Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
"Vi har nästan blivit för bra"
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789162883294
Titel
"Vi har nästan blivit för bra"
Författare
Granbom, Ingrid
Förlag
Books on Demand
Utgivningsår
2011
Omfång
225 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
165 x 242 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
613 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Denna avhandling handlar om hur lärare i förskolan samtalar om förskolan som pedagogisk praktik. Syftet med studien är att beskriva och analysera lärares konstruktion av mening och vardagskunskap genom att lyfta fram innehåll, teman och kommunikativa resurser som framträder i lärarnas samtal om vardagsarbetet i förskolan.Avhandlingen tar sin utgångspunkt i teorin om sociala representationer. Sju grupper med sammanlagt 45 lärare har deltagit i fokusgruppsamtal där de har diskuterat och reflekterat kring förskolan som pedagogisk praktik. Som stöd för denna diskussion har deltagarna haft ett stimulusmaterial som syftade till att stimulera till fortsatt diskussion. Resultatet visar på förskolans komplexitet där social representation av förskolan framstår som ambivalent och i viss mån t.o.m. motsägelsefull. Lärarna ger uttryck för två, sinsemellan olika, sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik: Förskolan som en plats för alla och Förskolan som en plats för några. Analysen visar att dessa båda representationer innefattar skilda representationer av barn och barns kompetenser, lärarens yrkesroll samt förskolans roll i samhället. Kommunikativa resurser som framträder i processen när deltagarna förankrar och gemensamt formulerar en kollektiv förståelse är: Att göra jämförelser, Att hänvisa till egen erfarenhet och Att använda sig av röster och citat. Studien bidrar till en fördjupad förståelse för den komplexa och dynamiska kunskap som involverar lärarens konstruktion av mening beträffande förskolan som pedagogisk praktik. Teorin om sociala representationer möjliggör analys och beskrivning av denna komplexitet.