Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll

Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll

Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2008. 272 sidor.

Gott skick. Understrykningar och noteringar i svag blyerts samt utsuddat ägarnamn på titelbladet///Förlagets beskrivning: Begreppet "mediepåverkan" är välkänt, men ingen har hört talas om
"skol på verkan". "Påverkan" och "påverkad" har blivit negativt laddade ord: filmpåverkan, kamratpåverkan, alkoholpåverkad, drogpåverkad.., Ändå är skolan den institution som faktiskt har störst möjligheter i samhället att påverka unga människor, under förutsättning att man når
fram till dem och tar upp för eleverna relevanta ting. Skolans mediepedagogik skulle faktiskt kunna utgöra en mäktig påverkanskraft, ty personlig kommunikation med livs levande människor har självfallet otvetydiga fördelar framför anonym massmedierad kommunikation. En förutsättning för en sådan dialog är då att det inte existerar vattentäta skott mellan skolan och det omgivande samhället, att den misstänksamhet som uppenbarligen rader mellan skolan och elevernas
fritid (som idag i hög grad utgörs av media) upphör. Detta kan endast ske genom ökade insikter hos inblandade vuxna.
När skolan förlorar sitt undervisnings- och lärandemonopol måste institutionen istället bli till en form av spännande samtalscafé, mediatek, nutida salong eller Internetfritis i ett helt nytt lärandelandskap, som först då möjligen också kan börja lägga grunden till ett "kunskapssamhälle". En sådan medie- och kulturskola kanske inte ens skulle behöva någon
obligatorisk närvaroplikt? Inte minst viktigt att lyfta fram i Mediepedagogiken är just betydelsen för demokratin av sådana samtalscaféer i skolmiljö. Här kanske vi kan
hitta en ny scen för Habermas' tänkta offentlighet: ett för demokratin livsviktigt gemensamt forum för allmän diskussion kring skilda uppfattningar.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
919745480x
Titel
Blöjbarnsteve : om hur barn under 3 år upplever tv och leker med fjärrtroll
Författare
Margareta Rönnberg - Åsa Bergman - Ulrika Fägersten - Kajsa Paulsson - Karolina Westling - Fredrik Lindstrand - Olle Sjögren
Förlag
Filmförlaget Margareta Rönnberg
Utgivningsår
2008
Omfång
272 sidor
Bandtyp
Häftad
Språk
Svenska
Baksidestext
Farhågorna om det olämpliga i småbarns tv-tittande har varit många och bilden av överstimulerade, okoncentrerade, verklighetsförvirrade, tysta, ensamma småttingar utan föräldrarespons har uppmålats... Förhåller det sig verkligen så?

Här ställs och besvaras frågor som När kan barn börja titta på tv?,Hur inverkar tv-tittandet på språkutvecklingen?, Hämmar tv barns fantasi?, Gör blöjbarn aktiva programval?, Vilken roll spelar de vuxna runt barnen?, Har rörliga bilder någon motiverad plats i förskolan?