Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144134543
Titel
Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang
Författare
Sanderoth, Ingrid
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2020
Omfång
367 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 23 mm
Vikt
658 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar.

I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla

en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling.

Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand.

Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.