-
Introduction to teaching - helping students l...
Häftad bok. Rowman & Littlefield Publishers. 2009. 442 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780742561700
- Titel
- Introduction to teaching - helping students learn
- Författare
- Johnson, James Allen
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Pbk. : alk. paper
- Språk
- English
Rowman & Littlefield Publishers 9780742561700 -
Mellan raderna : Strategier för en tolkande l...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732453
- Titel
- Mellan raderna : Strategier för en tolkande läsundervisning
- Författare
- Stensson, Britta
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Britta Stensson vill presentera en metod för hur man i skolan kan arbeta med litteraturläsning på ett reflekterande och tolkande sätt. Boken, som har sin grund i en klassrumserfarenhet, är ett försök att utifrån en helhetssyn på litteraturläsning och samtal visa hur man metodiskt kan bygga upp en litterär klassrumspraktik. Britta Stensson definierar och diskuterar de kognitiva verktyg som vi alla (ofta omedvetet) använder då vi försöker förstå och tolka texter. Dessa verktyg försöker hon på ett konkret sätt demonstrera. Hon visar på hur man i skolan kan skapa ett läsande rum där barnen tillsammans med de vuxna arbetar med de strategier som de behöver för att tänka och förstå och nå ett djup i sin läsning. Utifrån en grundsyn, där viktiga ledord är reflektion, tolkning och samtal, vill hon visa på olika sätt att undervisa.
Britta Stensson är före detta lärare på låg- och mellanstadiet i Rannebergen, Angered.
Bokförlaget Daidalos 1 9789171732453 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175042442
- Titel
- Religion i Sverige
- Författare
- Svanberg, Ingvar - Westerlund, David
- Förlag
- Dialogos Förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 223 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 790 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handboken om religioner är skriven av drygt 80 författare som tillsammans har skapat en heltäckande bild av rörelser, organisationer och den religiösa mångfalden i 2000-talet Sverige. Religionen utgör en viktig dimension i en rad mänskliga förehavanden. Det kan handla om mer eller mindre svårbegripliga väpnade konflikter, om terroriströrelser och om motsättningar mellan befolkningsgrupper runt om världen. Religiösa lobbygrupper kan påverka politiskt beslutsfattande i många länder. Men det kan också handla om mer lokala företeelser som friskolors vara eller inte vara, diskussioner om abort, klädnormer mm. Hur vi än förhåller oss till religion, är det otvivelaktigt ett angeläget ämne som berör alla. Frågor om konsekvenser av globalisering och sekularisering är centrala i dagens samhälle. I boken fokuseras samtidssituationen i Sverige mot en historisk och internationell bakgrund. Redaktörerna Ingvar Svanberg och David Westerlund är verksamma som forskare vid Södertörns högskola och har en gedigen erfarenhet inom detta ämne.
Dialogos Förlag 2 9789175042442 -
Historieundervisningens byggstenar : grundläg...
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2014. 299 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106608
- Titel
- Historieundervisningens byggstenar : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
- Författare
- Hermansson Adler, Magnus
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 299 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 388 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Historieundervisningens byggstenar är en grundläggande bok i historiedidaktik. Boken rymmer en mängd konkreta exempel på hur eleverna tillsammans med läraren kan lära sig historia på ett spännande, kreativt och kritiskt sätt. Alla exempel grundas i en tydlig didaktisk teori som visar hur eleverna kan uppfylla läroplanernas, kurs- och ämnesplanernas krav.
Elever lär sig att förstå historien och dess kopplingar till samtiden på olika sätt. Därför är det viktigt att läraren behärskar en bred repertoar av metoder för att kunna möta deras behov. Bokens röda tråd är den metodiska variation som är en avgörande kompetens i lärarens framtida yrkesutövning.
Till varje avsnitt i boken finns rekommenderad litteratur för fördjupning. Dessutom är boken kopplad till en idébank på internet, med metodiska uppslag och övningar för F–3, 4–6, 7–9 samt gymnasiet.
Denna bok bygger framför allt på den tidigare upplagan av Historieundervisningens byggstenar men innehåller också avsnitt från författarens bok Framtidens historia.
Boken riktar sig i första hand till lärarstuderande med historia på utbildningsprogrammen för F–3, 4–6, 7-9 samt gymnasiet. För redan aktiva lärare i grundskolan och gymnasiet lämpar sig boken som ett fortbildningsmaterial.
Om författarna
Magnus Hermansson Adler är universitetslektor i ämnesdidaktik med särskild inriktning mot historia vid Göteborgs universitet. Han är lärarutbildare sedan 1989, med en bakgrund som både grundskollärare och gymnasielärare. Han har också givit ut flera läroböcker i religionskunskap och samhällskunskap för grundskola och gymnasium under författarnamnet Magnus Hermansson.
Liber 3 9789147106608 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084459
- Titel
- Barnboken i samhället
- Författare
- Kåreland, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 154 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken möter idag stark konkurrens från andra medier som internet, tv, film och datorspel, och intresset för läsning har minskat både bland barn och vuxna. Trots det ges det varje år ut en ansenlig mängd barn- och ungdomsböcker i Sverige.
I den här boken redogör Lena Kåreland för dagens barnboksmarknad liksom för barnbokens betydelse för barn och unga. Författaren belyser i sju kapitel barnlitteraturen ur skilda aspekter. Hon studerar olika genrer och tendenser i utgivningen och ger exempel på hur barnboken ändrat karaktär beroende på hur samhället under olika tider sett på barn. Ett kapitel ägnas åt barns läsvanor och barns användning av andra medier än den tryckta boken. I ett annat är det litteraturens plats i skolan som står i centrum: hur går det till i klassrummen under svensklektionerna, och hur förhåller sig elevernas fritidsläsning till den litteratur de möter i skolan? Vidare behandlas det mångkulturella samhällets inverkan på barnlitteraturen och på skolans svenskundervisning, och avslutningsvis diskuteras barnboken i spänningsfältet mellan pedagogik och estetik.
I denna omarbetade utgåva har hänsyn tagits till de nya läro- och kursplaner för grundskola och gymnasium som trätt i kraft 2011. Nya tendenser i barnboksutgivningen har beaktats liksom ny forskning om läsning av skönlitteratur i skolan.
Barnboken i samhället vänder sig till studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor, till blivande och verksamma lärare, till bibliotekarier och alla som intresserar sig för barnlitteratur och barns läsning i en mångkulturell medievärld.
Andra upplagan
Studentlitteratur 2 9789144084459 -
Lärande, skola, bildning
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2017. 759 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818408
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Säljö, Roger - Liberg, Caroline
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 759 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande, skola, bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, samt ger en fördjupad inblick i det som idag utgör det svenska skolsystemet.
I denna fjärde utgåva av antologin har samtliga kapitel uppdaterats och ett kapitel om utbildningssociologi tillkommit.
Antologin är indelad i fem sektioner:
Skolan formas och blir till.
Lärande, undervisning och elevers utbildning.
Utbildning och den kulturella reproduktionen.
Utvärdering, bedömning och resultat.
Politisk styrning och skolans förändring.
I boken medverkar 19 författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för yrkesverksamma lärare, men vänder sig även till alla som vill veta mer om vår skola.
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127818408 -
Algebra för lärare
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 196 sidor.
Mycket gott skick. En mindre kaffefläck på utsidan av några få sidor, inget som har förstört själva texten i boken utan syns bara när boken är stängd. Annars är boken i mycket bra skick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144117683
- Titel
- Algebra för lärare
- Författare
- Bråting, Kajsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm
- Vikt
- 312 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att ge matematikläraren den specialiserade kunskap i algebra som lärare behöver för att kunna bedriva en varierad och allsidig undervisning. Med stöd av algebraiska symboler, formler, ekvationer och funktioner fokuserar boken på att beskriva generella samband och en generaliserad aritmetik som kan användas för intressanta matematiska resonemang och varierande sätt att lösa matematiska problem. Boken inriktar sig inte enbart på räknefärdigheter utan även på den viktiga helhetsförståelsen för matematikens mönster och strukturer.
Bokens framställning är anpassad och strukturerad så att läsaren dels görs uppmärksam på hur eleven kan närma sig och tillämpa algebran för att effektivt lösa matematiska problem, dels hur elevers tankar, idéer och resonemang kan tolkas, bedömas och utvecklas. Algebra för lärare vänder sig till verksamma och blivande lärare i matematik.
Studentlitteratur AB 1 9789144117683 -
Den evidensbaserade skolan : svensk skola i s...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 231 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817616
- Titel
- Den evidensbaserade skolan : svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik
- Författare
- Alvunger, Daniel - Wahlström, Ninni
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Den evidensbaserade skolan ger en rad pedagogiska forskare en allsidig, ingående belysning av frågan om evidensbasering av undervisningen och evidensbaserad praktik. Boken har både ett internationellt och nationellt perspektiv.
Vad menas med evidensbaserad praktik och hur kan vi förstå dess framväxt och genomslag i Sverige? Vilka konsekvenser får evidensforskningen för synen på lärande och undervisning i den svenska skolan?
Antologin omfattar sju kapitel och berör två huvudsakliga områden med anknytning till frågan om evidensbasering i skolan och undervisningen:
Evidensbaserad praktik som fenomen relaterat till pedagogikämnet och lärarutbildningen.
Den verksamma lärarens förhållningssätt till forskning och evidensbaserade studier.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127817616 -
Allt gott på jorden och i solen : Om dikt och...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2007. 198 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732521
- Titel
- Allt gott på jorden och i solen : Om dikt och diktskrivning
- Författare
- Heard, Georgia
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det lilla barnet överraskar oss ofta med sitt rika och fantasifulla språk. Det har lätt att finna ett bildrikt och poestiskt uttryck för sina upplevelser. Att läsa och skriva dikter med skolbarn är ett sätt att bevara och vidareutveckla barnets språkliga fantasi. Georgi Heard har under flera år arbetat med diktskrivning och diktläsning med barn i New York. I Allt gott på jorden och i solen presenterar hon en metod som respekterar både barnets och lärarens originalitet och språkliga uttryckförmåga. Hon visar att man med lyhördhet och inlevelseförmåga kan hjälpa barnet att gestalta något eget och personligt. I Allt gott på jorden och i solen får läsaren en möjlighet att se poesin genom en poets och lärares ögon vilka upptäckter och vilka misstag hon gör och vad hon lär sig av dem. Läsaren får följa författaren i hennes möte med barnen och deras språk hur hon lyssnar, leder och uppmuntrar dem. Boken vänder sig i första hand till lärare på alla nivåer från förskolan till gymnasiet men har också mycket att ge alla dem som läser och skriver dikter.
Bokförlaget Daidalos 9789171732521 -
Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, be...
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2014. 270 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114580
- Titel
- Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 359 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Sagt om boken
"Lyckat försvar för eleven ... en tankeväckande bok ... en angelägenhet för alla som berörs av utbildningsfrågor" skrev Joanna Giota i Pedagogiska magasinet.
"... användbar både i lärarutbildningen och för pedagoger och ledare ute i praktiken" skrev Erik Groth i Lärarnas Tidning.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Liber 3 9789147114580 -
Problemskapande beteende vid utvecklingsmässi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 213 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056524
- Titel
- Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
- Författare
- Bo Hejlskov Elvén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Problemskapande beteende stör det normala samspelet mellan människor, och förekommer ofta vid psykiska eller neuropsykiatriska störningar av olika slag. Det kan vara allt från relativt beskedliga tics till vredesutbrott, olydnad, självskadande beteende eller bisarrt uppträdande, och är ett stort problem i många pedagogiska verksamheter. Även föräldrar till barn med särskilda behov kan ha svårt att veta hur man ska handskas med beteendeproblem. Denna bok ger dels en ram för förståelse av olika typer av problemskapande beteende, dels enkla metoder för att förebygga och hantera dessa beteenden. Metoderna tar utgångspunkt i vad som kännetecknar personer med ADHD, autismtillstånd, Tourettes syndrom och andra neuropsykiatriska funktionshinder samt utvecklingsstörning.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma psykologer, pedagoger och omsorgspersonal, men i lika hög grad till föräldrar och andra anhöriga. Bokens fallexempel rör både barn och vuxna, och är lika relevanta i skolan som i omsorgsverksamheter för vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144056524 -
Nyanlända och lärande : mottagande och inklud...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 304 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127142367
- Titel
- Nyanlända och lärande : mottagande och inkludering
- Författare
- Bunar, Nihad
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 138 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken ger dig som arbetar med nyanlända elever verktyg att stödja och utveckla varje individ. Nyanlända och lärande är en forskningsbaserad antologi om nyanlända elevers mottagande och inkludering i det svenska skolsystemet. Antologin tar ett empiriskt och analytiskt helhetsgrepp om vilka sociokulturellt stödjande strukturer, organisatoriska modeller och pedagogiska praktiker som ger dessa elever bäst möjligheter till:
• Fortsatt kunskapsutveckling.
• En god språkutveckling.
• Skolframgång genom användning av både modersmål och svenska som andraspråk.
• Identitetsutveckling.
• Inkludering i skolans och samhällets sociala relationer.
Ämnets samhällsrelevans diskuteras i relation till migration, det mångkulturella samhällets framväxt och skolutveckling.
Håll dig uppdaterad på vår Facebooksida. Genom att belysa frågeställningen ur ett antal olika vinklar, inte minst ur de berörda barnens och föräldrarnas, ger författarna en kunskapsbas som väl behövs (...) Samtliga bidrag är såväl teoretiskt intressanta som handfast användbara och
förhoppningsvis kommer de att få en stor läsekrets. (...) Inom lärar- och vägledarutbildning är dock boken troligen ett kommande obligatorium.
Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 21, 2015
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127142367
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
