-
Lektionsdesign : en handbok
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2019. 160 sidor.
Nära nyskick. Boken är ej läst. Finns en liten skada på boken rygg högst upp.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177411215
- Titel
- Lektionsdesign : en handbok
- Författare
- Wallberg, Helena
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lektionsdesign – en handbok
Författaren Helena Wallberg vill ersätta ordet lektionsplanering med lektionsdesign. Planering för tankarna till en färdig produkt, ett lektionsupplägg som eleverna ska ta emot. Design sätter processen i centrum och kan leda oss till insikten att upplägget av en lektion bör omfatta så mycket mer än bara innehåll och uppgifter kopplade till kursplanen.
Handboken ger konkreta tips, idéer och aktiviteter för en design som möjliggör en undervisning som möter olikheter samtidigt som den främjar delaktighet. Den ger också verktyg och reflektioner som kan användas i det kollegiala lärandet.
Boken går tydligt igenom lektionsdesignens alla faser och ägnar även ett kapitel åt det kollegiala lärandet.
I stället för att göra olika speciallösningar för att få med alla elever kan en differentierad undervisning hjälpa oss att hantera ibland motstridiga krav på undervisningen. Det innebär att redan från början organisera arbetet i klassrummet efter den verklighet vi möter. Genom att vara tydliga, klargöra våra förväntningar för eleverna och erbjuda flera olika sätt att ta sig an en uppgift får alla elever oavsett förutsättningar, en chans att lära.
Helena Wallberg är gymnasielärare engelska och franska, fil.mag. i specialpedagogik och författare till böckerna Formativ bedömning praktiken – från förmedling till förståelse, Återkoppling för utveckling – från förmedling till handledning och Att sätta betyg – en berättelse från ett kollegierum.
Gothia Kompetens 1 9789177411215 -
Lärande, skola, bildning
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 5 uppl. 2020. 815 sidor.
Mycket gott skick. På ryggen på boken finns det två små skador. Boken är nästan oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127827974
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 815 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 185 x 245 mm Ryggbredd 53 mm
- Vikt
- 1745 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande skola bildning är en grundbok som belyser skolans historia och framväxt i ett internationellt perspektiv, och som även ger en god inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem.
Här finns bland annat kapitel om utbildningens/skolans framväxt i ett historiskt perspektiv, läroplansteori och didaktik, den lärande människan, skoljuridik, kunskapsbedömning i svenskt och internationellt perspektiv, utbildningspolitik, mångkulturalitet, social segregation och genusfrågor.
I denna femte utgåva av vår klassiker har tillkommit ett nyskrivet kapitel om skoljuridik och kapitlen om utbildningssociologi, mångkulturalitet, genus och framtidens skola är reviderade. Vi har även tagit hänsyn till den explosiva utveckling som sker inom digitala medier och det hälsotänk som numera finns även i skollagen: dessa aspekter är nu integrerade i ett flertal kapitel.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
• Skolan formas och blir till
• Lärande och undervisning
• Utbildning och den kulturella reproduktionen
• Utvärdering, bedömning och resultat
• Politisk styrning och skolans ledning
I denna bläddringsbara folder kan du läsa mer om Lärande, skola, bildning och antologins betydelse för lärarutbildningen och den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK. Du kan även läsa en kort intervju med redaktörerna för boken, där de delar med sig av sin syn på framtiden. Vill du hellre skriva ut foldern hittar du en utskrivbar version här: Lärande, skola, bildning_folder.pdf
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor emeritus i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogik och pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor emerita i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
Sagt om boken:
”Det är en viktig bok inom området som erbjuder en god grundkunskap om den svenska skolan och det utbildnings- vetenskapliga fältet. Med sin bredd och djup saknar den motsvarighet inom området.”
Marie Leijon, BTJ-häftet nr 19, 2020
Natur & Kultur Akademisk 5 9789127827974 -
Flow : Den optimala upplevelsens psykologi
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 361 sidor.
Hyggligt skick. En del understrykningar i boken med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817623
- Titel
- Flow : Den optimala upplevelsens psykologi
- Författare
- Csikszentmihalyi, Mihaly
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 361 sidor
- Bandtyp
- Storpocket
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 540 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Flow är den känsla vi får då allt fungerar och stämmer, när vi står inför utmaningar och arbetar på toppen av vår förmåga, då vi glömmer tid och rum och utför fantastiska prestationer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127817623 -
Lyckas med digitala verktyg i skolan : pedago...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 1 uppl. 2013. 146 sidor.
Nyskick. Ny. Boken är inte läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172059399
- Titel
- Lyckas med digitala verktyg i skolan : pedagogik, struktur och ledarskap
- Författare
- Steinberg, John
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 146 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan digitala verktyg leda till fördjupat lärande hos eleverna? Ja – om man utgår från en genomtänkt pedagogik, ett tydligt ledarskap och en god struktur.
I boken visar John Steinberg hur man kan arbeta framgångsrikt med datorer, surfplattor och mobiler samt hur man undviker en del av de fallgropar som finns. Här finns resonemang om hur man kan strukturera lektioner och uppgifter, organisera fortbildning inom området och hur man som lärare kan leda det digitala arbetet i klassrummet. Bokens fokus ligger på pedagogik och didaktik snarare än på specifika tekniska lösningar.
Lyckas med digitala verktyg i skolan riktar sig till lärare, skolledare och huvudmän som vill börja arbeta mer systematiskt med digitala verktyg i undervisningen.
Om författaren
John Steinberg är fil. dr i pedagogik och välkänd författare, föreläsare och inspiratör i skolutvecklingsfrågor.
Sagt om boken
"Framställningen är kortfattad men ändå tillräckligt utförlig och boken bör vara till stor hjälp både vid utbildning och vid fortbildning av skolpersonal. Det finns motsvarande böcker med ungefär samma innehåll men detta är enligt min uppfattning en av de bättre och den förtjänar att studeras och diskuteras av alla som är involverade i skolutveckling av olika slag."
Ulf Viklund, Bibliotekstjänst, häftepos 1410103
"Gothia Fortbildning ligger i framkant när det gäller att ta fram och ge ut handböcker för pedagoger och har även denna gång lyckats. Dessa båda böcker (Lyckas med digitala verktyg i skolan och Språk i alla ämnen, Gothias anm.) är ett måste att läsa anser jag! [...] Ordet som förbinder Steinberg och Stehagens böcker är struktur. Jag har valt att lyfta fram båda böckerna i samma text då jag anser att de hör ihop. Om du som lärare, oavsett ämne, har tänkt igenom din pedagogiska grundsyn, inser hur viktig du som lärare är i mötet med dina elever, vet varför och hur du använder digitala verktyg samt kombinerar detta med en språkutvecklande undervisning. Ja, då tror jag att vi kan lyckas lyfta svensk skola långt över Pisa och dess lutande torn."
Sara Bruuns skolblogg, mars 2014:
bruunskolblogg.blogspot.se
"Förlagets serie med handböcker för skolan kopplar ihop teori och praktik, vilket är ett utmärkt upplägg."
Eeva-Stiina Sundén, Bibliotekstjänst, häftepos 14111037
Gothia Kompetens AB 1 9789172059399 -
Kunskap i det praktiska
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 223 sidor.
Hyggligt skick. En del understrykningar i boken med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035147
- Titel
- Kunskap i det praktiska
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 325 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om den kunskap som finns i olika praktiska verksamheter. Det kan röra sig om alltifrån att bygga båtar till att idka friluftsliv och spela musik. Inom dessa områden finns idag olika slags utbildningar i vilka man lär sig grunderna för verksamheten. Gemensamt för utbildningarna är att man ständigt diskuterar vilken typ av lärande som sker och vilka olika former av kunskap verksamheten bygger på. I vår tid förs en intensiv diskussion om olika slags kunskap. Det talas om vetenskaplig kunskap, praktisk kunskap och tyst kunskap. Vilka innebörder dessa olika former av kunskap har diskuteras i boken, likaså vilken förståelse av kunskap som finns i de praktiska verksamheter som presenteras. Grundtanken med boken är att ett demokratiskt kunskapssamhälle bygger på ömsesidig respekt för olika verksamheter och den kunskap dessa bygger på. Kunskap i det praktiska ger en värdefull orientering om den utveckling av kunskaper som sker i det vi kan kalla kunskapssamhället. Boken vänder sig därmed till alla som arbetar med utbildning av olika slag, i synnerhet sådan som har praktisk eller estetisk inriktning.
Studentlitteratur AB 1 9789144035147 -
Entreprenöriell pedagogik i skolan
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 160 sidor.
Hyggligt skick. En del understrykningar i boken med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099849
- Titel
- Entreprenöriell pedagogik i skolan
- Författare
- Falk-Lundqvist, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Entreprenörskap ska, enligt regeringens strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet, ”löpa som en röd tråd” genom hela skoltiden. I denna bok diskuteras entreprenöriell pedagogik ur olika perspektiv. Diskussionen motiveras bland annat av skolans förändrade roll i ett snabbt föränderligt samhälle och av vetskapen om att det finns elever som inte känner lust att lära och att flera lämnar skolan utan fullständiga betyg.
Liber 1 9789147099849 -
Hållbar utveckling : Att undervisa utifrån he...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2011. 144 sidor.
Hyggligt skick. En del understrykningar i boken. Gem har suttit på en del sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100385
- Titel
- Hållbar utveckling : Att undervisa utifrån helheter och sammanhang
- Författare
- Björneloo, Inger
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 0 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 198 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I slutet av nian skriver Nancy ett brev till sin lärare. Hon bekymrar sig över sakernas tillstånd i världen och undrar varför vuxna gör så lite.
"Ingen i min omgivning tar det på allvar, att jorden är på väg mot sitt slut. Är det slut nu? Eller kan vi hjälpas åt och fortsätta utveckla vår älskade planet? Jag tänker på det jämt, som om det är mitt eget liv som står på spel. Men det är värre än ett liv. Det handlar om miljontals organismer som hotas och det är på grund av oss. Nu är det vår skyldighet att rädda det som hotas. Jag hoppas att vi som är skyldiga en dag hittar en lösning på detta."
Enligt Lgr11 ska miljöperspektivet genomsyra all undervisning i svensk grundskola. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa en hållbar utveckling. Hur kan man då som lärare svara på Nancys och andra elevers oro inför framtiden? Det finns inget facit och inga färdiga sanningar när det handlar om detta arbete. Det finns många lärare som prövar olika vägar i sin undervisning, som reflekterar över vad som sker, knyter ihop komplexa frågor i vardagen och samarbetar för att skapa sammanhang för eleverna.
I den här boken som bygger på intervjuer med lärare i förskolan, grundskolan och på gymnasiet träffar läsaren några av dem, och i boken ges flera konkreta exempel på ämnesövergripande arbete med elever i olika åldrar. Denna nya upplaga av Hållbar utveckling – att undervisa utifrån helheter och sammanhang är uppdaterad i linje med skolans nya styrdokument och aktuella forskningsperspektiv.
Om författaren
Inger Björneloo arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession.
Liber 2 9789147100385 -
En bra idé
Inbunden bok. Kreativitetsutveckling. 2005.
Hyggligt skick. En hel del understrykningar i boken med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163084218
- Titel
- En bra idé
- Författare
- Bengt Renander
- Förlag
- Kreativitetsutveckling
- Utgivningsår
- 2005
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger en praktisk och handfast beskrivning av vad en idé är och hur det går till när den kreaktiva processen löser problem. Boken ger goda råd och metoder att utveckla sin kreaktivitet och att komma vidare när man kört fast. En bra idé används bland annat som kurslitteratur på RMI - Berghs reklamskola. Bokens första del är en resa in i idén, den kreaktiva processens kärna. I den andra delen beskrivs en kreaktiv process från början till slut. Viktiga moment är: Problem Vilja motivation idé Framgång Svårigheter Olyckliga omständigheter Motgångar Hinder Nytta och nöje Författaren Bengt Renander är en mångfaldigt prisbelönad filmregissör och uppskattad föreläsare.
Kreativitetsutveckling 9789163084218 -
Främja elevers lärande genom elevinflytande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 175 sidor.
Hyggligt skick. En del understrykningar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144020099
- Titel
- Främja elevers lärande genom elevinflytande
- Författare
- Gunvor Selberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 175 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok sätter elevers lärande i centrum och med det också de nationella styrdokumentens förväntningar och krav. Författaren vill med boken ge kunskap om hur man genomför studier och utvecklingsdialoger som stödjer skolans inre arbete. Hon visar även hur elevinflytande i lärande kan riva många traditionella skolstrukturer så som tidsanvändning, organisation och fysisk miljö. Tidigare forskning, teoretiska utgångspunkter och historiska perspektiv i ämnet behandlas också. Dessutom beskrivs två exempel på inflytelserika lärandemiljöer samt forskning om lärandearbeten med olika grad av elevers möjlighet att påverka sitt lärande. Bokens exempel är hämtade från författarens egen forskning och erfarenheter som lärare och rektor.Boken vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, verksamma lärare, rektorer/skolledare och andra som vill veta mer om lärande och då särskilt om elevers inflytande i sitt eget lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144020099 -
Faderskapets omvandlingar : frånvarons social...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2004. 187 sidor.
Nyskick. Ny. Boken är inte läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732101
- Titel
- Faderskapets omvandlingar : frånvarons socialpsykologi
- Författare
- Johansson, Thomas
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 187 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Johansson, Thomas
Bokförlaget Daidalos 9789171732101 -
Ting i rörelse : om designprocessen
Häftad bok. Santérus Förlag. 1 uppl. 2012. 117 sidor.
Hyggligt skick. Mycket understrykningar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173590594
- Titel
- Ting i rörelse : om designprocessen
- Författare
- Havemose, Karin
- Förlag
- Santérus Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 117 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 151 x 215 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok sätts designerns praktik i fokus, där arbetet med industridesignstudenter och mötet och samtalet med tre yrkesverksamma designers - Anna Kraitz, Dan Ihreborn och Mats Theselius - är bokens främsta kunskapskälla. Dessa tre har var och en sin egen unika ingång till arbetet, sitt eget uttryck och arbetssätt. Samtidigt kan de ses som representanter för en yrkestradition och ett yrkeskunnande. De framträder i varsina kapitel där deras berättelser och erfarenheter ljussätts med kunskapsfilosofiska perspektiv.
Författaren vill uppmärksamma den svårfångade kunskapsbildning som sker i det nyskapande arbetet. Det är en rörelse och en kunskap som är infälld i alla de ting som skapas och ges form.
Boken vänder sig till studenter, lärare och praktiker inom design, formgivning och andra skapande och konstnärliga yrken.
Karin Havemose är fil. dr inom yrkeskunnande och teknologi. Hon är verksam som lärare och forskare vid Tekniska Högskolan i Jönköping och hon intresserar sig för människors nyskapande och gränsöverskridande arbete. Hon har tidigare gett ut "Konsten att uppfinna hjulet två gånger: om uppfinnandets teknik och estetik" (2006) och "I ljuset av Andrée: ingenjörskonst, gränser och vetenskapens praktik" (2008).
Santérus Förlag 1 9789173590594 -
Bildning för alla! en pedagogisk utmaning [El...
Häftad bok. Högskolan Kristianstad. 2012.
Nyskick. Ny. Boken är inte läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197942232
- Titel
- Bildning för alla! en pedagogisk utmaning [Elektronisk resurs]
- Författare
- Barow, Thomas - Östlund, Daniel - Högskolan i Borås Institutionen för Pedagogik
- Förlag
- Högskolan Kristianstad
- Utgivningsår
- 2012
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sedan mer än 200 år har ”Bildning för alla!” varit en pedagogisk utmaning. Devisen är knuten till tankar om likvärdighet, delaktighet och allas rätt till utbildning i ett inkluderande samhälle, men i boken betonas samtidigt de pedagogiska utmaningar som dessa intentioner för med sig. I antologin tar 26 författare från de nordiska länderna och Storbritannien upp aktuella frågor som på olika sätt knyter an till uppgiften om hur utbildningssystemet kan utvecklas i förhållande till elevers olikheter. I boken behandlas teman som varit centrala i forskningen hos professor Jerry Rosenqvist, som nu efter mer än fyra decennier av pedagogisk verksamhet går i pension. Boken tillägnas honom.
Högskolan Kristianstad 9789197942232 -
Att bemöta explosiva barn
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 268 sidor.
Nyskick. Ny. Boken är oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144077185
- Titel
- Att bemöta explosiva barn
- Författare
- Greene, Ross W.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu finns det äntligen ett sätt som fungerar för familjer som behöver hjälp med att hantera explosiva utbrott hos barn och skapa varaktiga lösningar. Metoden handlar om samarbete mellan barnen som har problem och de vuxna omkring dem.
Från raserianfall och trotsigt beteende till verbala och fysiska utbrott, explosiva barn är en enorm utmaning för föräldrar, lärare och vårdpersonal. I den här boken presenteras en fortsättning på det banbrytande förhållningssätt som beskrivs i Explosiva barn.
Med konkreta, tydliga ramar målar författarna upp ett helt nytt sätt att se på olydnad och orsakerna till den. Den gemensamma problemlösningen handlar om metoder som hjälper vuxna att ha realistiska förväntningar och kunna bemöta oönskat beteende på ett effektivt sätt. Många målande exempel och utförliga dialoger levandegör metoden.
Boken vänder sig till lärare på alla stadier i skolan samt familjer, barnpsykologer, familjeterapeuter, socialsekreterare, kuratorer och skolpsykologer.
Studentlitteratur AB 1 9789144077185 -
Strategier och förändringsmyter : ett organis...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2014. 247 sidor.
Nära nyskick. Ett gem har suttit på en sida. Annars är boken oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144097268
- Titel
- Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete
- Författare
- Jan Löwstedt - Pär Larsson
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 247 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Strategier och förändringsmyter redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna analyserar ur ett organisationsteoretiskt perspektiv orsaker och intentioner bakom förändringar samt möjligheter att genomföra dessa.
Författarna vill att boken ska öppna ögonen för alltför slentrianartade uppfattningar om förändring, och göra det möjligt att ifrågasätta, diskutera och utveckla det som vi ofta tar för givet om skolans utveckling.
I denna andra upplaga av boken har författarna bland annat utvecklat det organiseringsperspektiv som de menar är centralt för att man ska förstå vad som händer när planerade förändringar möter den pågående verksamheten i en organisation.
Strategier och förändringsmyter vänder sig till alla som är intresserade av organisationsförändring och särskilt till dem som är professionellt verksamma inom skolan: lärare, skolledare och skolchefer, beslutsfattare och andra som är intresserade av skolsektorns utveckling.
Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt i lärarutbildningens senare del.
Ytterligare författare: Löwstedt, Jan
Ytterligare författare: Larsson, Pär
Studentlitteratur 2 9789144097268 -
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyg...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 160 sidor.
Gott skick. Några sidor har varit vikta i övre hörnet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099986
- Titel
- Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
- Författare
- Frelin, Anneli
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör de, lärarna som verkar ha "det"? Som kliver in i ett rum och något händer med stämningen. Som lyckas nå fram till alla elever, även till dem som andra misslyckas nå.
Anneli Frelin har intervjuat och observerat lärare från förskolan till gymnasiet för att ta reda på hur dessa lärare gör. Hennes slutsats är att deras framgångar beror på ett medvetet relationsarbete, ett arbete som kräver relationell professionalitet. Lärarna bygger och upprätthåller framgångsrikt relationer till barnen och ungdomarna och även mellan dem, relationer som gör att de kan lära och växa. Författaren visar också att det finns stora likheter mellan alla lärarkategorier i hur de arbetar med relationerna.
Boken innehåller många exempel utifrån lärares berättelser, som står för den beprövade erfarenheten, varvade med teoretiska resonemang utifrån vetenskapliga perspektiv grundade i utbildningsvetenskap.
En övergripande tanke med boken är att bidra till ett utbildningsvetenskapligt språk som underlättar samtal om den relationella dimensionen av lärares arbete. Den dimensionen är viktig för att lyckas som lärare, men hör till den mest utmanande inom lärarprofessionen. Med hjälp av begreppen och perspektiven som författaren presenterar får läsaren nya svar på frågan "Hur gör de?" och en förståelse för argumenten bakom lärarnas handlingar.
Boken innehåller även en metodbeskrivning av hur man kan studera lärares tänkande kring deras praktik med hjälp av praktiska argumentationsstrukturer.
Lyhörda lärare vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskolan till gymnasiet, till lärarutbildare och forskare samt till andra som är intresserade av lärares arbete och professionalitet.
Om författarna
Anneli Frelin, docent i didaktik vid Högskolan i Gävle, har en bakgrund som lärare i grundskolan.
Liber 1 9789147099986 -
Barns och ungas rättigheter i utbildning
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013. 160 sidor.
Gott skick. Bra skick. Två sidor har hörnen varit vikta. Några sidor har blyertsunderstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140683472
- Titel
- Barns och ungas rättigheter i utbildning
- Författare
- Hägglund, Solveig
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och unga är fullvärdiga människor med rättigheter. De kommer till förskolan och skolan med erfarenhet av att vara människa och med en beredskap att växa i sin förståelse av vad det innebär att vara samhällsmedlem. Det är utgångspunkt för denna bok. Författarna diskuterar förskolans och skolans uppdrag att både skapa respektfulla möten med unga rättighetsbärare och att utbilda dem i och om mänskliga rättigheter. Det är ett komplext och spännande uppdrag, men vad innebär det?
Författarna presenterar begrepp, tankemodeller och perspektiv från olika vetenskapliga traditioner som inspiration och verktyg för det här arbetet. De uppmanar till kritisk reflektion kring förutsättningarna för att arbeta med barns och ungas rättigheter i förskolor och skolor. I boken behandlas barn och barndom, mänskliga rättigheter, FN:s konvention om barnets rättigheter, utbildning som rättighet, barnrättspolitik och de specifika utmaningar som arbete med barns rättigheter i utbildning och undervisning innebär. Boken belyser problem som är knutna till förskolans och skolans historiska och politiska förankring och diskuterar vad som skulle kunna ingå i en professionell barnrättskompetens.
Författarna är forskare inom områden som på olika sätt anknyter till barns och ungas rättigheter i utbildning.
Solveig Hägglund är professor emerita i pedagogik vid Karlstads universitet.
Ann Quennerstedt är docent i pedagogik vid Örebro universitet.
Nina Thelander är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140683472 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789521223136
- Titel
- Med formgivning i fokus - en studie om holistisk slöjd i lärarutbildningen
- Författare
- Sjöberg, Barbro
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 110 sidor
- Språk
- Svenska
9789521223136 -
Fantasi och kreativitet
Häftad bok. Daidalos. 1995.
Hyggligt skick. Ena hörnet på framsidan är skadad. Lite blyertsmarkeringar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171730114
- Titel
- Fantasi och kreativitet
- Författare
- Vygotskij, Lev
- Förlag
- Daidalos
- Utgivningsår
- 1995
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den kommande människan uppnår allt med hjälp av den skapande fantasin: att orientera sig i framtidens värld och skapa ett beteende, som grundar sig på denna framtid och utgår ifrån den, är den allra viktigaste funktionen hos fantasin. Och i den mån som det pedagogiska arbetets viktigaste uppgift är att styra skolbarnets beteende så att barnet förbereder sig för denna framtid, är en utveckling och övning av barnets fantasi en av de viktigaste uppgifterna i processen att förverkliga detta mål.
Formandet av en skapande personlighet som strävar mot framtiden initieras med hjälp av en skapande fantasi som tar gestalt i nuet.
Med sessa ord sammanfattar Lev S Vygotskij (18961934) på ett sätt som idag fortfarande är aktuellt och uppfordrande sin syn på fanatsins betydelse för danandet av en öppen och kreativ personlighet.
Daidalos 9789171730114 -
Undervisning i teori och praktik - en introdu...
Häftad bok. Fundo Förlag. 6 uppl. 2016. 93 sidor.
Mycket gott skick. Baksidan av boken är lite vikt.
Boken är oläst.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197558488
- Titel
- Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik
- Författare
- Lindström, Gunnar
- Förlag
- Fundo Förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 93 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 196 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan undervisning i olika utbildningar förstås och utvecklas?
Boken är en uppskattad storsäljare som utmanar och inspirerar lärare att utveckla sin undervisning och befrämja elevers lärande!
Förutom revideringar av tidigare upplaga innehåller upplaga nr 6 även den engelska artikeln "Visible Teaching".
Undervisning är en komplex aktivitet men går, enligt vår uppfattning, att beskriva, analysera och förstå. Kvaliteten på undervisning är beroende av lärares kompetenser, lärarskicklighet är kunskapsgrundad.
Utbildning bedrivs inom många områden i samhället och vi tror att många yrkesgrupper har användning av grundläggande didaktiska kunskaper för planering, genomförande och värdering av olika undervisningsuppdrag.
Syftet med boken är att ge verktyg för planering och analys av undervisning. Lärarutbildning omfattar såväl universitetsförlagda kurser som verksamhetsförlagd utbildning. För att integrera dessa delar presenteras didaktiska begrepp och modeller som kopplas till konkreta undervisningsexempel.
Vår beskrivning av kunskapsområdet didaktik är koncentrerad och generell och bör därför följas av fördjupningar inom olika ämnen och utbildningsområden.
Boken används i lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna och ämnesdidaktiska kurser, i handledarutbildning och kompetensutveckling av verksamma lärare samt i pedagogik på grundnivå. Vi hoppas att boken kan inspirera lärare på olika nivåer inom olika utbildningar att utveckla sin lärarskicklighet.
Visible Teaching. Perspectives on Teaching and Teaching Competence
Professional development in teaching, based on science and proven experience calls for professonal language. In this article, teaching and the complexity of teacher work are analysed to make teaching visible. General concepts and models for analysis are essential for reflection on teaching and for developing the teacher profession.
Teachers are expected to integrate and implement many aspects of teaching in practice. Visible Teaching takes the teachers point of view, where the relation; student, content, teacher and intentions are essential. Three general teacher competencies are presented, didactic competence distingues teachers from other professions related to human development and learning. Teacher practice is framed and dependent of context and conditions at hand, necessary in analysis and reflection on teaching.
Fundo Förlag 6 9789197558488 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051489
- Titel
- Genuspedagogik
- Författare
- Svaleryd, Kajsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 183 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genuspedagogik är en metodbok för lärare som vill arbeta aktivt med jämställdhet och värdegrundsfrågor och ge barn och ungdomar en trygg och medveten identitet. Kajsa Svaleryd visar i tydliga exempel hur flickor och pojkar från förskoleåldern upp i sena tonåren begränsas av stereotypa föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt. Hon pekar på att pedagogen har en nyckelroll i byggandet av såväl det lilla som det stora barnets identitet, där könsaspekten alltid finns ständigt närvarande.
Om författaren
Kajsa Svaleryd är förskollärare och har under de senaste 10 åren arbetat som handledare i genusfrågor i förskola, grundskola och gymnasier. Hon är även en flitigt anlitad föreläsare.
Liber 1 9789147051489 -
Respekt för lärarprofessionen : om lärares yr...
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 2015. 196 sidor.
Nyskick. Ny. Aldrig läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111633
- Titel
- Respekt för lärarprofessionen : om lärares yrkesspråk och yrkesetik
- Författare
- Colnerud, Gunnel
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Respekt för lärarprofessionen behandlar två fundamentala verktyg eller förutsättningar för läraryrkets utövande: yrkesspråk och yrkesetik. Alla lärare har tillgång till någon form av yrkesspråk och yrkesetik, men frågan är hur gemensamma och användbara dessa är för vardagsarbetet. Boken diskuterar hinder och möjligheter för lärarprofessionens utveckling.
Resonemangen utgår från ett stort empiriskt material. Utifrån lärares egna berättelser, argument och diskussioner utkristalliseras såväl tillgång till som behov av att utveckla den yrkesspråkliga och yrkesetiska kompetensen. Boken identifierar och förklarar företeelser som är svåra att upptäcka i vardagsarbetet.
Lärarstudenter och utbildare får en sammanfattande framställning av de krav i yrkeslivet som lärarutbildningen bör motsvara. För enskilda lärare och lärargrupper är bokens innehåll en väg till professionell utveckling och ökat yrkeskunnande vad avser lärares pedagogiska arbete. Respekt för lärarprofessionen utgör ett bra underlag för att diskutera lärarprofessionalism och yrkeskompetens inom skilda lärarkategorier.
Respekt för lärarprofessionen är en reviderad och uppdaterad version av Respekt för lärare och Respekt för läraryrket, som under många år använts inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Sagt om boken
[...] Med stor respekt för yrket sätter författarna ord på de hinder som försvårar ett meningsfullt utövande. Främst bokens avslutande tredje kapitel om yrkesetik bidrar till att det goda omdömet som den ursprungliga boken tidigare fått av såväl lärare som kritiker får betraktas som synnerligen välförtjänt. Uppdateringen visar att den är lika nödvändig idag som när den kom ut första gången." Michael Economou, lektör, BTJ-häftet nr 16, 2015.
Om författarna
Gunnel Colnerud är professor i pedagogik och forskar bl.a. om läraryrket och dess moraliska dimensioner. Kjell Granström var professor i pedagogik med speciellt intresse för lärares och elevers arbete i klassrummet. Båda har bedrivit sin forskning vid Linköpings universitet.
Liber 4 9789147111633 -
Interkulturellt ledarskap : förändring i mång...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 122 sidor.
Nyskick. Ny. Aldrig läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007878
- Titel
- Interkulturellt ledarskap : förändring i mångfald
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 122 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 190 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens globaliserade och mångkulturella samhälle förutsätter ny kunskap om ledarskap i mångkulturella och multietniska sammanhang. Boken handlar om gränsöverskridande och inkluderande ledarskap - interkulturellt ledarskap - med utgångspunkt i forskning om rektorers arbete i mångkulturella skolor. Konstruktionen av förebilder och betydelsen av ledarens personliga kvaliteter är ett centralt tema, som författaren belyser med exemplen Nelson Mandela och rektor Tage Nodemalm.Utifrån bred, praxisnära aktionsforskning i olika skolutvecklingsprojekt ger boken tips och idéer om hur skolan kan utvecklas till en god interkulturell lärandemiljö. Modellerna kan med fördel också användas i andra verksamheter än skolan. Boken vänder sig till ledare inom skolan och i andra verksamheter, till blivande och verksamma lärare samt till andra som är intresserade av mångkulturella och interkulturella samhällsfrågor relaterade till ledarskap.
Studentlitteratur AB 1 9789144007878 -
Pedagogiskt ledarskap : Om att skapa goda rel...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011. 204 sidor.
Nyskick. Ny. Aldrig läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140672384
- Titel
- Pedagogiskt ledarskap : Om att skapa goda relationer i klassrummet
- Författare
- Jensen (red.), Elsebeth
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärare måste utöva sitt pedagogiska ledarskap med omsorg och eftertanke. Som vuxna befinner de sig i en maktposition i förhållande till de barn och unga som de undervisar. Med denna position följer ett stort ansvar för att skapa en god lärmiljö. Det är en av anledningarna till att pedagogiskt ledarskap är ett viktigt tema i den nya svenska lärarutbildningen som startar 2011.
I den här boken definieras pedagogiskt ledarskap som lärarens förmåga att skapa en positiv, samarbetsinriktad och inkluderande kultur i klassen, att motivera eleverna till aktivt deltagande och att skapa arbetsro. Författarna visar från skilda utgångspunkter att lärarens ledarroll kan betraktas och utövas på många olika sätt.
Boken är både teoretisk och praktisk. Genom ökade teoretiska kunskaper om pedagogiskt ledarskap ökar förståelsen för de utmaningar som ledare i klassrummet ställs inför. Samtidigt får läraren verktyg för att rent konkret gripa sig an det pedagogiska ledarskapet i den vardagliga arbetssituationen.
Pedagogiskt ledarskap vänder sig både till lärarstuderande och yrkesverksamma lärare. Den är också relevant för vidareutbildning på det pedagogiska området. Bokens författare är väl etablerade forskare med lång erfarenhet av undervisning och lärarutbildning.
Elsebeth Jensen är fil. dr och verksam vid lärarutbildningen i Århus, Professionshøjskolen VIA, University College.
Ole Løw är legitimerad psykolog och lektor vid lärarutbildningen i Århus, VIA University College.
Översättning: Gun Zetterström.
Fackgranskning: Christine Engström, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140672384 -
Det ska ni veta! : en introduktion till lärop...
Häftad bok. Studentlitteratur. 3 uppl. 2012. 176 sidor.
Hyggligt skick. Några sidor har vikningar. Det finns lite blyetssmarkeringar i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144085593
- Titel
- Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori
- Författare
- Linde, Göran
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om läroplansteori i vid mening, om vilket innehåll som väljs i organiserad utbildning och hur det går till. Urvalet sker ur t.ex. förändrade läroplaner med tillägg, ändringar och tolkningar i relation till arbetet i klassrummet. Varför blir just den valda kunskapen den som räknas och inte annat ur all världens kunskapsmängd? Och vad finns det för skillnader mellan tidsepoker och länder? I boken diskuterar författaren dessa frågor med hänvisning till omfattande forskning. Utblickar görs mot Tredje världen, bl.a. för att tydliggöra vad som driver förändringar i en överblickbart kort historia. Boken avslutas med ett kapitel där lärarlag, skolledare, kommunpolitiker och anordnare utanför det formella skolsystemet kan lära sig metoder för att praktiskt använda skolplaner, lokala kurser, arbete och kurser inom fritidsverksamhet, näringsliv och förvaltning.
I denna tredje upplaga har författaren kompletterat boken med ytterligare ett kapitel om skolframgång och hur man mäter denna samt de olika teoretiska utgångspunkter som väglett forskning inom området. Kapitlet om aktuella läroplaner för svensk skola har omfattande reviderats och kompletterats med redogörelse för, och analys av de nya läroplaner som gäller från 2011 samt det förändrade betygssystemet. På vilka sätt är dessa avsedda att bemöta problem i den svenska skolan? Boken vänder sig till lärarstudenter, verksamma lärare, skolledare, skolpolitiker, kursanordnare i verksamheter utanför skolan och till alla andra med intresse för pedagogisk verksamhet.
Studentlitteratur 3 9789144085593 -
Utmaningar i en skola för alla
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 192 sidor.
Nyskick. Ny. Aldrig läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147015214
- Titel
- Utmaningar i en skola för alla
- Författare
- Assarson, Inger
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utmaningar i en skola för alla handlar om de filosofiska och pedagogiska dilemman som uppstår när lärare och specialpedagoger ska planera och genomföra undervisning så att den kommer alla elever till godo, samtidigt som den möter samhällets olika krav.
Författaren diskuterar spänningen mellan strävan efter helhet, att alla ska passa in, och den heterogenitet och fragmentisering som präglar dagens samhälle. Hon belyser även svårigheterna med att pedagoger inte bara ska åstadkomma lärande oavsett elevernas bakgrund, kunskaper eller tillkortakommanden utan också fostra dem till sociala medborgare enligt skolans värdegrund.
Boken består av två delar. Den första delen väver in filosofiskt tänkande kring skolans uppdrag i den pedagogiska vardagen för att på så sätt problematisera och vidga samtalet om vad som är en fungerande undervisning. Den andra delen drar i olika filosofiska trådar för att skapa förståelse för komplexiteten i pedagogik och lärande.
Boken kan användas både i grundutbildning och på avancerad nivå eftersom resonemangen bygger på studier som ger inblick i verksamma lärares och specialpedagogers arbete samtidigt som författaren ger inspiration till filosofiskt tänkande omkring lärande och skola.
Om författaren
Inger Assarson är fil. dr. i pedagogik och arbetar som lektor vid Stockholms universitet. Hon har tidigare lång erfarenhet som socionom och som gymnasielärare inom såväl ungdomsskolan som den kommunala vuxenutbildningen.
Liber 1 9789147015214 -
Nyanlända och lärande : mottagande och inklud...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 304 sidor.
Mycket gott skick. Bra skick. Någon sida har vikt märke. Någon enstaka blyertssträck finns.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127142367
- Titel
- Nyanlända och lärande : mottagande och inkludering
- Författare
- Bunar, Nihad
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 138 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. Nyanlända och lärande är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka sociokulturellt stödjande strukturer, organisatoriska modeller och pedagogiska praktiker som ger dessa elever bäst möjligheter till:
• Fortsatt kunskapsutveckling.
• En god språkutveckling.
• Skolframgång genom användning av både modersmål och svenska som andraspråk.
• Identitetsutveckling.
• Inkludering i skolans och samhällets sociala relationer.
Ämnets samhällsrelevans diskuteras i relation till migration, det mångkulturella samhällets framväxt och skolutveckling.
Håll dig uppdaterad på vår Facebooksida. Genom att belysa frågeställningen ur ett antal olika vinklar, inte minst ur de berörda barnens och föräldrarnas, ger författarna en kunskapsbas som väl behövs (...) Samtliga bidrag är såväl teoretiskt intressanta som handfast användbara och
förhoppningsvis kommer de att få en stor läsekrets. (...) Inom lärar- och vägledarutbildning är dock boken troligen ett kommande obligatorium.
Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 21, 2015
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127142367 -
Den andra dagen - ett vidgat rum för lärande
Inbunden bok. Liber. 1 uppl. 2003. 176 sidor.
Nyskick. Ny. Aldrig läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188298621
- Titel
- Den andra dagen - ett vidgat rum för lärande
- Författare
- Tiller, Tom
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 375 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens titel anknyter till en tid då många barn gick i skolan varannan dag. Den andra dagen deltog de i sina föräldrars vardagssysslor, där de successivt tillägnade sig "handens kunskap" med de vuxna som läromästare. Skolan måste idag erövra "den andra dagen"
Läs mer
I dag tar skolan en stor del av barnens tid i anspråk, och den har blivit alltmer teoretiserad med få anknytningar till barnens egen livsvärld. För alltför många blir den viktigaste lärdomen ”jag duger inte”. Boken ställer frågor om skolan håller på att bryta samman därför att vi glömt den andra dagens betydelse. Skolan måste bli en plats där de ungas livserfarenheter möter skolans innehåll på ett sådant sätt att meningsfullt och bestående lärande uppstår - och bidrar till en positiv självbild hos de unga och ger dem lust att lära mer.
Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm. Rita Tiller har en bakgrund som lärare i grundskolan. Hon är cand.polit. med skolforskning som huvudämne och førstelektor i pedagogik vid Högskolan i Tromsø, med inriktning mot förskollärarutbildning.
Liber 1 9789188298621 -
Zlatan, Caligula och ordningen i skolan - En...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 174 sidor.
Nyskick. Ny. Aldrig läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030272
- Titel
- Zlatan, Caligula och ordningen i skolan - En interaktionistisk analys
- Författare
- Aspelin, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Då det gått ungefär tjugo minuter av lektionen börjar läraren Thomas tänka att mycket av det han talat om är svårgripbart. Han har fått en mängd indikationer på att eleverna inte följer med i framställningen. Många sitter och pratar om annat, någon tittar ut genom fönstret, flera ser ner i sina böcker eller kladdar i sina skrivböcker. Thomas frågar eleverna vad som är på tok. En blond flicka på tredje raden svarar: ”Det är lite svårt att hänga med, du rör dig från staten till en massa bilmodeller.” Thomas ler: ”Ja, det är bra du säger till. Det är faktiskt skitkrångligt det här.”Ordning/oordning är ett återkommande tema i skoldebatten. I denna bok behandlas frågan om undervisningens sociala organisation: hur samordnas individers beteende i pedagogiska sammanhang? Utgångspunkt tas i interak- tionistisk teoribildning. I brännpunkten finns samspelet mellan lärare och elever. Genom analys av konkreta fall där aktörer som Thomas, Zlatan och Caligula spelar huvudroller får vi inblick i det interaktionistiska tänkandet och förståelse av vad som sker i klassrummet. Boken vänder sig till alla som intresserar sig för teorier om socialt samspel. Den lämpar sig för olika samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar och då i synnerhet för lärarutbildningen.
Studentlitteratur AB 1 9789144030272 -
Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i sv...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 309 sidor.
Nära nyskick. Mycket bra skick. Aldrig läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133440
- Titel
- Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysn
- Författare
- Jan Håkansson - Daniel Sundberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 309 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning ska bygga på vetenskaplig grund, men vad innebär det i så fall? Vad finns det för forskningsstöd och evidens för de olika idéer, strategier och metoder som förekommer i skolan? Finns det till exempel några generellt hållbara principer och strategier för undervisning som är oberoende av ämne, elevernas ålder och de nationella och kulturella sammanhangen? Vilken betydelse har informations- och kommunikationsteknik (IKT), specialpedagogik och mångkulturalism?
Utmärkt undervisning handlar om vad vi kanlära från de viktigaste internationella och svenska forskningsöversikterna från de senaste två decennierna. De viktigaste forskningsresultaten kring lärarens betydelse, sambandet mellan undervisningsstrategier och elevers lärande och bedömningens roll belyses från flera olika perspektiv. Det är första gången en sådan översikt har gjorts i Sverige, och fram tonar en bild av lärarens yrkesidentitet i både ett internationellt och ett nationellt perspektiv.
Huvudtemat i Utmärkt undervisning är vad som kan anses vara god och framgångsrik undervisning. Författarnas grundsyn är att kunskapsutveckling inom undervisningsområdet bygger på en ömsesidig och långsiktig dialog mellan erfarenhetsgrundad och teoretiskt grundad kunskap.
Sammantaget ger Utmärk undervisning en översiktskarta som rektorer, lärare, lärarstudenter, utbildningspolitiker och en intresserad allmänhet kan navigera i.
Daniel Sundberg medverkade tillsammans med Caroline Liberg, Anne-Marie Körling, Jan Gulliksen och Johan Norman i ett Rundabordssamtal om den svenska skolan under SETT-mässan i april 2013. Se samtalet här.
Ytterligare författare: Håkansson, Jan
Ytterligare författare: Sundberg, Daniel
Ytterligare designers: Pennanen, Marja
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127133440 -
Mänskliga rättigheter i svensk belysning
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2011. 256 sidor.
Nyskick. Ny. Ej läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147096541
- Titel
- Mänskliga rättigheter i svensk belysning
- Författare
- Staaf, Annika
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 446 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När problem avseende mänskliga rättigheter diskuteras, ligger fokus oftast på vår omvärld och på länder med svag politisk, ekonomisk och social utveckling. Syftet med den här boken är att lyfta fram situationen i Sverige.
Mänskliga rättigheter i svensk belysning ger ett helhetsperspektiv och tar upp såväl juridiska som samhällsvetenskapliga aspekter. Dessutom redovisas gällande rättsregler, som kombineras med fallstudier inom områden som äldreomsorg, invandring, arbetsmarknad, funktionshinder, rättssäkerhet och intersektionalitet. Den här reviderade upplagan är uppdaterad i förhållande till aktuell lagstiftning på området, framför allt när det gäller diskrimineringslagen. Boken är lämplig kurslitteratur vid undervisning på universitet och högskolor inom ämnesområden som juridik, rättssociologi, statsvetenskap, sociologi, etnologi och socialt arbete, samt på personalutbildningar och fackliga kurser.
Om författarna
Författare är Annika Staaf (red.), Lars Zanderin (red.), Håkan Hydén, Finnur Magnússon, Birgitta Nyström, Annika Rosén, Eva Schömer, Daniel Silander och Maria Wolmesjö.
Liber 2 9789147096541
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
