-
Allmänna råd med kommentarer för förskolan
Häftad bok. Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör. 2013.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175590738
- Titel
- Allmänna råd med kommentarer för förskolan
- Författare
- Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör
- Utgivningsår
- 2013
- Språk
- Svenska
Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör 9789175590738 -
Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
Häftad bok. Skolverket. 1 uppl. 2010. 77 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186529239
- Titel
- Stödja och styra : om bedömning av yngre barn
- Författare
- Sverige. Skolverket
- Förlag
- Skolverket
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 77 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 4 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Olika former för bedömning har blivit en allt större del av vardagen för personal i förskolan och skolan. Den målstyrda organisationen ställer allt större krav på dokumentation, utvärdering och bedömning av barn och elevers kunskaper och förmågor.
I boken diskuteras vad bedömning är och hur man bedömer yngre barns kunskapsutveckling. Hur kan en individuell utvecklingsplan se ut? Hur förhåller vi oss till att barnen själva ofta inte vill bli bedömda medan vi vuxna gärna ser en utökad bedömning?
I den här kunskapsöversikten ges en samlad bild av den forskning som finns inom området bedömning och dokumentation av yngre barns kunskapsutveckling. Översikten riktar sig i första hand till personal verksam inom förskola och skola eller till dig som vill veta mer om forskning om bedömning av yngre barns lärande.
Skolverket 1 9789186529239 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789188149121
- Titel
- De yngsta barnen och läroplanen
- Författare
- Edlund, Lena
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 166 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 149 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De yngsta barnen och läroplanen handlar om hur pedagoger kan arrangera en verksamhet som tillvaratar de yngsta barnens nyfikenhet och förundran för att omsätta läroplanens innehåll i praktiken.
Lena Edlund är förskolechef och arbetar med fortbildning av förskolepersonal. Boken bygger på hennes tankar och erfarenheter kring frågor hon ofta möter som till exempel om ettåringar kan arbeta i projekt och ha inflytande över verksamheten. Och hur man kan förstå barns kunnande och lärande när de inte har något verbalt språk.
Lena Edlund ger praktiska exempel på hur arbetet med förskolans yngsta barn kan förankras i läroplanen. Hon delar också med sig av konkreta verktyg som underlättar för pedagogerna.
Innehåll
Våga lita på barnen inledning av Anna Palmer
Förord
Kapitel 1: Läroplanen som styrdokument
Kapitel 2: De yngsta barnen och deras kommunikation
Kapitel 3: Hur ser vi på de yngsta barnen
Kapitel 4: Barnen visar vägen till lärandet
Kapitel 5: Organisera för att lyckas med förskolans uppdrag
Kapitel 6: Normer, värden och demokrati
Kapitel 7: Hur får de yngsta barnen inflytande?
Kapitel 8: Pedagogisk dokumentation
Kapitel 9: Projekt och fördjupning
Kapitel 10: Skrivprojekt på ettårsavdelningen
Kapitel 11: Nytt perspektiv nya tankar
Lärarförlaget 9789188149121 -
Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2017. 144 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122622
- Titel
- Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan
- Författare
- Alnervik, Karin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om hur man kan utveckla en förskola där delaktighet och kollegialt lärande i olika former är drivkrafter för en kontinuerlig vidareutveckling av verksamheten.
Författarna tar med läsaren på en spännande resa där utgångspunkten har varit barnens nyfikenhet, fantasi och kreativitet – kombinerat med en strävan att utveckla och involvera all personal i ett kollegialt lärandesystem. Det handlar bland annat om gedigen pedagogisk dokumentation, ett projekterande arbetssätt och att ta in vetenskapliga texter i verksamheten som ett sätt att fortbilda och utveckla medarbetarna.
Här beskrivs en förändringsprocess av ett verksamhetssystem på en förskola där kollaborativt lärande är i fokus. Det pedagogiska ledarskapet åskådliggörs med hjälp en lång rad konkreta exempel, både i aktiviteter med barngrupperna och genom personalens kontinuerliga fortbildning.
Om författarna
Karin Alnervik är förskollärare och lektor i pedagogik och har arbetat som förskollärare, skolhandläggare, projektledare, utbildare, föreläsare, pedagogisk handledare och forskare. Karin har tillsammans med Per drivit förskolan HallonEtt. Per Alnervik är förskollärare med erfarenhet av att ha varit förskolechef och rektor i tjugofem år. Under fyra år var han utvecklingsledare för förskoleverksamheten i en mindre kommun. Per har också arbetat som handledare och utbildare. Mellan 2003 och 2016 var han förskolechef på förskolan HallonEtt som beskrivs i boken.
Liber 1 9789147122622 -
En lärande organisation : perspektiv på syste...
Häftad bok. Vulkan. 1 uppl. 2014. 238 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163748226
- Titel
- En lärande organisation : perspektiv på systemisk och styrkebaserad skolutveckling : om lusten att lära
- Författare
- Oljemark, Kicki
- Förlag
- Vulkan
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 238 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 503 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skola, förskola, förskoleklass och fritidshem erbjuder fantastiska arbetsplatser men också arenor för barn och ungdomar att utvecklas, att finna och utveckla sina resurser och att nå sin oanade potential. Skolan och förskolans värld erbjuder spännande sammanhang för ständiga möten mellan barn, ungdomar och vuxna. Sammanhang där det pågår ett ständigt meningskapande och utveckling, där nya erfarenheter är en del av vardagen för såväl barn, ungdomar och vuxna. Ett arbete inom förskolans och skolans värld ger förmånen att vara en del i barns och ungdomars utveckling. Vi är med och bidrar till sammanhang där barn och ungdomar får en möjlighet att känna sig kompetenta, inspirerade och betydelsefulla. Sammanhang som ger dem en nyfikenhet på världen, sin omgivning och en lust att lära. Denna bok bygger på ett samarbete med barn- och ungdoms-förvaltningen i Alingsås där ett omfattande utvecklingsarbete har pågått under flertalet år. Skolledare och pedagoger har generöst delat med sig av sina erfarenheter och goda exempel vilket ger en naturlig koppling till din vardag och meningsfullhet som skolledare och pedagog. Ledarskapets betydelse ges särskild tyngd. Förhoppningen är att boken kommer att läsas av dig som brinner för att bidra till barns utveckling men också av dig som vill bidra till ett gott ledarskap för i såväl arbetet som pedagog och som skolledare samt utveckling av en lärande organisation. Boken är inspirerad av ett EU projekt Lust att lära och beskriver som en naturlig del också erfarenheter av detta projekt. Se denna bok som en inbjudan till att samskapa framtidens skola och förskola!
Vulkan 1 9789163748226 -
Förskoleserien Pedagogisk dokumentation
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2015. 99 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127442177
- Titel
- Förskoleserien Pedagogisk dokumentation
- Författare
- Gunilla Essén - Erika Björklund - Leicy Olsborn Björby
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 99 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 186 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna diskuterar ett utforskande arbetssätt och nyfikenheten som drivkraft. Igenom boken finns vardagsexempel från olika förskolor och reflektionsfrågor till dig som pedagog. Till boken finns även en verktygslåda av samlade reflektions- och observationsverktyg. Den nya upplagan är reviderad enligt Lpfö 18 och innehåller två nya kapitel. Det ena kapitlet handlar om pedagogisk dokumentation i relation till undervisning och det andra tar upp hur pedagogisk dokumentation kan användas i arbetet med övergång till förskoleklassen.
Frågor som lyfts är exempelvis:
* Vad är pedagogisk dokumentation?
* Varför är pedagogisk dokumentation ett värdefullt verktyg?
* Hur går man tillväga?
Studiehandledning
Till boken finns en handledning som är tänkt som utgångspunkt för att genom samtal och praktiska övningar få en fördjupad insikt kring bokens innehåll. Du kan ladda ner studiehandledningen här.
Ytterligare författare: Essén, Gunilla
Ytterligare författare: Björklund, Erika
Ytterligare författare: Olsborn Björby, Leicy
Ytterligare designers: Jäderberg, Cristina
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127442177 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2006. 152 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015224
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Inger Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans läroplan Lpfö-98 är ett historiskt dokument. I och med dess införande råder inte längre någon tvekan om vad barn ska ha möjlighet att lära i förskolan och på vilka värderingar det pedagogiska arbetet ska vila. Läroplanen ger dock ingen vägledning för hur arbetet ska genomföras i praktiken. Detta lämnas till förskolan, arbetslaget och varje lärares bedömning i mötet med barnen.Boken som har skrivits på uppdrag av Skolverket är ett komplement till läroplanen i syfte att omsätta dess mål i praktisk handling. Den fokuserar på barns lärande, lärares förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet i förskolan. Barn föds med lust och förmåga att erfara och lära i ett kontinuerligt samspel med omgivningen. De första åren i ett barns liv består av ett ständigt utforskande av omvärlden, vilken det erövrar genom att utveckla kunskaper av olika slag. Boken lyfter fram det faktum att barn är kompetenta, och skildrar hur förskolan kan stödja, stimulera och utmana barns livslånga lärande i riktning mot de mål läroplanen anger. Den här andra upplagan har uppdaterats med avseende på de senaste årens forskning och allmänna råd som har påverkat och utvecklat arbetet i förskolan.Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskolan samt verksamhetens lednings- och utbildningsansvariga. Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144015224 -
Aktionsforskning i förskolan - trots att sche...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2010. 103 sidor.
Gott skick. En del understrykningar i blyerts, annars fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197761550
- Titel
- Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
- Författare
- Nylund, Monica
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 103 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 239 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt" av Monica Nylund, Cecilia Sandback, Barbro Wilhelmsson & Karin Rönnerman. Hur kan personalen i förskolan utveckla verksamheten när schemat redan är fullt? Här redogör tre erfarna förskollärare från Göteborg för sina erfarenheter av aktionsforskning, ett arbetssätt som de använt för att stärka kvaliteten och personalens kompetens i fem förskolor i Örgryte. Författarna har arbetat i sina barngrupper samtidigt som de fortbildat sig och handlett kollegor. Monica Nylund, Cecilia Sandback och Barbro Wilhelmsson mottog 2008 ett stipendium från Ulla-Britta Bruuns Minnesfond en fond som inrättats för att förskollärare ska få möjlighet att dokumentera sina erfarenheter och därigenom sprida sin kunskap. Karin Rönnerman, professor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet, har varit deras handledare. Hon medverkar här med ett kapitel som ger den teoretiska grunden för förskolornas praktiska arbete med aktionsforskning. Boken vänder sig främst till pedagoger, rektorer och personer med utvecklingsuppdrag inom förskola och skola samt till lärarstudenter och pedagoger som fortbildats i aktionsforskning och väntas få ett handledaruppdrag. Innehåll: Förord Inledning Perspektiv på det egna arbetet Aktionsforskning en väg mot kvalitet och förbättring (Karin Rönnerman) Aktionsforskning en översikt Aktion forskning lärande Kurs i aktionsforskning Att systematiskt följa processen och synliggöra vardagshändelser Aktionsforskning leder till reflektion och ny kunskap En praktisk guide till att bedriva aktionsforskning Arbetslagens praktiska utvecklingsarbete Början på en utveckling utan slut Aktionsforskning i praktiken Nyckelpigan: Att synliggöra alla barn Avdelning 4: Lärandemiljön i hallen Myggan: Hur stimuleras barns språkutveckling? Spindeln: Språkutveckling genom böcker Avdelning 5: Problemlösning Handledarnas reflektioner Hur man stödjer utvecklingsarbetet Framgångsfaktorer för kvalitetsutveckling Planering för hela verksamhetsåret Handledningens syfte Rollen som handledare Tid för teori och utveckling Viktigt att klargöra allas förväntningar Olika förutsättningar en utmaning Hur märks utvecklingen i verksamheten? Arbetet och verksamheten blir mer intressant En rektors reflektioner över verksamhetsutveckling Lärdomar, professionella vinster och svårigheter Ledningen Kompetensen Organisationen Visioner Litteratur
Lärarförbundets förlag 1 9789197761550 -
Hissad och dissad - Om relationsarbete i förs...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 256 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093663
- Titel
- Hissad och dissad - Om relationsarbete i förskolan
- Författare
- Öhman, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att kunna se och möta olika typer av kränkande handlingar är en skyldighet för alla pedagoger. Varje pedagog skulle behöva en social förbandslåda. Men vad skulle en sådan innehålla? Med andra ord vilken slags social guidning behöver barnen? Hur stöttar pedagogen bäst det enskilda barnet, och hur arbetar pedagogen med grupprocesser i förskoleverksamheten?
I andra upplagan av Hissad och dissad diskuterar Margareta Öhman dessa frågor ur ett relationellt perspektiv. Hon presenterar också teorin om social exklusionsångest som beskriver grupprocesser som går fel, och hur pedagogen kan bygga en trygg grupp - ett komplement till att stötta det enskilda barnet.
Läs mer
Grundtesen i boken är människans längtan efter tillhörighet och gemenskap med andra, och den sociala smärta det innebär att hamna utanför gemenskapen. Grunden för att finna gemenskap är barns relationsarbete och hur de använder olika sociala resurser för att inta positioner, bilda vi-gemenskaper och leka.
Boken är tänkt som stöd för pedagoger i arbetet med att skapa ett positivt utvecklande klimat som främjar icke-diskriminering och allas lika värde, och där kränkande handlingar inte tillåts bilda negativa samspelsmönster i gruppen. Med hjälp av olika exempel beskriver författaren situationer där pedagoger guidar barnen genom etiska dilemman och konflikter, och stöttar barns självreglering när starka känslor är i omlopp.
Om författarna
Margareta Öhman är legitimerad psykolog, familjeterapeut och barnkulturvetare. Hon har mångårig erfarenhet som handledare inom förskolan och är flitigt anlitad som föreläsare och fortbildare runt om i Norden.
Liber 1 9789147093663 -
Från kvalitet till meningsskapande - Postmode...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 296 sidor.
Mycket gott skick. Några understrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565018
- Titel
- Från kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
- Författare
- Dahlberg, Gunilla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 532 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok problematiserar försöken att definiera och mäta "kvalitet" inom förskolan och därmed reducera närmast filosofiska värdefrågor till rent tekniska och administrativa problem. Författarna hävdar att det finns andra sätt att förstå och utvärdera förskolans pedagogiska arbete – liksom att förstå såväl barndomen som innehållet i förskolans verksamhet. Bokens praktikexempel är hämtade från bl.a. Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.
Läs mer
Författarnas alternativa perspektiv är genomgående socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att framställningen i boken har giltighet långt utanför förskolan. Faktiskt kan alla som arbetar i och med såväl skola som förskola – eller arbetar med forskning, administration eller politiska uppdrag inom motsvarande områden – ha glädje och nytta av bokens analyser.
Dessutom innehåller boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den utgör en utförlig presentation av denna just nu pågående kunskapsteoretiska och sociohistoriska "synvända".
”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” - Universitetslektor Gunilla Lindqvist, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00
Om författarna
Gunilla Dahlberg är professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Peter Moss är professor i Early Childhood Provision vid Institute of Education, University of London.
Alan Pence är professor vid the School of Child and Youth Care, University of Victoria, Kanada.
Liber 1 9789176565018 -
Årsplanen : ett sätt att uppnå delaktighet, s...
Häftad bok. Gothia Fortbildning. 2012. 111 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170912672
- Titel
- Årsplanen : ett sätt att uppnå delaktighet, struktur och glädje i förskolan
- Författare
- Göran Krok - Maria Lindewald
- Förlag
- Gothia Fortbildning
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 111 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På ett enkelt, vardagsnära och träffsäkert sätt berättar Göran Krok och Maria Lindewald om arbetet med att bygga upp en årsplan för förskolans verksamhet. I boken varvas bakgrund och teori med konkreta råd och exempel.
Det är viktigt att hela personalstyrkan är delaktiga i att ta fram årsplanen. När hela arbetslaget varit med om att skapa planen kan de också utveckla gemensam grundsyn på barnens verksamheter, utvecklingssamtal och mycket annat. Därigenom kan stressen minska och leda till en tydligare vardag för både barn och vuxna.
Gothia Fortbildning 9789170912672 -
Att förstå barns tankar - kommunikationens be...
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2000. 88 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049684
- Titel
- Att förstå barns tankar - kommunikationens betydelse
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 88 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 105 g
- Språk
- Svenska
Liber 3 9789147049684 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9147028610
- Titel
- Språk
- Författare
- Ekström, Susanna - Wehner Godée, Christina
- Förlag
- Stockholm : Socialstyr. : Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Stockholm : Socialstyr. : Utbildningsförl 9147028610 -
Ett rikt språk : tankar och övningar kring ba...
Häftad bok. Solna : Almqvist & Wiksell läromedel. 1990.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9121105618
- Titel
- Ett rikt språk : tankar och övningar kring barns tal och språk
- Författare
- Westerlund, Monica - Segnestam, Ylva - Olsson-Wannefors, Måd
- Förlag
- Solna : Almqvist & Wiksell läromedel
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Solna : Almqvist & Wiksell läromedel 9121105618 -
Det synliga barnet : barns perspektiv i kvali...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2016. 197 sidor.
Gott skick. En del understrykningar, annars fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149084
- Titel
- Det synliga barnet : barns perspektiv i kvalitetsarbetet
- Författare
- Lundström, Martina
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 197 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 144 x 209 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Man brukar säga att något sitter i väggarna. Jag brukar säga att ingenting sitter i väggarna. Det sitter i oss i dig och mig och vårt tyckande och tänkande om barn, barndom, förskola, samhälle, pedagogroll, kunskap och lärande.
I Det synliga barnet tar Martina Lundström ställning för att barns perspektiv är jämlikt vuxnas. Hon slår också fast att förskolan är den enda arenan i samhället som är barnens egen. Som pedagog behöver man därför ta ställning för barns inflytande i verksamheten varje dag. Även om det kan vara obekvämt ibland.
Hon visar hur pedagogisk dokumentation och projektinriktat arbete gör det möjligt att förändra sitt synsätt, synliggöra barnen och samtidigt följa läroplanen. Hon ger också konkreta exempel på verktyg som blir en hjälp att förstärka barnens perspektiv i kvalitetsarbetet.
Martina Lundström är förskollärare, pedagogista och utbildningskonsult. Hon har också bloggen Mötesplats för lärande.
Innehåll
Inledning
1. Alla är vi människor
2. Lyssnande lärande ledarskap
3. Att ge röst åt alla barn
4. Att ge barn utrymme
5. Barn som skapare av kunskap
6. Att göra ställningstaganden
7. Pedagogisk dokumentation
8. Meningsskapande kvalitetsarbete
9. Mål, måluppfyllelse och resultat
10. Projektinriktat arbetssätt
11. Analys och utvärdering
Epilog att bli tydlig i konturerna
Lärarförlaget 1 9789188149084 -
Barn och rörelse : barns rörelseutveckling 0-...
Häftad bok. Stockholm : HLS (Högsk. för lärarutbildning). 1990.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176562352
- Titel
- Barn och rörelse : barns rörelseutveckling 0-8 år
- Författare
- Dessen, Gunilla - Högskolan för lärarutbildning i Stockholm
- Förlag
- Stockholm : HLS (Högsk. för lärarutbildning)
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Stockholm : HLS (Högsk. för lärarutbildning) 9176562352 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9121129118
- Titel
- Vi rör oss tillsammans
- Författare
- Jonson, Birgit - Nauclér, Martin
- Förlag
- Stockholm : Almqvist & Wiksell
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Stockholm : Almqvist & Wiksell 9121129118 -
Kvalitet och utveckling i förskolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1989. 154 sidor.
Gott skick. En del understrykningar och kommentarer, annars gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144290918
- Titel
- Kvalitet och utveckling i förskolan
- Författare
- Lena Stråhle
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 154 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är egentligen bra barnomsorg? Kan den samtidigt vara bra för barnen, föräldrarna, personalen och beslutsfattarna? Och vilka är det som hörs i debatten om barnomsorgen i massmedia? De som själva arbetar i den, barnen eller föräldrarna?
Författarna till denna bok hävdar att det är sällan som vi hör röster inifrån verksamheten och att det finns viktiga skillnader mellan olika gruppers intressen i barnomsorgen. Vill vi satsa på kvalitet och utveckling i förskolan gäller det inte bara att uppifrån och utifrån sjösätta nya pedagogiska program utan också att beskriva och stödja det pedagogiska arbete som dagligen utförs i förskolan. För att kunna göra det behöver den delvis tysta kunskap som finns inom förskolan ges ord och bild. Personalens eget tänkande kring arbetet måste uppmärksammas.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144290918 -
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 200 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114078
- Titel
- Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska och lära i förskola och skola
- Författare
- Elfström, Ingela
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Barn och naturvetenskap behandlar de naturvetenskapliga ämnenas didaktik för förskolans och skolans tidiga år. Författarna tar fasta på de naturvetenskapliga forskarnas sätt att arbeta och jämför det med ett utforskande och undersökande arbetssätt med barnen. Teorier om lärande kopplas till praktiska exempel från förskolans och skolans arbete med naturvetenskap. Den tredje reviderade upplagan är utökad med ett kapitel med exempel på hur barn i förskola och grundskola utforskar biologisk mångfald i den egna lärmiljön.
Läs mer
Vad har naturvetenskap med lärande och barn att göra? En hel del faktiskt. Inom naturvetenskaplig forskning finns en lång tradition av utforskande, undersökande och experimenterande för att lösa forskningsproblem. Barn utforskar, undersöker och experimenterar också för att komma underfund med hur världen fungerar. Det finns stora skillnader, men även betydelsefulla likheter mellan hur en vetenskapsman arbetar och hur ett barn utforskar naturvetenskap i sin närmiljö. Författarna betonar vikten av tilltron till barns egen förmåga och tar avstamp i barnens eget utforskande.
Andra betydelsefulla områden som behandlas är produktiva frågor, olika sätt att påbörja projekt, materialets betydelse som den tredje pedagogen samt viktiga begrepp som pedagogisk dokumentation, mångfald, olikhet och utvärdering.
Läsaren bjuds att ta del av inspirerande exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn i olika naturvetenskapliga projekt.
Om författarna
Författarna Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner Och Christina Wehner-Godée är eller har varit verksamma vid lärarutbildningen vid Stockholms universitet.
Liber 2 9789147114078 -
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 152 sidor.
Gott skick. En del understrykningar och kommentarer, annars gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052158
- Titel
- Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
- Författare
- Åberg, Ann
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 384 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Lyssnandets pedagogik beskriver Ann Åberg arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av inspirerande exempel ur sin egen vardag beskriver författaren gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor på lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare i boken. Resultatet är en rikt illustrerad bok som väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete med ett teoretiskt tänkande.
Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.
Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.
Liber 1 9789147052158 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9177480104
- Titel
- Musik & lek
- Författare
- Burström, Anna
- Förlag
- Stockholm : Gehrman
- Utgivningsår
- 1985
- Språk
- Svenska
Stockholm : Gehrman 9177480104 -
Lek för livet
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 1987.
Hyggligt skick. En del överstrykningar med markeringspenna, annars fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176561445
- Titel
- Lek för livet
- Författare
- K B Olofsson
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 1987
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 379 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lek i alla dess former klarläggs av internationell forskning. Författaren berättar om lekutveckling, lekens förutsättningar och vilken betydelse leken har för barns utveckling. Leken ses som social företeelse. Den vuxne lär vad som är "på lek" och vad som är allvar. Den vuxne lär också barnet de grundläggande lekreglerna: samtycke, ömsesidighet och turtagande. Lek för livet är en bok för dem som studerar barns utveckling, för personer som arbetar med barn och alla som fascineras av barns förmåga till lek och fantasi.
Författarpresentation
Birgitta Knutsdotter Olofsson är biträdande professsor em. och har även gett ut böckerna De små mästarna och Varför leker inte barnen?
Stockholms Universitets förlag 1 9176561445 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 256 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052059
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789147052059 -
Vardagsperspektiv pedagogens syn på läroplan
Inbunden bok. Gleerups Utbildning AB. 2004.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172052856
- Titel
- Vardagsperspektiv pedagogens syn på läroplan
- Författare
- Persson Campner
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogens syn på läroplanen för förskolan
?Att stanna upp, se och bekräfta barnet när det lärt sig något nytt, ger barnet tillit till den egna förmågan och ökar lusten att lära mer.?
Författarna, som båda är verksamma förskollärare, ger i boken sin syn på kunskap och utveckling i förskolan. Med utgångspunkt från barnen berättar de hur de når fram till läroplanens mål.
Läroplanen återges styckevis, därpå följer författarnas egna tankar och tolkningar. Genomgående belyser de resonemanget med praktiska exempel.
Gleerups Utbildning AB 9172052856 -
Naturförskola : lärande för hållbar utvecklin...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 144 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902335
- Titel
- Naturförskola : lärande för hållbar utveckling
- Författare
- Barr, Anette
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 211 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författare: Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl
Författarna har med naturen som utgångspunkt utvecklat ett arbetssätt för att nå målen i förskolans läroplan.
Genom att arbeta tema- och ämnesövergripande med språk, matematik, naturvetenskap och teknik får barnen uppleva sin närmiljö på ett nytt sätt. Lärandet sker i växelspel med naturen och blir meningsfullt och lustfyllt, något som gynnar både barn och förskollärare.
Och detta arbetssätt ger resultat barnen skaffar sig större ämneskunskaper jämfört med tidigare. De får möjligheter att utveckla ett varsamt förhållningssätt till naturen och närmiljön, som i sin tur leder till en hållbar utveckling i ett längre perspektiv.
Med konkreta exempel och bilder, pedagogisk dokumentation, noteringar och analys visar författarna hur de arbetar. Boken vill inspirera andra förskollärare att våga förändra och utforma sin egen verksamhet.
Anette Barr, Annica Nettrup och Anna Rosdahl fick våren 2009 Ulla-Britta Bruunstipendiet för sitt arbetssätt.
Innehåll:
FÖRORD
PROLOG
KAPITEL 1.
Med naturen som lärmiljö
Fördelar med lärande utomhus
Utemiljöns betydelse
Vikten av föräldrarnas medvetenhet
KAPITEL 2.
Djurkyrkogården
KAPITEL 3.
Utforskande arbetssätt
Material för utforskande lärande
Gruppsammansättningar
Arbetslagets roll
KAPITEL 4.
Kunskapsområdet språk
Verksamhetens betydelse för språkutveckling
Att använda dator
Främmande språk i verksamheten
KAPITEL 5.
Kunskapsområdet matematik
Vad är matematik?
Olika material och tekniker
Tillåtande miljö
Vilka delar inom matematiken och varför?
KAPITEL 6.
Kunskapsområdena naturvetenskap och teknik
Luftexperiment
Utforskande material
Kemiexperiment
KAPITEL 7.
Dokumentation
Fokus på lärandesituationer
Noteringar
Fokusintervjuer med barnen
KAPITEL 8.
Samarbete med skolan
och det övriga samhället
Åldersintegrerat öppnar möjligheter
Samarbete med samhället
EFTERORD
REFERENSER
Lärarförbundets förlag 1 9789197902335 -
Små barns delaktighet och inflytande - några...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 120 sidor.
Hyggligt skick. En del understrykningar och kommentarer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147094127
- Titel
- Små barns delaktighet och inflytande - några perspektiv
- Författare
- Johannesen, Nina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 168 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om de yngsta barnens rätt och möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan. Författarna söker utmana traditionella föreställningar om de yngsta barnen, så att de som arbetar i förskolan ska få syn på människorna och därigenom möjligheterna som finns. De lyfter betydelsen av ”mellanrummen” – de tillfällen som ofta förbises.
Boken tar sin utgångspunkt i hur små barn omnämns och ses i ljuset av läroplanstexter och styrdokument, den norska ”rammeplanen” och den svenska läroplanen för förskolan, genom bearbetning av Inga-Lill Emilsson vid Karlstads universitet.
Liber 1 9789147094127 -
Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 120 sidor.
Hyggligt skick. En del understrykningar och kommentarer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093762
- Titel
- Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 167 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, lärande och utveckling i förskolan. Den stärker också yrkesprofessionens språk och författarna utgår därför från begrepp som är viktiga för professionens utveckling.
Läs mer
Alla förskolor i Sverige, är liksom kommunerna skyldiga att kontinuerligt och systematiskt arbeta med kvalitet. Boken fungerar som ett stödmaterial i det arbetet och är en generell bok om kvalitet i förskolan.
Förskolan har blivit en egen skolform inom skolsystemet och lyder därmed under skollagen, vilket medför att nya begrepp och nya utmaningar blivit aktuella för förskollärarna. Dessa utmaningar har också blivit tydligare i den reviderade läroplanen för förskolan. Där är nu förskolläraren pedagogisk ledare för arbetslaget, och har det yttersta ansvaret för att det sker ett systematiskt kvalitetsarbete i varje förskola.
Den nya upplagan bidrar till det arbete som förskolan och dess förskollärare nu ställs inför. Boken vänder sig till lärarstuderande på förskollärarprogrammet och alla som arbetar i och med förskola.
Om författarna
Sonja Sheridan är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik, med inriktning mot de yngre barnens lärande, vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147093762 -
Boken om pedagogerna
Häftad bok. Liber. 6 uppl. 2011. 480 sidor.
Mycket gott skick. Några understrykningar med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100002
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Författare
- Forssell, Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 480 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 556 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken om pedagogerna är en antologi för dig som vill förstå varför den svenska skolan ser ut som den gör. I denna nya bearbetade upplaga har det tillkommit kapitel om digitalisering, segregation och frågan om inkludering.
Läs mer
Trots att vi lever i en föränderlig tid är de stora pedagogiska frågorna desamma nu som då: vad är pedagogik, vad är viktig kunskap, hur går lärande till, vilka medborgerliga dygder ska skolan förmedla, vilken är skolans roll i samhället, och hur skall skolan styras och organiseras så att alla barn och unga ges likvärdiga möjligheter att utvecklas maximalt?
Genom att tränga bakom retoriken och de pedagogiska trenderna tecknar bokens författare hur man i olika tider svarat på de eviga frågeställningarna om kunskap, bildning och rätten till personligt växande, och hur dessa svar formar och har format svensk skola.
Om författarna
Anna Forssell (red) är undervisningsråd på Skolverket och fil dr. vid Stockholms universitet. Författarna till boken är de mest namnkunniga inom sina respektive områden i Sverige.
Liber 6 9789147100002 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9189192060
- Titel
- La migración del símbolo : la función del mito en siete textos hispánicos
- Författare
- Santini, Adrián - Stockholms universitet. Institutionen för spanska och portugisiska
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Spanish
9189192060 -
Valda stycken av svenska författare 1526-1732
Häftad bok. Stockholm : AWE/Geber. 1981.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9120067321
- Titel
- Valda stycken av svenska författare 1526-1732
- Författare
- Noreen, Erik - Johansson, Monica
- Förlag
- Stockholm : AWE/Geber
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
Stockholm : AWE/Geber 9120067321
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn