-
Den oändliga skolan : ett arbetssätt på låg-...
Häftad bok. Utbildningsförlaget. 1 uppl. 1990. 191 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147030402
- Titel
- Den oändliga skolan : ett arbetssätt på låg- och mellanstadiet
- Författare
- Modén, Eva - Eriksson-Sigma, Ann
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Utbildningsförlaget 1 9147030402 -
Lära i förskolan : innehåll och arbetssätt fö...
Häftad bok. Stockholm : Socialstyr. : Allmänna förl. [distributör. 1990. 159 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138111489
- Titel
- Lära i förskolan : innehåll och arbetssätt för de äldre förskolebarnen
- Författare
- Sverige. Socialstyrelsen
- Förlag
- Stockholm : Socialstyr. : Allmänna förl. [distributör
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Stockholm : Socialstyr. : Allmänna förl. [distributör 9138111489 -
EQ för föräldrar : Hur du utvecklar känslans...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1999. 256 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127079651
- Titel
- EQ för föräldrar : Hur du utvecklar känslans intelligens hos ditt barn
- Författare
- Gottman, John
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- EQ är en reaktion mot det gamla IQ-begreppet som anses alltför snävt för att kunna mäta människans intelligens. EQ handlar om känslans intelligens, och denna bok vänder sig till alla föräldrar som önskar utveckla sitt barns självtillit, inlärningskapacitet och sociala begåvning. Forskning visar dessutom att en hög EQ gör barnet fysiskt friskare.
John Gottman menar att det krävs något mer än att älska sina barn och att stimulera deras intellektuella färdigheter, och detta "mer" handlar om att ge barnet känslomässig vägledning. Denna kan skissas i fem steg: Föräldern uppmärksammar barnets känsla (1) och ser den som ett tillfälle till närhet (2). Han/hon lyssnar inkännande (3) , hjälper barnet att sätta ord på sina känslor (4) och försöker lösa det aktuella problemet tillsammans med barnet (5). Barnen ska få känna vad som helst men inte göra vad de vill.
John Gottman och hans forskarkolleger har följt mer än 120 familjer under tio års tid för att bl a undersöka hur föräldrar reagerar i känsloladdade situationer. Han fann fyra "stilar" hos föräldrarna: de som vägleder (enligt ovan), de som struntar i barnens känslor, de som är kritiska och de som accepterar känslorna men inte sätter gränser för barnens beteende. I boken kan läsaren testa sin föräldrastil och sin egen EQ. Gottman bidrar – utan pekpinnar – till att fördjupa föräldrarnas självinsikt, dvs själva förutsättningen för att kunna hjälpa barnet att handskas med sina känslor.
"Då och då läser man en bok som ändrar ens syn på tillvaron. För mig är detta årtiondets viktigaste bok! Och jag hoppas att många, många tar den till sig." (Jean Bolinder i sin recension av boken i Skånska Dagbladet)
Översättning Per Rundgren
John Gottman är professor i psykologi vid University of Washington, USA. Sedan 1979 har han en forskartjänst vid National Institute of Mental Health.
Joan DeClaire är redaktör för Microsofts hälsorådgivning på internet.
Daniel Goleman som skriver förord är författare till den populära boken Känslans intelligens som utkom 1997.
Natur & Kultur 1 9127079651 -
Hem och förskola - samverkan i förändring
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 132 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar med bläck
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084265
- Titel
- Hem och förskola - samverkan i förändring
- Författare
- Sandberg, Anette
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 132 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 183 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär egentligen samverkan mellan hem och förskola och hur upplever föräldrar och personal att samverkan fungerar? Boken riktar sig till blivande förskollärare och till personal som redan är verksam i förskolan.
Läs mer
Författarna inspirerar till både reflektion och givande diskussioner inom lärarutbildningen och till fruktbara möten mellan personal och föräldrar. Boken bygger på forskningsprojektet Samverkan förskola och hem, som har skett genom enskilda intervjuer och fokusgruppsintervjuer. Det övergripande syftet med forskningsprojektet är att belysa hur förskollärare och föräldrar ser på de samverkansformer som praktiseras i förskolan.
Om författarna
ANETTE SANDBERG är professor i pedagogik med inriktning mot förskolan.
TUULA VUORINEN är universitetsadjunkt i pedagogik.
Författarna har lång och gedigen erfarenhet av förskoleverksamhet. De är båda verksamma inom förskollärarutbildningen vid Mälardalens Högskola.
Liber 1 9789147084265 -
Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd...
Inbunden bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1994. 205 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146154779
- Titel
- Så blir barn tvåspråkiga : vägledning och råd under förskoleåldern
- Författare
- Arnberg, Lenore - Arnberg, Peter
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9146154779 -
Förskolemetodik : en grundbok
Häftad bok. Solna : Almqvist & Wiksell. 1991. 137 sidor.
Mycket gott skick. Fåtalet understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9121122148
- Titel
- Förskolemetodik : en grundbok
- Författare
- Karlsson, Vanja
- Förlag
- Solna : Almqvist & Wiksell
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Solna : Almqvist & Wiksell 9121122148 -
Tro på framtiden -eller Framtiden är inte någ...
Inbunden bok. Stockholm : Rabén Prisma. 1994. 267 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151826631
- Titel
- Tro på framtiden -eller Framtiden är inte något man förutsäger utan något man skapar
- Författare
- Koskinen, Lennart
- Förlag
- Stockholm : Rabén Prisma
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén Prisma 9151826631 -
Barn- och ungdomspsykiatri : barnet i familje...
Häftad bok. Liber utbildning. 4 uppl. 1994. 282 sidor.
Mycket gott skick. Fåtal överstrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163402459
- Titel
- Barn- och ungdomspsykiatri : barnet i familjen - familjen i samhället
- Författare
- Cederblad, Marianne - Kylén, Gunnar
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Liber utbildning 4 9163402459 -
Skolklassen som ett socialt drama
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 245 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144005431
- Titel
- Skolklassen som ett socialt drama
- Författare
- Anders Garpelin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 245 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok får vi följa det som händer när ungdomar möts för att tillsammans bilda en skolklass. Mot bakgrund av forskning som är grundad i skolans vardag visar författaren hur man kan få en fördjupad förståelse av unga människors möte i klassrummet. Med ambitionen att försöka förstå klassbildningsprocessen och dess konsekvenser tar han oss med in i skolans värld. Konflikter och samarbete mellan grupper fokuseras såväl som relationen mellan individ och grupp.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144005431 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144394817
- Titel
- Mötas kring barnen
- Författare
- Nils Andersson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 104 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mötet mellan föräldrar och barnomsorgspersonal kan vara stimulerande och spännande men också svårt och känsligt. Under vilka villkor kan personal och föräldrar mötas, utbyta erfarenheter och samarbeta? Vilka behov har barnen av att de vuxna kan nå varandra och hur påverkas de av kvaliteten på samarbetet? Denna bok syftar till att ge perspektiv och visa på möjligheterna att utveckla och förändra mötet mellan föräldrar och personal. Boken innehåller teoriavsnitt om samspelet i grupper, kommunikation och förändringsarbete såväl som praktiska exempel hämtade från barnomsorgen. De olika avsnitten kompletteras med diskussionsfrågor.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144394817 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9121122970
- Titel
- Utveckla föräldrasamtalen
- Författare
- Lindelöf Kitching, Marianne - Magnusson, Ingela
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1992
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 179 g
- Språk
- Svenska
Almqvist &Wiksell 1 9121122970 -
Uppmuntra mera! : från vision via handling ti...
Häftad bok. Stockholm : Prisma. 2 uppl. 1989. 199 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151820501
- Titel
- Uppmuntra mera! : från vision via handling till resultat
- Författare
- Pegg, Mike - Hansson, Lars - Himmelstrand, Annika
- Förlag
- Stockholm : Prisma
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Stockholm : Prisma 2 9151820501 -
Arbetslag och lärande : lärares organiserande...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 194 sidor.
Hyggligt skick. Understrykningar och kommentarer i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042916
- Titel
- Arbetslag och lärande : lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk belysning
- Författare
- Ohlsson, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 194 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 289 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Satsningar på arbetslag görs i snart sagt varje skola, och i läroplanen uppmanas till samverkan mellan lärare och mellan lärare och annan skolpersonal. Samtidigt upplever många som arbetar i skolan att samverkan är krävande och att arbetslag inte i sig kan ses som något enbart positivt. Syftet med den här boken är att belysa hur samarbete och verksamhet organiseras i skolan och vilken betydelse detta har för personalens lärande och vardagliga kompetensutveckling. Ofta handlar böcker om skola och pedagogik om ideala modeller av skolans verksamhet, som sällan motsvarar den vardag skolpersonalen dagligen möter. Författarna vill här istället lyfta fram lärares, fritidspedagogers och förskollärares vardagsverklighet för att därigenom närmare kunna undersöka skolan som arbetsplats. Med utgångspunkt i resultat från ett flerårigt forskningsprojekt behandlas i boken bland annat frågor om arbetslagens kollektiva lärande och om möjligheter och svårigheter med att organisera samarbete. Författarna beskriver arbetsorganisation och organiserande som pedagogiskt intressanta aktiviteter i försök att skapa en så kallad lärande organisation. Därigenom utgör boken ett försök att med ett organisationspedagogiskt perspektiv berika organisationsforskning och organisationsteori. Boken är avsedd för utbildningar med inriktning mot arbete, lärande och organisationsutveckling, men den erbjuder även värdefull läsning för studerande inom lärarutbildningen och olika pedagogiska kurser och program.
Översättning av Ulrika Jakobsson
Studentlitteratur AB 1 9789144042916 -
Juridik för pedagoger
Häftad bok. Studentlitteratur AB, Lärarförbundet. 10 uppl. 2000. 115 sidor.
ISBN 9144024932
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur AB, Lärarförbundet 10 9144024932 -
Perspektiv på skolutveckling
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 149 sidor.
Gott skick. fåtalet understrykningar med blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040868
- Titel
- Perspektiv på skolutveckling
- Författare
- Folkesson, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 226 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att ställa frågor till och om sin egen praktik kräver mod. Det kan innebära en smärtsam process men leda till helt nya infallsvinklar och nya sätt att förstå, vilket i sin tur kan generera nya frågor. Så skriver författarna i den här boken och menar att dilemman och utmaningar hör till det som kännetecknar skolutveckling. Andra områden som tas upp i boken är strategier för skolutveckling, lärares förändrade villkor, rektors roll och skolutvecklingens drivkrafter. Begrepp som kollektiv respektive individuell kompetens och individuellt och kollektivt lärande problematiseras. Hur enskilda projekt kan bidra till enskild och kollektiv kompetensutveckling illustreras med konkreta exempel från olika skolutvecklingsprojekt.Denna bok är en produkt av individuellt och kollektivt lärande. Författarna har tillsammans i förtroendefulla, prestigelösa samtal utnyttjat den kraft som ligger i lärande i interaktion med andra. Det reflekterande samtalet har hjälpt dem att få den distans till den egna praktiken som krävs för att kunna se mönster i och generalisera ur praktiska situationer. Deras erfarenheter som lärare i förskola och skola har gett dem kunskap om och förståelse för lärares ”levda verklighet”, vilket mycket tydligt kommer till uttryck i boken och medför att läsaren lätt kan känna igen sig själv och sin egen arbetssituation i texten. Boken är avsedd för lärarutbildning och för kompetensutveckling av såväl skolledare som lärare för barn, ungdomar och vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144040868 -
Lärande och delaktighet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 173 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144017747
- Titel
- Lärande och delaktighet
- Författare
- Ann Ahlberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man möta elevers olikheter i skolan? Och hur kan man som lärare verka för att varje elev ska känna delaktighet, få tilltro till sin förmåga och lust att lära? Detta är frågor som varje lärare dagligen konfronteras med.I denna bok behandlas dessa frågor med utgångspunkt i specialpedagogiska perspektiv på undervisning och lärande. Bokens genomgående tema är de relationer och den kommunikation som förekommer mellan skilda ansvarsnivåer och aktörer i skolans verksamhet. Detta innefattar samspelet mellan skolans styrning och organisation samt på vilket sätt skolans styrdokument får genomslag i det dagliga arbetet. Det berör också hur undervisningens innehåll och organisering kan relateras till enskilda elevers erfarenheter och möjligheter att lära.Skolans krav och de villkor som ges för att lära beskrivs i boken med särskilt fokus på lärande och undervisning i matematik. Med utgångspunkt i det dagliga arbetet skildras och analyseras den pedagogiska utmaning som varje lärare ställs inför – att försöka finna vägar till ökat lärande och delaktighet för alla elever.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och specialpedagoger.
Studentlitteratur AB 1 9789144017747 -
In på bara benet : en introduktion till femin...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2004.
Nyskick. 3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565742
- Titel
- In på bara benet : en introduktion till feministisk poststrukturalism
- Författare
- H Lenz Taguchi
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 147 x 210 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 381 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pressklipp
"När hon konkret diskuterar och exemplifierar teorin i jämförelse med mer etablerade utvecklingspsykologiska teorier om subjektskapande är boken som mest intressant. /.../ Min behållning av In på bara benet blir Lenz Taguchis dekonstruktioner av skolvärldens situationer. Det vill jag läsa mer av." PIA LASKAR
doktorand idéhistoria, Publicerad i Pedagogiska magasinet, nr 04/2005
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565742 -
Storasyster, lillebror och andra platser i sy...
Häftad bok. Natur & Kultur. 3 uppl. 2004. 256 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 912709961x
- Titel
- Storasyster, lillebror och andra platser i syskonskaran
- Författare
- Oluf Martensen-Larsen - Kirsten Sørrig
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 136 x 211 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 308 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ny utgåva Varför blir man den man blir? Vår plats i syskonskaran har stor betydelse för hur vi kommer att bli, vem vi förälskar oss i, med vem vi kommer att leva lyckligt eller olyckligt vilken utbildning och vilket arbete vi får och hur vår levnadsbana formas. Tidigare har boken utgivits med titeln Familjemönster och personlighet och sålt i över tjugotusen exemplar. De intressanta teorier som läggs fram här bygger på Oluf Martensen-Larsens kartläggning av femtontusen svenskars och danskars släktförhållanden. Vi kommer hela livet att alltid vara starkt präglade av vår familjebakgrund, om vi har enbart bröder eller en bara systrar, om vi är äldst, yngst eller kommer i mitten, om vi är inklämda och har fått alltför liten tid och plats eller om vi är födda med flera års avstånd till yngre och äldre syskon. Oluf Martensen-Larsens forskning visar också hur våra liv påverkas av våra förfäders plats i syskonskaran. Med hjälp av speciella släktscheman kan man kartlägga sitt familjemönster och på så vis få en djupare och mer nyanserad förståelse för varför man blir den man blir. Översättning Hans O Sjöström
Natur & Kultur 3 912709961x
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn