-
Dal-Västra Värmlands järnväg
Inbunden bok. Malmö : Stenvall. 1990.
Nära nyskick. Skyddsomslag i gott skick. Reva på omslagets baksida. Läst men i bra skick.
Fler bilder kan skickas.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172661189
- Titel
- Dal-Västra Värmlands järnväg
- Författare
- Forsæus, Svante - Johannesson, Gösta
- Förlag
- Malmö : Stenvall
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Malmö : Stenvall 9789172661189 -
Gränsbo i krigets skugga : erfarenheter och m...
Häftad bok. Uppsala : Uppsala universitet, Svenska institutet för missionsforskning. 2012.
Mycket gott skick. Några tryckmärken på baksidan. Läst men i bra skick.
Svår att få tag i.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197712859
- Titel
- Gränsbo i krigets skugga : erfarenheter och minnen av motståndet
- Författare
- Olofson, Willy
- Förlag
- Uppsala : Uppsala universitet, Svenska institutet för missionsforskning
- Utgivningsår
- 2012
- Språk
- Svenska
Uppsala : Uppsala universitet, Svenska institutet för missionsforskning 9789197712859 -
Snickra ute & inne : från vedbärare till växt...
Inbunden bok. Bokförlaget Semic. 2020. 125 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789155267940
- Titel
- Snickra ute & inne : från vedbärare till växthus
- Författare
- Jeppsson, Anna
- Förlag
- Bokförlaget Semic
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 125 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 201 x 231 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 525 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våga snickra!Populära duon Anna och Anders Jeppsson är tillbaka med en ny bok som bjuder på ren snickarglädje och får det att klia i fingrarna.Barnsäng, bröstpanel eller insektshotell? Här finns inspirerande och kreativa projekt för både ovana och erfarna hemmasnickare, allt från enkla och praktiska föremål till baldakin och växthus!I vackra miljöer både ute och inne presenteras något för alla, med tydliga perspektivritningar. Ett härligt utekök, en smart och snygg växthylla, bänkar & bord, dekorativa hyllor och praktiska skåp samt en mängd inspirerande småprojekt – här finns allt du behöver!Författarna Anna och Anders Jeppsson är uppskattade för sina vackra och inspirerande foton samt detaljerade ritningar och byggbeskrivningar. De har ett stort antal böcker bakom sig och dyker återkommande upp i många olika tidningar och magasin.Exempel på projekt:DagbäddFönsterluckorElementskyddBaldakin till trädgårdenPiedestal med förvaringPlanteringsbordFörvaringslådaInsektshotell
Bokförlaget Semic 9789155267940 -
Skapa i betong – kreativa projekt för hem och...
Inbunden bok. Bokförlaget Semic. 2023. 112 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789155271664
- Titel
- Skapa i betong – kreativa projekt för hem och trädgård
- Författare
- Hedengren, Sania
- Förlag
- Bokförlaget Semic
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 180 x 250 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dags att vara kreativ! Betong är tåligt, stilrent och lätt att inreda med – det går aldrig ur tiden. I betongproffsen Sania Hedengren och Susanna Zackes nya bok inspireras läsaren till att gjuta allt från små inredningsdetaljer till större projekt för ute- och innemiljö, och det är både enkelt och roligt att vara kreativ i sitt skapande. Vad sägs om att förnya ditt hem med snygga glasunderlägg, charmiga trädgårdsplattor eller ett tjusigt sidobord? Eller gjut vackra dekorationer att hänga upp på väggen. Med tydliga instruktioner och spännande projekt för alla smaker visar Sania och Susanna än en gång att alla kan gjuta!
Bokförlaget Semic 9789155271664 -
Kritiskt socialt arbete
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 185 sidor.
Mycket gott skick. Läst skick. Finns understrykningar i blyerts och en med kulspets (vad jag har hittat). Kan skicka fler bilder.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147096886
- Titel
- Kritiskt socialt arbete
- Författare
- Herz, Marcus
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken diskuteras hur ett kritiskt socialt arbete kan utvecklas och integreras i praktiken. Med avstamp i ett teoretiskt metaperspektiv formuleras förslag på sätt att bidra till en utveckling av detta. En utgångspunkt är att socialarbetaren är en del i ett maktspel. Denna produktion av makt kan ta sig uttryck i kategoriseringar av människor, i det språk som används eller i de metoder och teorier som ligger till grund för bedömningar och beslut.
Läs mer
Boken gör en rad empiriska och teoretiska nedslag i teman som exempelvis makt, motstånd, familj, intersektionalitet, hemlöshet, migration, globala förändringar och kategoriseringar och visar med dem hur man kan närma sig ett socialt arbete som är kritiskt och reflexivt.
I den andra upplagan har samtliga kapitel reviderats och två nya kapitel tillkommit: ett om den nya hemlösheten och fattigdomsparadoxen och ett om globala förändringar och nationella konsekvenser.
Kritiskt socialt arbete riktar sig till studenter på socionomprogrammet, men även till studerande på andra utbildningar med klient- eller patientkontakt, samt till yrkesverksamma inom socialt arbete, sjukvård, kriminalvård och skola.
Boken:
- introducerar kritiskt socialt arbete i en svensk kontext utifrån både teori och empiri.
- ger verktyg för att kritiskt granska den egna maktpositionen och sitt dagliga arbete.
- bidrar till att sätta in det sociala arbetet i en politisk och strukturell ram, och betonar vikten av att aktivt och kritiskt förhålla sig till denna ram.
Om författarna
Bokens redaktör, Marcus Herz, är docent i socialt arbete och verksam vid Göteborgs universitet. Övriga författare: Thomas Johansson, professor i pedagogik, Göteborgs universitet; Jessica Jönsson, docent i socialt arbete, Örebro universitet. Philip Lalander, professor i socialt arbete, Linnéuniversitetet; Tina Mattsson, docent i socialt arbete, Lunds universitet; Tove Samzelius, doktor i socialt arbete, Malmö universitet och Hanna Wikström, docent i socialt arbete, Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147096886 -
Att förstå ungdomars identitetsskapande : en...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 336 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147098330
- Titel
- Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
- Författare
- Sorbring, Emma - Andersson, Åsa - Molin, Martin - Arpi, Torsten
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 634 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undersöka och pröva vem man är och vem man vill vara, i förhållande till omgivningen och till olika kontexter, är något som påbörjas under de föränderliga och omvälvande ungdomsåren – då tar sökandet efter och skapandet av en identitet fart.
Den här antologin visar på hur både olika strukturella och mer individrelaterade livsvillkor påverkar och formar identitetsskapandet och vuxenblivandet. Det påverkas också av vilka arenor de unga befinner sig på och aktivt är med och formar, exempelvis genom interaktion i sociala medier, i skolan, i fritids- och föreningsliv, i idrottssammanhang, musiksfären etcetera.
Bokens kapitel tar avstamp i en rad olika kontexter där ungdomars identitetsskapande sker och bygger på forskning utförd inom olika discipliner som belyser ungdomars lärande, utveckling och livsvillkor. I boken finns en rad exempel på ungdomars syn på skapandet av en identitet, liksom aktiverande övningar, forskarreportage och förslag på fördjupande läsning efter varje kapitel.
Denna inspirations- och metodbok är användbar inom alla de utbildningsområden som behandlar frågor om ungdomar och identitet, t.ex. lärarutbildning, speciallärar- och specialpedagogprogram, socionom- och socialpedagogprogram samt kurser inom barn- och ungdomsvetenskap, psykologi och sociologi och olika metod- och examensarbeteskurser inom lärarprogrammen.
Om författarna
Emma Sorbring (docent i psykologi), Åsa Andersson (lektor i kulturvetenskap) och Martin Molin (docent i socialt arbete) är alla tre verksamma inom den barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön vid Högskolan Väst. Emma, Åsa och Martin är både huvudredaktörer och medförfattare. Ytterligare 18 författare medverkar i antologin.
Sagt om boken
”Genom bokens fem olika forskningsreportage ges läsaren kunskap om olika forskningsmetoder och en del viktiga etiska aspekter tas upp. Texten är välskriven, innehållsrik och illustrerad med färgbilder.” BTJ-häfte 15102024 Lektör Annette Sjöberg
Liber 1 9789147098330 -
What is professional social work?
Häftad bok. Bristol : Policy Press. 2006.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781861347046
- Titel
- What is professional social work?
- Författare
- Payne, Malcolm
- Förlag
- Bristol : Policy Press
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- English
Bristol : Policy Press 9781861347046 -
Psychology and Social Work: Applied Perspecti...
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2017. 200 sidor.
Nära nyskick. Ser nästan oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780745696317
- Titel
- Psychology and Social Work: Applied Perspectives
- Författare
- Gabriela Misca - Peter Unwin
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780745696317 -
Skolledarskap i mångfald
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2015. 145 sidor.
Mycket gott skick. Flera blad som har haft vikta hörn. Inga under eller överstrykningar i boken. Fler bilder kan skickas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144094359
- Titel
- Skolledarskap i mångfald
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 145 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 226 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Globalisering och en mångkulturell samhällsutveckling ställer skolan inför spännande och komplicerade utmaningar. Denna utveckling rör inte enbart de som arbetar i mångkulturella skolor, eller i skolor som tar emot nyanlända. Det är ett kunskapsområde som berör samhället i stort. Skolledarskap i mångfald tar sin utgångspunkt i det interkulturella perspektivet och diskuterar dess implikationer för skolledning och skolutveckling i praktiken. Till grund för diskussionen ligger ett antal olika forskningsprojekt med verksamhetsnära studier om skolans ledning och utveckling.
Målsättningen med boken är att ge inspiration och nya perspektiv på mångfaldens skola och förskola. Förhoppningsvis ingjuter den också mod – mod till att stå emot och att våga gå utanför den box som etnocentrism och nationell självförståelse sätter hinder för.
Skolledarskap i mångfald är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar, men passar även inom lärarutbildningen och som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare, lärare politiker och skolhuvudmän.
Studentlitteratur 1 9789144094359 -
Perspektiv på handledning för ledare i försko...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2020. 184 sidor.
Nära nyskick. Oläst skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151102573
- Titel
- Perspektiv på handledning för ledare i förskola och skola
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolledare och lärare möter dagligen olika typer av förväntningar, problem och dilemman. Ofta ska beslut fattas snabbt och det krävs ett tryggt ledarskap både i klassrummet och i skolans övriga organisation. Handledning är ett viktigt inslag för att stärka yrkeskunnandet, och utveckla ledarskapet i förskola och skola.
I den här boken presenteras flera olika exempel på vad handledning innebär. Läsaren får exempel på hur professionshandledning kan bedrivas i praktiken, vilka vetenskapliga grunder professionshandledning vilar på, och hur professionshandledning kan förstås ur olika teoretiska perspektiv.
Lärande genom reflektion är ett centralt tema som binder samman bokens kapitel. Syftet med handledningen är att fördjupa och konkretisera lärandet bland annat genom att deltagarna ges möjlighet att reflektera över – och i sin verksamhet pröva – ledarhandlingar och få återkoppling på dessa. I boken ges olika exempel på modeller för handledningssamtal grundade i forskning. Det viktigaste är att använda en modell som passar syftet med den handledning som ska genomföras.
Bokens författare har alla erfarenhet som handledare inom förskola och skola, både i Sverige och internationellt. De flesta exempel i boken är hämtade från handledning med rektorer och biträdande rektorer i förskola och skola, men boken kan också användas av lärare, personal inom elevhälsan, eller personal som arbetar med ledningsfrågor på huvudmannanivå.
Ulf Leo (red.) är docent i rättssociologi med inriktning mot utbildningsledarskap, och arbetar som lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Eva Amundsdotter (red.) arbetar som lektor i pedagogik med inriktning mot organisation och ledarskap, vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Marit Aas är professor i utbildningsledning vid fakulteten för lärarutbildning och internationella studier (LUI) vid OsloMet – Storbyuniversitetet i Oslo.
Kerstin Bladini är fil dr i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet.
Ulf Buskqvist är fil dr i medie- och kommunikationsvetenskap och lektor i pedagogiskt arbete. Buskqvist är utbildningschef för Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet.
Karin Careborg har arbetat som utbildningsledare och handledare inom rektorsutbildning under tjugo år, främst vid Göteborgs universitet men även några år vid Karlstads universitet.
Elisabet Edqvist är universitetsadjunkt vid Uppsala universitet. Hon är idag delansvarig för genomförande av den professionsutvecklande handledningen i rektorsutbildningen vid Uppsala universitet.
Anna Hulterström är adjunkt i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Marcia Håkansson Lindqvist arbetar som lektor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Jan Robertson är filosofie doktor, och internationell ledarskapskonsult som arbetar i skärningspunkten mellan teori och praktik inom ledarskapsutveckling.
Susanne Sahlin arbetar som universitetslektor i pedagogik vid institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Maria Styf arbetar som lektor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Lena Wiman är universitetsadjunkt vid Uppsala universitets rektorsutbildning.
Gleerups Utbildning AB 1 9789151102573 -
Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2013. 283 sidor.
Nära nyskick. Oläst skick. Främre högra hörnen lite lätt kantstött. Se bild.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144087573
- Titel
- Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen?
- Författare
- Mlekov, Katarina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Oron i världen ökar. Människor flyttar i allt större utsträckning på grund av krig, förföljelser och fattigdom men också på grund av lockande arbetsmöjligheter, kulturella upplevelser och avkoppling. Samtidigt är den ekonomiska utvecklingen alltmer globalt sammanhängande och därmed osäker och svårplanerad. Vi möts allt oftare över olika gränser.
I boken presenteras perspektiv på nya och ovana möten i arbetslivet och utgångspunkten är möten mellan människor, hur vi möts och hur vi kan hantera våra möten både formellt och informellt. Här presenteras också bakgrunden till att mångfald som begrepp och idé vuxit fram och hur den amerikanska utvecklingen påverkat den svenska.
Bokens återkommande frågeställning om hur det kan bli om vi strävar efter att utveckla en ”multikulturell” arbetsplats och hur vi vill ha våra mänskliga relationer, sätts in i både små och stora sammanhang. Med alla människors lika värde som måttstock handlar mångfalden till syvende och sist om demokrati och respekt. Och på en arbetsplats är ledningen, chefer på alla nivåer, liksom alla medarbetare, viktiga för utvecklingen.
Studentlitteratur AB 2 9789144087573 -
Upplyftande ledarskap i skola och förskola
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 179 sidor.
Nära nyskick. Något märke på omslagen, annars i oläst skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127817647
- Titel
- Upplyftande ledarskap i skola och förskola
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 158 x 229 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Du som är rektor eller förskolechef – eller som funderar på att ta språnget – här är boken som gör uppdraget roligare, mera hanterbart och som dessutom underlättar ett kollegialt lärande er chefer emellan! Upplyftande ledarskap i skola och förskola handlar om vägar och verktyg för att hantera skolledaruppdragets många utmaningar – med fokus på det roliga, konstruktiva och genomförbara. Bokens tio kapitel följer tre övergripande teman: skolledare i vardagen, att leda på längre sikt, och ett uthålligt ledarskap. Ett syfte med boken är att berika och vässa skolledarnas gemensamma professionsspråk – som ett sätt att göra kollegiala samtal och erfarenhetsutbyten effektivare och rikare.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127817647 -
Lärande och bildning i en globaliserad tid
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 144 sidor.
Nära nyskick. Som ny. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144058955
- Titel
- Lärande och bildning i en globaliserad tid
- Författare
- Kroksmark, Tomas - Hugo, Martin - Segolsson, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan är en verksamhet mitt i en globaliserad tid – mitt i ett samhälle och en värld i förändring. Lärare och elever hämtar intryck från både när och fjärran och gränserna mellan olika kulturer suddas ut. Lärandet är i den här omställningen både en produkt av utvecklingen och en utgångspunkt för påverkan och förändring. Hur kan dagens lärare och skolledare möta vårt samhälles utveckling mot digitalisering och gränslöshet?Den här boken ger kunskap och tillfälle till reflektion kring olika aspekter av lärande och bildning i ljuset av globaliseringen. Några av tidens mest aktuella frågor inom det utbildningsvetenskapliga området undersöks och får en bred beskrivning. De nio olika kapitlen grundas dels i empiriska studier, dels i teori. Läsarna erbjuds därmed både praktisk och teoretisk förståelse av området.Lärande och bildning i en globaliserad tid lämpar sig som kurslitteratur för studenter inom lärarutbildning och på kurser inom pedagogik och utbildningsvetenskap. Boken är tillägnad professor Tomas Kroksmark i samband med hans 60-årsdag.
Studentlitteratur AB 1 9789144058955 -
Ensamkommande barn och ungdomar : en introduk...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2018. 128 sidor.
Nära nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140697103
- Titel
- Ensamkommande barn och ungdomar : en introduktion till samhällskontext, forskning och ramverk
- Författare
- Hedlund, Daniel
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ensamkommande barn och ungdomar har varit i fokus för mediernas och politikernas intresse under de senaste åren. I den här boken presenteras forskning, ramverk och rutiner som rör denna heterogena grupp.
Det finns inga tecken på att den globala migrationen är på väg att minska. Den globala ojämlikheten påverkar vardagsvillkoren negativt för hela samhällen, vilket också får barn och ungdomar att vilja söka sig till andra platser och länder.
Författaren beskriver hur begreppet ensamkommande barn vuxit fram och diskuterats samt hur denna debatt ibland tagit sig motsägelsefulla uttryck. Boken presenterar också de rättsliga ramverk som påverkar asylprövning och asylmottagning. Därefter beskrivs hur dessa system fungerar i praktiken när ensamkommande barn anländer i Sverige. Här finns också en övergripande presentation av kommunernas ansvar för ensamkommande barn via socialtjänst och överförmyndarnämnd.
Boken riktar sig främst till studenter på socionomprogrammet men också till socialsekreterare, boendepersonal och andra som arbetar med ensamkommande barn och ungdomar. Den kan också fungera som en introduktion för alla som vill lära sig mer om hur asylprocessen i Sverige fungerar.
Daniel Hedlund är filosofie och juris kandidat, Master of Human Rights samt filosofie doktor i barn- och ungdomsvetenskap. Han är postdoktor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140697103 -
Mångfald i skolan : framgångsrika sätt att mö...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 400 sidor.
Nära nyskick. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818859
- Titel
- Mångfald i skolan : framgångsrika sätt att möta (o)likheter
- Författare
- Mitchell, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 240 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mångfald i skolan är en viktig bok om hur undervisning, skola och utbildning kan och måste välkomna och tillhöra alla. Skolan kan bara bli rättvis och demokratisk först när alla omhuldas av undervisningen och David Mitchell ger evidensbaserade verktyg till framgångsrika sätt som fungerar oavsett de likheter och olikheter som skapar mångfalden.
Boken tar upp (o)likheter som kön, klass, etnicitet, kultur, tro och funktionsolikheter. Utifrån dessa områden presenteras både de organisatoriska och praktiska sätt som senaste forskning visar fungerar bra för att skapa en undervisning som når alla elever.
Mitchells bok banar vägen för inkludering, samt ger en bred och djup reflektion på mångfald, ur ett normkritiskt perspektiv. Boken är därför värdefull för alla inom skolvärlden eftersom den beskriver hur utbildning och samhälle kan ta sig an och ta vara på mångfald genom att höja blicken och bli ett stöd för alla elever.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818859 -
Att leda mot skolans mål
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2016. 384 sidor.
Nära nyskick. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694478
- Titel
- Att leda mot skolans mål
- Författare
- Johansson, Olof - Svedberg, Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. Det är enkelt sagt, men svårare att genomföra så att det når barngrupper och klassrum.
Att leda mot skolans mål belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, målstyrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans kontext och övergripande skeenden. Del två belyser ledarskapsfrågor. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
I denna andra upplaga har det tillkommit fyra helt nya kapitel fördelade mellan antologins temaområden. De flesta av bokens övriga kapitel är omarbetade och uppdaterade med aktuell forskning.
Olof Johansson är professor i statsvetenskap, Umeå universitet, och leder Centrum för skolledarutveckling. Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och arbetar vid Karlstads universitet. Bokens övriga författare är rektorsutbildare från olika utbildningsorter.
Anderz Andersson är jurist vid Juridiska institutionen, Umeå universitet.
Anders Arnqvist är professor vid Karlstads universitet och utbildningschef för rektorsutbildningen vid Uppsala universitet.
Ulrika Auno är ämneslärare och koordinator för det regionala utvecklingsnätverket, RUN.
Göran Bergström är docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Conny Björkman är lektor i pedagogik vid Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet.
Lena Boström är ämneslärare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Åsa Bång är doktor i biologi och koordinator för det regionala utvecklingsnätverket, RUN.
Marianne Döös är organisationspedagog och professor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Mats Ekholm är professor emeritus i pedagogik vid Karlstads universitet.
Anna Forssell är universitetslektor i pedagogik. Hon är studierektor för bland annat rektorsprogrammet vid Stockholms universitet.
Torbjörn Hortlund arbetar som utbildningsledare vid rektorsutbildningen, Uppsala universitet.
Jonas Höög är professor i sociologi vid Umeå universitet och arbetar som forskare och rektorsutbildare vid Centrum för skolledarutveckling.
Pirjo Lahdenperä är legitimerad psykolog och professor i pedagogik vid Mälardalens högskola med inriktning mot styrning och ledning.
Ulf Leo är docent i rättssociologi vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Mette Liljenberg är doktor i samhällsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Göteborgs universitet.
Mats Lundgren är docent i sociologi, seniorprofessor i pedagogik och verksamhetsledare vid Pedagogiskt Utvecklingscentrum Dalarna (PUD) vid Högskolan Dalarna.
Jenny Madestam är fil.dr i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Matilde Millares är fil.dr i statsvetenskap. Hon är verksam som analytiker på Avdelningen Analys och prognos vid Försäkringskassan i Stockholm.
Ulf Nytell är fil.dr och utbildningschef för rektorsprogrammet vid Högskolan Dalarna, Mälardalens högskola, Örebro universitet.
Anette Oxenswärdh är fil.dr och arbetar vid Stockholms universitet på Institutionen för pedagogik och didaktik.
Pia Skott är universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Göran Sundström är docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet.
Åsa Söderström är lektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet.
Monika Törnsén är fil.dr i pedagogik och universitetslektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Lena Wilhelmson är docent i pedagogik vid Stockholms universitet.
Helene Ärlestig är docent i pedagogik vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140694478 -
Styrning och ledning av svensk förskola och s...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 104 sidor.
Nära nyskick. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140692306
- Titel
- Styrning och ledning av svensk förskola och skola : en introduktion
- Författare
- Ringarp, Johanna
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 104 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 170 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska skolan och förskolan är en komplex organisation som kan vara uppbyggd på olika sätt i olika kommuner. Hur styrs egentligen skolan och förskolan? Var fattas besluten? Vad innebär det att tillhöra en profession? Dessa är några av de frågor som behandlas i boken.
Lärare, förskollärare och fritidspedagog är mångfacetterade yrken i en mångsidig organisation. Kunskap om hur verksamheten styrs och leds är en förutsättning för att kunna ta ansvar som professionell yrkesutövare. I den här boken tecknas en översiktlig bild av ett antal områden som är viktiga för yrkesverksamma inom skolan att känna till, inte minst för att de ska kunna påverka den egna arbetssituationen.
Johanna Ringarp är fil.dr i historia och lektor i pedagogik och Elisabet Nihlfors är professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap. Båda är verksamma vid Uppsala universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140692306 -
Utvärdera din undervisning : värdera och förs...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 171 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127145634
- Titel
- Utvärdera din undervisning : värdera och förstå statistik och evidens
- Författare
- Elbro, Carsten
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 171 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 157 x 229 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan du som lärare försäkra dig om att de metoder och aktiviteter du använder i din undervisning faktiskt håller god kvalitet? Hur ska du bedöma exempelvis artiklar, rapporter och kurser för att veta vilka resultat du kan lita på?
Med hjälp av den här boken får du grundläggande kunskap om hur du värderar och förstår forskningsresultatens bakomliggande statistik. På så vis kan du kritiskt granska anspråken på evidens och därmed utvärdera din egen undervisning.
Boken är skriven ur en lärares perspektiv, inte en statistikers. Exemplen handlar om undervisning och förklaringarna utgår från elever och klasser. På ett enkelt och lättillgängligt sätt förklaras centrala begrepp inom metod och statistik.
Utvärdera din undervisning är en grundbok i statistik och evidens för lärarstudenter såväl som praktiserande lärare.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127145634 -
Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 256 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102955
- Titel
- Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolutvecklingsprojektet Modellskolan bygger på en pedagogisk idé: om lärare integrerar vetenskaplig kompetens i sin didaktiska skicklighet ökar kvaliteten i elevens lärande. Grunden för de mycket goda resultaten av detta projekt på avancerad nivå är det kollektiva och kollegiala lärandet på arbetsplatsen.
Boken ger en ingående beskrivning av det systematiska arbetet inom projektet, t.ex. grupphandledning, den dialogiska reflektionsmodellen och skuggning som ett sätt att synliggöra det osynliga. Den beskriver 3O-modellen för kompetensutvecklingen liksom dess tillämpning och förutsättningar. Utöver detta tillhandahåller boken en kritisk analys och diskussion av modellens potential att förbättra elevers lärande. Modellskolan – en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare vänder sig till lärare och rektorer verksamma i barn- och ungdomsskola, skolpolitiker och till studerande vid lärarutbildningarna.
Studentlitteratur 1 9789144102955 -
Att lagstifta om diskriminering
Häftad bok. SNS Förlag. 1 uppl. 2007. 138 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut. Gammal prislapp på baksidan, 328kr
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185695225
- Titel
- Att lagstifta om diskriminering
- Författare
- Susanne Fransson - Per Norberg
- Förlag
- SNS Förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 138 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 121 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om olika sätt att se på diskriminering och rättvisa. Den är också ett bidrag till att öka förståelsen av tillämpningen av juridiken när det gäller diskriminering.
Denna titel har tidigare givits ut av SNS förlag men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
SNS Förlag 1 9789185695225 -
Nyanlända i skolan, 2 uppl : Myndigheters ans...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2017. 184 sidor.
Nära nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140696229
- Titel
- Nyanlända i skolan, 2 uppl : Myndigheters ansvar och elevers rättigheter
- Författare
- Andersson, Anderz
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den ökade invandringen, och särskilt då av barn och unga, har inneburit en stor utmaning för det svenska samhället, och inte minst för skolan. Trots att Sverige har en lång tradition av invandring är det först efter millennieskiftet som frågan om skola och migration fått aktualitet. Den här boken behandlar nyanlända barns och ungdomars rättigheter i asylprocessen och de nya bestämmelserna i skollagen om nyanlända elevers rätt till utbildning, som gäller från den 1 januari 2016.
I denna andra upplaga behandlas framför allt två stora förändringar. Den första är de förändringar av lag (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. som trädde i kraft den 1 juli 2016. Den andra är lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige. Därtill behandlas förändringar avseende myndigheters ansvar i migrationsprocessen. Samtliga kapitel har reviderats och uppdaterats.
Boken inleds med en bakgrundsbeskrivning av invandringen till Sverige och nyanländas skolsituation. Därefter beskrivs de i migrations- och mottagandeprocessen ingående parterna och deras ansvarsområden. Författarna redogör också mer allmänt för asylprocessen för att därpå fördjupa sig i reglerna beträffande barn och ensamkommande barn. De två avslutande kapitlen kopplar samman de tidigare kapitlen. Här presenterar författarna skollagens tillämpliga bestämmelser ur ett mer allmänt perspektiv. Det handlar bland annat om inflytande över utbildningen, diskriminering och kränkande behandling, skolplikt, extra anpassning och särskilt stöd. Därefter behandlas bestämmelserna om nyanländas rätt till utbildning, till exempel reglerna om kunskapsbedömning, om placering i årskurs och undervisningsgrupp samt planering av undervisning.
Anderz Andersson, Sara Lyrenäs och Lina Sidenhag är verksamma vid Juridiska institutionen vid Umeå universitet och knutna till Centrum för skolledarutveckling, som ansvarar för befattningsutbildning för rektorer.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140696229 -
Perspektiv på handledning för ledare i försko...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2020. 184 sidor.
Nära nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151102573
- Titel
- Perspektiv på handledning för ledare i förskola och skola
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolledare och lärare möter dagligen olika typer av förväntningar, problem och dilemman. Ofta ska beslut fattas snabbt och det krävs ett tryggt ledarskap både i klassrummet och i skolans övriga organisation. Handledning är ett viktigt inslag för att stärka yrkeskunnandet, och utveckla ledarskapet i förskola och skola.
I den här boken presenteras flera olika exempel på vad handledning innebär. Läsaren får exempel på hur professionshandledning kan bedrivas i praktiken, vilka vetenskapliga grunder professionshandledning vilar på, och hur professionshandledning kan förstås ur olika teoretiska perspektiv.
Lärande genom reflektion är ett centralt tema som binder samman bokens kapitel. Syftet med handledningen är att fördjupa och konkretisera lärandet bland annat genom att deltagarna ges möjlighet att reflektera över – och i sin verksamhet pröva – ledarhandlingar och få återkoppling på dessa. I boken ges olika exempel på modeller för handledningssamtal grundade i forskning. Det viktigaste är att använda en modell som passar syftet med den handledning som ska genomföras.
Bokens författare har alla erfarenhet som handledare inom förskola och skola, både i Sverige och internationellt. De flesta exempel i boken är hämtade från handledning med rektorer och biträdande rektorer i förskola och skola, men boken kan också användas av lärare, personal inom elevhälsan, eller personal som arbetar med ledningsfrågor på huvudmannanivå.
Ulf Leo (red.) är docent i rättssociologi med inriktning mot utbildningsledarskap, och arbetar som lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Eva Amundsdotter (red.) arbetar som lektor i pedagogik med inriktning mot organisation och ledarskap, vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Marit Aas är professor i utbildningsledning vid fakulteten för lärarutbildning och internationella studier (LUI) vid OsloMet – Storbyuniversitetet i Oslo.
Kerstin Bladini är fil dr i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet.
Ulf Buskqvist är fil dr i medie- och kommunikationsvetenskap och lektor i pedagogiskt arbete. Buskqvist är utbildningschef för Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet.
Karin Careborg har arbetat som utbildningsledare och handledare inom rektorsutbildning under tjugo år, främst vid Göteborgs universitet men även några år vid Karlstads universitet.
Elisabet Edqvist är universitetsadjunkt vid Uppsala universitet. Hon är idag delansvarig för genomförande av den professionsutvecklande handledningen i rektorsutbildningen vid Uppsala universitet.
Anna Hulterström är adjunkt i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Marcia Håkansson Lindqvist arbetar som lektor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Jan Robertson är filosofie doktor, och internationell ledarskapskonsult som arbetar i skärningspunkten mellan teori och praktik inom ledarskapsutveckling.
Susanne Sahlin arbetar som universitetslektor i pedagogik vid institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Maria Styf arbetar som lektor i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet.
Lena Wiman är universitetsadjunkt vid Uppsala universitets rektorsutbildning.
Gleerups Utbildning AB 1 9789151102573 -
Inkludering och måluppfyllelse : att nå framg...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 183 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100880
- Titel
- Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
- Författare
- Persson, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 149 x 211 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska grundskolan genomgår under 2000-talets andra decennium de största förändringarna sedan 1960-talet. Nya läroplaner och en ny skollag där kunskapsmätning och konkurrens fått allt större betydelse innebär en ny förståelse av skolans uppgift. Samtidigt blir svenska elevers skolresultat allt sämre och skillnaderna mellan skolor ökar.
Bengt Persson och Elisabeth Persson inleder boken med att analysera bakgrunden till den här utvecklingen. Men bokens huvudsyfte är att visa på att det finns ljuspunkter som ger perspektiv åt den dystra bilden. I den lilla kommunen Essunga har man med hjälp av ett systematiskt och idogt förändringsarbete lyckats vända en negativ utveckling. På kort tid har man nått en tätposition bland landets kommuner när det gäller elevernas resultat på betyg och nationella prov. Genom ett inkluderande synsätt där särskilda undervisningsgrupper och nivågruppering lagts ner har allt fler elever getts möjlighet att lyckas.
Inkludering och måluppfyllelse vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskolan till gymnasiet samt till specialpedagoger, fritidspedagoger och rektorer. Den kan med behållning läsas även av andra med intresse av skolans utveckling.
Om författarna
Bengt Persson är professor i specialpedagogik och Elisabeth Persson är universitetslektor i matematikdidaktik. Båda är verksamma vid Högskolan i Borås.
Liber 1 9789147100880 -
Group processes - a developmental perspective
Häftad bok. Pearson Education (us). 2004. 304 sidor.
Nära nyskick. Inga under eller överstrykningar. Inga anteckningar. Pärmen något naggad I ytterkanterna. Fler bilder kan skickas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780205412013
- Titel
- Group processes - a developmental perspective
- Författare
- Susan Wheelan
- Förlag
- Pearson Education (us)
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 178 x 235 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
Pearson Education (us) 9780205412013 -
Hållbar utveckling : teknik, samhälle och liv...
Häftad bok. Studentlitteratur. 3 uppl. 2018. 443 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144122182
- Titel
- Hållbar utveckling : teknik, samhälle och livskvalitet
- Författare
- Gulliksson, Håkan
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 443 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 769 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hållbar utveckling – Teknik, samhälle och livskvalitet har en bred ansats där social, ekologisk och ekonomisk kunskap tillsammans ger läsaren en grund att stå på för att analysera samband och problematisera kring ämnet. Ansatsen leder även fram till ett antal förhållningssätt inför framtiden, vilka presenteras i boken.
Boken är strukturerad i fyra delar där den första diskuterar livskvalitet och ger läsaren verktyg att själv sätta ord på innebörden av livskvalitet. Den andra delen redogör för begrepp och modeller inom de ekonomiska, ekologiska och sociologiska disciplinerna. Kunskaper som behövs för att förstå hållbarhetsproblemen på djupet. Bokens tredje del lägger till en teknikdimension och därefter lyfts blicken mot framtiden i en fjärde del där FNs hållbarhetsmål behandlas tillsammans med möjligheter till attitydförändringar. Sammantaget ges en heltäckande beskrivning av ämnet som både inspirerar och utmanar läsaren. Hållbar utveckling – Teknik, samhälle och livskvalitet erbjuder en vid utblick över samhällets hållbarhetsarbete med hållbarhetsfrågor och ett rikt referensmaterial till aktuell forskning inom alla de områden som berörs. Boken ger också strategier för och tips på hur du som individ kan tänka och bete dig för att bli mer hållbar.
Denna tredje upplaga har ett tydligare framtidsfokus baserat på FNs hållbarhetsmål. Boken har uppdaterats både vad det gäller tekniska och andra lösningar med bäring på hållbarhet.
Studentlitteratur 3 9789144122182 -
The Shining - Varsel
Pocketbok. Bonnier Pocket. 2014. 538 sidor.
Mycket gott skick. Veck på omslaget. Sidornas utsida något gulnade.
Läst men bra skick. Bilder kan skickas.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174293920
- Titel
- The Shining - Varsel
- Författare
- King, Stephen
- Förlag
- Bonnier Pocket
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 538 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När Jack Torrance får i uppdrag att ta hand om det isolerade Overlook Hotel över vintern, ser han det som en möjlighet att komma på fötter igen efter att ha misslyckats som författare och fått sparken från sitt lärarjobb. Hans fru, Wendy, ser vintermånaderna uppe i bergen som en chans att läka relationen med Jack och förhindra att familjen splittras. Danny, deras femårige son, ser något helt annat. Han är synsk och kan se scener som ingen femåring någonsin borde få se. Han ser hotellets fasansfulla förflutna och de onda krafter som väntar på familjen ... Varsel är Stephen Kings tredje utgivna roman och den bok som innebar hans stora internationella genombrott. Boken ligger också till grund för Stanley Kubricks klassiska skräckfilm The Shining med Jack Nicholson i huvudrollen.
Bonnier Pocket 9789174293920 -
Mr Mercedes
Pocketbok. Månpocket. 2016. 426 sidor.
Mycket gott skick. Läst men bra skick. Bilder kan skickas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175035154
- Titel
- Mr Mercedes
- Författare
- King, Stephen
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 426 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är tidig morgon i en amerikansk stad som har drabbats hårt av den senaste finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna där en jobbmässa snart ska öppna. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas. Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med ”Mr Mercedes”, mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof? Mr Mercedes är Stephen Kings första renodlade thriller och en hyllning till den hårdkokta noir-genren.
Månpocket 9789175035154 -
Arabvärlden kultur och mångfald
Inbunden bok. Alhambra. 1 uppl. 2001. 418 sidor.
Nära nyskick. Mycket bra skick. Troligen oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188992406
- Titel
- Arabvärlden kultur och mångfald
- Författare
- Berque, Jacques
- Förlag
- Alhambra
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 418 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 855 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är den läroprocessen som han diskuterar i denna omfattande bok: hur arabvärlden med sin egen kultur möter den nya tiden. Hur den hanterar sina egna traditioner och sitt eget självmedvetande vid mötet med modernitetens krav. Berque växlar mellan övergripande sociologiska resonemang och livfulla konkreta minnen från egna färder under ett långt liv i olika delar av arabvärlden. Han kommenterar sin egen omfattande läsning av arabisk litteratur och återger livfulla diskussioner med politiker och intellektuella i många länder. Han diskuterar den arabiska poesins säregenhet och traditioner, han skildrar stadslandskapets utveckling i städer som Kairo och Bagdad och de nya eliternas problem med att erövra de nya kunskaperna men samtidigt inte svika sina egna traditioner.
Jacques Berques bok är ett oundgängligt arbete för var och en som vill förstå vad som händer i arabvärlden när den ställs inför modernitetens krav och utmaningar.
Alhambra 1 9789188992406 -
Den lilla farmen i stan
Inbunden bok. Louise Bäckelin Förlag. 2023. 237 sidor.
Nyskick. Troligen oläst. Mycket bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177995524
- Titel
- Den lilla farmen i stan
- Författare
- Holtby, Linda
- Förlag
- Louise Bäckelin Förlag
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 237 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 222 x 267 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 1118 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "En innehållsrik, inspirerande och generös bok om självhushållning, som passar både för nybörjarodlaren och för den som har odlat en del men vill ha en skjuts ut i en mer självhushållande livsstil." Jenny Westlin Green, BTJStadsbondens guide till en ätbar trädgård och ett hållbart livDrömmer du om en balkong eller trädgård som prunkar av ätbara godsaker? Om hemgjorda teer och ett husapotek? Eller höns som sprätter på tomten? Då är det här boken för dig! I Den lilla farmen i stan får du lära dig om odling, hållbarhet och hur du skapar en självhushållande livsstil, även om du bor i stan. Med varsam hand guidar odlaren och miljöinformatören Linda Holtby dig till ett odlande som passar just dig, oavsett om du bara vill ha örter i köksfönstret eller förvandla hela gräsmattan till en djungel. Du får ta del av odlingstips, favoritrecept och både dråpslag och framgångshistorier. Lindas egen odlingsresa inleddes när hon sjukskrevs för utmattning och vägen till ett mer hållbart liv kom att gå hand i hand med självhushållning. På bara några år byggde hon och hennes man upp en liten stadsfarm med bärbuskar, fruktträd, örtagård och svampodlingar ja, de har till och med hönsgård, åker och gödselstack innanför staketet till sin lilla trädgård. Ett vanligt år producerar de ett kvarts ton mat och då är odlingsytan inte större än 100 kvadratmeter! Med den här boken hoppas Linda få dig att se möjligheterna där du bor och ge både inspiration och verktyg till att skapa ditt hållbara liv i stan, både för dig själv och planeten. LINDA HOLTBY, född 1983, är gymnasieläraren som sade upp sig för att odla grönsaker. Det som började med några chilifrön växte till en stormande passion för odling, och trädgårdens gräsmatta byttes ut mot morötter, bönor och pumpor. Idag arbetar Linda som miljöinformatör och kommunikatör och delar med sig av sina odlingsprojekt på Instagramkontot @lillafarmen. Hon bor på sin lilla stadsfarm i Västerås tillsammans med sin familj och några hönor. Den lilla farmen i stan är hennes första bok.
Louise Bäckelin Förlag 9789177995524 -
Deltagare i husmorsgymnastik-uppvisningen vid...
Övrigt tryckt och skrivet. Tryckeri AB EPEGE Stockholm . 1949.
Gott skick. Alla deltagare, enligt titeln, sorterade efter bostadsort i alfabetisk ordning. Smuts eller fuktskada i övre delen av häftet. Se bild. Fler bilder kan skickas. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKTryckeri AB EPEGE Stockholm
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
