-
The Mediated Construction of Reality
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2016. 256 sidor.
Mycket gott skick. Det förekommer överstrykningar men annars i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780745681306
- Titel
- The Mediated Construction of Reality
- Författare
- Nick Couldry - Andreas Hepp
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780745681306 -
Borgerlig offentlighet : kategorierna "privat...
Häftad bok. Arkiv förlag/A-Z förlag. 2003. 272 sidor.
Mycket gott skick. Finns vissa överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789179241636
- Titel
- Borgerlig offentlighet : kategorierna "privat" och "offentligt" i det moder
- Författare
- Habermas, Jürgen
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 200 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jürgen Habermas (f. 1929) har alltsedan 1960-talet publicerat en rad filosofiska och samhällsteoretiska arbeten, som grundlagt hans ställning som Frankfurtskolans ledande gestalt under efterkrigstiden.
Hans magnifika genombrottsverk Borgerlig offentlighet från 1962 är en brett upplagd historisk och sociologisk undersökning av hur den tidiga borgerligheten skapar den moderna åtskillnaden mellan "privat" och "offentligt", varvid offentligheten tilldelas rollen som kritisk granskare av statens verksamhet. Habermas visar på ett fascinerande sätt hur kapitalismens utveckling och de samhälleliga motsättningarna undergräver möjligheterna till en sådan kritisk kontroll. Samtidigt förskjuts de tidigare gränserna mellan "privat" och "offentligt" på nya och oväntade sätt.
Denna bok är en självklar utgångspunkt för alla intresserade av masskommunikation och massmedier; för alla som vill förstå förutsättningarna för den moderna litteraturens uppkomst; för alla utforskare av det "offentliga rummet": stadens, gatans och torgets ideologiska budskap; för de aktuella diskussionerna om den offentliga sektorn, välfärdssamhället och socialstaten.
I en utförlig inledning ger Mats Dahlkvist en klargörande presentation av bokens centrala teman.
Arkiv förlag/A-Z förlag 9789179241636 -
Media and Politics in a Globalizing World
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2015. 256 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar på kanske fem sidor totalt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780745654690
- Titel
- Media and Politics in a Globalizing World
- Författare
- Alexa Robertson
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780745654690 -
Klassisk retorik för vår tid
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2016. 383 sidor.
Nära nyskick. Sparsamt använd och överstrykningar på ett fåtal sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144099880
- Titel
- Klassisk retorik för vår tid
- Författare
- Lindqvist, Janne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 383 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 173 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 830 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Klassisk retorik för vår tid ger en grundläggande introduktion i den klassiska retorikens teori och är sedan länge standardverket på området. Här presenteras och förklaras både de enklaste termerna och de mer invecklade teoretiska förutsättningarna med exempel ur svenskt vardagsliv, internationell politik, filosofisk och poetisk litteratur, reklam och amerikanska storfilmer. De rikliga hänvisningarna till modern retorikforskning och klassiska källor gör dessutom att olika uppfattningar kommer till tals och att begreppen problematiseras.
Bokens andra utgåva är reviderad i alla delar. Avsnitten om argumentation och språklig stil har genomgått särskilt stora omarbetningar och inledningen innehåller nya avsnitt om retorikens plats i politik, samhälle och utbildning både i antiken och i vår egen tid. För första gången i en svensk introduktionsbok lyfts här den klassiska retoriken fram som en helt nödvändig konst för det kloka medborgerliga samtalet och en väg till ett mer välgrundat omdöme.
Boken är en introduktion till retoriken på universitetsnivå, men även ett akademiskt referensverk för den som kommit lite längre. Den är användbar för var och en som vill utveckla sin förmåga att analysera påverkande texter och kommunicera effektivt i muntlig och skriftlig form.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144099880 -
Mediernas historia
Inbunden bok. Lunds universitet, Media-Tryck. 2019. 288 sidor.
Nära nyskick. Sparsamt använd, inga överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198580105
- Titel
- Mediernas historia
- Författare
- Jarlbrink, Johan
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 247 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 852 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idag upplever många att medier genomsyrar allt fler delar av vardag och samhälle. Men vår samtid delar denna erfarenhet med människor som levt under tidigare perioder. För att hitta en tid då medier inte satte sin prägel på liv och samhälle måste vi gå mycket långt tillbaka i historien. Mediehistoriska perspektiv kan anläggas på de flesta historiska fenomen. Det förflutna är nämligen endast tillgängligt i medierad form – om det så gäller antikt klotter, runstenar, dammiga arkiv dokument, sönderfallande tidningslägg, muntliga berättelser eller förra årets Youtubeklipp. I den här boken skildras en mycket lång mediehistoria. Att mäta medievanor genom big data är idag vanligt – men även urknallen big bang är ett medialt fenomen vars kosmiska bakgrundsstrålning inte kan studeras utan att först registreras. Med en disposition i 44 avsnitt betonar Mediernas historia olika mediekulturers särprägel, samtidigt som den lyfter fram hur ett myller av medier har interagerat – från beständiga lertavlor över predikstolar och tidigmodern visuell kommunikation till strömmande medier. Istället för att framhäva mediehistoriska brott och revolutioner synlig gör boken kontinuiteter ifråga om hur medier har etablerats, använts och förändrats fram till vår egen tid. Relationen mellan vår samtids sociala medier och traditionella mass medier utgör här endast ett exempel på den komplexa väv av sinsemellan hopflätade kommunikationsformer som historien består av.
Lunds universitet, Media-Tryck 9789198580105 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780748637843
- Titel
- Media studies - a reader
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- (pbk.
- Språk
- English
9780748637843 -
Retorisk kritik
Häftad bok. Retorikförlaget. 2014. 406 sidor.
Mycket gott skick. Sparsamma understrykningar i ett kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186093242
- Titel
- Retorisk kritik
- Författare
- Viklund, Jon - Mehrens, Patrik - Fischer, Otto
- Förlag
- Retorikförlaget
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 406 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 596 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Retorisk kritik är en antologi som samlar bidrag från en rad forskare inom svensk retorikvetenskap.
Boken svarar mot en metodologisk utmaning inom retorikutbildningen. De senaste decennierna har uppenbarat nödvändigheten av vidare teoretisk reflexion kring retoriken och dess grundbegrepp, men hur kan teorierna användas i det praktiska analysarbetet?
Bokens syfte är att belysa mötet mellan teoretiska perspektiv och konkreta analysmaterial, och därmed inspirera till intressanta retoriska analyser. Det är vår förhoppning att denna bok ska tjäna som vägledning för uppsatsskribenter i ämnet retorik, men vi hoppas också att den kan vara till glädje för var och en som intresserar sig för hur kommunikation påverkar oss och vårt samhälle.
Retorisk kritik är 22 artiklar fördelade på sex huvudrubriker: 1. Retorisk kritik – en introduktion; 2. Argumentation och debatt; 3. Stil och berättande; 4. Retorik som social handling; 5. Makt och identitet; 6. Visuell retorik och moderna medier
Retorikförlaget 9789186093242 -
Klassisk retorik för vår tid
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2016. 383 sidor.
Nära nyskick. Sparsamma understrykningar i ett kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144099880
- Titel
- Klassisk retorik för vår tid
- Författare
- Lindqvist, Janne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 383 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 173 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 830 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Klassisk retorik för vår tid ger en grundläggande introduktion i den klassiska retorikens teori och är sedan länge standardverket på området. Här presenteras och förklaras både de enklaste termerna och de mer invecklade teoretiska förutsättningarna med exempel ur svenskt vardagsliv, internationell politik, filosofisk och poetisk litteratur, reklam och amerikanska storfilmer. De rikliga hänvisningarna till modern retorikforskning och klassiska källor gör dessutom att olika uppfattningar kommer till tals och att begreppen problematiseras.
Bokens andra utgåva är reviderad i alla delar. Avsnitten om argumentation och språklig stil har genomgått särskilt stora omarbetningar och inledningen innehåller nya avsnitt om retorikens plats i politik, samhälle och utbildning både i antiken och i vår egen tid. För första gången i en svensk introduktionsbok lyfts här den klassiska retoriken fram som en helt nödvändig konst för det kloka medborgerliga samtalet och en väg till ett mer välgrundat omdöme.
Boken är en introduktion till retoriken på universitetsnivå, men även ett akademiskt referensverk för den som kommit lite längre. Den är användbar för var och en som vill utveckla sin förmåga att analysera påverkande texter och kommunicera effektivt i muntlig och skriftlig form.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144099880 -
Med uppenbar känsla för stil : Ett reportage...
Pocketbok. Bokförlaget Atlas. 1 uppl. 2005. 128 sidor.
Mycket gott skick. Köpt ny, läst en gång.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173891745
- Titel
- Med uppenbar känsla för stil : Ett reportage om manlighet
- Författare
- Mendel-Enk, Stephan
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 80 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Oerhört intressant, fruktansvärt skrämmande ... Läs den!" (Yukiko Duke gav Med uppenbar känsla för stil fyra av fem i betyg i Gomorron Sverige/SVT)
"Reportagets största styrka är att det är så personligt. Mendel-Enk skriver bättre än de flesta skönlitterära debutanter. Och allt han berättar är sant 127 sidor lämnar efter sig en längtan efter mer." (Lena Kvist, Borås Tidning)
Med uppenbar känsla för stil är ett reportage om manlighet. Det handlar om hur våldet och frustrationen hänger ihop med den bild av manlighet som pojkar formas till. Stephan Mendel-Enk är journalist, detta är hans debut. Han har tidigare skrivit i fotbollsmagasinet Offside och varit krönikör i Dagens Nyheter Sporten.
I den mediedebatt som följde huliganmordet på Tony Deogan var analysen tydlig. Huliganerna bestod av våldsfixerade dårar som inte brydde sig om fotboll. De drevs av hat och de hade värderingar som kraftigt avvek från övriga samhällets. Men när Stephan Mendel-Enk intervjuade några av de mest ökända fann han dem vara en så brokig samling att medias alla försök till generella omdömen föll platt. Det fanns bara en sak som alla i Firman verkligen hade gemensamt, men den diskuterats aldrig: De var alla män.
Behärska dig, var lojal mot gruppen, offra dig för något större och viktigare än du själv. Den interna hierarkin. Den stenhårda uppdelningen offentligt/privat. Föraktet för svaghet. Samma logik, samma ideal som formade Firman kände han igen från andra sammanhang: från sin egen uppväxt, kompisar och skolan. Från de mansdominerade tidningsredaktioner han jobbat. Från filmer, tidningar, tv-serier och böcker med män som målgrupp.
"Om en tjej hade skrivit reportaget Med uppenbar känsla för stil och påstått att killar är dumma i huvudet, hade hon snart fått massa knullmail från män och epitetet feministhora i gubbkretsar." (Natalia Kazmierska, Expressen)
"Jag har inte läst något så klarsynt om manlighet sedan Joyce Carol Oates korta skrift om Boxning." (Robert Svensson, Resumé)
"Med uppenbar känsla för stil är konsekvent och kompromisslös i sin skildring av hur vårt samhälles norm samtidigt är vårt problem och hur alla män drar fördel av den kollektiva rädsla som finns för vad vissa män ska ta sig till om mäns privilegier hotas. Mendel-Enk är stenhård i sin uppgörelse med 'den manliga könsrollen " (Ulrika Westerlund, GP)
Bokförlaget Atlas 1 9789173891745 -
Skriva och samtala - Lärande genom responsgru...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 278 sidor.
Nyskick. Helt oanvänd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144016733
- Titel
- Skriva och samtala - Lärande genom responsgrupper
- Författare
- Torlaug Løkensgard Hoe
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om att skriva genom att samtala. Den bygger på en processorienterad skrivpedagogik där elevernas texter växer fram och diskuteras i dialog med läraren och andra elever inom så kallade responsgrupper.Responsgrupper är en relativt ny form av metodik, en lärprocess där texter, språk och mänsklig interaktion står i centrum. Utgångspunkten är ett sociokulturellt och interaktivt perspektiv på skrivande, lärande och undervisning. Att skriva är inte det samma som att passivt överföra ett redan färdigt budskap till läsaren. Läsaren är en aktiv person som tolkar och omskapar texten, vilken därigenom blir ett slags gemensamt författarskap mellan den som skriver och den som läser. Boken spänner över ett vitt fält och bygger på modern forskning om skrivning, läsning, genrer, samtal, interaktion, responsgivning – och sträcker sig alltifrån olika skrivteorier till deras praktiska tillämpning i klassrumskulturen. Skriva och samtala vänder sig till såväl lärare som studerande vid lärarutbildningen och inom universitetsämnen som språkvetenskap och pedagogik, samt till lärare på grund- och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144016733 -
Skriva och samtala - Lärande genom responsgru...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 278 sidor.
Nära nyskick. Viss understrykning i utvalda kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144016733
- Titel
- Skriva och samtala - Lärande genom responsgrupper
- Författare
- Torlaug Løkensgard Hoe
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om att skriva genom att samtala. Den bygger på en processorienterad skrivpedagogik där elevernas texter växer fram och diskuteras i dialog med läraren och andra elever inom så kallade responsgrupper.Responsgrupper är en relativt ny form av metodik, en lärprocess där texter, språk och mänsklig interaktion står i centrum. Utgångspunkten är ett sociokulturellt och interaktivt perspektiv på skrivande, lärande och undervisning. Att skriva är inte det samma som att passivt överföra ett redan färdigt budskap till läsaren. Läsaren är en aktiv person som tolkar och omskapar texten, vilken därigenom blir ett slags gemensamt författarskap mellan den som skriver och den som läser. Boken spänner över ett vitt fält och bygger på modern forskning om skrivning, läsning, genrer, samtal, interaktion, responsgivning – och sträcker sig alltifrån olika skrivteorier till deras praktiska tillämpning i klassrumskulturen. Skriva och samtala vänder sig till såväl lärare som studerande vid lärarutbildningen och inom universitetsämnen som språkvetenskap och pedagogik, samt till lärare på grund- och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144016733 -
Medielandskap & mediekultur : en introduktion...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2016. 252 sidor.
Nära nyskick. Sparsamma understrykningar i ett kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147112845
- Titel
- Medielandskap & mediekultur : en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap
- Författare
- Bolin, Göran
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 252 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dagens senmoderna samhällen är vi genomsyrade av medier – på arbetet, i skolan och på fritiden – och det påverkar oss i princip all vår vakna tid. Medielandskap & mediekultur ger oss en introduktion till det vetenskapliga studiet av mediernas roll i kultur och samhälle och tar upp en rad viktiga frågor.
I boken diskuteras frågor som:
- Hur inverkar olika medier på oss som medborgare och kulturkonsumenter?
- Vad betyder det att vi ständigt är uppkopplade mot olika kommunikationsnätverk?
- Hur formas vi som individer i relation till de till synes oändliga utbud av information, nyheter och underhållning som medierna erbjuder?
- Hur kan appar och sociala nätverksmedier fungera som kommunikativa resurser i våra vardagsliv?
- Vad innebär den ökade betydelsen av data för politik, ekonomi och sociala relationer?
- Hur kan vi analysera mediernas alltmer komplexa och sofistikerade texter?
- Vilka analytiska modeller kan vi använda oss av för att förstå dessa frågor?
Boken lämpar sig väl för grundkurser i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och liknande ämnen, men kan även användas på andra humanistiska och samhällsvetenskapliga kurser. Den andra, reviderade upplagan har genomgått en allmän översyn och uppdatering av begrepp och modeller. Nya resonemang och diskussioner har adderats kring:
- ökade globala maktstrukturer kopplade till europeiska, amerikanska och kinesiska plattformsföretag
- medier, postkolonialism och kosmopolitism
- förändrad konsumtion av nyheter online
- den ökade medialiseringen och datafieringen av vardagslivet
- det ökade behovet av medielitteracitet och mediekunnighet.
Om författarna
Stina Bengtsson, Göran Bolin, Michael Forsman, Sofia Johansson och Per Ståhlberg är lärare och forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Peter Jakobsson är verksam i samma ämne vid Uppsala universitet.
Recension
Det är dock inte enbart studenter som kan ha glädje och nytta av den, tvärtom torde boken vara både intressant och läsbar för en bred allmänhet. I dag är de flesta av oss genomsyrade av medier och behöver därför verktyg för att förstå vad denna nya mediala situation betyder för hur vi uppfattar oss själva och omvärlden – och inte minst hur vårt agerande påverkas. Sådana verktyg ger den här boken genom att på ett begripligt, men ändå gediget sätt diskutera olika perspektiv på vad medierna gör med oss och vad vi gör med dem. Här finns avsnitt om mediernas makt och ideologiproduktion, men också om hur vi som konsumenter använder dem för att skapa identitet och mening i våra liv. Dessutom ger den historiska genomgången djupare förståelse för medieteknikernas kognitiva betydelser". Publiceras i BTJ-häftet nr 7, 2017. Lektör David Björklund
Liber 1 9789147112845 -
Media theories and approaches - a global pers...
Inbunden bok. 2009.
ISBN 97801230551619
Nära nyskick. Minimalt med överstrykningar i ett kapitel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK97801230551619 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 0761910018
- Titel
- Audience analysis
- Författare
- McQuail, Denis
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 166 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- English
0761910018 -
Media, religion and gender : key issues and n...
Häftad bok. 2018.
Mycket gott skick. Innehåller vissa understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415504737
- Titel
- Media, religion and gender : key issues and new challenges
- Författare
- Lövheim, Mia
- Utgivningsår
- 2018
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
Dawson
Indexeringslänk
9780415504737
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn