-
Bedömning av svenska som andraspråk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 124 sidor.
Mycket gott skick. Lite bläck på bokens undersida, men inget som stör läsningen. I övrigt är boken helt intakt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144058207
- Titel
- Bedömning av svenska som andraspråk
- Författare
- Håkansson, Gisela
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 124 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 232 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många elever med annat modersmål än svenska har i dag svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror detta på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnes-undervisning. För att kunna stärka varje elevs språkutveckling krävs det dock att läraren har ett smidigt analysverktyg till sin hjälp.
Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andraspråk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de grammatiska utvecklingsstadier som har identifierats i svenska, och sätter in svenskan i ett större sammanhang genom att inta ett typologiskt perspektiv. De resonerar även kring hur man kan skapa förutsättningar för fortsatt språkutveckling.
Längst bak i boken finns en lättöverskådlig affisch som visar de olika utvecklingsstegen. Den är tänkt att vara till hjälp både för lärarens analys direkt på talsituationen och för elevens förståelse av den egna språkutvecklingen.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare inom alla skolformer som kommer i kontakt med elever som har svenska som ett andraspråk.
Studentlitteratur AB 1 9789144058207 -
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 3 uppl. 2015. 248 sidor.
Mycket gott skick. Fläckar på baksidan men i övrigt superfin.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140691675
- Titel
- Konflikthantering i professionellt lärarskap
- Författare
- Birgitta Friberg (red.) - Ilse Hakvoort (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konflikter är en naturlig del av skolans och förskolans vardag – att möta och hantera konflikter kräver däremot specifik kunskap och träning. Om det sociala samspelet i en konflikt hanteras väl kan konflikten vara ett tillfälle att träna sig i att uttrycka sina egna tankar, diskutera olika uppfattningar och tolkningar, reflektera över sitt eget och andras deltagande samt att tänka igenom samspelets förlopp.
Forskningen visar också att när lärare och förskollärare får kunskap om konflikthantering behöver de inte ägna lika mycket tid åt att hantera konflikter och till disciplinering. Det innebär i sin tur att tiden för lärande ökar. Hur ska då en lärare hantera de konflikter som uppstår i skolan så att de kan bli goda lärandetillfällen?
Konflikthantering i professionellt lärarskap innehåller såväl teoretisk som erfarenhetsbaserad kunskap och kan ses som en orientering i kunskapsfältet. Författarna utgår ifrån förhållningssätt som stämmer väl överens med den dialektiska kunskapssyn och det värdesystem som finns inskrivet i skolans och förskolans uppdrag.
Bokens tredje upplaga är utökad med ett kapitel om konflikthantering i förskolan.
Samtliga medverkande författare arbetar dagligen med konflikthantering, teoretiskt och/eller praktiskt. Bokens redaktörer är Ilse Hakvoort, universitetslektor i pedagogik, verksam vid Göteborgs universitet, och Birgitta Friberg, konsult och adjunkt, verksam vid Yrkeshögskolan Göteborg.
Övriga författare:
Torgeir Alvestad är universitetslektor i förskolepedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt ledare för förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet.
Marianne Göthlin är sedan 1998 certifierad tränare i Nonviolent Communication (NVC) och har sedan dess erbjudit föreläsningar och träning i NVC i Sverige och internationellt.
Arja Kostiainen är universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik i Göteborg.
Pat Patfoort är fil.dr i humanbiologi och har utvecklat en modell kring överläge, underläge och likvärdighet – MmE-modellen.
Towe Widstrand är sedan 1994 certifierad tränare i Nonviolent Communication. Hon har en bakgrund som lärare och beteendevetare.
Gleerups Utbildning AB 3 9789140691675 -
Fiktionsförståelse i skolan : svensklärare om...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 140 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055756
- Titel
- Fiktionsförståelse i skolan : svensklärare omvandlar teori till praktik
- Författare
- Olin-Scheller, Christina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 221 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet fiktionsförståelse, som innefattar läsning, förståelse och meningsskapande kring en rad olika texttyper, är centralt för den här boken. Här diskuterar författarna vad fiktionsförståelse innebär och hur lärare kan undervisa om denna förståelse i en tid då multimodala fiktionstexter brukas av många människor, inte minst ungdomar. Fokus för boken är svensklärares eget lärande. Vi får följa hur de på olika sätt omsätter teorier om text, förståelse och fiktion i sin undervisning, bland annat genom att identifiera lärandemål och reflektera över arbetet i klassrummet. Vad innebär det att vara läsare? Vilka handlingar och kognitiva tankeoperationer utför läsare under läsprocessen? Och vilka didaktiska konsekvenser får processen att urskilja tydliga lärandeobjekt för undervisning om och med fiktionstext? Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskolans senare år och gymnasium.
Studentlitteratur AB 1 9789144055756 -
Ungdomar och identitet
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2006. 240 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127096387
- Titel
- Ungdomar och identitet
- Författare
- Ann Frisén - Ann-Charlotte Smedler - Karin Drake - Kerstin Almqvist - Elin Almér - Björn Wrangsjö - Jane Kroger - James Marcia - Thomas Johansson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 216 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ungdomsåren är en omstörtande tid i en människas liv. Utvecklingen såväl den inre som den yttre går oerhört snabbt. Från barn till vuxen på några få år! Tonåringar blir klokare, mera sofistikerade och bättre på att fatta egna beslut.
Vem är jag? Vem kommer jag att bli? Vad gör mig till en unik individ? Detta är några av de frågor som är centrala när det gäller identiteten. Vissa av dem brottas man med hela livet, men de är kanske som mest aktuella i de unga vuxenåren.
Antologin Ungdomar och identitet belyser ungdomars identitetsutveckling ur ett både psykologiskt och ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Bland kapitelförfattarna kan nämnas James Marcia (en av de verkliga internationella tungviktarna inom utvecklingspsykologin), Jane Kroger (mycket framstående forskare och professor i psykologi), samt NoK-författarna Björn Wrangsjö (Tampas med tonåringar och Tonårstid) och Thomas Johansson (Makeovermani). Boken riktar sig främst till högskolestuderande inom psykologi, sociologi, pedagogik och genusvetenskap.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127096387 -
Klassrumsinteraktion och flerspråkighet - ett...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 232 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147112081
- Titel
- Klassrumsinteraktion och flerspråkighet
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan ska ge alla elever möjligheter till kunskapsutveckling. För elever med svenska som andraspråk är klassrumsinteraktionen särskilt betydelsefull för att utveckla de språkliga kompetenser som krävs för att lyckas i skolan. Just för de elever som inte har tillgång till andra register av svenska än vardagsspråk utanför skolan måste klassrumsinteraktionen erbjuda tillräckliga möjligheter för språkutveckling.
Detta gör klassrumsinteraktionens innehåll till en demokratisk fråga. Klassrumsinteraktionen måste därför innehålla tillfällen för alla elever att möta och själva använda det språk de förväntas utveckla.
I boken behandlar författarna tre perspektiv av klassrumsinteraktion: som språk, som social samvaro och som pedagogik. Även om de tre perspektiven är nära sammanknutna uppmärksammas varje aspekt i varsin del av boken. Huvuddelen av den forskning och de mångtaliga exempel som presenteras i boken bygger på etnografiskt inriktad forskning, det vill säga forskning där materialet skapats genom deltagande i olika verksamheter och nära de personer som studeras.
I konkreta exempel och modeller ges såväl analys av klassrumsinteraktion som handfasta förslag på hur lärare kan arbeta i klassrummet för en tydligare språkutveckling hos eleverna. Här presenteras undervisning för alla åldrar, från förskola till SFI.
Klassrumsinteraktion och flerspråkighet – ett kritiskt perspektiv vänder sig i första hand till lärarstudenter, lärare, skolledare och andra personer med intresse för lärande i klassrum där flerspråkiga personer deltar.
Sagt om boken
[...] "Författarna problematiserar den starka enspråksnorm som råder och belyser vikten av ge alla elever tillgång till undervisningen och möjlighet till skolframgång. Ämnet har diskuterats tidigare men den ingång författarna här väljer, att studera ämnet genom klassrumsinteraktionen, är nytt och spännande samt öppnar för utvecklande vidare diskussion. Boken är relevant för alla verksamma inom skolan, stora grupper studenter samt alla övriga intresserade av detta högst aktuella ämne. Det är en akademisk text och därför av nödvändighet inte alldeles lättillgänglig, men de många exemplen och den välskrivna prosan gör texten läsbar även utanför akademin." Karin Alvehus, lektör, BTJ-häftet nr 5, 2016.
Om författarna
Åsa Wedin är fil.dr i andraspråksforskning och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Jenny Rosén är lektor i svenska som andraspråk och postdoktor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna.
Liber 1 9789147112081 -
Pronunciation
Häftad bok. Oxford : Oxford University Press. 1994.
Gott skick. Omslaget är lite slitet men resten är som nytt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780194371971
- Titel
- Pronunciation
- Författare
- Dalton, Christiane - Seidlhofer, Barbara
- Förlag
- Oxford : Oxford University Press
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- English
Oxford : Oxford University Press 9780194371971 -
Second language learning and language teachin...
Häftad bok. New York : Routledge. 5 uppl. 2016.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415713801
- Titel
- Second language learning and language teaching
- Författare
- Cook, V. J. 1940-
- Förlag
- New York : Routledge
- Utgivningsår
- 2016
- Språk
- English
- Baksidestext
- Cover; Title; Copyright; Contents; Acknowledgments; Teacher's Foreword; 1 Background to Second Language Acquisition Research and Language Teaching; 2 Learning and Teaching Different Types of Grammar; 3 Learning and Teaching Vocabulary; 4 Acquiring and Teaching Pronunciation; 5 Acquiring and Teaching a New Writing System; 6 Strategies for Communicating and Learning; 7 Individual Differences in L2 Users and L2 Learners; 8 The L2 User and the Native Speaker; 9 The Goals of Language Teaching; 10 General Models of L2 Learning; 11 Second Language Learning and Language Teaching Styles
Imported from: zcat.oclc.org:210/OLUCWorldCat (Do not remove)
New York : Routledge 5 9780415713801 -
Litteraturen, språket, världen : andraspråksp...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 150 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060255
- Titel
- Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
- Författare
- Landmark, Dan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 226 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Elever med olika språklig och kulturell bakgrund bär med sig erfarenheter som borde ses som en stor tillgång i våra klassrum. I stället speglar ofta innehållet i skolans litteraturval och litteraturarbete de erfarenheter och värderingar som majoritetseleverna representerar. Vad får våra elever ta del av genom litteraturundervisningen och hur låter vi dem göra det? Författarna diskuterar, utifrån olika inriktningar inom litteraturvetenskap och andraspråksforskning, det traditionella sättet att undervisa i litteratur och litteraturhistoria men stakar även ut förslag till alternativa synsätt. Frågor som rör vad man ska läsa, vilka frågor man ställer till texterna, vilka perspektiv man belyser dem ifrån och vilka sammanhang man placerar dem i får stort utrymme i boken. I de olika kapitlen diskuterar författarna bland annat sambandet mellan litteratur och nationell identitet, relationen mellan skönlitteratur, exil och migration samt beskriver problematiken kring tolkning, översättning och adaptation. Litteraturen, språket, världen vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska och svenska som andraspråk i grundskolans år 7–9 samt gymnasiet.
Studentlitteratur AB 1 9789144060255 -
Det hänger på språket! : lärande och språkutv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 439 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039176
- Titel
- Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan
- Författare
- Bjar, Louise
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar:
tal och samtal o flerspråkig utveckling
läsning, textförståelse och boksamtal
genreskrivning och textanalys
möten med läromedelstexter och skolans textvärldar
datorn som verktyg för läsning och skrivning
läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi
Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Studentlitteratur AB 1 9789144039176 -
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2012. 176 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059372
- Titel
- Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
Studentlitteratur 2 9789144059372 -
The Literature Review: A Step-by-Step Guide f...
Häftad bok. 2 uppl. 2012.
ISBN 9781446201435
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK2 9781446201435 -
Using corpora in the language classroom
Häftad bok. Cambridge : Cambridge University Press. 2010.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780521146081
- Titel
- Using corpora in the language classroom
- Författare
- Reppen, Randi.
- Förlag
- Cambridge : Cambridge University Press
- Utgivningsår
- 2010
- Språk
- English
- Baksidestext
- Using Corpora in the Language Classroom shows teachers how to use corpora and corpus tools to expand student learning. Together with its companion website, this teacher-friendly book demystifies corpus linguistics with clear explanations, instructions and examples. It provides the essential knowledge, tools and skills teachers need to enable students to discover how language is really used. Clear and concise, this volume provides an overview of corpus linguistics, clear explanations of terminology, tasks and activities that invite readers to interact with the material and principled instructions for creating classroom materials and activities, including how to create corpora to address specific class needs.
Includes bibliographical references and index.
Imported from: aubrey.tamu.edu:7090/voyager (Do not remove)
Cambridge : Cambridge University Press 9780521146081 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780415378574
- Titel
- Speaking for yourself - a guide for students
- Författare
- Barrass, Robert
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
9780415378574 -
Synligt lärande : en syntes av mer än 800 met...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 477 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127138575
- Titel
- Synligt lärande : en syntes av mer än 800 metaanalyser om vad som påverkar elevers skolresultat
- Författare
- Hattie, John
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 477 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 820 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synligt lärande – en syntes av mer än 800 metaanalyser om vad som påverkar elevers skolresultat är John Hatties presentation och analys av den banbrytande sammanställningen av evidensbaserad forskning som har gjorts om vad som faktiskt fungerar i skolorna för att förbättra elevers studieresultat. Bokens personliga tilltal och pedagogiska struktur gör den till en användbar inspirationskälla och ett lättillgängligt uppslagsverk för lärare och rektorer. Den ger lärare, skolledare och politiker en fördjupad förståelse för John Hatties studie, som han arbetat med i 15 år och där han sammanställt 800 meta studier av 50 000 forskningsrapporter om totalt 80 miljoner elevers studieresultat.
Synligt lärande - En syntes är uppdelad i tre delar där John Hattie i den första delen på ett enkelt sätt förklarar hur studien är gjord. Därefter redovisas varje påverkansfaktor med en åtföljande diskussion. I den avslutande delen gör Hattie en kortfattad syntes som sammanfattar studiens slutsatser.
Se John Hattie i ett TEDx Talk eller läs intervjun i Svenska Dagbladet från juni 2013.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127138575
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn