-
Powerful knowledge in religious education : e...
Inbunden bok. Palgrave MacMillan (UK). 2023. 241 sidor.
Nära nyskick. Kartonnage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783031231858
- Titel
- Powerful knowledge in religious education - exploring paths to a knowledge-based education on religions
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 241 sidor
- Bandtyp
- Hardback
- Språk
- English
Palgrave MacMillan (UK) 9783031231858 -
Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2019. 176 sidor.
Mycket gott skick. Lätt nötta hörn, i övrigt bra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151100821
- Titel
- Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus
- Författare
- Hakvoort, Ilse
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares pedagogiska ledarskap är ett komplext hantverk. Ofta är det svårt att beskriva vad som egentligen sker i samspelet med eleverna, men med stöd av olika teorier kan det bli synligt. Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus vill inspirera lärarstudenter, lärare och lärarutbildare att reflektera över olika konflikter som dagligen uppstår i skolans värld för att kunna förhålla sig till dem.
Pedagogiskt ledarskap utgörs till stor del av att hantera dagliga konflikter, och för att lyckas med detta behövs kunskap och färdighet. Kunskap hjälper lärare att analysera situationer och utveckla förståelse för hur man konstruktivt kan hantera svåra situationer och mindre störningar.
I Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus utgår författarna från olika konkreta situationer som lärare står inför och väver samman teorier och praktisk konflikthanteringskunskap. Varje situation beskrivs utifrån lärarens position som pedagogisk ledare och i relation till olika kunskapsområden, såsom hantering av klassrumssituationer, sociala relationer, mobbning, juridifiering, värdegrund och demokrati.
Ilse Hakvoort är docent i pedagogik och verksam vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Agneta Lundström är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad pedagogik vid Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789151100821 -
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och str...
Häftad bok. Centrum för genusvetenskap, Uppsala Universitet. 1 uppl. 2010. 290 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197818650
- Titel
- Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
- Författare
- Janne Bromseth - Frida Darj - Louise Andersson - Veronica Berg - Lotta Björkman - Gunilla Edemo - Ann Frisell Ellburg - Agneta Josephson - Kevin K. Kumashiro - Lova Nordenmark - Maria Rosén - Renita Sörensdotter
- Förlag
- Centrum för genusvetenskap
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 290 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 458 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär normkritiska perspektiv på makt, lärande och strategier för förändring? Normkritisk pedagogik är ett begrepp som har etablerats i Sverige uder de senaste åren. Med hjälp av feministiska, queerteoretiska och intersektionella angreppssätt undersöker bokens tio kapitel vad normkritiska perspektiv kan innebära och hur de kan användas i olika verksamheter. Bokens författare är forskare och praktiker verksamma inom högre utbildning, skolan, muesivärlden, ideella organisationer och statliga myndigheter. Genom ett gemensamt nätverk och ensklida projekt har de alla bidragit till att driva utvecklingen på området framåt.
Ytterligare författare: Bromseth, Janne
Ytterligare redaktörer: Bromseth, Janne
Ytterligare författare: Darj, Frida
Ytterligare redaktörer: Darj, Frida
Ytterligare författare: Andersson, Louise
Ytterligare författare: Berg, Veronica
Ytterligare författare: Björkman, Lotta
Ytterligare författare: Edemo, Gunilla
Ytterligare författare: Frisell Ellburg, Ann
Ytterligare författare: Josephson, Agneta
Ytterligare författare: Kumashiro, Kevin K.
Ytterligare författare: Nordenmark, Lova
Ytterligare författare: Rosén, Maria
Ytterligare författare: Sörensdotter, Renita
Centrum för genusvetenskap, Uppsala Universitet 1 9789197818650 -
Samhällsämnenas didaktik : F - åk 3
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 139 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144089652
- Titel
- Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 139 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 221 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hösten 2011 började en ny läroplan gälla, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). En intention bakom de kursplaner den innehåller är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen. Denna intention kristalliseras i formuleringen av ämneskursernas centrala innehåll och kunskapskrav.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och övergripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och diskuteras. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
Boken beskriver årskursspannet F–3 och belyser och diskuterar några övergripande perspektiv på centralt innehåll och kunskapskrav. Här har emellertid diskussionen delvis annorlunda utgångspunkter och inriktningar. Ett skäl till det är att de fyra SO-ämnenas centrala innehåll för dessa årskurser är samskrivna. Ett annat skäl är att också kunskapskraven är ämnesöverskridande och inte kategoriserade i termer av betygsnivåer utan markerar vad som bedöms vara ”godtagbara kunskaper”.
Utöver tre kapitel där specifika övergripande perspektiv tas upp med fokus på etik, hållbar utveckling och berättelsens roll och utrymme, diskuteras i ett inledande kapitel principer för undervisningsmässigt urval i relation till kursplanens centrala innehåll medan kunskapskraven belyses utifrån några olika och delvis kritiska överväganden i ett avslutande kapitel.
Studentlitteratur AB 1 9789144089652 -
Samhällsämnenas didatik : årskurs 4 - 6
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 152 sidor.
Mycket gott skick. Lätt stött på ryggfoten, i övrigt mycket bra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079509
- Titel
- Samhällsämnenas didatik : årskurs 4 - 6
- Författare
- Franck, Olof
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hösten 2011 sjösattes Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). En intention bakom dessa är att ange tydligare mål för undervisningen i skolans olika ämnen.
Kursplanernas form och innehåll aktualiserar många frågor som är viktiga för blivande och verksamma lärare att reflektera över och diskutera. Det är värdefullt – ja, nödvändigt – att kontinuerligt föra didaktiska samtal kring hur en undervisning bör utformas, vad den bör innehålla och vilka överväganden som är knutna till betyg och bedömning.
För SO-ämnenas del finns ett antal både grundläggande och övergripande perspektiv som måste uppmärksammas, analyseras och diskuteras. Det ligger nära tillhands att lärare i vardagens utmaningar har fokus riktat mot konkreta uppslag och upplägg, detaljer och delmoment. Ett sådant fokus är förstås nödvändigt. Samtidigt behöver vi lyfta blicken och fundera över ämnenas mer allmänna relationer till varandra och till skolans undervisning i stort.
I den här boken uppmärksammas fem grundläggande och övergripande perspektiv som är betydelsefulla att reflektera över och diskutera för blivande och verksamma lärare i SO-ämnen. Boken är en kursbok vid lärarutbildningar och kompetensutvecklingslitteratur för verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144079509 -
Digital etik i skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 131 sidor.
Mycket gott skick. Ett lätt skadat hörn, i övrigt bra. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144155579
- Titel
- Digital etik i skolan
- Författare
- Ott, Torbjörn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 131 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Digitaliseringen har förändrat såväl samhället som mänskliga livsvillkor i grunden. Aktiviteter som utbildning, arbete, hobbyer, shopping och underhållning kan numera bedrivas digitalt. Digitala medier används både vid kommunikation och för att träffa nya människor. Att kunna agera med etisk medvetenhet i digitala sammanhang har därför blivit viktigt.
Barn och ungdomar är ofta bra på att hantera den digitala tekniken, men mindre bra på att avgöra vad som är rätt och fel i en digital miljö. Digital etik, som är en del av digital kompetens mer generellt, har blivit en förutsättning för att kunna skapa sig ett gott liv i dagens samhälle. Av denna anledning är digital etik en viktig del av skolans uppdrag i dag.
Boken riktar sig till alla som arbetar inom skolan och har ett intresse för skolfrågor och samhälleliga frågor i stort.
Studentlitteratur AB 1 9789144155579 -
Samhällsämnenas didaktik - F - åk 3 & årskurs...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2013.
Nära nyskick. 2 häftade volymer. 139 + 152 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur AB -
The concept concept in mathematics education...
Häftad bok. Acta Universitatis Gothoburgensis. 1 uppl. 2020. 255 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789179630300
- Titel
- The concept concept in mathematics education : a concept analysis
- Författare
- Wedman, Lotta
- Förlag
- Acta Universitatis Gothoburgensis
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 255 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 529 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- The notion concept is used in different ways within the field of mathematics education. The aim of this study is to carry out a concept analysis of the notion concept, within some frequently used frameworks describing conceptual understanding. Building on a philosophical literature review resulting in distinctions that can be used for interpreting views on concept, the study addresses the question: Which views on concept may be found in texts using the chosen frameworks, from the perspective of the distinctions mental versus non-mental, intersubjective versus subjective and molecular versus holistic? The design involves a literature review in mathematics education, resulting in a selection of texts. Views on concept, and to some extent on concept image, conception, and schema, are then interpreted with the help of indicators, and represented in 3D matrices. There are two categories of views on concept within the texts: a mental and intersubjective category, and a non-mental and intersubjective category. One difference between the views is whether conceptual structures have molecular or holistic features. Concerning the notions concept image, conception, and schema, there are generally three different views: an individual view and two culturally dependent views. The different views are sometimes combined. One result is findings regarding how language is used within the texts, where non-mental and mental arenas, and terms and meanings of terms, are not always distinguished. The main contribution of the study is to deepen the understanding of views on the notion concept and how terminology is used in mathematics education. This opens the way for a discussion of how the terminology mentioned above may be used coherently within the field of mathematics education.
Acta Universitatis Gothoburgensis 1 9789179630300 -
14 röster kring samhällsstudier och didaktik
Häftad bok. Samhällsstudier & didaktik (Jönköping). 2014. 345 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198153002
- Titel
- 14 röster kring samhällsstudier och didaktik
- Författare
- Larsson, Hans Albin
- Förlag
- Jönköping : Samhällsstudier & didaktik
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- Svenska
Samhällsstudier & didaktik (Jönköping) 9789198153002 -
Kunskap, motstånd, möjlighet
Inbunden bok. Molin & Sorgenfrei Förlag. 2017. 426 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187515996
- Titel
- Kunskap, motstånd, möjlighet
- Författare
- Serrander, Ulrika - Thalén, Peder - Vesterlund, Per
- Förlag
- Molin & Sorgenfrei Förlag
- Utgivningsår
- 2017
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
Molin & Sorgenfrei Förlag 9789187515996 -
Values, religions and education in changing s...
Inbunden bok. Springer (USA). 2010. 156 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnage. Lätt nött på hörnen och rygghörnen, i övrigt mycket bra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789048196272
- Titel
- Values, religions and education in changing societies
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 156 sidor
- Språk
- English
Springer (USA) 9789048196272 -
Värdegrund och mångkultur i handling : i förs...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2016. 208 sidor.
Gott skick. 15-20 smått vikta hörn. I övrigt bra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147121977
- Titel
- Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter
- Författare
- Haraldsson Sträng, Monica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om möjligheter och utmaningar för förskola och skola att hantera mångkulturella möten enligt läroplanernas värdegrundsuppdrag för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling.
Med exempel från egna erfarenheter bjuder författarna in till reflektion kring vad möten mellan människor med varierande upplevelser av normer och värderingar kan innebära liksom hur man kan leda och utveckla institutionell mångkulturell verksamhet.
Författarna behandlar samtidigt viktiga frågeställningar för pedagoger ur flera olika perspektiv:
- Hur ser professionella pedagoger på dagens komplexa uppdrag?
- Vilken medvetenhet finns om de egna sociala mönstren?
- Vilken didaktisk, social och metodisk kunskap behövs för att konkret hantera den dagliga institutionella mångkulturella verksamheten?
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare, men även till lärare, övriga ansvariga och intresserade av utbildning.
Om författarna
Huvudredaktör Monica Haraldsson Sträng är fil. dr i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Hon har mångårig erfarenhet av grundutbildning av förskollärare och lärare och har arbetat med internationalisering i förskollärarprogrammet.
Övriga författare har sin verksamhet knuten till områden som arabiska språk, journalistik, pedagogik, sociologi och socialt arbete, alla med erfarenhet från värdegrundsarbete i institutionella mångkulturella miljöer.
Sagt om boken
Det är just betoningen av de egna erfarenheterna som präglar boken och som gör den till en engagerande läsning. Dess ämne väcker tankar med sin inbjudande och reflekterande ton kring begreppet värdegrund. Boken inleds med en bakgrundsbeskrivning, en översikt av innehållet samt
författarpresentationer. En gedigen referenslista ger stora möjligheter att söka sig vidare i ämnet. Boken vänder sig främst till yrkesverksamma lärare i förskola och skola men även till övriga ansvariga och intresserade av utbildning." Publiceras i BTJ-häftet nr 23, 2016, lektör Ulf Malmqvist
Liber 1 9789147121977 -
Segregation, utbildning och ovanliga lärproce...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 240 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111541
- Titel
- Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser
- Författare
- Sernhede, Ove
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 415 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De senaste två decennierna har det svenska samhället genomgått avgörande förändringar. Migration, globalisering, medieteknologisk utveckling och marknadsanpassning av välfärdens institutioner har haft stor påverkan på barns och ungas utbildning och lärande. Den offentliga sektorns minskade utrymme och avreglering kombinerat med ökade sociala och ekonomiska klyftor har format en skola med bristande likvärdighet och ett samhälle med ökad ojämlikhet, individualisering och växande sociala spänningar.
Det föreligger en uppenbar och i forskningen demonstrerad risk för att den samtida skolan allt mer delas upp i en omsorgs- och socialt inriktad förskola och skola i utsatta stadsdelar, medan vi får en allt mer kunskapsinriktad och prestationsorienterad förskola och skola i homogena medelklassområden. Men det finns även rörelser som pekar i en annan riktning och i storstädernas förortsområden kan en social mobilisering, påminnande om tidigare generationers folkbildning, skönjas. Denna mobilisering är grundad i de ungas informella lärande och svarar i hög grad på de frågor som många unga i dessa områden upplever att skolan inte gett svar på. Artiklarna i denna antologi uppmärksammar segregationens konsekvenser för utbildning och lärande, men lyfter även fram oväntade och nya perspektiv som vi behöver ha med oss när dessa frågor diskuteras.
Boken är avsedd för lärarutbildningen samt för grundläggande utbildning i pedagogik, sociologi och socialt arbete. Den kan också med fördel användas i andra humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningar.
Sagt om boken
”En mycket aktuell och angelägen bok som borde vara självskriven i de flesta universitets- och högskoleutbildningar.” Elisabeth Sörhuus, lektör, BTJ-häfte 14116021.
Om författarna
Bokens huvudredaktörer är Ove Sernhede, professor i socialt arbete och barn- och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet, och Ingegerd Tallberg Broman, professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Liber 1 9789147111541 -
Interkulturell pedagogisk kompetens : integra...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2015. 200 sidor.
Mycket gott skick. Något skavt samt lite nött övre hörn på främre pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144094953
- Titel
- Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
- Författare
- Hans Lorentz
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola? En väg mot ökad integration är att lära sig mer om varför dagens samhälle är mångkulturellt, globalt och postmodernt.
Hans Lorentz beskriver i denna bok hur vi kan motarbeta förekomsten av främlingsfientlighet, diskriminering och mobbning. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Den innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är en interkulturell pedagogisk kompetens.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla dem som är intresserade av interkulturella frågor och vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.
Studentlitteratur 1 9789144094953 -
Att finna balanser : en bok om undervisningsy...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2010. 280 sidor.
Mycket gott skick. Svagt veck på främre pärmens nedre hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056081
- Titel
- Att finna balanser : en bok om undervisningsyrket
- Författare
- Kernell, Lars-Åke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisningsarbetet är intensivt, uppslukande och sammansatt. Yrkesmiljön kännetecknas av täta relationer och höga förväntningar. Det är både en tjusning och en utmaning att krav och möjligheter är nästan obegränsade. Just därför behöver denna fascinerande komplexitet struktureras. Men i pedagogiskt arbete fungerar inte manualer! Vanligare är frågan om att göra ”rätt avvägningar” än att göra ”rätt”. – Att finna balanser bland alla dilemman! I en sådan brokig verksamhet blir principerna för undervisning viktiga. Därmed finns det också en poäng i att beskriva undervisning generellt.
Författaren beskriver hur omgivningens förväntningar påverkar arbetet och han ger en sammanställning av hur goda lärare skulle kunna recenseras. Han hjälper lärare att finna sin yrkesidentitet och beskriver de ofta subtila, men betydelsefulla förändringar som sker i yrket över decennierna. Likaså uppmärksammas det utvecklande mötet mellan mer och mindre erfarna lärare och avslutningsvis får läsaren goda råd för effektivitet, trivsel och hållbarhet i yrket.Genomgående förtydligar författaren sina tankar med konkreta exempel. I ena stunden knyts resonemangen till arbetet med förskolebarn, i nästa sker kopplingen till grundskola eller vuxenundervisning. Läsaren får alltså teorin illustrerad med praktiska beskrivningar och praktiken beskriven med teoretiska framställningar.
Boken vänder sig till alla som ägnar sig åt undervisning. Men även politiker, tjänstemän, journalister och debattörer som bättre vill förstå villkor och förutsättningar för barnomsorg och utbildning kan ha glädje av boken, liksom universitets- och högskolelärare som deltar i lärarutbildningens olika inriktningar.
Studentlitteratur 2 9789144056081 -
Utkik 4-6 Religion
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2015. 164 sidor.
Mycket gott skick. "Cirkulationsexemplar." Flexband. 5x20 cm. Rikt illustrerad i färg. En sida med skadat hörn, i övrigt mycket bra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140688934
- Titel
- Utkik 4-6 Religion
- Författare
- Gleerups
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 195 x 240 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utkik är en basserie i SO, NO och teknik för årskurserna 4-6. Innehållet utgår från Lgr 11 och det finns möjlighet att kombinera bok och digitala komponenter.
Utkik religion består av elevbok, elevwebb och lärarwebb. Här finns basen i din undervisning: nytt modernt och flexibelt läromedel som ger dig stora möjligheter till en varierad och rolig undervisning.
Utkik religion innehåller tio teman:
Religioner och livsåskådningar
Judendom
Kristendom
Islam
Hinduism
Buddhism
Formskandinaviska och samiska berättelser
Kristendomen i Sverige då och nu
Livsviktiga frågor
Etik
Eleverna får i varje kapitel tydliga mål och viktiga begrepp som bör poängteras under arbetets gång. Spännande diskussionsuppgifter och kluriga repetitionsfrågor får eleverna att tänka till och få en djupare förståelse. Större avsnitt avslutas med en sammanfattning. Ett rikt bildmaterial ger inlevelse och bra stöd för inlärningen.
Utkik i korthet:
• ett modernt och flexibelt läromedel som hjälper mig att göra undervisningen rolig och inspirerande
• är ett basläromedel med digitala komponenter
• innehåller ett omfattande lärarmaterial med underlag för pedagogiska planeringar
Gleerups Utbildning AB 1 9789140688934 -
Den autentiska läraren - Bli en bra och effek...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2004. 208 sidor.
Mycket gott skick. Svagt vikmärke på främre och bakre pärmarnas övre hörn, i övrigt mycket bra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914705249X
- Titel
- Den autentiska läraren - Bli en bra och effektiv undervisare - om du vill
- Författare
- Fibæk Laursen, Per
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 302 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Per Fibæk Laursens bok handlar om den personliga sidan av lärararbetet. Han har intervjuat och observerat engagerade, arbetsglada och kompetenta grundskollärare och sammanställt vad som utmärker dem.
Läs mer
När det gäller lärararbetet, landar författaren i termen autenticitet, vilket är något som kommer inifrån, ett äkta uttryck för personen. Att bli en bra lärare handlar om att hitta lusten att undervisa och viljan och modet att handla i överensstämmelse med sina värderingar. Uppmuntrande nog tror författaren att autenticitet är något som man kan lära sig.
Om författarna
Per Fibæk Laursen är professor vid Danmarks Pædagogiske Universitet och mycket kunnig inom området pedagogisk professionalisering.
Liber 1 914705249X -
Hyfs, hälsa och gemensamma värden : Studier a...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 136 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140685926
- Titel
- Hyfs, hälsa och gemensamma värden : Studier av skolans komplexa värdegrunds- och fostransuppdrag
- Författare
- Irisdotter Aldenmyr red., Sara
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans fostrans- eller värdegrundsuppdrag är komplext och mångsidigt. Att skolan ska fostra i enlighet med demokratiska, grundläggande värderingar skrivs tydligt fram i läroplanen. Men hur iscensätts uppdraget i svenska skolor?
Forskningsgruppen Livskunskap i skolan (FOLKS) har under flera års tid följt utvecklingen av de fostrans- och värdegrundsaktiviteter som bedrivs runt om i landet. Hyfs, hälsa och gemensamma värden presenterar resultat från denna forskning och tar upp frågor som: Kan man fostra till ett hälsosamt och socialt gott liv? Är skolan en lättköpt arena för kommersiella aktörer i livskunskapsbranschen? Riskerar skolan att bli en alltmer terapeutisk verksamhet? Hur fungerar aktiviteter som mindfulness och social och emotionell träning i klassrummet? Och hur påverkas lärarrollen av dessa aktiviteter?
Boken vänder sig till verksamma lärare, lärarstudenter och andra som har intresse för skolans fostrande, socialiserande uppdrag.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140685926 -
Religionsundervisnining : didaktik och prakti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 242 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144100890
- Titel
- Religionsundervisnining : didaktik och praktik
- Författare
- Hedin, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 359 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I religionskunskapen är målet att eleverna ska börja förstå de tankar som ligger bakom de religiösa uttrycken. Christer Hedin visar övertygande hur man som lärare kan använda religionens yttre former – byggnader, högtider, kläder, matregler och så vidare – för att föra eleverna närmare kunskap om religionens lära, förkunnelse, världsbild och människosyn. Uppmärksamheten mot dessa mönster och sammanhang skapar en god grund för reflektion över etik och livsfrågor.
Denna heltäckande översikt över religionsundervisningens didaktik och praktik betonar särskilt att undervisningen ska vara målinriktad. En väsentlig poäng är då att metoder, till exempel studiebesök och läsning av originaltexter, är värdefulla endast om de leder till målet.
Boken vänder sig till blivande och verksamma ämneslärare i religionskunskap vid både grundskola och gymnasium.
Studentlitteratur AB 1 9789144100890 -
Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad un...
Häftad bok. Göteborgs universitet - ArtMonitor. 2021. 173 sidor.
Mycket gott skick. Dissertation.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789180091947
- Titel
- Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning
- Författare
- Andersson, Joakim
- Förlag
- ArtMonitor
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna avhandling står slöjdlärarens kommunikation i centrum. Genom olika typer av dokumentation och intervjuer analyseras och beskrivs slöjdlärares kommunikation när en handlingsburen kunskap förmedlas. Åtta olika kommunikationsformer identifieras och beskrivs. Vidare analys av de olika kommunikationsformerna visar att det finns olika sätt att använda dem i förhållande till fiktivt kommunikation (en ”som om handling”) eller konkret kommunikation (i handling ). En slöjdlärares val av kommunikationsform har stor didaktisk betydelse. Läraren som väljer att använda sig av konkret visande som inledande instruktion skapar flera möjligheter för den lärande att ta till sig instruktionen. Det konkreta kräver inte samma förförståelse som det fiktiva där den lärande kan behöva någon form av förförståelse för att kunna ”läsa av” det som instrueras. Medvetenhet om kommunikationsform i relation till vad som ska förmedlas och vem som ska ta emot instruktionen är avgörande för utfallet.
Göteborgs universitet - ArtMonitor 9789180091947 -
Forskarhandledaren
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 293 sidor.
Mycket gott skick. Små bruksspår på pärmarna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048727
- Titel
- Forskarhandledaren
- Författare
- Gunnar Handal - Per Lauvås
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 293 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 415 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om hur man kan handleda andra som ska lära sig forska. Boken syftar till att ge en fördjupad förståelse av handledningsarbetet, och ger redskap för hur man kan bemästra olika utmaningar. Tesen är att handledarrollen bör utformas på ett genomtänkt sätt och framförhandlas i mötet med studenter och doktorander.Författarna inleder med att gå igenom handledningens "inramning" med dess olika moment, och ger en översikt av hur forskarutbildningen har utvecklats och är upplagd.De viktigaste generella aspekterna av samarbetet och samspelet mellan handledare och student eller doktorand diskuteras utförligt i bokens andra del. Den avslutas med en diskussion av mer specifika teman av stor betydelse, exempelvis handledning ur ett könsperspektiv, hur man handleder studenter med en annan kulturell bakgrund, handledning via Internet.Boken vänder sig primärt till handledare, på såväl masternivå som doktorandnivå, men den kan också med behållning läsas av dem som blir handledda.
Studentlitteratur 1 9789144048727 -
John Dewey's pragmatic technology
Inbunden bok. Indiana University Press. 1990. 234 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Markeringar med gul överstrykningspenna på ca 50 s. och korta anteckningar med kulspets på ca 10.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0253327474
- Titel
- John Dewey's pragmatic technology
- Författare
- Hickman, Larry A.
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- English
Indiana University Press 0253327474 -
Matematik som språk - Verksamhetsteoretiska p...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2008. 208 sidor.
Gott skick. Markeringar med överstrykningspenna på ca 5 s. En del bruksspår på pärmarna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147046706
- Titel
- Matematik som språk
- Författare
- Johnsen Høines, Marit
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Matematik som språk visar Marit Johnsen Høines hur barnens informella språk och matematiska insikt kan bilda grunden för att lära sig matematik.
Liber 2 9789147046706 -
Att handleda praktikanter i sociala yrken
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 1995. 142 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127057410
- Titel
- Att handleda praktikanter i sociala yrken
- Författare
- Gunnar Bernler - Lisbeth Johnsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1995
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 296 g
- Språk
- Svenska
Natur & Kultur 2 9127057410
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn