Måltidspedagogik -mat- och måltidskunskap i förskolan
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 181 sidor.
Mycket gott skick.
Förlagets dekorerade flexband, 177 x 251 mm. Några enstaka anteckningar/ understrykningar, i övrigt mycket fin. ---- Måltidspedagogik i förskolan - är en praktisk och konkret bok som ger verktyg, inspiration, övningar och recept för att integrera mat och måltider i förskolan.
Måltidspedagogik utgår från att det är roligt att upptäcka och lära sig nya saker och bli nyfiken på olika livsmedel och maträtter. Det okända blir känt när barnen får bekanta sig med råvaran innan de smakar på den.
Varje avsnitt i boken inleds med en teoretisk del som ger bakgrund till respektive område och följs av övningar som skapar förutsättningar för barn, kockar och pedagoger att arbeta tillsammans med mat och måltider i den pedagogiska verksamheten. Utgångspunkten är att det ska vara lustfyllt och spännande för barnen och att förskolan ska skapa grund för goda matvanor.
Boken Måltidspedagogik i förskolan bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Den vänder sig till yrkesverksamma förskollärare, barnskötare, kockar och köksbiträden i förskola och pedagogisk omsorg.
Författaren Hanna Sepp är initiativtagare till måltidspedagogik i Sverige samt fil.dr och universitetslektor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad. Hon utbildar också pedagoger och kockar i hur forskning kring mat och måltider i förskolan kan omsättas i praktiken.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144078670
- Titel
- Måltidspedagogik : mat- och måltidskunskap i förskolan
- Författare
- Sepp, Hanna
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 181 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 177 x 251 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Maten och måltidens roll på förskolan har skiftat genom åren och har alltid haft en central del i förskolans verksamhet. Förskollärare förväntas ha kunskaper i allt från betydelsen av god hygien, till sin egen roll som förebild vid måltiderna. De förväntas dessutom ha kunskaper kring bra mat för barn och får ofta frågor från föräldrarna kring mat och måltider. Boken är tänkt att fungera som bakgrund, inspiration och stöd till alla förskollärare i arbetet med mat och måltider i förskolan. Utgångspunkten är lärande om och med mat och måltider med grund i såväl mat- och måltidskunskap och pedagogik som läroplanen för förskolan och de nationella folkhälsomålen.
Boken omfattar två delar. Första delen vilar på disciplinerna i mat- och måltidskunskap i förskolan, medan den andra delen presenterar praktiska tillämpningar, övningar och exempel på hur personalen kan arbeta med mat och måltider. Innehållet i boken är mat- och måltidskunskap som omfattar matkultur och kommunikation, livsmedelsvetenskap samt näring och hälsa där kreativitet, hantverk och vetenskap går hand i hand kopplat till barn och verksamheten i förskolan.
Syftet med boken är att lyfta maten och måltidens roll i den pedagogiska verksamheten på förskolan samt att öka kunskapen kring mat och hälsa.
Boken vänder sig särskilt till lärare och barnskötare i förskolan, föräldrar och alla andra som är intresserade av barn och mat.
Måltidspedagogik omfattar också en webb där man kan ladda ner fler recept och övningar. Instruktioner för hur man kommer åt materialet på webben finns på omslagets insida.