-
Förskolans arbete med tidig litteracitet - -...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2018. 192 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144118277
- Titel
- Förskolans arbete med tidig litteracitet - - på barns villkor
- Författare
- Gjems, Liv
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 286 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I tidig litteracitet är utgångspunkten det muntliga språket. Det gäller att lära sig ord, formulera meningar, förmedla budskap till andra och inte minst att förstå vad andra talar om och är intresserade av. Det är språkliga kunskaper som barn har stor glädje av när de leker med varandra, utforskar spännande saker och deltar i olika aktiviteter.
Att tillägna sig ett rikt muntligt språk under åren i förskolan är en krävande lärprocess. Barn lär sig språk bäst när de får tala om teman som engagerar dem tillsammans med förskolepersonal som de har goda och trygga relationer till. Det är därför av avgörande betydelse att förskolepersonalen fångar upp vad barnen är intresserade av och kan avgöra vilket slags språkligt stöd olika barn har störst fördel av att få. Förskolans arbete med tidig litteracitet är ett resultat av författarens forskningsprojekt med fokus på kunskaper som är centrala för att stödja barns tillägnande av tidig litteracitet. Boken innehåller en mängd praktiska råd om hur förskolan kan planera för och stimulera till språkligt samspel.
Studentlitteratur AB 1:2 9789144118277 -
Att undervisa barn i förskolan
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2019. 128 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar finns, men inte många.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147131051
- Titel
- Att undervisa barn i förskolan
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 115 x 185 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 140 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kan undervisning innebära i förskolan? Hur kan förskollärare bidra till att barn lär sig? Hur kan man tala om undervisning i en temaorienterad och lekbaserad verksamhet? Denna andra upplaga av Att undervisa barn i förskolan möter den reviderade läroplanens skrivningar om undervisning och utbildning också i förskolan. Förskolan har en annan tradition och andra sätt att skapa förutsättningar för barns lärande och utveckling än skolan, vilket kan göra det problematiskt när förskollärare ska börja undervisa.
Författarna presenterar ett antal konkreta principer som är viktiga för att förskollärare ska kunna stötta barns lärande och utveckling. De utgår från förståelsen att lärande och utveckling handlar om att urskilja och skapa mönster som också fungerar bortom en här-och-nu-situation. Principerna stöds av empiri från skilda forskningsstudier som fokuserar olika innehållsfält.
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma förskollärare.
Om författarna
Elisabet Doverborg, Niklas Pramling och Ingrid Pramling Samuelsson har författat en mängd böcker om förskolan och barns utveckling. De verkar vid Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147131051 -
Flerspråkiga barns villkor i förskolan : lära...
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 2019. 131 sidor.
Nära nyskick. ej använd
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106080
- Titel
- Flerspråkiga barns villkor i förskolan : lärande av och på ett andra språk
- Författare
- Kultti, Anne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 131 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Flerspråkiga barns villkor i förskolan utgår från en syn på språklärande som socialt och kontextuellt och har barns perspektiv i fokus. Boken synliggör och diskuterar bekanta vardagssituationer i förskolan. Genom konkreta exempel får vi följa barnens deltagande i aktiviteter och författaren diskuterar hur man kan förstå exempelvis sagostund, måltid och samling i relation till deltagande och språklärande.Flerspråkiga barns villkor i förskolan utgår från en syn på språklärande som socialt och kontextuellt och har barns perspektiv i fokus. Boken synliggör och diskuterar bekanta vardagssituationer i förskolan. Genom konkreta exempel får vi följa barnens deltagande i aktiviteter och författaren diskuterar hur man kan förstå exempelvis sagostund, måltid och samling i relation till deltagande och språklärande.
Läs mer
Författaren visar på möjligheter och begränsningar i organisation, samspel, kommunikation och i fysisk miljö. Vidare betonas vikten av ett samarbete mellan hem och förskola för att stödja barns lärande och utveckling på och av flera språk. Teori och praktik möts genom att teoretiska perspektiv presenteras angående språk och lärande. Varje kapitel avslutas med en sammanfattning och reflektionsfrågor. Boken har också ett metodkapitel som kan läsas som fördjupning eller fristående inför uppsatsarbete.
Flerspråkiga barns villkor i förskolan riktar sig till studenter och yrkesverksamma inom förskolan men också till föräldrar till barn i förskoleverksamhet samt andra som är intresserade av flerspråkighet och lärande.
Om författarna
Anne Kultti är verksam som lektor vid Göteborgs universitet.
”Bokens tydliga och välstrukturerade upplägg bjuder in till granskning av den egna verksamheten och funderingar kring pedagogens/arbetslagets förhållningssätt. […] För studenter kan boken hjälpa till att sätta sig in i den del av läraruppdraget som innebär att barn med flera språk ska utveckla identitet och kommunikation på såväl svenska som sitt modersmål.” BTJ häfte 14109035 Lektör Ulf Mårtensson
Liber 4 9789147106080 -
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 247 sidor.
Mycket gott skick. Några få understrykningar. Annars bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144106298
- Titel
- Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
- Författare
- Hangaard Rasmussen, Torben
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 247 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår vi av barns lek? Och vilka villkor har leken i dag? Det finns många olika uppfattningar om lekens roll och betydelse. En del håller fast vid lekens värde för barns utveckling och lärande medan andra intresserar sig mer för lekens värde i sig. I Lek på rätt väg? På spaning efter leken samlas några av Skandinaviens främsta lekforskare med syftet att visa lekens mångfald utifrån forskning och tradition. Författarna vill också inspirera blivande förskollärare till att bättre förstå lekens väsen och betydelse för barn, och tar bland annat upp lek och identitet, lek och etik, leksakernas möjligheter, lekens egenvärde, lekstämningar, förutsättningar för lek, rörelselek, könsperspektiv och lekens paradox. Samtliga bidrag är forskningsbaserade och visar hur det ser ut i dag. Lek på rätt väg? På spaning efter leken vänder sig framförallt till blivande förskollärare, men även yrkesverksamma ges här inspiration till nya tankar kring lekens betydelse i den praktiska vardagen.
Studentlitteratur AB 1 9789144106298 -
Barn matematiserar och lär sig matematik
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 141 sidor.
Nyskick. ej använd
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105861
- Titel
- Barn matematiserar och lär sig matematik
- Författare
- Reis, Maria
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn matematiserar och lär sig matematik vill ge stöd och inspiration i arbetet med förskolebarns lärande i matematik. Författare Maria Reis ger exempel från förskoleverksamheten och kopplar dessa till forskningsteorier om hur barn lär, forskning om barns lärande i matematik och förskolans läroplan.
Boken är indelad i två delar. I den första delen beskrivs bakgrundsfaktorer för barns lärande och det variationsteoretiska ramverk som genomsyrar bokens innehåll. I den andra delen beskrivs forskning om barns lärande i matematik och hur man som lärare kan arbeta med olika aktiviteter. Här presenteras också etiska perspektiv på dokumentation av barns lärande.
Boken bygger på författarens avhandling Att ordna från ordning till ordning, yngre förskolebarns matematiserande, men också på texter från Utbildningsdepartementet som ger en bakgrund till förskolans reviderade läroplan.
Barn matematiserar och lär sig matematik riktar sig till blivande och yrkeverksamma förskollärare.
Om författarna
Maria Reis är förskollärare och lektor i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om de yngsta barnens lärande i matematik i handling – att matematisera.
Liber 1 9789147105861 -
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2019. 180 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147128181
- Titel
- Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv
- Författare
- Maria Magnusson (red) - Martina Norling (red)
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn kommer till förskolan med varierande erfarenheter av språk. Förskolan har därför en betydande roll i barns tidiga språk-, läs och skrivutveckling, inte minst i ett likvärdighetsperspektiv. Förskolan behöver organiseras så att alla barn får tillgång till stimulerande språk,- skriv- och läsfrämjande lärandemiljöer. Boken handlar om hur förskolan kan skapa sådana sociala språkmiljöer.
Boken bidrar med tydliga exempel från förskollärares vardagliga arbete. Den är uppbyggd utifrån tre teman med inriktning mot språk, och bidrar med en modell som visar de lärandestrategier som kännetecknar en social språkmiljö: omsorgsstrategier, kommunikativa strategier och lekstrategier.
Författarna kommer både från praktiken i förskolorna och från forskarkåren och arbetar aktivt med frågor som handlar om barns språkutveckling.
Boken riktar sig till förskollärarstuderande, lärarutbildare, förskollärare och andra verksamma i förskolan samt forskare inom pedagogik och didaktik. Den lämpar sig mycket väl för kollegialt lärande i förskolan och för diskussioner i arbetslag.
Om författarna
Huvudredaktörer är Martina Norling, filosofie doktor i didaktik och universitetslektor vid Mälardalens högskola, och Maria Magnusson, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147128181
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn