-
Värdegrund och svensk etnicitet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 227 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144019300
- Titel
- Värdegrund och svensk etnicitet
- Författare
- Linde, Göran
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok behandlar den del av de svenska läroplanerna som presenterar värdegrunden för skolans arbete. Men bidragen i boken sträcker sig också långt bortom den formulerade värdegrundstexten, ut mot världen och tillbaka i historien. Gemensamt för dem är granskningen av skolans värdegrund med utgångspunkt i huruvida den ger uttryck för svensk etnicitet eller om den formulerar en etik av universell karaktär. I boken behandlas den svenska skolans moralfostran i ett historisk perspektiv. Den innehåller också en översikt över olika livsideal så som dessa återspeglas i världens religioner, samt en redogörelse över värdegrundens ursprung. Vidare diskuteras huruvida den svenska värdegrunden kan exporteras, samt hur pass nationellt och kontextuellt förankrad den är. Andra frågor som behandlas är om värdegrundstexten ger uttryck för svensk etnocentrism, värdegrund utifrån ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv samt hur ungdomars upplevelser möter läroplanens visioner om värdegrunden.
Studentlitteratur AB 1 9144019300 -
Bedömning av svenska som andraspråk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2017. 124 sidor.
Gott skick. gula överstrykningar tom s.35
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144058207
- Titel
- Bedömning av svenska som andraspråk
- Författare
- Håkansson, Gisela
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 124 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 232 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många elever med annat modersmål än svenska har i dag svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror detta på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnes-undervisning. För att kunna stärka varje elevs språkutveckling krävs det dock att läraren har ett smidigt analysverktyg till sin hjälp.
Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andraspråk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de grammatiska utvecklingsstadier som har identifierats i svenska, och sätter in svenskan i ett större sammanhang genom att inta ett typologiskt perspektiv. De resonerar även kring hur man kan skapa förutsättningar för fortsatt språkutveckling.
Längst bak i boken finns en lättöverskådlig affisch som visar de olika utvecklingsstegen. Den är tänkt att vara till hjälp både för lärarens analys direkt på talsituationen och för elevens förståelse av den egna språkutvecklingen.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare inom alla skolformer som kommer i kontakt med elever som har svenska som ett andraspråk.
Studentlitteratur AB 1 9789144058207 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144055732
- Titel
- Svenska i kontrast
- Författare
- Källström, Roger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 230 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För den som har svenska som modersmål kan förstås svenskans struktur uppfattas som enkel och självklar. Men vilka egenheter har svenskan om man i stället skulle försöka se språket utifrån, med nya ögon? Kan det rentav vara så, att den som ska lära sig svenska som sitt andraspråk ser svenskan som ett svårt och exotiskt språk?
Svenska i kontrast tar upp grammatiska strukturer i svenska samt fjorton andra språk som är vanliga förstaspråk i Sverige i dag. Genom systematiska språkjämförelser och språktypologiska förklaringar belyser författaren svenskan och dess egenheter i ljuset av hur andra språk är beskaffade. Sådana kunskaper är särskilt viktiga för den som i sin undervisning måste kunna göra korrekta analyser av andraspråkselevernas språkliga färdigheter och stötta dem i deras språkutveckling på ett genomtänkt sätt.
Boken vänder sig till lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk. Den fungerar även utmärkt som uppslagsbok för den som behöver veta mer om sina elevers förstaspråk och få grepp om sådant i svenskans grammatik som kan vara särskilt svårfångat för dem.
Studentlitteratur AB 1 9789144055732 -
The problem with boys' education - beyond the...
Häftad bok. Routledge. 1 uppl. 2009. 289 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781560236832
- Titel
- The problem with boys' education - beyond the backlash
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Pbk. : alk. paper
- Språk
- English
Routledge 1 9781560236832 -
Boys and Girls Learn Differently!: A Guide fo...
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2002. 368 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780787961176
- Titel
- Boys and Girls Learn Differently!: A Guide for Teachers and Parents
- Författare
- Michael Gurian
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780787961176 -
Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslo...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 133 sidor.
Nära nyskick. Utslätat veck på pärmen, oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051345
- Titel
- Från lydnad till ansvar : kunskapssyn, känslor och relationer i skolan
- Författare
- Margareta Normell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 133 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 203 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren som person har stor betydelse för arbetet i skolan, inte minst nu i det tidiga 2000-talet när utvecklingen från lydnadskultur till ansvarskultur i det svenska samhället har förändrat relationen mellan lärare och elever. Goda ämneskunskaper och modern pedagogik räcker inte längre för att bli en bra lärare. Lika stor roll spelar lärarens personlighet, emotionella mognad och relationella kompetens.Lärande sker i relation och författaren visar hur nya forskningsrön inom neurologi, biologi och psykologi kan hjälpa oss att förstå både oss själva, eleverna och deras föräldrar bättre. En ny kunskapssyn behövs också som inte bara rör skolans traditionella ämnesområden utan också innefattar vad vi idag vet om människans fysiska, psykiska och sociala behov. Boken ger många exempel på hur sådan kunskap kan utveckla arbetet i skolan, förbättra kvaliteten på elevernas lärande och samtidigt minska stress och oro. Förslag på lämplighetsprövning för den som vill bli lärare diskuteras också.Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning med inriktning mot grund- och gymnasieskola samt verksamma lärare och skolledare som vill fördjupa sina relationskompetenser i skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144051345 -
Förklara eller förstå entreprenörskap?
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 310 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144017340
- Titel
- Förklara eller förstå entreprenörskap?
- Författare
- Björn Bjerke
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 427 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Förklara eller förstå entreprenörskap? ges en introduktion och översikt av det i dag så populära ämnet entreprenörskap. Björn Bjerke diskuterar entreprenörskap utifrån en förklarande och en förstående infallsvinkel. Dessa två utgångspunkter skildrar enligt författaren två olika syner på fenomenet entreprenörskap. Vidare klarlägger han entreprenörskapets betydelse i fyra situationer som är aktuella i vårt samhälle i dag, närmare bestämt i nätverk, tillväxt, regional utveckling och undervisning. Författaren redogör också för teorierna inom ämnet med hjälp av ett stort antal exempel och illustrationer.Förstå eller förklara entreprenörskap? ger en modern och aktuell syn på det ofta missförstådda ämnet entreprenörskap. Den riktar sig främst till akademiska utbildningar i ämnet, men är även till stor glädje för dig som är intresserad av eller arbetar med entreprenörskap, då den väcker många nya tankar till liv."Björn Bjerke diskuterar i denna utomordentliga bok olika sätt att beforska entreprenörskap. Bjerke visar stora insikter om såväl vetenskapliga förhållningssätt som entreprenörskap. I förhållande till mycket av den befintliga litteraturen inom entreprenörskap är boken provocerande, samtidigt som läsaren ges möjlighet att reflektera över sina egna ställningstaganden. Boken är en värdefull kunskaps- och inspirationskälla."Hans Landström, professor i entreprenörskap, Lunds universitet"Björn Bjerkes bok låter oss förstå att en rikare förståelse av entreprenörskap växer ur en skapande konversation med såväl filosofin som entreprenörskapets praktik. Läsningen av detta länge efterlängtade bidrag på svenska om entreprenörskap lämnar oss med övertygelsen om att entreprenörskap tillhör samhället snarare än blott ekonomin. Boken är aktuell både genom sina utgångspunkter och genom att ansluta sig till idag centrala diskussioner inom entreprenörskapsforskningen. Den ger också studiet aventreprenörskap ett bredare sammanhang, vilket fördjupar vår förståelse av dess praktik."Daniel Hjorth, docent, Malmö högskola, Växjö universitet och ESBRI
Studentlitteratur AB 1 9144017340 -
Pedagogisk entreprenørskap - innovasjon og kr...
Häftad bok. Tapir akademisk förlag. 1 uppl. 2009. 214 sidor.
Nära nyskick. Norsk text
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9788251924290
- Titel
- Pedagogisk entreprenørskap - innovasjon og kreativitet i skoler i Norden
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 214 sidor
- Språk
- Norwegian
Tapir akademisk förlag 1 9788251924290 -
Improving the quality of student learning : b...
Häftad bok. Bristol : Technical and Education Services. 1 uppl. 1992. 204 sidor sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0947885803
- Titel
- Improving the quality of student learning : based on the Improving Student Learning Project funded by the Council for National Academic Awards
- Författare
- Gibbs, Graham
- Förlag
- Bristol : Technical and Education Services
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- English
Bristol : Technical and Education Services 1 0947885803 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144003733
- Titel
- Nycklar till kunskap
- Författare
- Håkan Jenner - Anita Rissler - Peter Ström
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad utmärker vuxnas lärande? Hur kan man väcka de studerandes lust att lära? Vilken betydelse har förståelsen för lärandet, och hur underlättas användningen av nya kunskaper? I denna bok tar författarna sin utgångspunkt i forskning som visar att lärandet stimuleras av en problemorienterad uppläggning där de studerande ges stort eget ansvar. De presenterar en enkel pedagogisk modell som bygger på fyra viktiga nycklar till kunskap: vilja, förstå, kunna och handla. Författarna menar att en grundläggande förståelse för dessa nyckelfaktorer hjälper lärare att utveckla effektiva metoder för vuxenundervisning.
I boken ges en mängd exempel på hur man kan arbeta med olika typer av problemorienterat lärande. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144003733 -
Den kvalitativa forskningsintervjun
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 306 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144001852
- Titel
- Den kvalitativa forskningsintervjun
- Författare
- Steinar Kvale
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Intervjun är ett oumbärligt redskap inom den kvalitativa forskningen. Ändå är det intrikata sambandet mellan intervjuprocessens hur och varför inte alltid alldeles lätt att förstå. I denna introduktionsbok redogör författaren såväl för forskningsintervjuns teoretiska underbyggnad som dess praktiska aspekter. Efter en diskussion om intervjuns roll i forskningsprocessen behandlas några för forskningsintervjun viktiga filosofiska nyckelfrågor: intervjun som samtal, hermeneutik, fenomenologi, etiska aspekter, validitetsfrågor och postmodernism.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144001852 -
Liv och lärande i gymnasieskolan : En studie...
Häftad bok. Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation. 2007. 195 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197495352
- Titel
- Liv och lärande i gymnasieskolan [Elektronisk resurs] : En studie om elevers och lärares erfarenheter i en liten grupp på gymnasieskolans individuella program
- Författare
- Hugo, Martin
- Förlag
- Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation 9197495352 -
Learning and instruction Theory into practice
Inbunden bok. Macmillan. 2 uppl. 1992. 435 sidor sidor.
ISBN 9780023462405
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMacmillan 2 9780023462405 -
Lära om lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 229 sidor.
Hyggligt skick. Understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914401693x
- Titel
- Lära om lärande
- Författare
- Anders Söderlund - Kerstin Öhrling - Maj-Lis Hörnqvist - Thomas Hansson - Birgitta Qvarsell - Monica Eklund - Elisabet Jernström - Christina S. Drugge - Ulf Numan - Tom Tiller - Ulf Numan - Arvid Löfberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 914401693x -
Mediated crossroads : identity, youth culture...
Häftad bok. Nordicom. 1 uppl. 2008. 224 sidor.
Nyskick. The book Mediated Crossroads focuses on family, young people, ethnicity and the media in the context of increasing migration in contemporary Western societies. The book includes studies covering both media use and reception. It reflects on the growing int läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189471658
- Titel
- Mediated crossroads : identity, youth culture and ethnicity : theorethical and methodological challenges
- Författare
- Rydin, Ingegerd - Sjöberg, Ulrika
- Förlag
- Nordicom
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- The book Mediated Crossroads focuses on family, young people, ethnicity and the media in the context of increasing migration in contemporary Western societies. The book includes studies covering both media use and reception. It reflects on the growing interest in ethnic minorities both on the macro and micro level within media and cultural studies. The contributing authors present empirical work on the media and cultural practices of migrants in a wide range of countries such as Belgium, Finland, Greece, Israel, Sweden, Switzerland, and the U.K., and the empirical data are framed by theoretical discussions on a more general level. The collection of studies is characterized by a discursive, everyday life perspective, in which concrete cases of migrant life with a focus on children, women, families or or young people in relation to media and popular culture are analysed.
Nordicom 1 9789189471658 -
Real boys - rescuing our sons from the myths...
Häftad bok. First Owl Books . 1 uppl. 1999. 447 sidor sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0805061835
- Titel
- Real boys - rescuing our sons from the myths of boyhood
- Författare
- Pollack, William
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- PBK
- Språk
- English
First Owl Books 1 0805061835 -
Lärande i arbetsliv och var dag
Häftad bok. Brain Books. 1 uppl. 2004. 280 sidor.
Gott skick. Några enstaka understrykningar, några små märken på omslaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189250915
- Titel
- Lärande i arbetsliv och var dag
- Författare
- Elisabet Jernström - Roger Säljö
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 523 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna gedigna bok lyfter fram lärandet i situationer där människor befinner sig i sitt vardagliga arbete. Vitt skilda yrkesområden beskrivs.
Lärandet sker när man kanske minst anar det, och på platser där man befinner sig för att i första hand göra något annat än att just lära sig något. Lärande i arbetsliv och var dag lyfter fram lärandet i situationer där människor befinner sig i sitt vardagliga arbete. Vitt skilda yrkesområden beskrivs: IT-företag, lärararbete, industriföretag, prästarbete, arbete inom sjukvård och äldreomsorg, gravyrkonst, hantverk och yrkesverksamhet som dansare.
Elisabet Jernström är forskare vid Internationella handelshögskolan i Jönköping och Roger Säljö är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Övriga medverkande är professorer, doktorer eller doktorander som själva också är aktivt involverade i forskning i nära samverkan med de arbetssituationer som analyseras. Bokens läsekrets är bred. Den innefattar studenter på olika nivåer vid högskolor och universitet, människor som arbetar med personalutveckling och kompetensfrågor samt även en bildningsintresserad allmänhet.
Brain Books 1 9189250915 -
Kultursociologi i praktiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 471 sidor.
Hyggligt skick. Innehåller understrykningar i några kapitel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144009356
- Titel
- Kultursociologi i praktiken
- Författare
- Mats Trondman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 471 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är inte endast att introducera kultursociologi utan också att genom en rad konkreta studier visa vad samhällsvetenskapliga kulturanalyser kan användas till. Kultursociologi i praktiken riktar sig till alla som i mötet med sig själva sin egen självförståelse och sina egna praktiker vill skaffa sig redskap för att försöka förstå och diskutera vår tid, dess människor och dess levda vardagskulturer.
Författaren inleder med att redogöra för sin version av kultursociologi, och använder därefter denna på en rad forskningsområden. I dessa studier möter läsaren en rad etablerade samhällsvetenskapliga teoretiker och kulturanalytiker vilka inte enbart skärskådas utan vars teorier och metoder även sätts i arbete. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144009356 -
Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter o...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 225 sidor.
Hyggligt skick. Innehåller understrykningar i vissa kapiel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144034199
- Titel
- Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner
- Författare
- Karin Rönnerman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 225 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 332 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9144034199 -
Praktikkens læringslandskab - at lære gennem...
Häftad bok. Akademisk forlag. 1 uppl. 2003. 367 sidor.
Nära nyskick. Språk: danska
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 8750037854
- Titel
- Praktikkens læringslandskab - at lære gennem arbejde
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 367 sidor
- Språk
- Danish
Akademisk forlag 1 8750037854 -
Kulturens väv
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2002. 141 sidor sidor.
Gott skick. Innehåller någon enstaka gul överstrykning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171731717
- Titel
- Kulturens väv
- Författare
- Bruner, Jerome
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2002
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturens väv är en essäsamling om utbildning. Men den begränsar sig inte till utbildning i vanlig bemärkelse – den handlar inte bara om skolor och klassrum. Skolgången utgör ju bara en liten del av kulturens sätt att leda in de unga på de rätta eller kanoniserade banorna. Skolgången kan till och med kollidera med kulturens andra sätt att få de unga att följa kulturens krav och normer. Vi lever i en föränderlig tid som präglas av stora förväntningar om vad skolan bör »göra» för dem som väljer eller tvingas att gå där – eller vad skolan kan göra med tanke på de andra krafter som omger den. Ska skolan bara inrikta sig på att reproducera kulturen och »assimilera» de unga till att bli små svenskar eller amerikaner. Eller bör den snarare hänge sig åt de omtumlande förhållanden som vi genomlever ? hänge sig åt det något riskfyllda och kanske smått idealistiska målet att förbereda eleverna så att de kan hantera den föränderliga värld de ska leva i? Och på vilket sätt ska vi kunna avgöra hur denna föränderliga värld kommer att se ut och vad den kommer att kräva av dem? Detta är inte längre några abstrakta frågor.
Bokförlaget Daidalos 1 9171731717
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn