-
Psykosocialt arbete - bland barn och ungdom
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2001. 160 sidor.
Mycket gott skick. Kurslitteratur, helt utan anmärkningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147055296
- Titel
- Psykosocialt arbete - bland barn och ungdom
- Författare
- Thorzén, Diana
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om man ska kunna hjälpa utsatta barn och ungdomar måste man äga självinsikt. Dessutom måste man ha kunskaper om hur man upptäcker dessa gruppers problem och vad som kan ligga bakom problemen. Psykosocialt arbete tar upp allt detta.
Läs mer
Psykosocialt arbete innehåller fyra huvudkapitel som beskriver olika delar av ämnet.
Det första kapitlet – Självkännedom, identitet och yrkeskunnande – handlar om hur viktigt det är att känna sig själv för att kunna ge stöd åt andra människor. Budskapet är att man måste ha en insikt om sina egna värderingar och attityder för att kunna utveckla ett professionellt förhållningssätt gentemot människor som är socialt utsatta.
I det andra kapitlet – Signaler och riskbeteende – behandlas de signaler som barn och ungdomar i riskzonen kan avge. Vad är normalt och vad är avvikande?
I kapitel tre – Metoder – tar författarna upp olika specialpedagogiska metoder som iakttagelsemetoden, den kommunikativa metoden och temametoden. Målet är att skapa en förståelse för hur viktigt det är att skapa stödjande miljöer för utvecklingen av barn och ungdomars identitet.
Det fjärde kapitlet – Samhällets ansvar – beskriver det psykosociala arbetet genom tiderna, från bondesamhället till dagens samhälle. Här tas också upp vilka organiserade stödinsatser som finns, till exempel olika barnorganisationer. Slutligen behandlas samhällets ansvar med även internationella utblickar.
För att öka elevernas förståelse för vad psykosocialt arbete innebär finns det konkreta exempel och övningsuppgifter som uppmuntrar till diskussioner och rollspel.
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Håkan Thorsén är universitetslektor vid institutionen för vårdvetenskap och omsorg vid Örebro universitet. Diana Thorsén är socionom och psykoterapeut och Carl E. Olivestam är teol dr. och utbildningskonsult.
Liber 1 9789147055296 -
Förskola, skola, fritidshem
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2002. 368 sidor.
Gott skick. Kurslitteratur, förekommer fåtalet understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147059010
- Titel
- Förskola, skola, fritidshem
- Författare
- Wikare, Ulla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 745 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskola, skola, fritidshem är den klassiska boken inom ämnesområdet, känd för sin tydliga struktur. Fokusen ligger på barnen och ungdomarna men också på hur det är att arbeta i respektive miljö.
Läs mer
Förskola, skola, fritidshem är uppdelad i två delar.
Del 1 innehåller det som rör förskoleåldern. Här behandlas bland annat barnens olika utvecklingsfaser, lekens betydelse, viktiga moment inom förskolan och hur det är att arbeta i förskolan.
Del 2 behandlar skolåldern. Här ingår förskoleklassen, fritidshemmet och skolan. Texten tar även upp barn till flyktingar och barn i behov av särskilt stöd.
Texten är skriven så konkret som möjligt för att öka läsarens förståelse för barns utveckling och behov samt den egna rollen i mötet med barn och ungdomar.
Boken är tydligt strukturerad och ett genomgående tema är hur viktigt det är med ett pedagogiskt förhållningssätt i alla olika verksamheter för barn. För att underlätta inläsning finns marginalord utsatta.
Förskola, skola, fritidshem är skriven i dialog med en stor grupp lärare och elever.
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Ulla Wikare, Birgit Andersson och Christina Watsi är alla barnavårdslärare och erfarna läromedelsförfattare.
Liber 3 9789147059010 -
Arbetsmiljö och säkerhet
Häftad bok. Sanoma Utbildning. 4 uppl. 2008. 200 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, helt utan anmärkningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789162286538
- Titel
- Arbetsmiljö och säkerhet
- Författare
- Hild Lorentzi
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 239 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 386 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är viktigast för dig på jobbet?" Bra arbetskamrater, frihet, bra arbetsmiljö, omväxling, hög lön? Arbetslivet är i ständig förändring och i denna fjärde nya upplaga av boken finns mycket nyskrivet material. Teoretiska delar om den fysiska och psykosociala arbetsmiljön varvas med aktuella forskningsrön inom arbetsmiljöområdet. Vi får också ta del av hur arbetsmiljöfrågorna hanteras av myndigheter, företag, fackliga organisationer etc.
Författaren har intervjuat flera yrkesverksamma personer som berättar om sina erfarenheter av och reflektioner kring arbetslivet. De beskriver bl.a. hur viktigt det är att arbetskamrater kan samarbeta, att man kan påverka sin arbetssituation och har möjlighet att utvecklas i sitt arbete.
Sanoma Utbildning 4 9789162286538 -
Arbetssätt och lärande
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2005. 160 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147071173
- Titel
- Arbetssätt och lärande
- Författare
- Dahlkwist, Matts
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 259 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man förbättra sitt lärande? Hur påverkas vi av grupptryck och ledarskap? Vilka olika arbetssätt finns det? Arbetssätt och lärande tar upp dessa frågor och mycket mer. Texten varvar baskunskaper med aktuell forskning. Dessutom finns det praktiska övningsuppgifter.
Läs mer
Arbetssätt och lärande inleds med hur läroprocessen fungerar. Vad finns det för möjligheter och hinder för lärandet med tanke på vad som sker inom oss? Hur påverkas vårt lärande av omgivningen? Några av begreppen som tas upp i detta sammanhang är grupptryck, ledarskap, IQ och EQ.
Texten fortsätter med hur det går till att arbeta och lära tillsammans med andra. Några av frågorna som ställs är: Går det att lära sig social kompetens? Hur utvecklar man en demokratisk arbetsgrupp?
De sista kapitlen tar upp de krav som kunskapssamhället ställer på arbetsformer och lärande. Vilka är framtidens arbetsformer? Här beskrivs bland annat PBL, projektarbete, samarbetsinlärning samt vikten av utbildningsplanering, målsättning och utvärdering.
Innehåll:
- Vad är lärande?
- Ditt eget lärande
- Kunskap och kompetens
- Målinriktat lärande
- Lärande i grupp
- Att lära och arbeta tillsammans – att utveckla ett demokratiskt arbetssätt
- Nya arbetssätt – några exempel
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Matts Dahlqwist är gymnasielärare, lärarutbildare och lärarfortbildare i psykologi, pedagogik och samhällsorienterade ämnen.
Liber 2 9789147071173 -
Arbetssätt och lärande
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2005. 160 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147071173
- Titel
- Arbetssätt och lärande
- Författare
- Dahlkwist, Matts
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 259 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man förbättra sitt lärande? Hur påverkas vi av grupptryck och ledarskap? Vilka olika arbetssätt finns det? Arbetssätt och lärande tar upp dessa frågor och mycket mer. Texten varvar baskunskaper med aktuell forskning. Dessutom finns det praktiska övningsuppgifter.
Läs mer
Arbetssätt och lärande inleds med hur läroprocessen fungerar. Vad finns det för möjligheter och hinder för lärandet med tanke på vad som sker inom oss? Hur påverkas vårt lärande av omgivningen? Några av begreppen som tas upp i detta sammanhang är grupptryck, ledarskap, IQ och EQ.
Texten fortsätter med hur det går till att arbeta och lära tillsammans med andra. Några av frågorna som ställs är: Går det att lära sig social kompetens? Hur utvecklar man en demokratisk arbetsgrupp?
De sista kapitlen tar upp de krav som kunskapssamhället ställer på arbetsformer och lärande. Vilka är framtidens arbetsformer? Här beskrivs bland annat PBL, projektarbete, samarbetsinlärning samt vikten av utbildningsplanering, målsättning och utvärdering.
Innehåll:
- Vad är lärande?
- Ditt eget lärande
- Kunskap och kompetens
- Målinriktat lärande
- Lärande i grupp
- Att lära och arbeta tillsammans – att utveckla ett demokratiskt arbetssätt
- Nya arbetssätt – några exempel
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Matts Dahlqwist är gymnasielärare, lärarutbildare och lärarfortbildare i psykologi, pedagogik och samhällsorienterade ämnen.
Liber 2 9789147071173 -
Pedagogik för 2000-talet
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 5 uppl. 2009. 311 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127117396
- Titel
- Pedagogik för 2000-talet
- Författare
- Egidius, Henry
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 540 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Med paroller som självstyrt lärande, uppgiftsbaserat och arbetsplatsförlagt lärande, delaktighet och jämställdhet riktas fokus lika mycket på dem som lär sig som på dem som undervisar och handleder. IT och flexibelt lärande, nya former för bedöming och betygsättning sätter sin prägel på alla former av studier.
Bokens första del ägnas åt den moderna pedagogikens förgrundsgestalter, exempelvis Dewey, Montessori, Freinet, Freire, Piaget, Vygotskij, Rogers och Gardner. Deras teorier och visioner sätts in i ett historiskt sammanhang.
Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en konkret framställning av nya pedagogiska arbetssätt, bedömningsformer och kvalitetsarbete i vår tids anda. Denna del av boken handlar bl a om e-lärande, casemetoden, problembaserat lärande, handledning och projektarbete, kritisk läsning, betygsättning och utvecklingsarbete.
Natur & Kultur Akademisk 5 9789127117396 -
Utveckling, livsvillkor och socialisation
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 2007. 224 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147082889
- Titel
- Utveckling, livsvillkor och socialisation
- Författare
- Olsson, Britt-Inger
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 329 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken beskriver människans hela utvecklingsväg från barndom via ungdom till vuxen ålder och ålderdom. Den röda tråden genom boken är människors personliga utveckling och mänskliga möten. Som ett komplement till boken finns Samspel – teori och praktik som presenterar samspelsteorier utifrån aktuell forskning.
Läs mer
Utveckling, livsvillkor och socialisation tar upp hur människors livsvillkor påverkar deras utveckling och socialisation.
Boken vill förmedla ett förhållningssätt som bygger på lyhördhet, medkänsla och respekt för andra människors värde. Etik och moral vävs på ett naturligt sätt in i texten men tas också upp i ett längre avsnitt om etik och livsfrågor. Ett särskilt kapitel behandlar genusperspektivet.
För att levandegöra texten finns återkommande fallbeskrivningar som efterföljs av diskussionsuppgifter. En återkommande fallbeskrivning följer två barns uppväxt under olikartade livsvillkor. Beskrivningarna är tänkta att fungera som utgångspunkt för diskussioner om hur skilda uppväxtmiljöer kan påverka människors levnadsförhållanden och livsvillkor senare i livet.
Varje kapitel innehåller uppgifter både insprängda i texten och som avslutning av kapitlet. Det finns även ämnesöverskridande uppgifter.
Samspel – teori och praktik
En grundförutsättning för många yrken är att ha en god kompetens vad gäller att kunna möta, kommunicera och samspela med andra. Samspel – teori och praktik presenterar kortfattat och enkelt olika samspelsteorier utifrån aktuell forskning. Boken är tänkt att fungera som ett hjälpmedel för läsaren att kunna utveckla sin förmåga att möta andra på ett positivt sätt. Avsikten är att läsaren ska få stöd för sin personliga utveckling genom att texten ger hjälp till självreflektion och inre dialog.
Bokens tankar och teorier om samspel presenteras utifrån tre olika perspektiv: emotionellt perspektiv, meningsskapande perspektiv och reglerande perspektiv.
Dessa har sitt ursprung i ett program som kallas för vägledande samspel – ICDP (Internationell Child Development Programme). Programmet har utarbetats av professor Karsten Hundeide och professor Henning Rye, vid Oslo Universitet. De perspektiv som behandlas i boken benämns enligt detta program för emotionell dialog, meningsskapande dialog och reglerande dialog.
Några av de teorier som texten behandlar är John Bowlbys teori, Daniel Sterns utvecklingsteori, affektteori, Vygotskijs teori och kognitiv teori.
Teorierna knyts samman med den praktiska verksamheten genom konkreta fallbeskrivningar. Dessa följs upp med uppgifter för att inspirera till eftertanke och reflektion.
Utveckling, livssvillkor och socialisation finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Britt-Inger Olsson är gymnasielärare i barn- och fritidsämnen och psykologi samt metodiklärare och speciallärare. Kurt Olsson är gymnasielärare i filosofi, religionskunskap och svenska. Författarna har även skrivit Människor i behov av stöd.
Liber 4 9789147082889 -
Fritidskunskap
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2008. 224 sidor.
Mycket gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147092512
- Titel
- Fritidskunskap
- Författare
- Friberg, Solveig
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 291 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidskunskap behandlar begreppet fritid och hur fritiden påverkar våra liv, psykologiskt och socialt. Texten tar upp fritid både ur individens och ur gruppens perspektiv. Även fritiden och samhället behandlas.
Läs mer
Vad är fritid och hur fick vi fritid? Hur ser fritiden ut för olika grupper? Vem bestämmer över fritiden?
Fritid är ett spännande område men ett svårfångat begrepp! Alla människor har erfarenhet av att vara lediga men upplevelsen av att vara ledig och fri är väldigt olika.
I boken Fritidskunskap får läsaren kunskap om hur man kan se på begreppet fritid ur olika synvinklar:
- samhälleligt - hur fritiden har vuxit fram, hur mycket fritid vi har och hur samhället stödjer och organiserar fritid,
- psykologiskt - vad fritiden ger och betyder för oss som individer, till exempel hur vi uttrycker våra olika ”fritidsstilar”,
- sociologiskt - hur olika fritiden kan vara för olika grupper av människor, men också variera beroende på fas i livet.
Fritidskunskap ger också en överblick över hur fritidsvanor och fritidsintressen har förändrats över tiden och hur dessa kan komma att bli i framtiden.
I varje kapitel finns uppgifter insprängda i texten som innebär att man får fundera kring eller ta ställning till en konkret fråga. Varje kapitel avslutas med sammanfattningar och övningsuppgifter.
Liber 3 9789147092512 -
Kommunikation
Häftad bok. Liber. 5 uppl. 2007. 256 sidor.
Mycket gott skick. Kurslitteratur, i mycket gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147080151
- Titel
- Kommunikation
- Författare
- Dahlkwist, Matts
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 364 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken roll spelar kommunikation i vår vardag? Hur blir man en god kommunikatör? Vad avslöjar vårt kroppsspråk? Dessa är några av de frågeställningar som tas upp i Kommunikation. Texten ger grunderna i ämnet och fungerar som utgångspunkt för praktisk träning i kommunikation.
Läs mer
Utmärkande drag
- Exempel från verkligheten
- Aktuell forskning
- Fallbeskrivningar
- Praktiska övningar
Överallt där människor möts uppstår kommunikation - öppna och dolda budskap, medvetet eller omedvetet. Ständigt sänder vi och tar emot signaler i form av ord, tonfall, blickar, gester, ljud och bilder. Varje tillfälle till kommunikation ger också en chans till personlig utveckling.
Praktiska råd
Kommunikation tar upp konsten att kunna lyssna, samtala och instruera. Både ord och kroppsspråk har betydelse. Läsaren får praktiska råd om hur man kan presentera och förmedla ett budskap oavsett om det rör sig om en anställningsintervju, ett möte eller en redovisning. Boken beskriver hur man kan hantera vardagskonflikter och vad man bör tänka på vid kommunikation i grupp. Andra områden som tas upp är kommunikation över åldrar och kön samt över kulturella och sociala gränser. Kommunikation poängterar också vikten av att vara informationskritisk.
Fakta, forskning, verklighet
Faktatexterna varvas med aktuella forskningsresultat och exempel från verkligheten.
Tillämpningsövningar
Förmågan att kommunicera utvecklas bäst genom tillämpningsövningar och därför varvas faktatext med praktikfall, rollspel, uppdrag och övningar med pedagogiska hjälpmedel. En del av uppgifterna finns insprängda i texten men majoriteten finns i slutet på kapitlen.
Om författarna
Matts Dahlkwist är gymnasielärare, lärarutbildare och lärarfortbildare i psykologi, pedagogik och samhällsorienterade ämnen.
Liber 5 9789147080151 -
Barns rätt att utvecklas
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2007. 195 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127114739
- Titel
- Barns rätt att utvecklas
- Författare
- Ylva Ellneby
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad gör jag när Kalle har svårt att sitta stilla, när Pedro inte kan rita eller lägga pussel eller när Lisa inte kan tala rent? Barns rätt att utvecklas är en handbok om barns motoriska, perceptuella och språkliga utveckling är vid det här laget en klassiker nu kommer den tionde utgåvan, omskriven och reviderad! Boken trycktes första gången 1991 (Utbildningsradions Förlag) och finns även översatt till engelska. Texten är genom åren omskriven, reviderad och uppdaterad.
Mycket har hänt sedan den första upplagan skrevs vi har fått större kunskap om vad barn verkligen behöver, samtidigt som både förskolan och skolan varit utsatt för en gigantisk nedrustning.Kunskapen om barns utveckling och deras förmåga till inlärning måste användas! Till det krävs kunniga pedagoger, tid och barngruppsstorlekar som gör arbetet möjligt.
Barns rätt att utvecklas vänder sig i första hand till personal inom förskolan, men också till dem som arbetar med barn i de lägre skolåldrarna. Det är en handbok både för arbetet med enskilda barn och för att planera det allmänt pedagogiska arbetet i förskolan.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127114739 -
Literacy : i familj, förskola och skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 168 sidor.
Mycket gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048505
- Titel
- Literacy : i familj, förskola och skola
- Författare
- Carina Fast
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 248 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad motiverar barn till att läsa och skriva? Vad och var läser de? För vilka ändamål ska barn lära sig att läsa och skriva? Vilka läsare och skrivare vill vi ha?I den här boken låter författaren Carina Fast oss följa sju barn ur olika sociala, kulturella och religiösa miljöer för att se i vilka sammanhang barnen möter och själva praktiserar läsande och skrivande i hemmet. I vilken mån får barnen användning av sina erfarenheter och kunskaper i förskolan och skolan?Författaren beskriver hur de textvärldar som barn växer upp i idag, inte minst inom populärkultur och nya medier, bidrar till barns literacyutveckling. Men hon diskuterar också varför det är så viktigt att skolan i sin undervisning öppnar sig mot det samhälle som den befinner sig mitt i och skapar en kontinuitet i barns lärande.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år men också till forskare inom ämnesområdet.
Studentlitteratur AB 1 9789144048505 -
Kunskapsfilosofi
Inbunden bok. Wahlström & Widstrand. 2000. 264 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146176489
- Titel
- Kunskapsfilosofi
- Författare
- Gustavsson, Bernt
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 144 x 216 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 383 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ordet - kunskap - används flitigt idag, till exempel i skoldebatten eller när politiker presenterar sina visioner. Men vad lägger vi in i ordet? Vad består kunskap av? Här diskuteras tre kunskapsformer: den vetenskapliga, den praktiska och den etiska och politiska kunskapen. Frågan belyses historiskt och filosofiskt. Utgångspunkten är att kunskap bärs av människor. Bernt Gustavsson är idéhistoriker och forskare i Linköping och har skrivit flera böcker om kunskap och bildning.
Wahlström & Widstrand 9146176489 -
Boksamtalets dilemman och möjligheter
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 136 sidor.
Mycket gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning med markeringspenna och i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099917
- Titel
- Boksamtalets dilemman och möjligheter
- Författare
- Eriksson Barajas, Katarina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 186 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan skolan hjälpa barn att bli bokslukare?
Boksamtalets dilemman och möjligheter handlar om litteraturläsning och boksamtal i skolan. I boken beskriver författaren hur boksamtal mellan lärare och elever kan gå till, och analyserar vad som händer i samtalen. Författaren ger också sin syn på nyttan och dilemman med boksamtal.
Liber 1 9789147099917 -
Glädjen i att förstå : språk- och textarbete...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 150 sidor.
Mycket gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072869
- Titel
- Glädjen i att förstå : språk- och textarbete med barn
- Författare
- Bergöö, Kerstin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld?
I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omger dem med fokus på makt, genus, etnicitet och rättvisa: Vem är det som talar i texten? Vad säger texten oss? Varför? Skulle det kunna vara på något annat sätt?
Genom praktiska exempel diskuterar författarna hur läroplanernas språk-, kunskaps-, identitets- och demokratiuppdrag kan hållas samman som ett och samma uppdrag. Utgångspunkten är att barn vill förstå sig själva och den värld de lever i och att förskolans och skolans uppgift är att stödja och inspirera dem i det projektet. Målet är att ge alla barn tillträde till ett skriftspråkligt medborgarskap där de vill, kan och vågar uttrycka sina åsikter.
Glädjen i att förstå vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144072869 -
Att läsa och skriva i förskolan
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 272 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Kurslitteratur, förekommer fåtalet understrykning i blyerts samt hundöron.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068596
- Titel
- Att läsa och skriva i förskolan
- Författare
- Fast, Carina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 180 x 230 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn växer upp i rika textvärldar som de funderar över, lever sig in i och utforskar för att förstå. Inte minst skriftspråket väcker deras förundran. Det är därför viktigt att förskolan kommer barnen till mötes och bygger vidare på de erfarenheter och kunskaper barnen har om bilder, symboler och andra skriftspråkliga uttryck. I denna bok presenteras en forskningsstudie förlagd till förskolan Plantan. I ord och bild låter Carina Fast både barn och pedagoger komma till tals samt förklarar hur den praktiska verksamheten här går hand i hand med teorier om barns läs- och skrivutveckling. På Plantan förekommer ständigt läsande och skrivande utan att pedagogerna har som ambition att lära barnen läsa och skriva. I stället är det den uttryckliga viljan att väcka barnens nyfikenhet på skriftspråket som styr arbetet. I leken och via berättande, i bildskapande och i samband med ny teknik deltar barnen i läs- och skrivaktiviteter som de ofta initierat själva. Här får barnens kreativitet och utforskande blomma och deras självkänsla växa. Boken vänder sig till blivande och verksamma pedagoger inom förskolan men också till andra som är intresserade av yngre barns läs- och skrivutveckling
Studentlitteratur AB 1 9789144068596 -
Språkande i förskolan och grundskolans tidiga...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2017. 156 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, förekommer fåtalet understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144116822
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 238 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardags-språk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år.
Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur AB 2 9789144116822 -
Skolans och förskolans matematik - Kunskapssy...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 184 sidor.
Nära nyskick. Kurslitteratur, förekommer fåtal understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144110943
- Titel
- Skolans och förskolans matematik - Kunskapssyn och praktik
- Författare
- Jahnke, Anette
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 273 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns idag en uppsjö av material som lärare kan använda när de undervisar i matematik. I Skolans och förskolans matematik finns endast ett fåtal aktiviteter för undervisning beskrivna. Istället är ambitionen att ta ett steg tillbaka och undersöka aktiviteternas syfte. Vad är matematik? Vad innebär det att behärska matematik? Är skolans matematik användbar?
I boken synliggörs skolans och förskolans matematik i relation till vetenskapens och yrkeslivets matematik och barns spontana matematik i vardagen. Att behärska matematik handlar nämligen inte bara om att uppvisa förståelse, färdigheter eller förmågor, utan grundar sig på en oformulerad ”tyst kunskap” som skapas i den praktik vi befinner oss i.
Genom bokens fem essäer ges lärare möjlighet att utveckla sin praktik och reflektera över sin kunskapssyn. Som stöd för detta finns diskussionsfrågor för att pröva väckta idéer mot kollegor, kurskamrater och elever. Boken vänder sig till alla kategorier av lärare som undervisar, eller kommer att undervisa, i matematik – från förskola till gymnasieskola och vuxenutbildning.
Studentlitteratur AB 1 9789144110943 -
Prima barn, helt u.a. : normalisering och utv...
Häftad bok. Makadam förlag. 1 uppl. 2009. 293 sidor.
Gott skick. Kurslitteratur, förekommer fåtalet understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170610677
- Titel
- Prima barn, helt u.a. : normalisering och utvecklingstänkande i svensk barnhälsovård 1923-2007
- Författare
- Hörnfeldt, Helena
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 293 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 157 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med utgångspunkt i journaler och dokument från barnhälsovården samt egna observationer från fyraårsundersökningar och intervjuer med BVC-personal diskuterar etnologen Helena Hörnfeldt hur synen på normalitet och barns utveckling formuleras, diskuteras och förändras under 1900-talet. Helena Hörnfeldt är etnolog, verksam vid Stockholms universitet och Södertörns högskola. Prima barn, helt u.a. är hennes doktorsavhandling.
Makadam förlag 1 9789170610677 -
Drabbade barn : aga och barnmisshandel i Sver...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2009. 187 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning med markeringspenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185509126
- Titel
- Drabbade barn : aga och barnmisshandel i Sverige från reformationen till nutid
- Författare
- Eva Bergenlöv
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 187 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 226 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 426 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ibland hör vi sägas att barnen förr i tiden fick oerhört mycket stryk och att en god fostran innebar att barnen spöades och fick örfilar i tid och otid även i förebyggande syfte för att deras vilja skulle brytas och de skulle bli lydiga och undergivna. Men var det verkligen legitimt och rätt att slå sina barn blå och blodiga?
I Drabbade barn undersöker historikern Eva Bergenlöv synen på fysiska bestraffningar av barn i Sverige, från reformationen till nutid. Aga var visserligen tillåten förr, men det fanns tydliga anvisningar för hur bestraffning skulle utövas och hur uppfostraren skulle agera. Författaren klarlägger hur gränserna dragits mellan tillåtet och otillåtet våld och hur de förändrats över tiden. Hur har lagarna sett ut och hur resonerade man i rättsliga instanser kring våld mot barn? Med utgångspunkt i uppfostringslitteratur och förmaningar från inflytelserika tänkare belyser Bergenlöv även de övergripande idealen kring barnuppfostran. Hon söker också svar på frågan varför Sverige blev först i världen med totalförbud mot våld mot barn.
Eva Bergenlöv är fil. dr och forskare vid Historiska institutionen, Lunds universitet. Hennes forskning kretsar kring rättslig diskurs och praxis, synen på våld, barn, civilstånd och genus. Tidsperspektivet har ofta varit långt och sträcker sig i flera arbeten från 1500-talet och fram till nutid. Bergenlöv disputerade 2004 och har deltagit i flera forskningsprojekt med bidrag som resonerar kring brottsoffer, våld, våldtäkt och barnamord. Hon har publicerat artiklar i tidskrifter och medverkat i ett flertal antologier.
Nordic Academic Press 1 9789185509126 -
Barndomshistoria
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 337 sidor.
Gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts samt med markeringspenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144032603
- Titel
- Barndomshistoria
- Författare
- Colin Heywood
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 337 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I ladugård och stall, på fält och i fabrik arbetade barn i Västeuropa en bit in på 1900-talet. Barns bidrag till familjers försörjning var viktig. Arbete var en naturlig del av uppväxten. Idag uppfostras barn på andra sätt. Skolan har kommit att ersätta arbetet för de yngre tonåringarna. Barns villkor och uppfattningar om barn har förändrats. Colin Heywood visar att försök att leta efter en absolut vändpunkt för uppfattningar om barnet och barndomen inte är meningsfulla. Studier av idéernas historia visar att barn och barndom diskuteras och omdefinieras vid flera tidpunkter, samtidigt som en del idéer är kontinuerliga. Tankar om att barn måste disciplineras samt idéer om att barn måste vårdas ömt finns under alla sekel. Samtidigt är det otvivelaktigt så att barndomstiden, i betydelsen av en tid för inlärning och lek, har förlängts. Boken behandlar perioden från medeltiden fram till början av 1900-talet i Västeuropa, Ryssland och USA. I tillägget till boken, av ekonomhistorikern Susanna Hedenborg, fokuseras den svenska utvecklingen från medeltiden fram till idag.Boken är avsedd för studenter i historiska ämnen vid universitet och högskolor, men givande även för alla som intresserar sig för barns villkor och synen på barn i ett historiskt perspektiv.
Studentlitteratur AB 1 9789144032603 -
Barnboken i samhället
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2013. 190 sidor.
Gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning med markeringspenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084459
- Titel
- Barnboken i samhället
- Författare
- Kåreland, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 154 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken möter idag stark konkurrens från andra medier som internet, tv, film och datorspel, och intresset för läsning har minskat både bland barn och vuxna. Trots det ges det varje år ut en ansenlig mängd barn- och ungdomsböcker i Sverige.
I den här boken redogör Lena Kåreland för dagens barnboksmarknad liksom för barnbokens betydelse för barn och unga. Författaren belyser i sju kapitel barnlitteraturen ur skilda aspekter. Hon studerar olika genrer och tendenser i utgivningen och ger exempel på hur barnboken ändrat karaktär beroende på hur samhället under olika tider sett på barn. Ett kapitel ägnas åt barns läsvanor och barns användning av andra medier än den tryckta boken. I ett annat är det litteraturens plats i skolan som står i centrum: hur går det till i klassrummen under svensklektionerna, och hur förhåller sig elevernas fritidsläsning till den litteratur de möter i skolan? Vidare behandlas det mångkulturella samhällets inverkan på barnlitteraturen och på skolans svenskundervisning, och avslutningsvis diskuteras barnboken i spänningsfältet mellan pedagogik och estetik.
I denna omarbetade utgåva har hänsyn tagits till de nya läro- och kursplaner för grundskola och gymnasium som trätt i kraft 2011. Nya tendenser i barnboksutgivningen har beaktats liksom ny forskning om läsning av skönlitteratur i skolan.
Barnboken i samhället vänder sig till studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor, till blivande och verksamma lärare, till bibliotekarier och alla som intresserar sig för barnlitteratur och barns läsning i en mångkulturell medievärld.
Andra upplagan
Studentlitteratur 2 9789144084459 -
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2011. 142 sidor.
Gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykningar med markeringspenna och i blyerts samt hundöron.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130067
- Titel
- Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
- Författare
- Tina Kindeberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 325 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk retorik är ett kunskapsområde där didaktik och retorik förenas. Dagens professionella lärare måste självklart vara ämneskunniga, men det räcker inte. De behöver också ha insikt i hur man väcker intresse för det aktuella ämnet och ökar förståelsen hos de studerande. Med hjälp av rösten, uttryckssättet och yrkesidentiteten framträder läraren som mer eller mindre trovärdig och ämnet som mer eller mindre intressant. Lärarens förmåga att kommunicera kunskap, skapa en trygg lärmiljö och ett öppet samtalsklimat är direkt avgörande för de studerandes lärande.
Pedagogisk retorik riktar sig till såväl yrkesverksamma lärare som till studerande på akademisk nivå, vilka i sin kommande profession ska leda lärande. Denna bok fick ett hedersomnämnande i Natur & Kulturs manustävling för kurslitteratur till den nya lärarutbildningen. Så här skriver juryn, bestående av Sigbrit Franke, Ingvar Lundberg och Ulf P. Lundgren i sitt utlåtande:
I Pedagogisk retorik ger sig författaren i kast med ett ytterst relevant område som hittills försummats inom lärarutbildningen. Insiktsfullt och kreativt bryter hon ny mark genom att utforska den muntliga relationen, och visa varför den är en förutsättning för att lärare ska kunna utöva och utveckla sin profession på ett tilfredsställande sätt."
Tina Kindberg är docent och universitetslektor i pedagogik och retorik vid Lunds universitet.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127130067 -
Bildskapande i förskola och skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 232 sidor.
Gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts samt hundöron.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144004266
- Titel
- Bildskapande i förskola och skola
- Författare
- Bendroth Karlsson, Marie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Studentlitteratur AB 1 9789144004266 -
Forskningsmetodikens grunder : att planera, g...
Häftad bok. Studentlitteratur. 4 uppl. 2011. 149 sidor.
Mycket gott skick. Kurslitteratur, förekommer understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068688
- Titel
- Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
- Författare
- Runa Patel - Bo Davidson
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 232 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna introduktionsbok i forskningsmetodik beskriver på ett enkelt och konkret sätt hur man planerar, genomför och rapporterar en mindre undersökning. Oavsett om man gör en utredning, bedriver ett forsknings- eller utredningsarbete eller genomför ett projektarbete i utbildningssyfte bör vissa metodiska krav uppfyllas. Författarna ger praktisk vägledning genom forskningsprocessens alla faser, från det att ett problemområde har identifierats till dess att undersökningen rapporteras. Vidare behandlas granskning av vetenskapliga texter och förfarande vid seminarier. I särskilda avsnitt behandlas vetenskapsteoretiska frågor, problemformulering, tekniker för insamling av information, kvantitativa och kvalitativa bearbetningar av den insamlade informationen samt rapportens utformning.Boken är avsedd för studerande i samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen som för första gången ska genomföra en vetenskaplig undersökning. Den är därmed lämplig för grundläggande kurser i forskningsmetodik inom t.ex. vård- och lärarutbildningar, i sociologi, pedagogik, statsvetenskap och psykologi.I denna fjärde upplaga har texten uppdaterats främst vad gäller användning av Internet, databaser, hantering av elektroniska dokument samt forskningsetiska aspekter.
Studentlitteratur 4 9789144068688
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn