Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser

Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2014. 240 sidor.

Nära nyskick. (Rum:B Tema)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789147111541
Titel
Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser
Författare
Sernhede, Ove
Förlag
Liber
Utgivningsår
2014
Omfång
240 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
415 g
Språk
Svenska
Baksidestext
De senaste två decennierna har det svenska samhället genomgått avgörande förändringar. Migration, globalisering, medieteknologisk utveckling och marknadsanpassning av välfärdens institutioner har haft stor påverkan på barns och ungas utbildning och lärande. Den offentliga sektorns minskade utrymme och avreglering kombinerat med ökade sociala och ekonomiska klyftor har format en skola med bristande likvärdighet och ett samhälle med ökad ojämlikhet, individualisering och växande sociala spänningar.
Det föreligger en uppenbar och i forskningen demonstrerad risk för att den samtida skolan allt mer delas upp i en omsorgs- och socialt inriktad förskola och skola i utsatta stadsdelar, medan vi får en allt mer kunskapsinriktad och prestationsorienterad förskola och skola i homogena medelklassområden. Men det finns även rörelser som pekar i en annan riktning och i storstädernas förortsområden kan en social mobilisering, påminnande om tidigare generationers folkbildning, skönjas. Denna mobilisering är grundad i de ungas informella lärande och svarar i hög grad på de frågor som många unga i dessa områden upplever att skolan inte gett svar på. Artiklarna i denna antologi uppmärksammar segregationens konsekvenser för utbildning och lärande, men lyfter även fram oväntade och nya perspektiv som vi behöver ha med oss när dessa frågor diskuteras.
Boken är avsedd för lärarutbildningen samt för grundläggande utbildning i pedagogik, sociologi och socialt arbete. Den kan också med fördel användas i andra humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningar.
Sagt om boken
”En mycket aktuell och angelägen bok som borde vara självskriven i de flesta universitets- och högskoleutbildningar.” Elisabeth Sörhuus, lektör, BTJ-häfte 14116021.
Om författarna
Bokens huvudredaktörer är Ove Sernhede, professor i socialt arbete och barn- och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet, och Ingegerd Tallberg Broman, professor i pedagogik vid Malmö högskola.