Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
Häftade böcker. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 335 sidor.
Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144075457
- Titel
- Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
- Författare
- Berg, Gunnar - Sundh, Frank - Wede, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 482 g
- Språk
- Svenska