-
Uppsala möte 1593 - i samtid och eftervärld -...
Häftad bok. Bokförlaget Reformatio. 1 uppl. 1994. 147 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185454311
- Titel
- Uppsala möte 1593 - i samtid och eftervärld - Några drag i svensk kyrkohistoria under fyra århundraden
- Författare
- Jonsson, Per
- Förlag
- Bokförlaget Reformatio
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 147 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I samband med 400-årsjubileet 1993 betecknades Uppsala möte som "en av de viktigaste sammankomsterna i Sveriges historia". Denna uppfattning går tillbaka till de bedömningar, som gjordes redan för hundra år sedan.
I föreliggande framställning sätts Uppsala möte in i sitt kyrkorättsliga teologiska men också kyrkopolitiska sammanhang. Jubelfesterna 1693, 1793 och 1893 ställs i relation till sin tids ekonomiska, politiska och teologiska förutsättningar. Uppfattningen om Uppsala mötes och därmed också kyrkans betydelse för svensk historia underkastas därvid en kritisk granskning.
Författaren var verksam som forskare och lärare vid Historiska institutionen, Lunds universitet.
Ett smakprov:
"Den läroposition, som Uppsala möte intog, har under den tid, som här skildrats, genom kyrkans förkunnelse och kunskapskontroll förts ut till folket och därigenom präglat människors tro och normsystem. Överhetens utnyttjande av kyrkan som sitt kontrollorgan har emellertid lett till en förändring av den kyrkliga undervisningen och nådemedelsförvaltningen till bättre överensstämmelse med samhällets behov. Uppsala mötes hävdande av den heliga Skrift som högsta norm för kyrkan har undergrävts därigenom, att överheten i realiteten blivit högsta auktoritet. Medan den ortodoxa lutherdomen förkunnat "nåden allena" och sakramenten som förmedlare av nåden, har i synnerhet under frihetstiden och den gustavianska tiden och under inflytande av neologin, kyrkans undervisning fått ett mera lagiskt, moraliserande drag, där gärningarna betonats på den ortodoxa trons bekostnad. Kyrkolivet har i samband därmed efterhand i stor utsträckning avsakramentaliserats. Uppsala mötes tes, att "den heliga skrift av den helga anda sitt ursprung haver" har under senare hälften av 1800-talet ifrågasatts eller förnekats av den religiösa liberalismen och den bibelkritiska forskningen... Denna syn på kyrkans betydelse kan förefalla pessimistisk för den, som vill se vår tids kyrkosamfund som betydelsefulla politiska aktörer för samhällets omdaning. Men den oroar knappast den, som i överensstämmelse med den lära, som bekändes vid Uppsala möte, tillmäter kyrkan en högre uppgift än att reformera denna världen."
Bokförlaget Reformatio 1 9185454311 -
On the road med the world famous Count Basie...
Häftad bok. Beaver Books. 1990.
Gott skick. Dedikation på omslagets framsidas insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197142905
- Titel
- On the road med the world famous Count Basie Orchestra, director Frank Foster : möte med the Modern Jazz Quartet : minnesporträtt över vännen Thore Swanerud
- Författare
- Westerlund, Roland
- Förlag
- Stockholm : Beaver Books
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Beaver Books 9197142905 -
Mentorskap - Att organisera skolans möte med...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144024196
- Titel
- Mentorskap - Att organisera skolans möte med nya lärare
- Författare
- Carola Aili - Kerstin Persson - Håkan Persson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 291 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna tar i denna bok ställning för lärarkårens möjligheter att vara expert på det egna arbetsområdet. De menar att ett mentorsystem inte bara är ett stöd för nyanställda utan också kan bidra till enskilda skolors utveckling.
Bra mentorsystem kan bidra till att nyanställda anpassar sig till goda traditioner och arbetssätt men också till att lärarkollegiet anpassar sig till ny bra kunskap som nyanställda har med sig. Författarna utgår från att såväl anpassning och stabilitet som utveckling och förändring behövs i skolan.
Boken tar avstamp i frågor som rör lärarkårens professionalisering. Att bygga upp ett mer genomgripande system för mottagande av nyanställda innebär att många av skolans anställda blir delaktiga i principiella diskussioner kring lärararbete och skolorganisation. Detta kan bidra till kunskapsutvecklingen inom hela kåren och en färdighet i att behandla kvalitets- och utvecklingsfrågor.
Stort utrymme ges åt att beskriva lärararbetets karaktär och den nyanställdes situation. Författarna har själva arbetat med mentorsutbildning och mentorsystem och försökt göra detta med teoretisk medvetenhet. Utifrån dessa erfarenheter ges läsaren verktyg från interaktionistisk socialpsykologi och handlingsteori för att kunna handskas med lärararbete och mentorsystem. Rent praktiska frågor behandlas också i boken, t.ex. kommunikation i handledningssituationen, grupprocesser när nya medarbetare tillkommer, mentorsutbildning, mentorsbank, mentorshandledning och upplägg av introduktionsprogram.
Boken är avsedd för lärare med uppdrag att vara mentorer, för nyanställda lärare samt för utvecklingsansvariga som arbetar med att bygga upp mentorsystem eller bedriver annat utvecklingsarbete. Boken är också tänkt att användas som kurslitteratur i utbildningar av mentorer.
Studentlitteratur AB 1 9789144024196
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn