-
Att växa som vuxen
Inbunden bok. Prisma. 4 uppl. 1995. 288 sidor.
Mycket gott skick. ”Här får läsaren på ett bitvis humoriskt men samtidigt seriöst sätt hjälp att känna igen svårigheter i livet, men framför allt med att få nya perspektiv.”
Säljes i fint begagnat skick, någon enstaka understrykning med blyerts finns.
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151828065
- Titel
- Att växa som vuxen
- Författare
- Anders Engquist
- Förlag
- Prisma
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 217 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 503 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Denna bok har hjälpt mig mer än all behandling jag utsatts för" är ett exempel på de många positiva omdömen Att växa som vuxen har fått från en bred och talrik publik sedan den utgavs 1980.
Här får läsaren på ett bitvis humoristiskt men samtidigt seriöst sätt hjälp att känna igen svårigheter i livet, men framför allt med att få nya perspektiv. Läsaren får stöd med att kämpa framgångsrikt, snarare än att inrikta sig på att bli botad.
Att använda livet som psykoterapi i stället för att, som många gör i onödan, använda psykoterapi som liv är en av huvudtankarna i denna bok.
Författaren talar med ett enkelt och självklart språk om det som är allt annat än enkelt och självklart. Boken används förutom av många enskilda personer också vid högskolor, inom socialtjänsten, i studiecirklar och vid arbetsledarutbildningar.
Boken har sålts i en upplaga om 100 000 ex.
Prisma 4 9151828065 -
Det sociala livets elementära former
Häftad bok. Bokförlaget Korpen. 1987. 268 sidor.
Mycket gott skick. ”Boken handlar om den socialt responsiva människan. Hon är en varelse som lever upp i närvaro av andra. I ensamhet eller isolering är denna varelse liv- och mållös.”
Säljes i mycket fint skick, någon enstaka markering i texten med blyerts. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173740861
- Titel
- Det sociala livets elementära former
- Författare
- Asplund, Johan
- Förlag
- Bokförlaget Korpen
- Utgivningsår
- 1987
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 144 x 216 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Johan Asplund framlägger i denna storslagna bok en allmän socialpsykologisk teori. Teorin är maximalt enkel och innefattar blott två grundbegrepp, nämligen "socialitet" och "responsivitet".
Här ryms diskussioner av 1500-talets rättsväsende, utbrändhet, drakflygningens socialpsykologi, teorier om lek och spel, fetischism, grymhet och tortyr och mycket annat. För att påvisa sin teoris giltighet går Asplund också igenom och nytolkar en rad berömda socialpsykologiska experiment.
Johan Asplund (1937 2018) var socialpsykolog och kultursociolog och verksam som professor i Köpenhamn och Lund.
Bokförlaget Korpen 9173740861 -
Specialpedagogik och sociala problem i gymnas...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 128 sidor.
Nyskick. ”Villa svårigheter och möjligheter har gymnasieskolan att genomföra grundprincipen i läroplanernas demokratiska värdegrund- en skola för alla? Hur kan skolan bearbeta och förstå social problematik i pedagogiska situationer?”
Säljes i mycket gott skicka läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021143
- Titel
- Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan - En granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
- Författare
- Helldin, Rolf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok granskar den pedagogiska verksamhetens sociala förutsättningar inom gymnasieskolan. Vilka svårigheter och möjligheter har gymnasieskolan att genomföra grundprincipen i läroplanernas demokratiska värdegrund – en skola för alla? Hur kan skolan bearbeta och förstå social problematik i pedagogiska situationer? Med dessa frågor i fokus analyserar författaren hur en balans kan skapas mellan liberala frihetskrav och solidarisk gemenskap i skolan. Vidare granskar och presenterar han en bred översikt över olika utbildningsteorier och forskningsresultat som analyserar skolors möjlighet att verka demokratiskt i samhället. Intresset är huvudsakligen riktat mot specialpedagogiskt relevanta frågor. Boken är lämplig för lärarutbildningen och specialpedagogisk påbyggnadsutbildning samt som fortbildningsmaterial, framför allt för personer som i sin yrkesverksamhet kommer i kontakt med sociala problem i pedagogiska sammanhang. Boken kan också användas på universitetskurser i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som pedagogik, sociologi och psykologi. Den är vidare intressant för forskare, socialhandläggare och skolpolitiker.
Studentlitteratur AB 1 9144021143 -
Vägar till pedagogiken i förskola
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2000. 240 sidor.
Mycket gott skick. ”Denna bok syftar till att ge en historisk tillbakablick och en dagslägesrapport för att öppna för en diskussion om pedagogiken i förskola och fritidshem och dess roll i det svenska utbildningssystemet.”
Säljes i mycket gott skick, inget att anmärka på läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049660
- Titel
- Vägar till pedagogiken i förskola
- Författare
- Johansson, Inge - Holmbäck Rolander, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 338 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare bildar idag arbetslag som har gemensamt ansvar för barnens lärande. Men hur ska deras respektive roller definieras och hur ska samarbetet fungera? Boken syftar till att öppna för en disskussion om pedagogiken i förskola och fritidshem och dess roll i det svenska utbildningsystemet.
Läs mer
Boken består av tio kapitel författade av forskare inom det aktuella området.
Om författarna
Redaktörer är Inge Johansson, professor vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet och Ingrid Holmbäck Rolander, univ. adj. vid Institutionen för didaktik vid Uppsala universitet. Övriga medverkande författare är forskare från olika institutioner, alla med inriktning mot de tidiga åren.
Liber 1 9789147049660 -
Utvecklingspsykologiska teorier
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 2005. 392 sidor.
Mycket gott skick. ”Standardintroduktionen till utvecklingspsykologin som ger en bred, heltäckande bild av vår tids viktigaste psykologiska teorier om den mänskliga utvecklingen med relevans för pedagogik och terapi.”
Säljes i fint begagnat skick. Ua. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147078899
- Titel
- Utvecklingspsykologiska teorier
- Författare
- Jerlang, Espen
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 392 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utvecklingspsykologiska teorier är en grundbok i psykologi som presenterar vår tids viktigaste teorier om mänsklig utveckling. Här får man också en bild av hur teorierna tillämpas inom pedagogik och psykoterapi.
Läs mer
Boken erbjuder en uppdaterad och modern syn på barns utveckling, där barn i första hand ses som sociala varelser i utveckling med sin omgivning. Den tar bland annat upp teorier av Freud, Homburger Eriksson, Mahler, Reich, Brückner och Lorenzer, Pavlov, Watson och Skinner, Piaget, Vygotskij, Leontjev, Elkoning och Stern. Varje kapitel kan läsas självständigt och kapitlen är uppbyggda enligt ett gemensamt mönster.
Om författarna
Bokens författare är alla verksamma inom dansk lärarutbildning.
Liber 4 9789147078899 -
Skolan och den radikala estetiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 236 sidor.
Mycket gott skick. ”… handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati.”
Enstaka understrykningar med blyerts finns samt en liten vikning av framsidan av bokpärmens högra hörn (se bild), i övrigt gott skick! … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144030576
- Titel
- Skolan och den radikala estetiken
- Författare
- Aulin-Gråhamn, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan och den radikala estetiken handlar om kultur, estetik och lärande. Den handlar också om yttrandefrihet, offentlighet och demokrati. Estetiken har sällan ansetts tillhöra skolans kärnverksamhet. Men parallellt med dess marginalisering i skolan breder en ny sorts estetik ut sig i samhället. Det handlar om en kommersiell estetik på marknadens villkor, en kraft som genomsyrar alla områden: från våra mest privata drömmar till prylarna som omger oss i vardagslivet och iscensättningen av storpolitiska konflikter. Hur kan skolan hitta produktiva och kreativa vägar att förhålla sig till å ena sidan estetikens marginalisering innanför dess egna väggar och å andra sidan dess enorma expansion utanför dem? Bokens författare argumenterar utifrån ett demokratiperspektiv för behovet av en radikal estetik som vågar sätta skolans ensidiga kunskapssyn och kultursyn på spel. Det är en estetik som aktivt, kritiskt och nyfiket förhåller sig till såväl konsten som marknadsestetiken och populärkulturen. Ytterst handlar den radikala estetiken om hur begreppet bildning kan ges ett nytt och meningsfullt innehåll i en ny tid. I några kapitel undersöks de ”praktisk-estetiska” ämnena i skolan och de föreställningar som lärare, konstnärer, kulturpedagoger och andra har om konst, estetik och lärande. Boken ägnas därefter åt nya sätt att se på estetik och lärande. I slutkapitlet sammanfattas bokens tankegångar med hjälp av de tre grundläggande frågorna:
• Vad spelar estetik för roll i samhället i dag?
• Hur ska vi beskriva denestetik som skapas och används i olika sociala sammanhang?
• Vad har det estetiska perspektivet för betydelse för skolans kulturoch elevernas liv och lärande i skolan?
• Hur påverkar svaren på de här två frågorna synen på vad bildningborde vara idag?
Boken vänder sig i första hand till lärare i skolans alla ämnen samt kulturpedagoger och konstnärer.
Studentlitteratur AB 1 9144030576 -
Etik i arbete med människor
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2001. 289 sidor.
Mycket gott skick. ”Arbete med människor inbegriper otaliga situationer då etiska överväganden måste göras. Men vad innebär det egentligen att göra rätt då olika värden står emot varandra? Hur kan man lösa etiska dilemman?”
Understrykningar och någon kort notering med bl läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144016891
- Titel
- Etik i arbete med människor
- Författare
- Jan-Olav Henriksen - Arne Johan Vetlesen
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 289 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbete med människor inbegriper otaliga situationer då etiska överväganden måste göras. Men vad innebär det egentligen att göra rätt då olika värden står emot varandra? Hur kan man lösa etiska dilemman?
Etik i arbete med människor introducerar etik och etiskt tänkande för social-, omsorg- och vårdområdena. Boken behandlar etik och moral som ett grundvillkor för mänsklig existens: sårbarhet, beroende och dödlighet i relation till önskemål om självbestämmande över sitt eget liv. Olika etiska riktningar, som pliktetik, nyttoetik och närhetsetik. I denna andra upplaga av boken ägnas ingående uppmärksamhet åt en modell för etiska överväganden, KLOK-modellen.
Etik i arbete med människor vänder sig till universitets- och högskolestuderande inom de sociala, vårdande och pedagogiska programmen och kurserna. Den starka kopplingen mellan teori och praktisk tillämpning gör den även lämplig som vidareutbildningsmaterial för yrkesverksamma.
Mer information om våra bokserier och övriga böcker inom ämnesområdet finns på webbplatsen Handikapp och funktionshinder.
Översättning: Sven-Erik Torhell
Studentlitteratur AB 2 9144016891 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Pocketbok. Studentlitteratur AB. 1999. 150 sidor.
Mycket gott skick. ”Boken fokuserar på barns lärande, pedagogens förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet i förskolan.”
Enstaka markeringar med blyerts finns i övrigt mycket gott skick, nästan som ny! … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144010478
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9144010478 -
Det flerstämmiga klassrummet - Att skriva och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 264 sidor.
Mycket gott skick. ”Det flerstämmiga klassrummet är ett klassrum där lärarens röst bara är en av många som hörs, där eleverna lär av varandra och där både muntligt och skriftligt språk intar en central plats.”
Säljes i fint begagnat skick. Utvändigt: några märken av hant läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144616317
- Titel
- Det flerstämmiga klassrummet - Att skriva och samtala för att lära
- Författare
- Fyen Borlie, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det flerstämmiga klassrummet är ett klassrum där lärarens röst bara är en av många som hörs, där eleverna lär av varandra och där både muntligt och skriftligt språk intar en central plats. I denna bok jämför författaren tre klasser. Gemensamt för alla tre är att läraren, oavsett vilket ämne han eller hon undervisar i, använder skrivande och samtal som viktiga redskap i undervisningen. Läsaren får möta elever från olika samhällen och etniska grupper och lärare som har modet att pröva nya metoder.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare.
Studentlitteratur AB 1 9144616317 -
Dibs söker sig själv : personlighetsutvecklin...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2001. 211 sidor.
Nyskick. ”Boken kan läsas som en thriller; spänningen är inte av yttre art - det är blottläggandet av det psykologiska förloppet som fängslar. Framställningen är alltigenom autentisk och skildrar pojkens nästan omärkliga, gradvisa tillfrisknande.”
Säljes i myck läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172975032
- Titel
- Dibs söker sig själv : personlighetsutveckling genom lekterapi
- Författare
- Virginia M. Axline
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 256 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Virginia Axline har vunnit världsrykte som barnpsykoterapeut. I denna bok beskriver hon hur hon genom lekterapibehandling får femårige psykiskt sjuke Dibs att gradvis och långsamt tillfriskna.
Boken finns som print-on-demand och trycks till vid beställning.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9172975032 -
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 233 sidor.
Nyskick. ”En populär bok om ungdomars livsvillkor och identitetsarbete har till andra upplagan omarbetats och uppdaterats. … Boken vänder sig till alla som är intresserade av och kommer i kontakt med ungdomar i sitt dagliga arbete.”
Säljes i mycket fint skick, läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021658
- Titel
- Ungdomsgrupper i teori och praktik
- Författare
- P Lalander - T Johansson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 233 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En populär bok om ungdomars livsvillkor och identitetsarbete har till andra upplagan omarbetats och uppdaterats. Författarna lotsar in läsaren i de teorier och centrala begrepp, som präglat de senaste decenniernas ungdomskulturforskning. Såväl nya ungdomsgrupper, t.ex.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9144021658 -
Demokrati och utbildning
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. Första upplagan, andra tryckningen uppl. 1999. 416 sidor.
Mycket gott skick. ”Deweys idéer och grundtankar förmår fortfarande utmana vårt utbildningssystem. Han är en viktig inspirationskälla för såväl den pedagogiska teorin som det praktiska arbetet.”
Säljes i fint begagnat skick. Enstaka understrykningar med blyerts finns. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171730990
- Titel
- Demokrati och utbildning
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 416 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Demokrati och utbildning undersöker John Dewey (1859-1952) utbildningens villkor i det moderna och alltmer liberala industrisamhälle som växte fram under det sena 1800- och det tidiga 1900-talet. Härmed kom han att utöva ett starkt inflytande på alla reformsträvanden inom utbildningsområdet under vårt sekel.
Dewey betonar utbildningens demokratiska uppgift, som han menar består i att arbeta med en helhetssyn på människan. Genom att hon får möjlighet att delta i aktiviteter som mångsidigt speglar samhällets olika aspekter och motsättningar kan en ökad mognad och insikt växa fram organiskt, och därmed också en förmåga att delta och ta ansvar.
Deweys idéer och grundtankar förmår fortfarande utmana vårt utbildningssystem. Han är en viktig inspirationskälla för såväl den pedagogiska teorin som det praktiska pedagogiska arbetet.
Bokförlaget Daidalos Första upplagan, andra tryckningen 9171730990
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn