Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
När skolans klocka klämtar. Om behovet av meningsskapande berättelser
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9171730834
Titel
När skolans klocka klämtar
Författare
Postman, Neil
Förlag
Bokförlaget Daidalos
Utgivningsår
1998
Bandtyp
Häftad
Språk
Svenska
Baksidestext
Med sin nya bok När skolans klocka klämtar vill Neil Postman förskjuta utbildningsdiskussionens tyngdpunkt från frågan om lämpliga undervisningsmetoder till frågan om själva meningen med utbildningen. Från medel till mål. Skolan har i dag, menar Postman, i allt för hög grad förfallit till mekanisk inlärning och förlorat lärandets inneboende värde ur sikte. Målsättningen med När skolans klocka klämtar är att återupprätta detta värde, hjälpa skolan att återvinna sin mening: en känsla av tolerans och respekt för lärandet och kunskapen.
För att kunna göra detta använder sig Postman av berättelsens kategori. Människan skapar sig ständigt ett förflutet och en framtid med berättelsens hjälp, menar han. Utan berättelsen förlorar livet sin mening. Om livet saknar mening har kunskapstillägnelsen inget syfte. Och utan syfte blir skolan en förvaringsplats och inte en plats för aktiva deltagare.
Syftet med berättelsen är att göra världen meningsfull, inte att beskriva den vetenskapligt. Berättelsens sanningsvärde ligger i dess konsekvenser. Det viktiga är att den ger en känsla av personlig identitet och gemensamt liv, en grund för moraliskt uppförande och en förklaring av det okända.

Neil Postman har ett tjugotal böcker om bl a utbildning, teknik- och medieutvecklingen bakom sig, varav flera finns på svenska. Han har själv arbetat som grundskolelärare och är i dag professor i Kultur och kommunikation vid New York University.