-
General trends in maritime and transport law...
Inbunden bok. Axel Ax:son Johnson Institute of Maritime and Transport Law Univesitet of Stockholm . cop 2009 uppl. 271 s. sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Nyskick. Oläst med text på engelska. (Nypris: 1590 SEK exkl. moms)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172233720
- Titel
- General trends in maritime and transport law 1929-2009
- Författare
- Axel Ax:son Johnson Colloquium on Maritime Law 2009 : Hässelby) - Schelin, Johan - Axel Ax:son Johnsons institut för sjörätt och annan transporträtt
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
Axel Ax:son Johnson Institute of Maritime and Transport Law Univesitet of Stockholm cop 2009 9789172233720 -
Tekno samlerkatalog : collectors price guide
Häftad bok. Samler Börsen. 1 udgave 1/1997 uppl. 1997. 160 s. färg & svartvitt ill. sidor.
ISBN 9788798168485
Nyskick. Oläst - som ny
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSamler Börsen 1 udgave 1/1997 9788798168485 -
Stealiing speed : the biggest spy scandal in...
Inbunden bok. Haynes. Publishing. 978 1 84425 689 1 uppl. 2009. 240 sidor sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst och med 31 svart/vita fotografier
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHaynes. Publishing 978 1 84425 689 1 -
Nordisk lärobok i radiologi
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 4 uppl. 1993. 919 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Nytt, oläst ex. - Inbunden - har aldrig funnits något skyddsomslag. Illus.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144343612
- Titel
- Nordisk lärobok i radiologi
- Författare
- Pettersson, Holger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 919 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 1600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inom nordisk radiologi finns sedan generationer en tämligen enhetlig syn på hur radiologin skall bedrivas, liksom på disciplinens ställning i det medicinska samfundet. Det är därför naturligt med en nordisk lärobok, skriven i ett brett samarbete mellan nordiska radiologer. Denna fjärde, helt nyskrivna utgåva av Nordisk lärobok i radiologi är väsentligt större än sina föregångare en spegel av radiologins väldiga expansion under de senaste decennierna.
Boken är avsedd dels för medicine studerande både som klassisk lärobok att läsas parallellt med studierna i de olika kliniska disciplinerna och som uppslagsbok, dels för utbildningen av röntgenassistenter.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 4 9144343612 -
Konstens nationella identitet. Om tysk och ös...
Häftad bok. Drau Förlag. 1 uppl. 2008. 572 sidor.
Nära nyskick. Oläst. ill.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163333415
- Titel
- Konstens nationella identitet. Om tysk och österrikisk modernism i svensk konstkritik 1908-1934
- Författare
- Kollnitz, Andrea
- Förlag
- Drau Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 572 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 165 x 200 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1095 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Frigörande kraft eller sjukliga deformationer, äkta nordisk konstkaraktär eller farliga främmande inflytanden den svenska konstkritiken under tidigt 1900-tal rymmer många, starka och inte så sällan kluvna bilder av tysk och österrikisk modernism.
Konstvetaren Andrea Kollnitz avhandling undersöker den svenska konstkritkens reaktioner på tysk och österrikisk modernism mellan 1908 och 1934. Har man tidigare trott att tysk modernism var allmänt illa omtyckt i Sverige visar Kollnitz analyser ett starkt svenskt engagemang för den tyska konsten något som i stort sett ignorerats av den franskorienterade svenska konsthistorieskrivningen.
- Min avhandling visar hur tysk, österrikisk och inte minst svensk konstidentitet tolkas och formas i kritikens nationalistiska retorik. Jag har analyserat konstkritikens retoriska strategier och bildspråk i en debatt som både handlar om nationell självmanifestation och bemötandet av radikal internationell modernism, säger Andrea Kollnitz.
Genom att tolka tysk och österrikisk konst som produkt och bevis för en viss nationalkaraktär och ofta som motsats till den franska konsten definierar den svenska kritiken hur svensk konst är. Retorikens dramatiska och metaforrika bilder av tyska utställningar i Sverige presenterar en kluven svensk identitet. Å ena sidan känner sig svenskarna samhöriga med den tyska konstens nordiska karaktär och fascineras av expressionismens kraftfulla uttryck. Å andra sidan dras de till den franska och klassiska konstens mer behagfulla och harmoniska egenskaper.
Kritikens ambivalenta reaktioner på tysk modernism speglar också en rädsla för internationalisering och modernisering. Genom sina diskussioner om tysk radikal modernism bidrar konstkritiken liksom andra av tidens texter till att forma en moderat rationell svensk självbild utan farligt radikala inslag.
Kollnitz undersöker även samspelet mellan nationalistiska och modernistiska konstideal inte minst när det gäller konstnärsrollen. Fallstudier om den svenska receptionen av konstnärer som Emil Nolde, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, Gabriele Münter, Franz Marc,Wassily Kandinsky och Käthe Kollwitz visar att avantgardisterna inte bara förknippades med revolutionär förnyelse och internationell öppenhet. De tolkades även genomgående som nationella symboler och legitimerades eller anklagades utifrån nationalistiska argument inte bara i sina tyskspråkiga hemländer utan även i en nationalistiskt och rasbiologiskt präglad svensk konstpolitik.
Drau Förlag 1 9789163333415 -
Stockholmsolympiaden 1912 : tävlingarna, männ...
Häftad bok. Stockholmia förlag. 1 uppl. 2012. 450 sidor.
Nära nyskick. Oläst. 23x22 cm. Illustrerad - Till skillnad mot andra skildringar, får läsaren en mer kritisk granskning av Stockholmsolympiaden. Författarna tar död på en del myter kring spelen, men samtidigt föds en del nya lärdomar. En ovanlig betraktelse och skriven läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170312540
- Titel
- Stockholmsolympiaden 1912 : tävlingarna, människorna, staden
- Författare
- Bolling, Hans
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 450 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 235 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1248 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den 6 juli 2012 är det 100 år sedan de olympiska spelen invigdes av kung Gustaf V på Stadion i Stockholm. Festligheterna var en unik chans för Stockholm och Sverige att visa upp sig för omvärlden under en tid som annars präglades av motsättningar och turbulens. Arrangemangen gick till historien som Solskensolympiaden eller "the Swedish Masterpiece", men det var även ett projekt som blev betydligt dyrare än beräknat och där läktare på sina ställen gapade tomma.
I elva fristående kapitel belyser författare från olika vetenskapliga discipliner Stockholmsolympiaden med särskilt fokus på det kulturella, politiska och sociala kring idrottandet. Vi får följa planerandet inför spelen, marknadsföringen, deltagarnas föreberedelser, publikens beteende och de kvinnor som gavs möjlighet att tävla. I korta personporträtt möter vi dessutom deltagare och ledare, och ett särskilt kapitel tar upp tävlingsresultat och andra fakta kring olympiaden.
Med hundra år i backspegeln får vi genom bidragen i Stockholmsolympiaden 1912 även perspektiv på evenemangets betydelse för vårt lands idrottsutövande och den olympiska rörelsens fortsatta framtid, samt dess effekter på det arrangerade samhället, inte minst den i Stockholm alltid aktuella arenafrågan.
Hans Bolling är fil.dr i historia och forskar för närvarande om svensk handikappidrott. Leif Yttergren är docent i historia vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm och hans avhandling Täflan är lifvet har utgivits av Stockholmia förlag.
Stockholmia förlag 1 9789170312540 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789162883294
- Titel
- "Vi har nästan blivit för bra"
- Författare
- Granbom, Ingrid
- Förlag
- Books on Demand
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 225 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 613 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna avhandling handlar om hur lärare i förskolan samtalar om förskolan som pedagogisk praktik. Syftet med studien är att beskriva och analysera lärares konstruktion av mening och vardagskunskap genom att lyfta fram innehåll, teman och kommunikativa resurser som framträder i lärarnas samtal om vardagsarbetet i förskolan.Avhandlingen tar sin utgångspunkt i teorin om sociala representationer. Sju grupper med sammanlagt 45 lärare har deltagit i fokusgruppsamtal där de har diskuterat och reflekterat kring förskolan som pedagogisk praktik. Som stöd för denna diskussion har deltagarna haft ett stimulusmaterial som syftade till att stimulera till fortsatt diskussion. Resultatet visar på förskolans komplexitet där social representation av förskolan framstår som ambivalent och i viss mån t.o.m. motsägelsefull. Lärarna ger uttryck för två, sinsemellan olika, sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik: Förskolan som en plats för alla och Förskolan som en plats för några. Analysen visar att dessa båda representationer innefattar skilda representationer av barn och barns kompetenser, lärarens yrkesroll samt förskolans roll i samhället. Kommunikativa resurser som framträder i processen när deltagarna förankrar och gemensamt formulerar en kollektiv förståelse är: Att göra jämförelser, Att hänvisa till egen erfarenhet och Att använda sig av röster och citat. Studien bidrar till en fördjupad förståelse för den komplexa och dynamiska kunskap som involverar lärarens konstruktion av mening beträffande förskolan som pedagogisk praktik. Teorin om sociala representationer möjliggör analys och beskrivning av denna komplexitet.
Books on Demand 9789162883294 -
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 398 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057835
- Titel
- Allmändidaktik : vetenskap för lärare
- Författare
- Jan Sjöberg - Kaj Sjöholm - Kristina Ström - Renata Svedlin - Tom Wikman - Elisabet Öhrn - Tomas Kroksmark - Pirjo Lahdenperä - Margareta Sandström - Roger Säljö - Päivi Häkkinen - Pertti Kansanen - Karin Rönnerman - Marja Kankaanranta
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 398 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 718 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete?Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står istället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext.Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. Den riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetensutveckling.Hederspristagare av Kurslitteraturpriset 2009
Ytterligare författare: Jessica Aspfors, Marina Bendtsen, Mikaela Björklund, Gunnel Knubb-Manninen, Elina Lahelma, Gjert Langfeldt, Karin Linnanmäki, Fritjof Sahlström, Torbjörn Sandén
Studentlitteratur 1 9789144057835 -
Att förädla information till kunskap : lärand...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2011. 213 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113033099
- Titel
- Att förädla information till kunskap : lärande och klassrumsarbete i mediesamhället
- Författare
- Säljö, Roger
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur värderar skolan de förmågor elever utvecklar med hjälp av internet? Hur sorterar, värderar och utvecklar elever och studenter ny kunskap och förståelse?
Vad är digital litteracitet?
Sättet att tillägna sig ny och relevant kunskap idag är helt annorlunda än bara för något tiotal år sedan. Effekten på arbetet i skolan och i andra utbildningssammanhang är märkbar. Samtidigt växer frågorna om skolans roll i denna snabba utveckling. Lärare behöver veta mer om hur elever utvecklar förmågor som hjälper dem att förstå och värdera det de möter via digitala medier och i andra källor.
Ett svenskt forskarlag har studerat dessa frågor i en omfattande studie under ledning av professor Roger Säljö. Resultaten publiceras vartefter både internationellt och nationellt.
Att förädla information till kunskap är en populärvetenskaplig bok som vänder sig till lärare, blivande lärare och annan akademisk utbildning.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113033099 -
Svensk utbildningshistoria : skola och samhäl...
Inbunden bok. Studentlitteratur. 8 uppl. 2010. 287 sidor.
Nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055527
- Titel
- Svensk utbildningshistoria : skola och samhälle förr och nu
- Författare
- Richardson, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 231 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 545 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den skola vi har i dag är på många sätt en annan skola än den som flertalet vuxna lärt känna. Vi lever i ett utbildningssamhälle med helt nya former av pedagogisk verksamhet. För att förstå dagens skola och dess problem är det nödvändigt att se den i ett historiskt perspektiv. Men det gäller också att betrakta skolans utveckling mot bakgrund av samhällsutvecklingen i stort. Denna bok redogör för skolans och utbildningssystemets utveckling i Sverige från medeltidens klosterskolor till dagens mångskiftande skolsystem med förskola, grundskola och gymnasieskola, vuxenutbildning och folkbildningsarbete, invandrarundervisning och arbetsmarknadsutbildning samt den väldiga expansionen inom högskolan. Tyngdpunkten ligger på 1900-talet och inte minst på tiden efter 1950-talet då reformarbetet tog verklig fart. I denna åttonde upplaga har författaren följt utvecklingen inom det svenska utbildningssystemet fram till år 2010.
Studentlitteratur 8 9789144055527 -
Synligt lärande : en syntes av mer än 800 met...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2014. 477 sidor.
Nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127138575
- Titel
- Synligt lärande : en syntes av mer än 800 metaanalyser om vad som påverkar elevers skolresultat
- Författare
- Hattie, John
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 477 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 820 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synligt lärande – en syntes av mer än 800 metaanalyser om vad som påverkar elevers skolresultat är John Hatties presentation och analys av den banbrytande sammanställningen av evidensbaserad forskning som har gjorts om vad som faktiskt fungerar i skolorna för att förbättra elevers studieresultat. Bokens personliga tilltal och pedagogiska struktur gör den till en användbar inspirationskälla och ett lättillgängligt uppslagsverk för lärare och rektorer. Den ger lärare, skolledare och politiker en fördjupad förståelse för John Hatties studie, som han arbetat med i 15 år och där han sammanställt 800 meta studier av 50 000 forskningsrapporter om totalt 80 miljoner elevers studieresultat.
Synligt lärande - En syntes är uppdelad i tre delar där John Hattie i den första delen på ett enkelt sätt förklarar hur studien är gjord. Därefter redovisas varje påverkansfaktor med en åtföljande diskussion. I den avslutande delen gör Hattie en kortfattad syntes som sammanfattar studiens slutsatser.
Se John Hattie i ett TEDx Talk eller läs intervjun i Svenska Dagbladet från juni 2013.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127138575 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127138568
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Hattie, John
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 425 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 710 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Hur vi lär. Synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i Hur vi lär är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopplingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig.
Hur vi lär består av tre delar – Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsinhämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.
Hur vi lär riktar sig till lärare och lärarstuderande, men även till skolledare, föräldrar, studenter och andra som vill veta mer om vetenskapen om våra lärprocesser.
Hur vi lär är utförlig, aktuell och försedd med mängder av referenser. Den är viktig inte minst med tanke på de omfattande diskussionerna i Sverige f.n angående bl. a. elevernas resultat samt lärarnas situation och status. Ulf Viklund, BTJ-häftet nr 9 2015
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127138568
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn