-
Gruppsykologi : om grupper, organisationer oc...
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1997. 275 sidor.
Mycket gott skick. Inget vikt inga understrykningar i boken. Står ett namn inuti boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144003285
- Titel
- Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
- Författare
- Svedberg, Lars
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9144003285 -
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2002. 233 sidor.
Nära nyskick. Inget vik inga understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021658
- Titel
- Ungdomsgrupper i teori och praktik
- Författare
- P Lalander - T Johansson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 233 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En populär bok om ungdomars livsvillkor och identitetsarbete har till andra upplagan omarbetats och uppdaterats. Författarna lotsar in läsaren i de teorier och centrala begrepp, som präglat de senaste decenniernas ungdomskulturforskning. Såväl nya ungdomsgrupper, t.ex.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9144021658 -
Ledarstilar i klassrummet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 246 sidor.
Nära nyskick. Köpt ny 2018 inget vikt inga understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015750
- Titel
- Ledarstilar i klassrummet
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok fokuserar lärares olikheter. Det finns inget sätt att undervisa, leda och lära som passar alla. Liksom elever måste finna sitt bästa sätt att arbeta och lära, måste lärare söka sitt bästa sätt att undervisa och leda i klassrummet och andra pedagogiska rum. I boken behandlas sex olika ledarstilar som baseras på olika principer och antaganden om människans natur, och om hur undervisning och ledarskap i klassrummet bör utformas. De sex stilarna namnges efter sina upphovsmän: Sonia Burnard, Lee och Marlene Canter, Jacob Kounin, Rudolf Dreikurs, William Glasser och Thomas Gordon.Det som skiljer ledarstilarna starkt åt är deras syn på kontroll i klassrummet. Det finns å ena sidan stilar som grundar sig på att lärarna bör ha kontrollen i klassrummet och å andra sidan de som menar att eleverna bör ha självkontroll. Boken avslutas med ett kapitel där verksamma och blivande lärare ges möjlighet att reflektera över vilken sorts ledare de själva vill vara.Boken är främst avsedd för lärarutbildning samt för lärare i grundskola och gymnasium. Den har också mycket att säga förskollärare, fritidspedagoger, barn- och ungdomsledare, personalutbildare samt ledare för andra pedagogiska verksamheter. Den är lämplig som litteratur på högskole- och universitetskurser i pedagogik samt inom andra beteendevetenskapliga ämnen.
Studentlitteratur AB 1 9789144015750 -
Förorten, skolan och ungdomskulturen : reprod...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2011. 230 sidor.
Nära nyskick. Inköpt begagnad 2018, inget vikt några få understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733313
- Titel
- Förorten, skolan och ungdomskulturen : reproduktionen av marginalitet och ungas informella lärande
- Författare
- Borelius, Ulf
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Europas förortsområden präglas i allt högre grad av marginalisering, segregation och territoriell stigmatisering. Hur förhåller sig skolan till detta? Förmår den bjuda motstånd mot sådana smygande och destruktiva processer och stärka elevernas självständighet och självkänsla eller legitimerar den i själva verket bara goda intentioner, pedagogiska specialsatsningar och ekonomiska extraresurser till trots rådande sociala strukturer och hierarkier? Hur ser elevernas konkreta och existentiella valmöjligheter ut? Fostrar förortsskolarna oavsiktligt eleverna till ett liv som andra klassens medborgare? Och vilken roll spelar de kulturer och gemenskaper som ungdomarna själva skapar i förorten? Kan de ge ungdomarna den mänskliga och sociala plattform som samhället och skolan inte lyckas ge dem?
Antologin Förorten, skolan och ungdomskulturen diskuterar förortstillvarons och för-
ortsungdomarnas villkor med två skolar i förortsområdet Olleryd som konkret ut-
gångspunkt.
De båda skolarna är instruktiva jämförelseobjekt eftersom de i samband med 1990-talets pedagogiska systemskifte i Sverige valde tämligen olika förhållningssätt och arbetsstrategier. Antologin problematiserar många aspekter av skolans verksamhet i förorten, från managementkulturens inträde i skolvärlden till retoriken om den goda mångfalden. Men den diskuterar också hur skolan kan ta vara på den kreativitet som finns i förorten. Det handlar om frågor som kommer att påverka hela vårt samhälle framöver.
Ove Sernhede är professor vid Centrum för urbana studier vid Göteborgs universitet och har tidigare publicerat ett flertal böcker på Daidalos. Också de övriga bidragsgivarna Johannes Lunneblad, Thomas Johansson, Ulf Borelius, Anneli Schwartz, Jan Gustafsson och Åsa Möller är verksamma vid Göteborgs universitet.
Köp
Bokförlaget Daidalos 9789171733313
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
