, teatrar eller tempel, och författarna visar hur de olika perspektiven kan vara till hjälp vid hantering av organisatorisk komplexitet. De organisationsteoretiska perspektiven illustreras och konkretiseras med ett stort antal fall ur verkliga organisationer. Även olika ledarskapsstilar analyseras utifrån de olika perspektiven.
Denna fjärde upplaga av boken innehåller en utvidgad och uppdaterad diskussion av bl.a. självstyrande team, förändring, institutionell teori och dramateori. Dessutom har det tillkommit en mängd nya exempel från organisationer inom olika sektorer av samhället.
Fjärde upplagan
Studentlitteratur 4 9789144060101 -
Lärande. En introduktion till perpektiv och m...
Häftad bok. Gleerups. Första upplagan, tionde tryckningen uppl. 2015. 172 sidor.
ISBN 97891406882262
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGleerups Första upplagan, tionde tryckningen 97891406882262
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn