-
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2016. 128 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar finns i flera kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122066
- Titel
- Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, lärande och utveckling i förskolan. Den stärker också yrkesprofessionens språk och författarna utgår därför från begrepp som är viktiga för professionens utveckling.
Alla förskolor i Sverige, är liksom kommunerna skyldiga att kontinuerligt och systematiskt arbeta med kvalitet. Boken fungerar som ett stödmaterial i det arbetet och är en generell bok om kvalitet i förskolan.
Förskolan har blivit en egen skolform inom skolsystemet och lyder därmed under skollagen, vilket medför att nya begrepp och nya utmaningar blivit aktuella för förskollärarna. Dessa utmaningar har också blivit tydligare i den reviderade läroplanen för förskolan. Där är nu förskolläraren pedagogisk ledare för arbetslaget, och har det yttersta ansvaret för att det sker ett systematiskt kvalitetsarbete i varje förskola.
Den nya upplagan bidrar till det arbete som förskolan och dess förskollärare nu ställs inför. Boken vänder sig till lärarstuderande på förskollärarprogrammet och alla som arbetar i och med förskola.
Sagt om boken
"Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet är en oerhört intressant och inspirerande bok som jag anser att alla lärare inom förskolan ska läsa oavsett hur det lokala kvalitetsarbetet ser ut." Förskolan 1/10, Helena Lückner.
"Det är en välstrukturerad bok som kan ge ett gemensamt språk och en systematik till pedagogerna i kvalitetsarbetet och den är ett utmärkt verktyg för att föra diskussionerna vidare om kvalitetsarbete i såväl små som stora sammanhang." BTJ, Häftepos 10106035, Lektör: Ulf Mårtensson
Om författarna
Sonja Sheridan är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik, med inriktning mot de yngre barnens lärande, vid Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147122066 -
Den mångkulturella förskolan : motsägelser oc...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2018. 151 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar finns i ett kapitel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144121949
- Titel
- Den mångkulturella förskolan : motsägelser och möjligheter
- Författare
- Lunneblad, Johannes
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 151 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om vad som menas med ett mångkulturellt samhälle och dess relation till utbildning i allmänhet och förskolan specifikt. Förskolan är en av samhällets viktigaste mötesplats för människor med olika bakgrund och erfarenheter.
Med utgångspunkt i en studie gjord på en förskola och med exempel från vardagliga situationer i förskolan behandlas områden som:
• förskolans uppdrag
• det mångkulturella samhället
• interkulturell pedagogik.
Det här en reviderad upplaga av Den mångkulturella förskolan: Motsägelser och möjligheter. Innehållet i boken har uppdaterats med aktuell forskning och med de förändringar som skett i läroplanen sedan den första upplagan publicerades.
Författaren har haft som avsikt att på ett tydligt sätt lyfta fram hur man i förskolan kan arbeta på ett sätt som är socialt inkluderande och främjar ett mångfaldsperspektiv.
Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola. Boken är också lämplig som fördjupning och fortbildning för socionomer och andra yrkesgrupper vars arbete vänder sig till barn och ungdomar.
Studentlitteratur AB 3 9789144121949 -
Värdefull förskola : perspektiv på värdepedag...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 179 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar finns i tre kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144111018
- Titel
- Värdefull förskola : perspektiv på värdepedagogiskt arbete
- Författare
- Emilson, Anette - Moqvist-Lindberg, Ingeborg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 269 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I förskolan möts människor med olika kulturell och social bakgrund, varför det inte är självklart vilka värden som är att betrakta som eftersträvansvärda. Värden anger hur vi helst bör handla, vad som är gott och ont, rätt och fel, bra och dåligt, fint och fult etc.
I Värdefull förskola fokuseras olika värdepedagogiska frågor i förskolans praktik. Värden ses som sociala konstruktioner som både medvetet och omedvetet kommuniceras och förhandlas i vardagliga situationer i förskolan.
Syftet med denna bok är att främst bidra med kunskap om kommunikationen av värden i förskolan, men också med verktyg i form av teoretiska begrepp för att tolka och förstå värden i praktiken. Innehållet är empirinära och bygger på data från intervjuer med lärare och förskolechefer samt videoobservationer av interaktioner mellan lärare och barn i förskolan. I första hand vänder sig boken till förskollärarstudenter samt verksamma i förskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144111018 -
Förskollärarens metod- och vetenskapsteori
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 188 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar finns i några kapitel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106585
- Titel
- Förskollärarens metod- och vetenskapsteori
- Författare
- Löfdahl, Annica - Hjalmarsson, Maria - Franzén, Karin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 254 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten.
Läs mer
Bokens författare har alla erfarenhet av forskning med fokus på svensk förskola samt erfarenheter av undervisning i förskola och/eller inom förskollärarprogrammet.
Boken vänder sig till lärare och studenter vid förskollärarprogrammet.
Om författarna
Annica Löfdahl Hultman är förskollärare och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har lång erfarenhet av forskning om barn och lärare i förskolan.
Katarina Ribaeus är förskollärare och lektor i pedagogisk arbete vid Karlstads universitet och har framför allt ägnat sig åt forskning som relaterar till olika aspekter av förskolans demokratiuppdrag.
Annica och Katarina leder forskargruppen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och ungdom (UBB) och har under de senaste åren särskilt intresserat sig för förskollärarstudenters möjlighet att utvecklas i lärarrollen under utbildningen.
Liber 1 9789147106585 -
Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : di...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 103 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127825246
- Titel
- Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : digitala medier i förskolan
- Författare
- Moberg, Emilie
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 103 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet visar hur teorier kan användas för att analysera olika former av empiriskt material inom ramen för uppsatsarbeten, rapporter eller självständiga arbeten. Fokus i boken ligger på undersökningar av förskolebarns möten med digitala medier.
Bokens första del beskriver varför teori behövs och hur teoretiska begrepp kan bli viktiga verktyg i analysarbetet. Den andra delen tar upp fyra teorier:
sociokulturell teori
socialsemiotisk teori
affektteori
aktör–nätverksteori
Författaren Emilie Moberg belyser också centrala begrepp inom teorierna och visar samtidigt hur dessa begrepp konkret kan användas som analysverktyg.
Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet riktar sig till studenter, på förskollärarprogrammet och andra lärarprogram, som söker handledning vid val och användning av teori för analys av empiriskt material.
Emilie Moberg är universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, och undervisar på förskollärarprogrammet.
Sagt om boken:
"Författaren hänvisar till många pedagoger och forskare inom olika områden. Boken är teoretisk och kräver fokusering av läsaren. Den ger mycket bra och konkret vägledning för studenter som behöver hjälp med rapport- eller uppsatsskrivande."
Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 7, 2021
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127825246 -
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : a...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 279 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144111810
- Titel
- Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur : analyser
- Författare
- Andersson, Maria - Druker, Elina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skönlitteratur för barn och unga är en viktig källa till kunskap om andra människor, kulturer och länder. Denna bok behandlar skildringar av det mångkulturella samhället i barn- och ungdomslitteratur, i såväl bild som text. Boken berör också litteraturens roll som kulturförmedlare i en mångkulturell värld.
Genom nedslag i svensk och internationell barn- och ungdomslitteratur diskuterar de fjorton författarna framställningen av svenskhet och nationella minoriteter samt upplevelser av främlingskap och gränsöverskridande möten. I boken förs en reflekterande diskussion runt hur olika kulturer gestaltas i skönlitteraturen, vilket även ger perspektiv på några av 2000-talets debatter om barn- och ungdomslitteratur i Sverige.
Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur: Analyser är avsedd för kurser i litteraturvetenskap och lärarutbildning vid universitet och högskolor, men kan med god behållning läsas av alla med intresse för barnlitteratur och frågor kring mångkultur.
Studentlitteratur AB 1 9789144111810 -
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2020. 248 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151104126
- Titel
- Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken 2 upp
- Författare
- Klerfelt (red.), Anna
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken betydelse har barns skapande för deras möjligheter att skapa mening i tillvaron? Hur kommuniceras dessa processer mellan barn och vuxna i den pedagogiska praktiken? Hur gör barn sina röster hörda? Den här boken vill visa på den dynamik som råder mellan å ena sidan pedagogiska och kulturella praktiker och, å andra sidan, teoretiska tolkningar.
Boken är indelad i tre teman: del 1 handlar om barns rätt – barns rätt till kultur. Här diskuteras Barnrättskonventionen i relation till läroplanen och vardagliga rutiner. Del 2 handlar om estetiska läroprocesser. Att lärande också rymmer det estetiska är ingen nyhet, men hur kan detta lärande förstås? Del 3 handlar om estetik som kommunikation. Här illustreras teoretiska resonemang om kommunikation och estetik genom exempel från praktiken. Ett par av kapitlen har utgångspunkt i specialpedagogik som både praktik och vetenskap.
Bokens andra upplaga har uppdaterats i enlighet med nya styrdokument och utifrån förändringar av villkor som gäller barns och ungas situation och rättigheter.
Genom nedslag i olika praktiker undersöker författarna barns liv och villkor i dag, i det kulturella, det estetiska, det pedagogiska och det som gäller såväl det enskilda barnets som barnkollektivets, eller barnkulturens, rättigheter. I boken diskuteras också vuxnas plats i verksamheter bland, och tillsammans, med barn. Studerande och personal inom skola, förskola och fritidshem bidrar med sina tankar och föreställningar om vad som kan vara barns bästa.
Bokens redaktörer är Anna Klerfelt, docent i pedagogik med inriktning fritidshemspedagogik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, och Birgitta Qvarsell, professor emerita i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, båda vid Stockholms universitet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789151104126 -
Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2021. 180 sidor.
Nära nyskick. Enda skavanken med boken är två bläcksträck på framsidan som syns på bilden.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147139842
- Titel
- Förskollärarens metod och vetenskapsteori
- Författare
- Löfdahl Hultman, Annica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 321 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten.
I den andra reviderade upplagan finns nya exempel på studier av internationalisering, barns flerspråkighet, naturvetenskapliga arbetssätt och digitalisering i förskolan. Bokens författare har alla erfarenhet av forskning med fokus på svensk förskola samt erfarenheter av undervisning i förskola och/eller inom förskollärarprogrammet.
Boken vänder sig till lärare och studenter vid förskollärarprogrammet.
Sagt om boken
Boken är ett redskap för såväl utbildare som studenter att använda sig av i arbetet med att förstå hur forskningen och dess resultat kan användas i praktiken. De relativt korta kapitlen och en god struktur gör boken lättillgänglig och mycket användbar på förskollärarprogrammet i syfte att utveckla studenternas medvetande om forskningens betydelse och användningen av dess resultat. Ulf Mårtensson, lektör, BTJ-häftet nr 9, 2021.
Om författarna
Annica Löfdahl Hultman är förskollärare och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har lång erfarenhet av forskning om barn och lärare i förskolan. Katarina Ribaeus är förskollärare och lektor i pedagogisk arbete vid Karlstads universitet och har framför allt ägnat sig åt forskning som relaterar till olika aspekter av förskolans demokratiuppdrag. Annica och Katarina leder forskargruppen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och ungdom (UBB) och har under de senaste åren särskilt intresserat sig för förskollärarstudenters möjlighet att utvecklas i lärarrollen under utbildningen.
Liber 2 9789147139842 -
Metod helt enkelt, 2 uppl
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2018. 200 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151100111
- Titel
- Metod helt enkelt, 2 uppl
- Författare
- Larsen, Ann Kristin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns viktiga skillnader mellan forskningsbaserad kunskap och allmänt vetande. Vi kan inte säkert veta att det vi tror verkligen stämmer. Våra beslut kan inte grundas på antaganden, föreställningar, myter eller personliga erfarenheter. För att förstå och förklara det som sker i vår omvärld och för att utveckla och förändra behöver vi forskningsbaserad kunskap.
Metod helt enkelt fungerar som en handbok till grundläggande forskningsuppgifter genom att steg för steg belysa hur man kan arbeta med en samhällsvetenskaplig undersökning. Boken ger en introduktion till hur exempelvis ett examensarbete kan planeras och genomföras, samt hur man kan disponera och skriva en uppsats. Denna andra upplaga är genomgående reviderad, utvidgad och går mer på djupet än den första upplagan.
Ann Kristin Larsen är lektor i sociologi vid förskollärarutbildningen, Högskolan i Oslo och Akershus.
Översättning: Hans Dalén
Fackgranskning: Magnus Erlandsson, Malmö universitet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789151100111 -
Litterära föreställningsvärldar. Litteraturun...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2 uppl. 2017. 243 sidor.
Nära nyskick. Understrykningar finns på totalt 3 sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171735140
- Titel
- Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse
- Författare
- Langer, Judith A
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 357 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- NY UPPDATERAD UTGÅVA»Litteratur spelar en viktig roll i våra liv, ofta utan vår vetskap. Den ger oss förutsättningar att utforska både oss själva och andra, att definiera och omdefiniera vilka vi är, vilka vi skulle kunna bli och hur världen skulle kunna se ut.» Medan vi läser bygger vi föreställningsvärldar och det är detta bygge Judith Langers bok handlar om. Hon har framför allt ägnat sin forskning åt hur barn och unga utvecklar sitt läsande och skrivande och vad det betyder för deras lärande. Hon ser det också som sin uppgift att visa hur man i själva undervisningen går till väga för att hjälpa fram en sådan utveckling. I mötet med texten bygger läsaren, medvetet eller omedvetet, föreställningsvärldar för att skapa sammanhang och mening. Dessa världar utvecklas och förändras under läsningens gång. Misslyckas vi med detta bygge förlorar läsningen mycket av sin mening. Judith Langer diskuterar olika faser i detta bygge och olika strategier för att hjälpa elever att röra sig mot en djupare förståelse och visa vägar till hur litteratur kan brukas för en intensivare social, personlig, kritisk och kognitiv utveckling. Det handlar om att skapa klassrum där verkliga möten sker mellan elevens värld och textens, där frågor ställs för att utforska den litterära erfarenheten. Judith Langer vill få oss att inse att litteraturen kan göra oss till bättre tänkare.
Bokförlaget Daidalos 2 9789171735140 -
Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt p...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 158 sidor.
Mycket gott skick. Några överstrykningar finns i fyra olika kapitel. Annars mycket fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100897
- Titel
- Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv
- Författare
- Hellman, Anette
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 158 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. Författaren undersöker normer om pojkighet på en förskoleavdelning med specifikt fokus på hur normer skapas, upprepas och omförhandlas, och hur uppfattningar om normalitet skapas i barns praktiker.
Förskolan är en del av ett samhälle där starka diskurser om jämställdhet råder och i dess uppdrag ingår att motverka stereotypa könsroller. Samtidigt finns i förskolan, liksom i samhället i övrigt, normer som betonar uppdelning mellan könen, och att flickor och pojkar har vissa naturliga könade egenskaper.
I bokens fokus står frågorna: Vilka barn görs synliga på förskolan? Vilka normer kopplas till dessa barn? Hur påverkar detta pedagogernas sätt att planera verksamheten? Hur förhandlas normer såsom normer om flickighet, pojkighet, ålder och barnslighet på förskolan?
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Anette Hellman är fil.dr och verksam vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Sagt om boken
"Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv är en bok som beskriver hur kön konkret skapas genom sociala processer bland yngre barn. […] Författaren utgår från sina observationer på förskolan och synliggör med konkreta exempel vad som händer utifrån ett normkritiskt perspektiv. En angelägen bok som riktar sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare […]" BTJ häfte 13123030 Lektör Tin Carleson.
Liber 1 9789147100897
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn