Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lärande och jämställdhet i förskola och skola

Lärande och jämställdhet i förskola och skola

Häftad bok. Liber. 1:a uppl. 2015. 205 sidor.

Nära nyskick. Boken handlar om att skapa lika möjligheter till lärande och kunskapsutveckling för varje individ, oavsett om man är född som flicka eller som pojke. Att på olika sätt främja jämställdhet är varje förskolas och skolas ansvar. För att arbeta med jämställdhet i förskolan och skolan, måste man börja med att se genus och utforska vilka mönster som finns i organisationen, i barngrupperna och i klassrummet.

Läs mer
Boken analyserar utifrån aktuell forskning och erfarenhet hur genus och jämställdhet fungerar i förskolan och skolan. Författaren beskriver hur man kan arbeta systematiskt och hållbart med jämställdhet i organisationen. Här får förskollärare och lärare också handfasta modeller för att i den egna undervisningen kunna skapa lika förutsättningar för alla barns och elevers kunskapsutveckling. Oavsett kön.
Den vänder sig till studenter på lärarutbildningar och till verksamma pedagoger, förskollärare och lärare men också till rektorer och förskolechefer.

Om författarna
Mia Heikkilä är forskare och lektor i pedagogik vid Mälardalens högskola och har varit jämställdhetsexpert på Skolverket. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom genus- och jämställdhetsområdet.
- Ett stort hinder på vägen mot förändring är lärares omedvetenhet. Många lärare jag möter säger att de behandlar alla lika men det är en omöjlighet och om man tror det så skapar man ett låst läge. Lärare måste börja våga se att genus alltid spelar roll och fundera över vilken betydelse det har för deras egen didaktik, menar Mia Heikkilä.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147105755
Titel
Lärande och jämställdhet i förskola och skola
Författare
Heikkilä, Mia
Förlag
Liber
Utgivningsår
2015
Omfång
205 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
280 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Boken handlar om att skapa lika möjligheter till lärande och kunskapsutveckling för varje individ, oavsett om man är född som flicka eller som pojke. Att på olika sätt främja jämställdhet är varje förskolas och skolas ansvar. För att arbeta med jämställdhet i förskolan och skolan, måste man börja med att se genus och utforska vilka mönster som finns i organisationen, i barngrupperna och i klassrummet.
Boken analyserar utifrån aktuell forskning och erfarenhet hur genus och jämställdhet fungerar i förskolan och skolan. Författaren beskriver hur man kan arbeta systematiskt och hållbart med jämställdhet i organisationen. Här får förskollärare och lärare också handfasta modeller för att i den egna undervisningen kunna skapa lika förutsättningar för alla barns och elevers kunskapsutveckling. Oavsett kön.
Den vänder sig till studenter på lärarutbildningar och till verksamma pedagoger, förskollärare och lärare men också till rektorer och förskolechefer.
Sagt om boken
[...] Boken innehåller många exempel och modeller som visar hur man kan arbeta för ökad jämställdhet. Innehållsförteckningen är bra och överskådlig och varje kapitel avslutas med en sammanfattning. Boken är informativ och den pekar på många "dolda fel" som lärare gör fast vi tror att vi arbetar jämställt."
Häftepos 15107029 Lektör Marianne Ericson
Om författarna
Mia Heikkilä är forskare och lektor i pedagogik vid Mälardalens högskola och har varit jämställdhetsexpert på Skolverket. Hon är en flitigt anlitad föreläsare inom genus- och jämställdhetsområdet. "Ett stort hinder på vägen mot förändring är lärares omedvetenhet. Många lärare jag möter säger att de behandlar alla lika men det är en omöjlighet och om man tror det så skapar man ett låst läge. Lärare måste börja våga se att genus alltid spelar roll och fundera över vilken betydelse det har för deras egen didaktik", menar Mia Heikkilä.