-
Olja för blåbär : Energi, makt och hållbarhet
Inbunden bok. Fri Tanke. 1 uppl. 2015. 306 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Gott skick!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187513688
- Titel
- Olja för blåbär : Energi, makt och hållbarhet
- Författare
- Hansson, Roberth
- Förlag
- Fri Tanke
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 232 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 802 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tillgången till olja har fört med sig ett absurt resursslöseri. Mat och varor liksom vi själva färdas jorden runt utan tanke på den sinande olja som gör detta möjligt.
Olja för blåbär ger en tydlig och förståelig bild över hur energi, ekonomi och miljö hänger ihop.
Fri Tanke 1 9789187513688 -
Lärande bedömning 2:a uppl
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2011. 180 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676023
- Titel
- Lärande bedömning 2:a uppl
- Författare
- Jönsson, Anders
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken ges ett särskilt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att eleverna i skolan ges möjlighet att lära sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visas hur bedömningen kan stötta elevernas lärande på ett effektivt sätt. Boken försöker bland annat svara på följande frågor:
Hur kommunicerar man mål och kriterier till eleverna?
Hur tar man reda på vad eleverna kan i förhållande till mål och kriterier?
Hur hjälper man eleverna att utvecklas mot målen?
Hur kan man engagera eleverna i själv- och kamratbedömning?
Med hjälp av praktiska exempel visas flera olika sätt att bedöma elevernas prestationer. I bokens andra upplaga är alla exempel anpassade till kursplanerna i Lgr11.
Anders Jönsson är filosofie doktor i pedagogik och är för närvarande anställd som lektor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad, samt bedriver forskning vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140676023 -
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och...
Häftad bok. Norstedts Juridik. 2011. 279 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789138325414
- Titel
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Förlag
- Norstedts Juridik
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 752 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ny läroplan för grundskolan.
Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikerna Normer och värden Kunskaper Elevens ansvar och inflytande Skola och hem Övergång och samverkan Skolan och omvärlden Bedömning och betyg Rektorns ansvar 3. Kursplaner och kunskapskrav
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.
Kunskapskraven anger kunskapsnivån för godtagbara kunskaper och för de olika betygsstegen.
Norstedts Juridik 9789138325414 -
Att vara lärare i vår tid : inspirera, handle...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 219 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127098575
- Titel
- Att vara lärare i vår tid : inspirera, handleda, undervisa, organisera och bedöma
- Författare
- Henry Egidius
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det för speciellt med att vara lärare i vår tid? Denna introduktion till modern pedagogik inspirerar till nytt tänkande om de utmaningar vi ställs inför i rollen som pedagoger vare sig vi kallar oss lärare, handledare, mentorer eller internutbildare. Lärarrollen är inte längre renodlad utan komplex och varierande. Du ska som lärare strukturera kunskap, berätta eller föreläsa, ställa samman studieuppgifter, handleda och instruera. Du ska också ge de lärande frihet att forma sin kunskap själva, inspirera, egga, uppmuntra, ge återkoppling och kanske bedöma eller betygsätta.
Natur & Kultur 1 9127098575 -
Etik i professionellt lärarskap
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009. 164 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664174
- Titel
- Etik i professionellt lärarskap
- Författare
- Grønlien Zetterqvist, Kirsten
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 164 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.
Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.
Ann Paulin, universitetsadjunkt, Sara Irisdotter Aldenmyr, FD i pedagogik, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, är alla verksamma som lärarutbildare vid Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140664174 -
Journalistik och mångfald
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 168 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048956
- Titel
- Journalistik och mångfald
- Författare
- Hultén, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 303 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I decennier har mediers roll och ansvar i mångetniska samhällen uppmärksammats, debatterats och kritiserats. Kritiken har främst handlat om att medier brister i att skildra den etniska och kulturella mångfalden i samhället och på så vis bidrar till att påverka människors attityder i negativ riktning. Flera studier har visat att nyhetsinnehållet ofta är missvisande, okunnigt, stereotypt och fördomsfullt.Debatten har kopplats till krav på att redaktioner och journalister måste ta ett större ansvar för den samlade mediebilden. Missnöjet har även handlat om att redaktioner är etniskt och kulturellt homogena reservat. Trots att flera redaktioner under senare år har genomfört åtgärder för att bredda rekrytering och för att öka mångfalden i innehållet är situationen fortfarande djupt otillfredsställande. Mångfald i journalistiken är något som även kräver en omprövning av arbetssätt och värderingar på redaktionerna. Den här boken belyser hur journalistik förhåller sig till etnisk och kulturell mångfald såväl i medieinnehåll som på redaktioner. Författaren ger också en historisk bakgrund till området och presenterar aktuella forskningsperspektiv. Dessa inbegriper undersökningar om redaktionell mångfald, minoritetsmedier och medieanvändning. Journalistik och mångfald vänder sig till studerande på grundnivå främst i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap. Den är också användbar inom andra utbildningar som tar upp journalistikens roll i det mångetniska samhället.
Studentlitteratur AB 1 9789144048956 -
Fenomenologiska perspektiv - Studier i Husser...
Häftad bok. Bokförlaget Thales. 1997. 278 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187172623
- Titel
- Fenomenologiska perspektiv - Studier i Husserls och Heideggers filosofi
- Författare
- Orlowski, Aleksander - Ruin, Hans
- Förlag
- Bokförlaget Thales
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 151 x 224 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett brett urval av originalessäer av svenska filosofer som alla utgår från det fenomenologiska tankearvet. En text av Dagfinn Føllesdal om förhållandet mellan Husserl och Quine ingår även. Bidragen spänner från utredningar av centrala begrepp hos Husserl, över Heideggers tänkande, till den franska receptionen av fenomenologin hos Merleau-Ponty och Derrida.
Bokförlaget Thales 9187172623 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144056708
- Titel
- Inledning till etiken
- Författare
- Göran Collste
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 151 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inledning till etiken är en sedan många år mycket uppskattad introduktion till etiskt tänkande. Boken utkommer nu i en tredje, uppdaterad upplaga.Här presenteras på ett inspirerande sätt grunderna för etisk argumentation och förhållandet mellan etik och religion. Vad utmärker en rätt handling? Normativa etiska teorier som utilitarism, pliktetik och kontrakts- och rättighetsteorier ger olika svar, och de analyseras i boken. Vidare behandlas etiken inom kristendom, islam och buddhism, liksom nyare riktningar som kommunitarism och feminism.I boken diskuteras aktuella frågor inom tillämpad etik och yrkesetik. Texten innehåller en rad exempel på moraliska problem som stimulerar läsaren till egna reflektioner. I denna reviderade utgåva behandlas dessutom yrkesetiken mera ingående.Boken är främst avsedd för studenter vid universitet och högskolor inom utbildningar där etiska frågeställningar ingår, men kan med behållning läsas av alla som är intresserade av etikens grunder.”Collstes bok är en utmärkt inspirationskälla för vidare diskussion i det angelägna ämnet etik.”Chatrine Pålsson, riksdagsledamot i LäkartidningenTredje upplagan
Studentlitteratur 3 9789144056708 -
Den kvalitativa forskningsintervjun
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 306 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144001851
- Titel
- Den kvalitativa forskningsintervjun
- Författare
- Steinar Kvale
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Intervjun är ett oumbärligt redskap inom den kvalitativa forskningen. Ändå är det intrikata sambandet mellan intervjuprocessens hur och varför inte alltid alldeles lätt att förstå. I denna introduktionsbok redogör författaren såväl för forskningsintervjuns teoretiska underbyggnad som dess praktiska aspekter. Efter en diskussion om intervjuns roll i forskningsprocessen behandlas några för forskningsintervjun viktiga filosofiska nyckelfrågor: intervjun som samtal, hermeneutik, fenomenologi, etiska aspekter, validitetsfrågor och postmodernism.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144001851
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn