-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarhögskolan i Malmö
-
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 152 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147052155
- Titel
- Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
- Författare
- Åberg, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 384 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Lyssnandets pedagogik beskriver Ann Åberg arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av inspirerande exempel ur sin egen vardag beskriver författaren gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor på lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare i boken. Resultatet är en rikt illustrerad bok som väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete med ett teoretiskt tänkande.
Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
Liber 1 9147052155 -
Att bli förskollärare : mångfacetterad komple...
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2015. 288 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099627
- Titel
- Att bli förskollärare : mångfacetterad komplexitet
- Författare
- Engdahl, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att bli förskollärare ger en bred och heltäckande introduktion till förskolläraryrket. I boken presenteras förskolans utbildning och förskollärarprofessionen utifrån både teoretiska och praktiska perspektiv.
Denna andra upplaga av boken är utvecklad utifrån förskolans reviderade läroplan Lpfö 18, med nyskrivna avsnitt kring förskolans uppdrag, utbildning och undervisning samt kompletterad med ny forskning. Slutkapitlet om förskolans arbete för hållbarhet är helt omskrivet utifrån Lpfö 18, ny forskning samt barns och ungdomars engagemang för en hållbar värld.
Läs mer
Boken är uppbyggd kring fyra delar; professionsperspektivet, verksamhetsperspektivet, barnperspektivet och bildningsperspektivet. Varje del inleds med en kort beskrivning av och motivering till det valda perspektivet. I boken finns bidrag från 25 svenska professorer som i sin forskning har fokus på förskolan. Bidragen visar den rika variation av forskning som har utvecklats om förskolan under de senaste 35 åren.
Författarna sätter också in förskolans nutida verksamhet i ett historiskt perspektiv. Ett kännetecken är dess helhetssyn på barnet som lärande, lekande och aktivt utforskande. Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket speglas genomgående i boken med introducerande texter, vetenskapliga bidrag, exempel från förskolans levda praktik liksom kopplingar till förskolans pionjärer och styrdokument genom historien.
Boken är i första hand tänkt för studenter på förskollärarprogrammet men även som inspiration till handledare i förskollärarutbildningen och yrkesverksamma inom förskolan.
Om författarna
Ingrid Engdahl, docent i barn och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, är Europaordförande för OMEP, en världsorganisation som arbetar för barn i åldrarna 0–8 år.
Eva Ärlemalm-Hagsér är professor i pedagogik vid Mälardalens högskola och ansvarar bland annat för förskollärarutbildningen där.
Medverkande professorer är i alfabetisk ordning: Anders Arnqvist, Maj Asplund Carlsson, Eva Björck-Åkesson, Camilla Björklund, Gunilla Dahlberg, Mats Granlund, Gunilla Halldén, Solveig Hägglund, Eva Johansson, Jan-Erik Johansson, Birgitta Knutsdotter Olofsson, Hillevi Lenz Taguchi, Caroline Liberg, Marita Lindahl, Annica Löfdahl Hultman, Sven Persson, Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling, Lena Rubinstein Reich, Karin Rönnerman, Anette Sandberg, Sonja Sheridan, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth och Pia Williams.
Liber 1 9789147099627 -
Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns u...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 250 sidor.
Nyskick. Boken ger förskolläraren användbara redskap för att kunna dokumentera barns utveckling och välbefinnande. Den ger en bakgrund för att kunna analysera och kritiskt reflektera över professionella och etiska utmaningar i samband med pedagogiskt arbete med ba läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111558
- Titel
- Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
- Författare
- Askland, Leif
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt visar Leif Askland och Svein Ole Sataøen nya sätt att närma sig en förståelse av små barns utveckling. Författarna presenterar aktuella teorier och forskning om barns utveckling, lek, lärande och bildning. Boken är en källa till kunskap om barns utveckling och samspel i sin helhet, från födseln till skolstarten.
Innehållet är organiserat efter livsteman som representerar de stora mänskliga utmaningar som barn möter under uppväxten. Hur barn upplever sig själva, sampel med andra och omvärlden i övrigt behandlas grundligt i en pedagogisk kontext.
Boken ger förskolläraren användbara redskap för att kunna dokumentera barns utveckling och välbefinnande. Den ger en bakgrund för att kunna analysera och kritiskt reflektera över professionella och etiska utmaningar i samband med pedagogiskt arbete med barns utveckling, lek, lärande och bildning.
Denna andra upplaga av boken innehåller ny forskning och har delvis fått en ny disposition. Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma lärare på förskolenivå.
Om författarna
Leif Askland är högskolelektor vid Högskolan i Oslo och Akershus, fakultet for lärarutbildning och internationella studier. Svein Ole Sataøen är förste amanuens i pedagogik vid Högskolan i Bergen, avdelning for lärarutbildning.
Liber 2 9789147111558 -
Kärnämnen i förskolan : nycklar till livslång...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 220 sidor.
Nyskick. I förskolan grundläggs de kompetenser som blir nycklar till det livlånga lärandet. Det handlar om att utgå ifrån, och bygga vidare på, barns nyfikenhet och önskan om att vilja dela sina upplevelser och intryck med personer i deras omgivning, både i familj läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127132696
- Titel
- Kärnämnen i förskolan : nycklar till livslångt lärande
- Författare
- Bruce, Barbro
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I förskolan grundläggs de kompetenser som blir nycklar till det livlånga lärandet. Det handlar om att utgå ifrån, och bygga vidare på, barns nyfikenhet och önskan om att vilja dela sina upplevelser och intryck med personer i deras omgivning, både i familjen och i förskolan. De förmågor som bör utvecklas - och som enligt författarna borde få samma status som grundskolans så kallade kärnämnen - är till exempel att rikta och styra sin uppmärksamhet, koncentrera sig, lyssna, "läsa av" och bekräfta andra, men också att ta egna initiativ, göra sig förstådd och kommunicera i socialt samspel.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127132696 -
Fritidshem vägledning : pedagogiskt förhållni...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2011. 140 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127423114
- Titel
- Fritidshem vägledning : pedagogiskt förhållningssätt
- Författare
- Andersson, Lars
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 209 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genom denna bok får du insikt i hur du och arbetslaget kan möta och bemöta både enskilda barn och barngrupper, och hur ni kan göra för att ge stöd och stimulans som är utvecklande för barnen. Boken är en källa att ösa ur och ett redskap för fördjupning när det gäller det egna fritidshemmets pedagogiska inriktning, metoder och resultat.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127423114 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147105861
- Titel
- Barn matematiserar och lär sig matematik
- Författare
- Reis, Maria
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn matematiserar och lär sig matematik vill ge stöd och inspiration i arbetet med förskolebarns lärande i matematik. Författare Maria Reis ger exempel från förskoleverksamheten och kopplar dessa till forskningsteorier om hur barn lär, forskning om barns lärande i matematik och förskolans läroplan.
Boken är indelad i två delar. I den första delen beskrivs bakgrundsfaktorer för barns lärande och det variationsteoretiska ramverk som genomsyrar bokens innehåll. I den andra delen beskrivs forskning om barns lärande i matematik och hur man som lärare kan arbeta med olika aktiviteter. Här presenteras också etiska perspektiv på dokumentation av barns lärande.
Boken bygger på författarens avhandling Att ordna från ordning till ordning, yngre förskolebarns matematiserande, men också på texter från Utbildningsdepartementet som ger en bakgrund till förskolans reviderade läroplan.
Barn matematiserar och lär sig matematik riktar sig till blivande och yrkeverksamma förskollärare.
Om författarna
Maria Reis är förskollärare och lektor i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om de yngsta barnens lärande i matematik i handling – att matematisera.
Liber 1 9789147105861 -
Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2017. 127 sidor.
Nyskick. Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn lek läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410072
- Titel
- Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde
- Författare
- Øksnes, Maria
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?
Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.
Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.
Genom bättre förståelse läggs grunden för professionell trygghet i vardagens lek tillsammans med barnen – en trygghet som vilar på förståelse av lekens egenvärde och som handlar om glädje, nöje och leklust.
Leklust i förskolan vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan det vill säga förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare samt till studerande vid förskollärarutbildningen.
Om författarna
Maria Øksnes är förskollärare, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för lärarutbildning, NTNU, Trondheim.
Einar Sundsdal är pedagog, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för utbildning och livslångt lärande, NTNU, Trondheim.
Gothia Fortbildning AB 1 9789177410072 -
Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande...
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2017. 223 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410201
- Titel
- Hjärna i förskolan : vägen till barns lärande och utveckling
- Författare
- Edfelt, David
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hjärna i förskolan handlar om barnets och hjärnans utveckling – hur hjärnan fungerar, utvecklingen av hjärnans funktioner och hur vi kan förstå våra olikheter. På ett begripligt sätt har författaren David Edfelt placerat kunskap om hjärnan i en förskolekontext. Några av bokens teman är anknytning, socialt samspel, känslor, lek och lärande samt funktionsnedsättningar.
Ett barns handlingar styrs av erfarenheter, förmågor, färdigheter och de krav som ställs. Hjärnan reglerar handlingarna, men också tankar och känslor. Under förskoletiden formas hjärnan av allt barnet gör och är med om. Som pedagog är du med och påverkar denna utveckling. Genom större förståelse för hur hjärnan fungerar kan du bidra till en miljö som främjar barnets utveckling, där mer lärande sker samtidigt som barnet mår bättre.
Lättillgänglig fakta varvas med praktiska tips. Du får dessutom, genom en fiktiv förskola, följa syskonen Alice och William och deras kompisar, vars hjärnor växer och formas av händelser och upplevelser. Boken avslutas med ett studiematerial som kan användas som diskussionsunderlag för att förbättra arbetet i din förskola.
Hjärna i förskolan innehåller fantastiska illustrationer av Helena Shutrick.
Författaren David Edfelt är psykolog och arbetar med handledning och utbildning, bland annat på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Han har en bakgrund i arbetet med barn och ungdomar med inlärningssvårigheter och neuropsykiatrisk problematik. David Edfelt har även skrivit boken Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden.
Gothia Fortbildning AB 1 9789177410201 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147049868
- Titel
- Små barns etik
- Författare
- Johansson, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 286 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om de yngsta barnens vardagliga samspel i förskolan: deras etik, de värden och normer som de uttrycker i sin samvaro. Vad upplever barn som rätt och fel? Tar barn ansvar för varandras välbefinnande? Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang?
Liber 1 9789147049868 -
Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapand...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2004. 248 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051960
- Titel
- Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande
- Författare
- Nordin-Hultman, Elisabeth
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i förskolan och skolan diagnostiseras idag i allt större utsträckning och det är fortfarande vanligt att problemen förläggs hos barnet. Det är barnet som ska diagnostiseras och, åtgärdas. Författaren styr istället vår blick mot den pedagogiska miljön, dess material och organisationen av tid och rum, i en jämförande studie mellan engelska och svenska förskolerum.
En förutsättning för att barns och elevers olikheter ska rymmas i förskolan och skolan är att även de pedagogiska miljöerna präglas av fler handlingsmöjligheter och arbetssätt, där tid och rum inte är lika starkt reglerade.
Om författaren
Elisabeth Nordin-Hultman är fil.dr och lektor i psykologi och pedagogik vid Stockholms universitet.
Liber 1 9789147051960 -
Didaktik : flerstämmig undervisning i förskol...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 430 sidor.
Nyskick. Didaktik och didaktiska modeller prövas, förfinas och utvecklas i flerstämmig samverkan som inkluderar förskollärare, barn, rektorer, förvaltningsledare och forskare. Boken har en struktur bestående av sex delar enligt följande:
Del I: Undervisning, did läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144137650
- Titel
- Didaktik : flerstämmig undervisning i förskolan
- Författare
- Vallberg Roth, Ann-Christine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 430 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 750 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken presenteras redskap som stöd för flerstämmig undervisning, didaktik och didaktiskt omdöme i förskolan. Förskollärare ska göra val, men de behöver också motivera sina val i relation till vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. Didaktik och didaktiska modeller prövas, förfinas och utvecklas i flerstämmig samverkan som inkluderar förskollärare, barn, rektorer, förvaltningsledare och forskare. Boken har en struktur bestående av sex delar enligt följande:
Del I: Undervisning, didaktik och sambedömning
Del II: Didaktiskt informerat undervisningsupplägg med musik i fokus
Del III: Variationsteoretiskt informerat undervisningsupplägg med matematik i fokus
Del IV: Poststrukturellt informerat undervisningsupplägg med ”rytmatik” i fokus
Del V: Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus
Del VI: Flerstämmig didaktisk modellering – samlande avslutning
riktar sig särskilt till förskollärare och förskollärarstudenter och kan med fördel vara en kursbok i förskollärarutbildning som är lämplig att återkomma till under utbildningen. Boken kan även ge inspiration till rektorer, ledare, handledare och andra som är intresserade av didaktik och undervisning i förskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144137650
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn