-
Kampen om kunskapen
Lärarförbundet (utgivare)
ISBN 91-85096-88-1 (korr)
Stockholm : Lärarförb:s förl., 2004
Svenska 256 s.
Serie: Pedagogiska magasinets skriftserie, 99-3406601-7 ; 3 Nyskick … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 64 SEK- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
9185096881 -
Kampen om kunskapen
ISBN 91-85096-88-1
Stockholm : Lärarförb:s förl., 2004
Svenska 256 s.NyskickInrikes enhetsfrakt Sverige: 64 SEK- ISBN
- 9185096881
- Titel
- Kampen om kunskapen
- Författare
- Lars Ingelstam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är viktigt att dra in fler i samtalet om kunskap och skola!
I kunskapsdebatten har schabloner som 'pluggskola' och 'flumskola' ställts mot varandra, vilket är enbart skadligt, anser författaren Lars Ingelstam. Nya startpunkter behövs. Varken kunskap eller läraryrke är något enhetligt; det finns många kunskapskulturer i skolans verksamhet.
I Kampen om kunskapen beskrivs och diskuteras ingående, för första gången på svenska, sju kunskapskulturer. Om man tydligare kan utskilja deras innehåll, strävanden och olikheter kan förhållandet mellan skolkunskap och annan kunskap bli bättre och mer spännande. Skola och lärarutbildning kan öppna sig mera mot andra kunskapscentra och kunskapsbärare.
Boken vänder sig till såväl lärare, skolledare, politiker, kulturpersonligheter och opinionsledare som studenter på högskolor, journalister, föräldrar samt yrkesverksamma inom forskning, näringsliv och förvaltning.
Innehåll:
Förord
Problemet en första bestämning
Om hjärta och erfarenhet: fyra personliga nedslag
Inte särskilt radikalt
Skolan som system
Kampen om kunskapen
Framtiden
Skolan, lärarna och kunskapen: positioner och perspektiv
Hur det blev som det blev
Systembygge och motsättningar: två positioner
Skola för bildning och 1994 års läroplaner
Lärarutbildningskommittén (LUK 97)
Professionell och professionalisering: missvisande värdeord
Skolpolitik som partipolitik
Kunskapsfrågan trots allt i skymundan
Kunskap och kunskapskulturer
De två kulturerna
Mångfald som utmaning
Vetenskapliga och andra röster om kunskap
Kunskapskultur som undersökningsverktyg
Sju kunskapskulturer
Fysisk naturvetenskap
Teknik som kunskapskultur
Matematiken några noteringar
Samhällsvetenskap
Humaniora, kultur och kulturvetenskap
Miljö
'Informationssamhället' en särpräglad kunskapskultur?
Rester och ursäkter
En skola öppen mot kunskapen
Att öppna systemet: en ny agenda
Skolsystemet och kulturernas mångfald
Kunskapskulturerna och skolan: från avskärmning till nya allianser
Demokratin, värdegrunden och kunskapen
Informationssamhället: helt nya villkor?
Om kunskapens enhet och splittring
Ett nytt samhälle?
och en ny pedagogik?
Stoffträngsel och snuttifiering
Om kunskapsliknande påståenden och det fortsatta behovet av källkritik
Lärande finns överallt!
Den levande länken: lärare för en ny tid
'Lärare' är 99 yrken
Att dra nytta av mångfalden
Lärarnas professionella uppdrag
Läraren som kulturattaché
Läraren som reseledare
Forskning kring lärarroll och skola
Ett flexibelt yrkesliv
Mått och steg
En grundlig lärarutbildning med långtidsverkan
Lärare i livslångt lärande
Andra kunskapsbärare i skolan
Att komma vidare
Om forskningen och dess organisation
Referenser
9185096881 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 64 SEK
- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9185096776
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn