-
Trotsboken : en handbok från Vi Föräldrar
Inbunden bok. Prisma. 1 uppl. 2005. 142 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151845012
- Titel
- Trotsboken : en handbok från Vi Föräldrar
- Författare
- Hofsten, Kristina
- Förlag
- Prisma
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 461 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Trots leder till mognad och utveckling. Man kan faktiskt säga att trots och utveckling går hand i hand, att båda behövs. Som en liten 4 1/2-årig flicka som bråkade mycket med sin mamma, sa: "Jag känner i mitt hjärta att jag behöver slåss med dig."
Det är alltså inget fel när barnet plötsligt är på tvärs. Däremot kan det vara väldigt jobbigt. Vi vet inte hur vi ska vara mot våra barn. Det som fungerade så bra tidigare, fungerar inte alls nu. Vi känner inte igen barnet. Vi oroar oss för hur vårt jobbiga barn kommer att fungera tillsammans med andra barn och med vuxna, hur det kommer att bli bemött. Vi anklagar oss själva för att vi har varit för eftergivna eller för stränga. Vi känner oss misslyckade som föräldrar och plågas av dåligt samvete. Vi drömde ju om att bli förstående, mogna och kloka föräldrar och så står vi där och skriker och straffar och hotar och bär oss åt som en 3-åring vi med.
Vi trotsar i perioder genom hela livet, sätter oss på tvären och säger nej, jag vill inte! Fast vi säger det på olika sätt i olika åldrar. Redan under det första levnadsåret har bebisen sina "trotsperioder" och trotsåldern vid 2-3 år känner vi alla till. Nya perioder av trots och utveckling inträffar ungefär vid 4 år, 6 år, 9 år, 12 år och naturligtvis i tonåren. Också graviditeten är en tid av omställning och ifrågasättande för både kvinnan och mannen. Och vad är 30- och 40-årskriserna annat än trotsperioder? Den här boken handlar om trotsperioderna under barndomen fram till tonåren, samt under graviditeten. I boken finns mängder av citat, många från brev som skickats till Vi Föräldrars frågespalt Fråga Malin.
Trotsboken kom första gången 2001 och blev snabbt en stor framgång. Responsen från föräldrarna har varit enorm. Nu kommer Trotsboken tillbaka i en ny, lätt omarbetad upplaga och med en ny form, som stöd och hjälp för nya föräldrar. När man är mitt inne i en "föräldra-barn-kris" är det skönt att få veta att man inte är ensam om problemen och att få handfasta råd. Och det är skönt att få skratta lite.
Prisma 1 9789151845012 -
Utvärdering och pedagogisk bedömning i försko...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 244 sidor.
Hyggligt skick. Mängder med markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111954
- Titel
- Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan
- Författare
- Åsén (red), Gunnar
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 244 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna antologi handlar om utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan.
Boken är uppdelad i tre delar:
Den första delen behandlar utvärdering och bedömning i relation till den statliga styrningen av förskolan. Här beskrivs hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i svensk förskola har sett ut från 1980-talet fram till i dag och hur de statliga kraven på dokumentation får konsekvenser för bedömningen.
Den andra delen diskuterar olika frågor kring utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan till exempel utvärderingens syfte, upplägg och funktioner. Författarna ger här exempel på olika typer av bedömningspraktik.
Den tredje delen innehåller en skandinavisk utblick på utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Det första kapitlet är en analys av språklig bedömningspraktik på förskolor i Danmark. I det andra kapitlet analyseras och diskuteras kvalitetsindikatorer i norsk förskola i relation till barns lärande.
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författaren
Gunnar Åsén (red.) är professor emeritus i didaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Han har i över 25 år arbetat med utvärderingsfrågor och författat ett flertal skrifter om utvärdering.
Sagt om boken
"En omfattande antologi med totalt 14 skribenter från flera svenska universitet och högskolor och med bidrag från Danmark och Norge. Boken har tre byggstenar där forskarna först ger en bild av hur arbetet med utvärdering och bedömning utvecklats i förhållande till den statliga styrningen av förskolan under de senaste 30 åren. Vidare ger man exempel på olika bedömningspraktiker med nedslag bl.a. i förståelsen av utvärdering och bedömning samt hur arbetet med detta kan användas som utvecklingsverktyg. Det sista kapitlet ger oss bilder från Danmark och Norge. Det är en bred och djupgående antologi där såväl den blivande förskolläraren som den redan aktive får en rik verktygslåda till sitt arbete med dokumentationen av den verksamhet man är satt att arbeta i. Texterna stimulerar till reflektion över utvärderingsarbetet och hjälper till att skapa struktur i den pedagogiska bedömningen."
BTJ häftet nr 10, 2015 Lektör Ulf Mårtensson
Liber 1 9789147111954 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147048106
- Titel
- Barn o föräldrar i samspel
- Författare
- Marie Eenfeldt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 451 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789147048106 -
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktigh...
Häftad bok. Ordfront Förlag. 2013. 299 sidor.
Hyggligt skick. Markeringar samt boks omslaget är trasig.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170377259
- Titel
- Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan.
- Författare
- Dolk, Klara
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 299 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 139 x 190 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genuspedagogik har slagit igenom stort i förskolan.
Men hur fungerar det i praktiken? Vad händer när
barnen inte alltid tacksamt tar emot vuxnas
välmenande försök att fostra, utan istället gör
motstånd? Och hur skulle ett jämställdhetsarbete
kunna se ut som inte enbart utmanar normer om
»kön«, utan också normer om »barn« och »vuxna«?
I Bångstyriga barn möter vi barn och pedagoger på
en förskola där man aktivt arbetar med genuspedagogik,
likabehandling och barns rättigheter.
Boken handlar om hur vi vuxna, lärare såväl som
föräldrar, försöker påverka barnen åt »rätt« håll.
Om hur svårt vi har att låta barnen vara delaktiga
och få makt att påverka på riktigt - och om hur
barnen inte alltid låter sig styras, utan istället blir
just bångstyriga. Men barnens motstånd kanske
inte är ett problem, det kanske i själva verket är
ett sätt att utöva demokrati?
Boken vänder sig till alla som är intresserade av
pedagogik och barnuppfostran i relation till makt,
normer och delaktighet.
Klara Dolk är verksam vid Stockholms universitet och utbildad förskollärare. Hon föreläser om genuspedagogik och normkritisk pedagogik och har bland annat medverkat i antologin En rosa pedagogik(2011). Bångstyriga barn är
hennes doktorsavhandling.
"Bångstyriga barn är ett viktigt bidrag till diskussionen om hur fostran av barn, även normkritisk sådan, krockar med strävan efter barns delaktighet. Många av diskussionerna i boken är intressanta, användningen av begrepp som jämställdhetsarbete, värdegrundsarbete, genuspedagogik och normkritisk pedagogik överlappar dock och det kan vara förvirrande; är det förskolans definitioner som råder, eller forskningens? Begreppsapparaten hindrar dock inte Klara Dolks avhandling från att vara en tankeväckande samtidsskildring av förskolans goda föresatser, och av hur metoderna som implementeras inte alltid når hela vägen fram."
Ann Werner, Pedagogiska magasinet
Ordfront Förlag 9789170377259 -
Your deceptive mind: A Scientific Guide tolk...
Pocketbok. The Great courses. 1 uppl. 2012. 230 sidor.
Dåligt skick. Sidan nr 1 till 13 är lösa. Se bilden.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKThe Great courses 1 -
Att förstå barns tankar : kommunikationens be...
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 2012. 93 sidor.
Hyggligt skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105526
- Titel
- Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
- Författare
- Doverborg, Elisabeth
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 93 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 115 x 185 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 95 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att förstå barns tankar – kommunikationens betydelse vill väcka nyfikenhet på och problematisera barns tanke- och erfarenhetsvärld. Boken vill också göra läraren medveten om sitt eget sätt att tänka om och kommunicera med barn.
Läroplanen ställer idag ökade krav på en kunskapande förskola och skola. Därför är det viktigt att lärare får förståelse för barns erfarenhetsvärld genom det strukturerade samtalet så att de på ett interaktivt sätt kan arbeta mot läroplanens mål. Boken beskriver ett synsätt där strukturerade samtal underlättar för barn att berätta och beskriva sina idéer och föreställningar för lärare. Den ger flera belysande exempel på hur lärare kan använda det strukturerade samtalet. Att arbeta med dessa samtal kan utveckla både barns lärande och lärares professionella kompetens. Dessutom kan samtalen hjälpa lärare att få veta vad barn förstår av ett innehåll och de kan därför utmana barnen vidare i deras förståelse för omvärlden.
Att förstå barns tankar vänder sig dels till förskolans och grundskolans lärare samt till fritidspedagoger, dels till studenter på förskollärar- och grundlärarprogrammet.
Om författarna
Författarna, Elisabet Doverborg och Ingrid Pramling Samuelsson, arbetar med forskning om barns lärande vid Göteborgs universitet. Denna fjärde upplaga är reviderad för att bättre överensstämma med läroplanen.
Liber 4 9789147105526 -
Att undervisa barn i förskolan
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 117 sidor.
Hyggligt skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111329
- Titel
- Att undervisa barn i förskolan
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 117 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 128 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kan undervisning innebära i förskolan? Hur kan förskollärare bidra till att barn lär sig? Hur kan man tala om undervisning i en temaorienterad och lekbaserad verksamhet? Denna andra upplaga av Att undervisa barn i förskolan möter den reviderade läroplanens skrivningar om undervisning och utbildning också i förskolan. Förskolan har en annan tradition och andra sätt att skapa förutsättningar för barns lärande och utveckling än skolan, vilket kan göra det problematiskt när förskollärare ska börja undervisa.
Läs mer
Författarna presenterar ett antal konkreta principer som är viktiga för att förskollärare ska kunna stötta barns lärande och utveckling. De utgår från förståelsen att lärande och utveckling handlar om att urskilja och skapa mönster som också fungerar bortom en här-och-nu-situation. Principerna stöds av empiri från skilda forskningsstudier som fokuserar olika innehållsfält.
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma förskollärare.
Om författarna
Elisabet Doverborg, Niklas Pramling och Ingrid Pramling Samuelsson har författat en mängd böcker om förskolan och barns utveckling. De verkar vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147111329 -
Stressade barn
Pocketbok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2008. 208 sidor.
Hyggligt skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127116061
- Titel
- Stressade barn
- Författare
- Ellneby, Ylva
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 179 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och stress hör inte ihop. Ändå ökar antalet stressade barn i dag. Det har gått så långt att vissa barn uppvisar symptom på utbrändhet. Denna bok pekar på faktorer i barns liv och närmiljö som skapar stress och hur stres kan yttra sig hos olika barn. Boken riktar sig till personal på förskolor, skolor, barnavårdscentraler och psykiatriska barnmottagningar samt till alla föräldrar.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127116061 -
Att lära är nästan som att leka
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 248 sidor.
Hyggligt skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084364
- Titel
- Att lära är nästan som att leka
- Författare
- Johansson, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 331 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att lära är nästan som att leka. Man kan lära sig att leka och man kan lära sig att bygga Kapla-torn, så det hänger nog ihop på nåt sätt", säger Lisa drygt åtta år. Lisa är ett av de barn som har deltagit i ett projekt som ligger till grund för denna bok. Med sin formulering sätter Lisa fingret på utgångspunkten, nämligen hur relationer mellan lek och lärande kan se ut för lärare och barn i en målstyrd verksamhet samt vilka dilemman som lärare kan möta i sitt arbete med att integrera lek och lärande.
Författarna har inte i första hand studerat barns egen lek, utan istället riktat intresset mot de samspel kring lek och lärande som både barn och lärare varit involverade i.
Om författarna
Eva Johansson är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Högskolan i Stavanger. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnåren. Båda forskar om barns lärande vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.
Sagt om boken
"Boken är högaktuell och oerhört intressant. Den är ett utmärkt diskussionsunderlag om lek och lärande för alla som arbetar i pedagogisk verksamhet för yngre barn." menar Birgitta Söderlund Wijk i forskolan.se, januari 2008
Liber 1 9789147084364 -
Gustav får visst sitta i tjejsoffan!
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2008. 224 sidor.
Nära nyskick. Aldrig läst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084715
- Titel
- Gustav får visst sitta i tjejsoffan!
- Författare
- Johansson, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 301 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om förskolan som en mötesplats för etik. Utgångspunkten är att barn både handlar och reflekterar över frågor som rör gott och ont, rätt och fel i sina egna och i andras handlingar. Centrala frågor är: Hur förhåller sig barn till värden som rättigheter, rättvisa, makt och omsorg om andra? Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang? Vilka etiska värden gynnas av förskolemiljön och på vad sätt kommer barns erfarenheter av att vara pojke respektive flicka till uttryck?Den här boken handlar om förskolan som en mötesplats för etik. Utgångspunkten är att barn både handlar och reflekterar över frågor som rör gott och ont, rätt och fel i sina egna och i andras handlingar. Centrala frågor är: Hur förhåller sig barn till värden som rättigheter, rättvisa, makt och omsorg om andra? Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang? Vilka etiska värden gynnas av förskolemiljön och på vad sätt kommer barns erfarenheter av att vara pojke respektive flicka till uttryck?
Läs mer
Att barn ska tillägna sig de värden om mänskliga rättigheter som samhället grundar sig på, framhålls ofta. Samtidigt finns det i samhället inte längre en enig värdegemenskap, utan en mångfald värden i olika grupper, sammanhang och livsfaser.
Om författarna
Eva Johansson är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och Högskolan i Stavanger.
Liber 1 9789147084715 -
Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 120 sidor.
Gott skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114528
- Titel
- Kamratkulturer i förskolan : en lek på andras villkor
- Författare
- Löfdahl, Annica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 169 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kamratkulturer i förskolan presenterar såväl teoretiska som empiriska aspekter på barns kamratkulturer. En central del handlar om det praktiska lärararbetet i relation till kamratkulturerna och hur ökad kunskap om kamratkulturer kan användas i arbetet med till exempel värdegrundsfrågor.
När barn vistas en längre tid tillsammans, som på förskolan, skapar de sina egna kamratkulturer. I dessa ryms sociala normer för hur man beter sig i gruppen – vem som kan vara med och leka, vem som bestämmer leken, hur man ska bete sig mot varandra, vem som har hög respektive låg social status, och så vidare. Kamratkulturer har stor påverkan på barnens samvaro och boken visar hur även små barn kan använda sig av leken som ett medel för uteslutning.
Denna nya upplaga av boken innehåller ytterligare empiriska exempel samt fördjupade resonemang. Kamratkulturer i förskolan vänder sig till studenter, verksamma lärare i förskolan och andra som är intresserade av att förstå förskolebarns samvaro, lek och utveckling.
Sagt om boken
”[…] Denna reviderade utgåva har utökats med ett kapitel om mångkultur och uppdaterats gällande referenser och riktlinjer. Eftersom Kamratkulturer i förskolan i första hand är utbildningslitteratur och vänder sig till studenter, motiverar detta att den äldre upplagan byts ut i bokhyllan. Boken är skriven i rapportform med ett akademiskt språk och innehåller en omfattande referenslista och register.” Therese Nordholm, lektör, BTJ-häfte 14111031.
Om författaren
Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hon har publicerat ett flertal studier om förskolan och om förskolebarn och deras villkor för sociala gemenskaper.
Liber 2 9789147114528 -
Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2016. 128 sidor.
Gott skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122066
- Titel
- Barns lärande : fokus i kvalitetsarbetet
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 149 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, lärande och utveckling i förskolan. Den stärker också yrkesprofessionens språk och författarna utgår därför från begrepp som är viktiga för professionens utveckling.
Alla förskolor i Sverige, är liksom kommunerna skyldiga att kontinuerligt och systematiskt arbeta med kvalitet. Boken fungerar som ett stödmaterial i det arbetet och är en generell bok om kvalitet i förskolan.
Förskolan har blivit en egen skolform inom skolsystemet och lyder därmed under skollagen, vilket medför att nya begrepp och nya utmaningar blivit aktuella för förskollärarna. Dessa utmaningar har också blivit tydligare i den reviderade läroplanen för förskolan. Där är nu förskolläraren pedagogisk ledare för arbetslaget, och har det yttersta ansvaret för att det sker ett systematiskt kvalitetsarbete i varje förskola.
Den nya upplagan bidrar till det arbete som förskolan och dess förskollärare nu ställs inför. Boken vänder sig till lärarstuderande på förskollärarprogrammet och alla som arbetar i och med förskola.
Sagt om boken
"Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet är en oerhört intressant och inspirerande bok som jag anser att alla lärare inom förskolan ska läsa oavsett hur det lokala kvalitetsarbetet ser ut." Förskolan 1/10, Helena Lückner.
"Det är en välstrukturerad bok som kan ge ett gemensamt språk och en systematik till pedagogerna i kvalitetsarbetet och den är ett utmärkt verktyg för att föra diskussionerna vidare om kvalitetsarbete i såväl små som stora sammanhang." BTJ, Häftepos 10106035, Lektör: Ulf Mårtensson
Om författarna
Sonja Sheridan är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik, med inriktning mot de yngre barnens lärande, vid Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147122066 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049868
- Titel
- Små barns etik
- Författare
- Johansson, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 286 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om de yngsta barnens vardagliga samspel i förskolan: deras etik, de värden och normer som de uttrycker i sin samvaro. Vad upplever barn som rätt och fel? Tar barn ansvar för varandras välbefinnande? Hur ser barns lärande ut i dessa sammanhang?
Liber 1 9789147049868 -
Demokrati i förskolan : fokus på barns samspe...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 170 sidor.
Gott skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106233
- Titel
- Demokrati i förskolan : fokus på barns samspel
- Författare
- Karlsson, Rauni
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 234 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren tar i Demokrati i förskolan – fokus på barns samspel upp frågan om vad demokratiska värden egentligen innebär och hur man kan arbeta med dem i förskolan. Boken visar hur barn i sin vardag ger uttryck för ett slags levd demokrati genom handlingar av ansvar, omsorg och respekt.
Men demokrati i förskolan handlar också om de vuxna – om makt, kunskap och jämställdhet – och om pedagoger som tar barns perspektiv och lär av dem. Det är en professionell utmaning för alla förskollärare att ta fasta på det barnen anser vara värdefullt och att sedan reflektera över hur man kan använda det på ett för verksamheten utvecklande sätt, och därmed ge barn reellt inflytande. Författaren synliggör vilka didaktiska konsekvenser som kunskap om barnens värdegemenskap kan tänkas ge och ställer sig frågan vilka kunskapsinnehåll vi kan skapa med utgångspunkt i barnens värdegemenskap.
Boken avslutas med ett kapitel om observation som arbetsredskap och om att dokumentera observationerna för att utveckla arbetssätt där barnens medverkan och deltagande också innebär reellt inflytande. Boken vänder sig till förskollärarprogrammets kurser samt till verksamma förskollärare.
Sagt om boken
”[…] Boken har ett mycket tydligt barnperspektiv och illustreras med många exempel från förskolans vardag. Ett intressant fokus är vad könstillhörighet och traditionella könsmönster betyder i demokratiprocessen och författaren utvecklar också viktiga tankar om hur pedagogen ska agera för att förstå barnens kompetenser vad gäller värdegrund. En intressant, användbar och tankeväckande bok för verksamma och blivande förskolepedagoger.” BTJ-häfte 14111029 Lektör Ulf Mårtensson
Om författarna
Rauni Karlsson har många års erfarenhet som förskollärare. Hon arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Liber 1 9789147106233 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 256 sidor.
Gott skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147114597 -
Barn i utsatta livssituationer
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008.
Gott skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664228
- Titel
- Barn i utsatta livssituationer
- Författare
- Jane Brodin (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 312 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i Sverige har det materiellt sett bättre än barn i flera andra delar av världen. Men trots att vi lever i ett välfärdssamhälle kommer det dagligen rapporter som visar att många barn och unga mår dåligt av olika skäl.
Det finns flera orsaker till att barn och unga befinner sig i utsatta livssituationer. En del barn är utsatta för fysiska, psykiska, emotionella eller sexuella övergrepp, andra kanske för systematisk mobbning, kränkning eller trakasserier av kamrater i skolan. Forskningen och kunskapen om dessa barn är begränsad och Barn i utsatta livssituationer är ett bidrag till att öka förståelsen för deras situation.
För att kunna stödja barn som har det svårt måste personer i barnets närmiljö vara uppmärksamma på barnets reaktioner. Det kan vara lärare i förskolan eller skolan eller personal på fritidshemmet som ser att ett barn far illa, men det kan också vara andra personer som finns runt om barnet.
I boken ges exempel på vilka barn som löper risk att hamna i en utsatt livssituation och författarna diskuterar vad man kan göra för att hjälpa barn som far illa. Vilken roll har läraren? Vilka krav kan man ställa på skolan? Med goda pedagogiska miljöer kan man hjälpa och stödja barn, men vad är egentligen en god pedagogisk miljö?
Boken vänder sig främst till studerande på lärarutbildningen och till redan yrkesverksamma lärare, men även till alla som arbetar med barn och unga.
Författarna är alla väl etablerade forskare inom området.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140664228 -
Systematiska analyser för utvärdering och utv...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2017. 312 sidor.
Gott skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122530
- Titel
- Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan beskriver Christian Eidevald hur systematiskt kvalitetsarbete kan bedrivas i förskolan.
I skollagen står att förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och att utvecklingen ska dokumenteras och analyseras systematiskt. Men vad innebär vetenskaplig grund? Och hur kan man systematisera dokumentationer och analyser på ett vetenskapligt sätt? Detta är frågor som författaren besvarar i boken.
Boken består av tre delar och är både teoretisk och forskningsanknuten, med fokus på förskolepedagogik. Den första delen beskriver förskolans förstärkta uppdrag, olika metoder för att arbeta med dokumentation och bedömning samt beskrivningar av två förskolors organisering av ett systematiskt kvalitetsarbete.
Den andra delen utgår från förskolans praktik och beskriver hur filminspelning kan användas i detta arbete. Den tredje och sista delen ställer frågan vad en analys är, eller kan vara, utifrån forskning och förskolans förstärkta uppdrag. Boken avslutas med förslag på hur man kan organisera analysarbetet.
I denna andra upplaga tar författaren även upp undervisning i förskolan, liksom hur styrningen av förskolans verksamhet alltmer kommit att ske genom kontroller och kvalitetsgranskningar. Författaren beskriver hur begrepp som utvärdering och utveckling delvis ges nya innebörder.
Boken riktar sig dels till studenter på förskollärarprogrammet dels till förskollärare och förskolechefer som vill utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete.
Om författaren
Christian Eidevald är leg. förskollärare, lärarutbildare, fil.dr. och docent i förskoledidaktik vid Stockholms universitet. Han har även skrivit andra böcker, till exempel "Anna bråkar! Att göra jämställdhet i förskola".
Sagt om boken
"Detta är en bok om förskolans dokumentation. I skollagen slås fast att förskolans systematiska kvalitetsarbete ska utvärderas, vilket alltså är obligatoriskt. Christian Eidevald menar att det är oerhört viktigt att förstå den dokumentation som görs och varför. --- Boken avslutas med ett avsnitt om vad en analys är. Den riktar sig främst till förskolechefer och studerande. En referenslista och ett register ingår." Om bokens första upplaga, i BTJ häfte 14101024. Lektör Tin Carleson.
Liber 2 9789147122530 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147020591
- Titel
- Barndomspsykologi
- Författare
- Sommer, Dion
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 443 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken tar avstamp i barns utveckling i relation till vår tids samhälle, kultur och vardagsliv och blir en kritisk uppgörelse med en rad barn- och familjepsykologiska teorier och uppfattningar som under årtionden dominerat i vår del av världen. Dessa teorier har till viss del fortfarande en framträdande plats i vårt sätt att se på barns utveckling, teorier som enligt författaren i många avseenden feltolkar moderna barns villkor och utvecklingsmöjligheter i en påtagligt förändrad omvärld. Den nya utgåvan är rejält utvidgad och omarbetad.
Om författaren
Dion Sommer cand.psych., professor i utvecklingspsykologi vid Psykologisk Institut, Århus Universitet. Han har bedrivit forskning om barns uppväxtvillkor i det moderna samhället, med speciellt fokus på kultur, vardagsliv och barnets sociala kompetenser.
Liber 3 9789147020591 -
Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapand...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2004. 248 sidor.
Nyskick. Aldrig läst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051960
- Titel
- Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande
- Författare
- Nordin-Hultman, Elisabeth
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i förskolan och skolan diagnostiseras idag i allt större utsträckning och det är fortfarande vanligt att problemen förläggs hos barnet. Det är barnet som ska diagnostiseras och, åtgärdas. Författaren styr istället vår blick mot den pedagogiska miljön, dess material och organisationen av tid och rum, i en jämförande studie mellan engelska och svenska förskolerum.
En förutsättning för att barns och elevers olikheter ska rymmas i förskolan och skolan är att även de pedagogiska miljöerna präglas av fler handlingsmöjligheter och arbetssätt, där tid och rum inte är lika starkt reglerade.
Om författaren
Elisabeth Nordin-Hultman är fil.dr och lektor i psykologi och pedagogik vid Stockholms universitet.
Liber 1 9789147051960 -
Det matematiska barnet
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2004.
Mycket gott skick. Inga markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722941
- Titel
- Det matematiska barnet
- Författare
- Lie Reikerås
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Specialbindning
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Det matematiska barnet fokuserar författarna på hur barn utvecklar, använder och uttrycker sin matematiska förmåga i förskoleåldern och i de första skolåren. Det är en bok som ger insikter och kunskaper som gör det lättare att möta det matematiska barnet. Här finns många, ibland dråpliga, t o m rörande, exempel på hur barn använder matematik i olika situationer.
Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722941 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053193
- Titel
- Gemenskap och utanförskap
- Författare
- Schjellerup Nielsen, Helle
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 237 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den sociala samvaron i skolan spelar ibland större roll för barn och ungdomar än det som sker i undervisningen. Detta är något alla lärare måste vara medvetna om och förhålla sig till när de planerar för barnens skoltid.
Liber 1 9789147053193 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187393433
- Titel
- Den KRAV-märkta människan
- Författare
- Ideland, Malin
- Förlag
- Celanders förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 151 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 136 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 195 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär det egentligen att vara en miljömedveten människa? Är det att sopsortera, släcka lampor och välja KRAV-märkta varor i affären? Är det att vara medveten om vad ens handlingar innebär och känna sig delaktig i arbetet för världens gemensamma framtid?
Boken Den KRAV-märkta människan handlar om vad det är att vara en miljövänlig människa i vår tid, vilka normer som formar vår bild om ”hur man ska vara”. Utifrån en normkritisk ståndpunkt problematiserar och diskuterar den hur talet om hållbar utveckling och miljömedvetenhet bidrar till att skapa och upprätthålla normer för ”den önskvärda människan”. Hen som uppfyller KRAVen som beskrevs ovan. Boken diskuterar dessutom hur denna idealbild samtidigt skapar en bild av ”den icke-önskvärda människan”, vars beteenden, livsstil, handlingar och känslor ses som problematiska. Är det verkligen så att den som medvetet handlar den dyra KRAV-märkta maten nödvändigtvis är mer miljövänlig än den som kanske inte har råd att köpa densamma? Till syvende och sist handlar boken om att diskutera vad vi får ”på köpet” med de goda intentionerna att fostra barn och vuxna till att skapa ett hållbart samhälle? Hur kan vi förstå att idén om en gemensam värld och en gemensam framtid faktiskt också fungerar särskiljande – mellan människor, åldrar, sociala klasser, hudfärger och nationaliteter?
Celanders förlag 9789187393433 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106585
- Titel
- Förskollärarens metod- och vetenskapsteori
- Författare
- Löfdahl, Annica - Hjalmarsson, Maria - Franzén, Karin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 254 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten.
Läs mer
Bokens författare har alla erfarenhet av forskning med fokus på svensk förskola samt erfarenheter av undervisning i förskola och/eller inom förskollärarprogrammet.
Boken vänder sig till lärare och studenter vid förskollärarprogrammet.
Om författarna
Annica Löfdahl Hultman är förskollärare och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har lång erfarenhet av forskning om barn och lärare i förskolan.
Katarina Ribaeus är förskollärare och lektor i pedagogisk arbete vid Karlstads universitet och har framför allt ägnat sig åt forskning som relaterar till olika aspekter av förskolans demokratiuppdrag.
Annica och Katarina leder forskargruppen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och ungdom (UBB) och har under de senaste åren särskilt intresserat sig för förskollärarstudenters möjlighet att utvecklas i lärarrollen under utbildningen.
Liber 1 9789147106585 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147020454
- Titel
- Barn som inte leker
- Författare
- Folkman, Marie-Louise
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 193 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I de flesta förskolegrupper ser vi barn som står utanför gemenskapen. Deras brist på lek är en stark signal om att de behöver stöd - oavsett vad svårigheterna beror på. Boken ger många exempel på hur man kan stödja dem.
Liber 2 9789147020454 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147048380
- Titel
- Att bli sig själv
- Författare
- Brodin, Marianne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 235 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En viktig drivkraft för barns utveckling är nyfikenhet och nyfikna barn behöver nyfikna vuxna. Frågan är om en teori kan väcka vuxnas nyfikenhet på barns utveckling?
Daniel Stern, amerikansk psykoanalytiker och spädbarnsforskare har utifrån nya rön om barns beteende utvecklat en teori om vad som händer i barnets inre. Författarna i denna bok översätter hans tankar till förskolans verklighet. I boken finns många exempel på vardagliga situationer och på detta sätt knyts teorin till praktiken och frågor väcks att fundera kring i arbetssituationen.
Liber 1 9789147048380 -
Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förs...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2004. 224 sidor.
Nyskick. Aldrig läst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722705
- Titel
- Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern
- Författare
- Eriksen Hagtvet, Bente
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språkstimulering: Tal och skrift i förskoleåldern vänder sig både till lärare som arbetar med barn i förskoleåldern och andra med intresse för barn och barns lärande. Den passar också som kursbok för blivande lärare med inriktning mot förskoleåldern och de tidiga åren i grundskolan.
Utifrån studier av svenska och norska förskolebarn beskriver författaren hur barns språk utvecklas. Hon visar på det samband som finns mellan barns tal- och skrivutveckling. I början sker den genom dialog, men från två-treårsåldern börjar barnen själva att experimentera med språket. Författaren utgår från en konstruktivistisk syn på lärande uifrån bland annat utvecklingspsykologisk och didaktisk teori. Hon framhåller betydelsen av ett tidigt föebyggande arbetssätt: Genom att tillrättalägga och skapa goda miljöer för barns lärande - fria från misslyckanden - skapar den goda och engagerade pedagogen förutsättningar för att öka barnens kompetens och deras motivation för att utveckla sitt lärande.
Språkstimulering: Tal och skrift i förskoleåldern är den första delen av två böcker. Språkstimulering: Aktivitet och åtgärder i förskoleåldern är titeln på den andra delen, vilken har ett mer praktiskt-pedagogiskt innehåll. I den diskuteras mer ingående förslag till arbetssätt.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722705 -
Lyssnandets och seendets villkor : Pedagogisk...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 134 sidor.
Hyggligt skick. Markeringar och cd finns
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566732
- Titel
- Lyssnandets och seendets villkor : Pedagogisk dokumentation - DVD bok
- Författare
- Wehner-Godée, Christina
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 134 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 278 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär det att lyssna med alla sina sinnen? Hur kan vi lära oss att ifrågasätta våra traditionella värderingar, och hur påverkar detta vår perception av omgivningen?
Det här är ett interaktivt läromedel: en bok och en DVD med korta videosekvenser från tre förskoleavdelningar med barn 1-5 år. Syftet med videosekvenserna är att du ska lyssna, se och skärpa alla sinnen, och öva på hur pedagogisk dokumentation kan gå till.
Läs mer
Författaren diskuterar villkoren för vårt lyssnande och seende. Det vi först ser i en videosekvens säger ofta mer om oss själva och vårt eget tänkande. Christina Wehner-Godée demonstrerar med flera exempel hur vi kan byta ”glasögon” och växla fokus mellan olika företeelser i ett identiskt sammanhang; vad framträder med tanke på genus, olika ämnesområden och pedagogisk miljö?
Författaren använder pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att möta och ifrågasätta invanda tankar. Hon exemplifierar med olika videosekvenser hur man kan göra en spaltdokumentation, reflektera, tolka och göra teorianknytningar. Hur kan pedagogerna tillsammans med barnen utveckla lärandet och förbättra kvalitén i verksamheten? En pedagogisk dokumentation kan bli navet i hjulet som sätter snurr på pedagogiska och didaktiska tankar i den egna barngruppen.
Boken och DVD:n vänder sig till lärarutbildare, studenter och verksamma lärare i förskola och förskoleklass.
Om författarna
Christina Wehner-Godée är läromedelsförfattare och har undervisat i didaktik och media vid Lärarhögskolan i Stockholm, nuvarande Stockholms universitet. Hon tilldelades 2004 års Malaguzzi-pris för gränsöverskridande arbete och nya tankar kring professionsutbildning.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566732 -
Barns könade vardag : om (o)jämställdhet i fö...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 136 sidor.
Hyggligt skick. Markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105663
- Titel
- Barns könade vardag : om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola
- Författare
- Odenbring, Ylva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 186 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns könade vardag - om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola tar avstamp i en teoretisk förståelse som grundar sig i att det finns många olika sätt att vara pojke och flicka på.
Kön är pågående sociala processer som varierar över tid och beroende på social och kulturell kontext.Barns könade vardag - om (o)jämställdhet i förskola, förskoleklass och skola tar avstamp i en teoretisk förståelse som grundar sig i att det finns många olika sätt att vara pojke och flicka på. Kön är pågående sociala processer som varierar över tid och beroende på social och kulturell kontext.
Författaren granskar och belyser strukturer som rör kön, bland annat diskuteras hur kön konstrueras i relation till ordning och reda samt hur flickor får agera stötdämpare för stökiga pojkar. Författaren pekar på att förutsättningen för lyckat jämställdhetsarbete handlar om långsiktighet och att man arbetar metodiskt och systematisk med detta i den dagliga praktiken. Det handlar om att få syn på rådande könsstrukturer.
I boken ges förslag på hur man praktiskt kan arbeta med värdegrundsfrågor och jämställdhetsfrågor utifrån vad som är fastställt i läroplanerna. Författaren ger också en utbildningshistorisk bakgrund på förskola och skola och presenterar teorier inom könsforskning. Boken avslutas med ett kapitel där användbara läromedel, länkar till webbsidor och skönlitteratur inom området presenteras.
Sagt om boken
”Den här boken behandlar könsfrågor ur olika aspekter, bland annat historisk bakgrund, nationella och internationella styrdokument samt empirisk forskning och dess resultat. Boken är ganska lättläst och pedagogiskt upplagd med en detaljerad innehållsförteckning och även hänvisningar till läromedel och webbsidor som behandlar ämnet.” BTJ häfte 14109033 Lektör Marianne Ericson
Om författaren
Ylva Odenbring är fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147105663 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144074559
- Titel
- Juridik för pedagoger
- Författare
- Erdis, Mare
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144074559 -
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 200 sidor.
Hyggligt skick. Mycket markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114078
- Titel
- Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska och lära i förskola och skola
- Författare
- Elfström, Ingela
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Barn och naturvetenskap behandlar de naturvetenskapliga ämnenas didaktik för förskolans och skolans tidiga år. Författarna tar fasta på de naturvetenskapliga forskarnas sätt att arbeta och jämför det med ett utforskande och undersökande arbetssätt med barnen. Teorier om lärande kopplas till praktiska exempel från förskolans och skolans arbete med naturvetenskap. Den tredje reviderade upplagan är utökad med ett kapitel med exempel på hur barn i förskola och grundskola utforskar biologisk mångfald i den egna lärmiljön.
Läs mer
Vad har naturvetenskap med lärande och barn att göra? En hel del faktiskt. Inom naturvetenskaplig forskning finns en lång tradition av utforskande, undersökande och experimenterande för att lösa forskningsproblem. Barn utforskar, undersöker och experimenterar också för att komma underfund med hur världen fungerar. Det finns stora skillnader, men även betydelsefulla likheter mellan hur en vetenskapsman arbetar och hur ett barn utforskar naturvetenskap i sin närmiljö. Författarna betonar vikten av tilltron till barns egen förmåga och tar avstamp i barnens eget utforskande.
Andra betydelsefulla områden som behandlas är produktiva frågor, olika sätt att påbörja projekt, materialets betydelse som den tredje pedagogen samt viktiga begrepp som pedagogisk dokumentation, mångfald, olikhet och utvärdering.
Läsaren bjuds att ta del av inspirerande exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn i olika naturvetenskapliga projekt.
Om författarna
Författarna Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner Och Christina Wehner-Godée är eller har varit verksamma vid lärarutbildningen vid Stockholms universitet.
Liber 2 9789147114078
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
