-
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 398 sidor.
Nyskick. Boken har aldrig blivit läst!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057835
- Titel
- Allmändidaktik : vetenskap för lärare
- Författare
- Jan Sjöberg - Kaj Sjöholm - Kristina Ström - Renata Svedlin - Tom Wikman - Elisabet Öhrn - Tomas Kroksmark - Pirjo Lahdenperä - Margareta Sandström - Roger Säljö - Päivi Häkkinen - Pertti Kansanen - Karin Rönnerman - Marja Kankaanranta
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 398 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 718 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete?Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står istället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext.Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. Den riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetensutveckling.Hederspristagare av Kurslitteraturpriset 2009
Ytterligare författare: Jessica Aspfors, Marina Bendtsen, Mikaela Björklund, Gunnel Knubb-Manninen, Elina Lahelma, Gjert Langfeldt, Karin Linnanmäki, Fritjof Sahlström, Torbjörn Sandén
Studentlitteratur 1 9789144057835 -
Lärande, skola, bildning
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2017. 759 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Boken har aldrig blivit läst!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818408
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Säljö, Roger - Liberg, Caroline
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 759 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande, skola, bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, samt ger en fördjupad inblick i det som idag utgör det svenska skolsystemet.
I denna fjärde utgåva av antologin har samtliga kapitel uppdaterats och ett kapitel om utbildningssociologi tillkommit.
Antologin är indelad i fem sektioner:
Skolan formas och blir till.
Lärande, undervisning och elevers utbildning.
Utbildning och den kulturella reproduktionen.
Utvärdering, bedömning och resultat.
Politisk styrning och skolans förändring.
I boken medverkar 19 författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för yrkesverksamma lärare, men vänder sig även till alla som vill veta mer om vår skola.
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127818408 -
Respekt för lärarprofessionen : om lärares yr...
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 2015. 196 sidor.
Nyskick. Boken har aldrig blivit läst!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111633
- Titel
- Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
- Författare
- Colnerud, Gunnel
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Respekt för lärarprofessionen behandlar två fundamentala verktyg eller förutsättningar för läraryrkets utövande: yrkesspråk och yrkesetik. Alla lärare har tillgång till någon form av yrkesspråk och yrkesetik, men frågan är hur gemensamma och användbara dessa är för vardagsarbetet. Boken diskuterar hinder och möjligheter för lärarprofessionens utveckling.
Resonemangen utgår från ett stort empiriskt material. Utifrån lärares egna berättelser, argument och diskussioner utkristalliseras såväl tillgång till som behov av att utveckla den yrkesspråkliga och yrkesetiska kompetensen. Boken identifierar och förklarar företeelser som är svåra att upptäcka i vardagsarbetet.
Lärarstudenter och utbildare får en sammanfattande framställning av de krav i yrkeslivet som lärarutbildningen bör motsvara. För enskilda lärare och lärargrupper är bokens innehåll en väg till professionell utveckling och ökat yrkeskunnande vad avser lärares pedagogiska arbete. Respekt för lärarprofessionen utgör ett bra underlag för att diskutera lärarprofessionalism och yrkeskompetens inom skilda lärarkategorier.
Respekt för lärarprofessionen är en reviderad och uppdaterad version av Respekt för lärare och Respekt för läraryrket, som under många år använts inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Sagt om boken
[...] Med stor respekt för yrket sätter författarna ord på de hinder som försvårar ett meningsfullt utövande. Främst bokens avslutande tredje kapitel om yrkesetik bidrar till att det goda omdömet som den ursprungliga boken tidigare fått av såväl lärare som kritiker får betraktas som synnerligen välförtjänt. Uppdateringen visar att den är lika nödvändig idag som när den kom ut första gången." Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 16, 2015.
Om författarna
Gunnel Colnerud är professor i pedagogik och forskar bl.a. om läraryrket och dess moraliska dimensioner. Kjell Granström var professor i pedagogik med speciellt intresse för lärares och elevers arbete i klassrummet. Båda har bedrivit sin forskning vid Linköpings universitet.
Liber 4 9789147111633 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Boken har aldrig blivit läst!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Nya perspektiv på religion
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2003. 288 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Boken har aldrig blivit läst!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127074118
- Titel
- Nya perspektiv på religion
- Författare
- Sælid Gilhus, Ingvild
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 143 x 215 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är egentligen religionsvetenskap? Hur ser den moderna religionsforskningen på sin egen vetenskapliga tradition?
Religionsvetenskapen har traditionellt haft en hierarkisk syn på religionen. Hierarkierna vilar på underförstådda kristna, evolutionistiska, elitistiska och patriarkala premisser eller uppfattningen att studiet av texter är mer relevant än fältarbete. Likaså att gamla religioner är mer intressanta att studera än nya.
I Nya perspektiv på religion ser författarna kritiskt på dessa premisser. De använder ett dubbelt perspektiv där religionen både betraktas som en avgränsad företeelse utan kopplingar till det samhälle den existerar inom, och integrerat i ett större sociokulturellt sammanhang.
Ämnet religionshistoria introduceras, men läsaren får också en inblick i socialantropologisk, etnologisk och religionssociologisk teori och metodlära. Bokens åtta kapitel omfattar grundläggande diskussioner om det religionshistoriska ämnets framväxt och idéhistoria, och initierade analyser av ”klassiska problemområden” som rit, myt, magi och offerteori. Boken avslutas med en presentation av genusteorier och en kritisk diskussion om ämnet historia och behov av nya frågeställningar.
Nya perspektiv på religion kan användas både som en introduktionsbok till ämnet religionshistoria och som en teori- eller metodbok för studenter som ska skriva uppsatser i religionshistoria.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127074118 -
Inledning till etiken
Häftad bok. Studentlitteratur. 3 uppl. 2010. 151 sidor.
Mycket gott skick. Några få minimala skador/märken på framsidan.
Inga skador eller märken i boken!Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056708
- Titel
- Inledning till etiken
- Författare
- Göran Collste
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 151 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inledning till etiken är en sedan många år mycket uppskattad introduktion till etiskt tänkande. Boken utkommer nu i en tredje, uppdaterad upplaga.Här presenteras på ett inspirerande sätt grunderna för etisk argumentation och förhållandet mellan etik och religion. Vad utmärker en rätt handling? Normativa etiska teorier som utilitarism, pliktetik och kontrakts- och rättighetsteorier ger olika svar, och de analyseras i boken. Vidare behandlas etiken inom kristendom, islam och buddhism, liksom nyare riktningar som kommunitarism och feminism.I boken diskuteras aktuella frågor inom tillämpad etik och yrkesetik. Texten innehåller en rad exempel på moraliska problem som stimulerar läsaren till egna reflektioner. I denna reviderade utgåva behandlas dessutom yrkesetiken mera ingående.Boken är främst avsedd för studenter vid universitet och högskolor inom utbildningar där etiska frågeställningar ingår, men kan med behållning läsas av alla som är intresserade av etikens grunder.”Collstes bok är en utmärkt inspirationskälla för vidare diskussion i det angelägna ämnet etik.”Chatrine Pålsson, riksdagsledamot i LäkartidningenTredje upplagan
Studentlitteratur 3 9789144056708
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn