-
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 217 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030708
- Titel
- Tvåspråkighet hos barn i Sverige
- Författare
- Gisela Håkansson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 217 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tvåspråkighet är ett högaktuellt ämne i Sverige idag och diskuteras både inom skola och forskning. I den här boken sammanfattas de senaste tjugo årens internationella och svenska forskning om tvåspråkighet hos barn. Bland ämnen som behandlas ingår språkval, kodväxling, språkutveckling och språkförlust. Boken ger ett brett perspektiv på tvåspråkighet i Sverige förr och nu och beskriver situationen för samisktalande och finsktalande inhemska minoriteter, barn som invandrat, barn som läser engelska i skolan och döva barn som är tvåspråkiga i teckenspråk och svenska.Huvuddelen ägnas åt själva utvecklingsprocessen vid simultan respektive successiv inlärning av två språk, vilket illustreras med autentiska exempel.I en typologisk översikt över de cirka 140 olika språk som används av barn i det svenska samhället tar författaren bland annat upp gemensamma och språkspecifika drag, samt några olika skriftsystem.Boken är främst avsedd för högskolestudier i tvåspråkighet men är av intresse för alla som kommer i kontakt med tvåspråkiga barn.
Studentlitteratur AB 1 9789144030708 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144074559
- Titel
- Juridik för pedagoger
- Författare
- Erdis, Mare
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144074559 -
Litterära föreställningsvärldar : litteraturu...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2005. 190 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732262
- Titel
- Litterära föreställningsvärldar : litteraturundervisning och litterär förståelse
- Författare
- Judith A Langer
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Litteratur spelar en viktig roll i våra liv, ofta utan vår vetskap. Den ger oss förutsättningar att utforska både oss själva och andra, att definiera och omdefiniera vilka vi är, vilka vi skulle kunna bli och hur världen skulle kunna se ut.»
Medan vi läser bygger vi föreställningsvärldar och det är detta bygge Judith Langers bok handlar om. Hon har framför allt ägnat sin forskning åt hur barn och unga utvecklar sitt läsande och skrivande och vad det betyder för deras lärande. Hon ser det också som sin uppgift att visa hur man i själva undervisningen går till väga för att hjälpa fram en sådan utveckling.
I mötet med texten bygger läsaren, medvetet eller omedvetet, föreställningsvärldar för att skapa sammanhang och mening. Dessa världar utvecklas och förändras under läsningens gång. Misslyckas vi med detta bygge förlorar läsningen mycket av sin mening.
Judith Langer diskuterar olika faser i detta bygge och olika strategier för att hjälpa elever att röra sig mot en djupare förståelse och visa vägar till hur litteratur kan brukas för en intensivare social, personlig, kritisk och kognitiv utveckling. Det handlar om att skapa klassrum där verkliga möten sker mellan elevens värld och textens, där frågor ställs för att utforska den litterära erfarenheten.
Judith Langer vill få oss att inse att litteraturen kan göra oss till bättre tänkare.
Bokförlaget Daidalos 9789171732262
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn