Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : en demokratididaktisk studie

Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : en demokratididaktisk studie

Häftad bok. Malmö högskola. 2016. 206 sidor.

Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek

FRI FRAKT inrikes
Betala med Swish Fraktfritt

Förlagsfakta

ISBN
9789186295172
Titel
Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : en demokratididaktisk studie
Författare
Westlund, Kristina
Förlag
Malmö högskola
Utgivningsår
2016
Omfång
206 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
160 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
415 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I licentiatuppsatsen Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande undersöks vad arbetet med förskolebarns inflytande kan innebära i praktiken. Genom observationer på två förskoleavdelningar samt intervjuer med pedagogerna, besvaras frågor om vilket innehåll, vilka arbetsformer och vilka dilemman som kommer till uttryck i detta arbete. Frågeställningarna handlar även om hur arbetet kan förstås ur ett kritiskt relationellt perspektiv. Arbetet med barns inflytande rymmer en variation i såväl arbetsformer som innehåll, visar studien. Stor vikt läggs vid att barn ska få individuella möjligheter att välja och bestämma. Pedagogerna ställs inför dilemman som bland annat rör genus, individualism och rättvisa. När ett kritiskt relationellt demokratibegrepp används för att förstå pedagogernas arbete, utmanas den individualistiska tolkningen av inflytande som träder fram i resultaten. Begreppet samflytande förs in, vilket vidgar förståelsen av vad barns inflytande kan innebära. Pedagogernas arbete med förskolebarns inflytande visar sig ske i en ständig avvägning mellan frihet och styrning. Det kritiskt relationella perspektivet i studien bidrar till att problematisera detta spänningsfält.